Budgetautorisatie

Algemene financiële beschouwingen

Terug naar navigatie - Algemene financiële beschouwingen

De financiële positie kan beoordeeld worden vanuit 2 verschillende perspectieven. 
•    de budgettaire positie
•    de vermogens- en financieringspositie

De budgettaire positie blijkt vooral uit de meerjarige presentatie van de financiële resultaten van 2024 tot en met 2027. Teneinde op dit gebied nog meer inzicht te verstrekken, presenteren we u in dit hoofdstuk ook een overzicht van incidentele baten en lasten. Deze lijst geeft een goed inzicht in het materieel evenwicht van de Oldenzaalse begrotingspositie. Anders gezegd: in hoeverre worden de structurele lasten gedekt door de structurele baten.

De vermogens- en financieringspositie wordt weergegeven door middel van het opnemen van een geprognosticeerde begin- en eindbalans van de actuele planperiode. Uit deze balans blijkt minimaal dezelfde informatie als uit de eerder voorgeschreven investerings- en financieringsstaat. Aan de hand van deze balans kan ook het EMU-saldo worden berekend. In het onderdeel vermogens- en financieringspositie wordt hierop verder ingegaan.

De budgettaire positie

Terug naar navigatie - De budgettaire positie

In de Kadernota 2024 hebben we u, op basis van de op dat moment bekende informatie, een financieel perspectief voor de planperiode 2024-2027 gepresenteerd met meerjarig positieve begrotingssaldi. Zoals u bekend, zijn de ramingen in de Kadernota gebaseerd op hoofdlijnen. De ramingen in de nu voorliggende begroting zijn verder verfijnd en gebaseerd op de meest actueel bekende informatie. In de onderstaande tabel ziet u de verdeling van de verschillende onderdelen van de programmabegroting 2024.

Bedragen x € 1.000
2024 2025 2026 2027
Aanvaard beleid (excl. mutaties reserves) N 2.287 N 451 N 5.064 N 2.951
Aanvullend beleid 0 N 32 N 179 N 198
Nieuw beleid N 20 N 8 N 8 N 8
Saldo voor bestemming N 2.307 N 491 N 5.251 N 4.783
Dotaties reserve N 403 N 371 N 216 N 193
Onttrekkingen reserves V 1.574 V 1.494 V 991 V 485
Saldo na bestemming N 1.136 V 632 N 4.476 N 4.491

Incidentele baten en lasten

Terug naar navigatie - Incidentele baten en lasten

Met dit overzicht wordt beoogd om inzicht te geven in de aard van de baten en lasten. Door een indicatie te geven van de incidentele baten en lasten wordt informatie gegeven die relevant is voor het beoordelen van de financiële positie van de gemeente en de meerjarenramingen. 

Incidentele lasten Progr. 2024 2025 2026 2027
Bedragen x € 1.000
Aanvaard beleid:
Werkbudget integrale veiligheidszorg 1 27 27
Totaalpakket Podium dienstverlening 1 33 33
Budget bewustwording Klimaatakkoord 2 49 49
Budget gevarieerdere natuur buitengebied 2 54 54
Stimuleringsregeling Water & Klimaat 2 100 100
Budget vergroenen (meer groen in Oldenzaal) 2 327 327
Oldenzaal aantrekkelijke woonstad 3 200
Subsidieregeling Evenementen Binnenstad 3 25 25
Binnenstadsmonitor 3 11 11
Faciliteren wooninitiatieven overige locaties 3 54 54
Uitbreiding Hanzepoort West 3 54
Onderhoud De Essen 5 48 185
Verhuiskosten Drieëenheidsschool 5 25
Talenthouse Studio 15 5 79
Intercultureel werken Primair Onderwijs-Voortgezet Onderwijs 5 42 42
Handgeld data gedreven werken (licenties, etc.) FAD 16 16
Aanvullend en nieuw beleid:
TCC Lyceumstr: Aflossing restant boekwaarde gebouw uit 2002 5 1.670
TCC Lyceumstr: sloopkosten gebouw uit 2002 5 346
Totaal excl. reserves 529 2.374 0 0
Mutatie reserves 2 101 101 0 0
Mutatie reserves 3 0 0 0 0
Mutatie reserves 5 48 48 49 48
Mutatie reserves FAD 806 176 124 104
Totaal incidentele lasten incl. reserves 1.484 2.699 173 152
Incidentele baten Progr. 2024 2025 2026 2027
Bedragen x € 1.000
Aanvaard beleid:
n.v.t.
Aanvullend en nieuw beleid:
n.v.t.
Totaal excl. reserves 0 0 0 0
Mutatie reserves 2 162 145 33 57
Mutatie reserves 3 88 107 16 0
Mutatie reserves 4 60 60 0 0
Mutatie reserves 5 217 2.201 0 0
Mutatie reserves FAD 1.296 667 615 104
Saldo incidentele baten incl. reserves 1.823 3.180 664 161

Uit bovenstaand overzicht blijkt dat we in de jaren 2024-2027 meer incidentele baten hebben dan incidentele lasten. 

In principe zijn alle mutaties in de reserves incidenteel van aard. De bestemmingsreserves voor de dekking van kapitaallasten zijn hierop een uitzondering. Wanneer de bestemmingsreserves dekking kapitaallasten worden gevormd voor de dekking van de kapitaallasten van een geactiveerde investering, dan is de dekking van de kapitaallasten structureel geregeld. Door de onttrekkingen aan bestemmingsreserves dekking kapitaallasten apart te benoemen is het duidelijk dat deze een structureel karakter hebben. De looptijd van de ingestelde reserve is gelijk aan de afschrijvingstermijn van de geactiveerde investering. Hierdoor hebben zowel de kapitaallasten als de onttrekkingen aan deze reserve geen invloed op het structurele begrotingssaldo. In onderstaand overzicht staan de structurele mutaties genoemd van de dekkingsreserves kapitaallasten.

Omschrijving Progr. 2024 2025 2026 2027
Bedragen x € 1.000
Structurele dotaties reserves (lasten aanv.beleid):
Dekkingsreserve kap.lasten reconstr.Groote Markt 2 3 3 3 3
Dekkingsreserve kap.lasten aanleg fietssnelweg 2 3 3 3 3
Dekkingsreserve kap.lasten uitv.verkeersknelpunten 2024 2 0 8 8 8
Dekkingsreserve kap.lasten revitalisering Vijfhoek 3 30 29 28 27
Dekkingsreserve kap.lasten herinrichting de Tuinen 3 6 6 6 6
Dekkingsreserve kap.lasten nieuwbouw Windroos 5 5 4 2 1
Dekkingsreserve kap.lasten aanpassing fietsenkelder FAD 1 1 1 1
Totaal structurele dotaties reserves 48 54 51 49
Structurele onttrekkingen aan reserves (baten aanvaard beleid):
Dekkingsreserve kap.lasten fietspad Stakenbeek 2 4 4 4 4
Dekkingsreserve kap.lasten verkeersmaatreg.Schapendijk 2 5 5 5 5
Dekkingsreserve kap.lasten reconstr.Groote Markt 2 15 15 14 14
Dekkingsreserve kap.lasten aanleg fietssnelweg 2 14 13 13 13
Dekkingsreserve kap.lasten verkeersknelpunten 2 26 26 26 26
Dekkingsreserve kap.lasten beheerscentrale verkeerslichten 2 2 2 2 2
Dekkingsreserve kap.lasten uitv.verkeersknelpunten 2024 2 0 28 28 28
Dekkingsreserve kap.lasten revitalisering Vijfhoek 3 120 119 118 116
Dekkingsreserve kap.lasten herinrichting de Tuinen 3 26 26 26 26
Dekkingsreserve kap.lasten toplaag Bully 4 19 1 1 1
Dekkingsreserve kap.lasten kunstgras tennis Berghuizen 4 2 3 3 3
Dekkingsreserve kap.lasten nieuwbouw Windroos 5 103 101 100 99
Dekkingsreserve kap.lasten verv.nieuwbouw Nutsschool 5 10 10 10 10
Dekkingsreserve kap.lasten aanpassing fietsenkelder FAD 5 5 5 5
Totaal structurele onttrekkingen reserves 351 358 355 352
Saldo structurele mutaties reserves -303 -304 -304 -303

In onderstaand overzicht wordt het structureel begrotingssaldo gepresenteerd: 

Bedragen x € 1.000
2024 2025 2026 2027
Saldo baten en lasten N 2.307 N 2.527 N 5.271 N 4.803
Toevoegingen en onttrekkingen aan reserves V 1.171 V 3.159 V 795 V 312
Begrotingssaldo na bestemming N 1.136 V 632 N 4.476 N 4.491
Waarvan incidentele baten en lasten (saldo) V 339 V 481 V 491 V 9
Structureel begrotingssaldo N 1.475 V 151 N 4.967 N 4.500

Uit vorenstaande overzichten blijkt enerzijds dat het resultaat van de incidentele baten en lasten een positieve invloed heeft op het uiteindelijke totaal resultaat. 

Overzicht taakvelden

Terug naar navigatie - Overzicht taakvelden

Op de volgende pagina’s treft u een overzicht aan van de op basis van de aangepaste BBV-voorschriften op te nemen Taakvelden. Met behulp van deze voorgeschreven taakvelden is de wijze waarop de informatie voor derden wordt verstrekt, gewijzigd en vereenvoudigd. De taakvelden betreffen een vervanging van de eerder bekende beleidsproducten/productenraming. Indien gewenst kunnen de taakvelden nader worden onderverdeeld in deeltaken en activiteiten. Dit maakt het mogelijk de taakvelden naar eigen behoefte in te zetten als instrumenten voor interne sturing bij de uitvoering van de programma’s. Vooralsnog is van die verdere detaillering geen gebruik gemaakt. 

Programma Taakveld
Bedragen x € 1.000 2024 2025 2026 2027
P01 Dienstverlening en Veiligheid Bestuur 1.861 1.869 1.869 1.869
Burgerzaken 790 789 757 757
Crisisbeheersing en brandweer 2.765 2.765 2.765 2.765
Openbare orde en veiligheid 903 903 875 875
Totaal lasten 6.319 6.326 6.266 6.266
Bestuur
Burgerzaken -465 -465 -465 -465
Crisisbeheersing en brandweer
Openbare orde en veiligheid -36 -36 -36 -36
Totaal baten -501 -501 -501 -501
Saldo 5.818 5.825 5.765 5.765
P02 Bereikbaarheid en Openbare ruimte Parkeerbelasting 60 60 60 60
Verkeer en vervoer 4.655 4.690 4.705 4.717
Parkeren 96 96 96 96
Openbaar groen en (openlucht) recreatie 4.027 4.030 3.885 3.906
Riolering 2.505 2.623 2.734 2.852
Afval 3.496 3.496 3.496 3.494
Milieubeheer 830 822 618 618
Begraafplaatsen en crematoria 406 406 406 406
Totaal lasten 16.075 16.223 16.000 16.149
Parkeerbelasting -783 -783 -783 -783
Verkeer en vervoer -113 -113 -113 -113
Parkeren
Openbaar groen en (openlucht) recreatie -118 -118 -118 -118
Riolering -3.546 -3.645 -3.782 -3.890
Afval -4.549 -4.549 -4.549 -4.549
Milieubeheer -184 -184 -184 -184
Begraafplaatsen en crematoria -229 -229 -229 -229
Totaal baten -9.522 -9.621 -9.758 -9.866
Saldo 6.553 6.602 6.242 6.283
P03 Stedelijke en Economische ontwikkeling Economische ontwikkeling 382 328 327 327
Fysieke bedrijfsinfrastructuur
Bedrijvenloket en bedrijfsregelingen 11 11 11 11
Economische promotie 393 393 393 392
Ruimte en leefomgeving 1.473 1.487 1.254 1.254
Grondexploitatie niet-bedrijventerreinen 1.618 1.618 1.618 1.618
Wonen en bouwen 3.636 3.472 3.270 3.278
Totaal lasten 7.513 7.309 6.873 6.880
Economische ontwikkeling
Fysieke bedrijfsinfrastructuur
Bedrijvenloket en bedrijfsregelingen -51 -51 -51 -51
Economische promotie -173 -173 -173 -173
Ruimte en leefomgeving -43 -43 -43 -43
Grondexploitatie niet-bedrijventerreinen -1.618 -1.618 -1.618 -1.618
Wonen en bouwen -743 -744 -743 -743
Totaal baten -2.628 -2.629 -2.628 -2.628
Saldo 4.885 4.680 4.245 4.252
P04 Cultuur, sport en ontspanning Sportbeleid en activering 478 478 478 478
Sportaccommodaties 3.959 4.011 3.992 3.935
Cultuurpresentatie, -productie en –presentatie 1.680 1.680 1.659 1.659
Cultureel erfgoed 579 579 578 578
Media 1.084 1.084 1.084 1.084
Totaal lasten 7.780 7.832 7.791 7.734
Sportbeleid en activering -167 -167 -167 -162
Sportaccommodaties -909 -909 -909 -909
Cultuurpresentatie, -productie en –presentatie -283 -283 -283 -282
Cultureel erfgoed
Media -31 -31 -31 -31
Totaal baten -1.390 -1.390 -1.390 -1.384
Saldo 6.390 6.442 6.401 6.350
P05 Maatschappelijke ondersteuning Openbaar basisonderwijs 244 244 244 244
Onderwijshuisvesting 2.213 4.515 2.353 2.329
Onderwijsbeleid en leerlingzaken 2.054 2.028 1.986 1.986
Samenkracht en burgerparticipatie 6.411 6.192 6.192 6.192
Wijkteams 527 527 527 527
Inkomensregelingen 12.262 12.262 12.262 12.262
Begeleide participatie 8.581 8.249 7.569 7.021
Arbeidsparticipatie 1.737 1.778 1.778 1.778
Maatwerkvoorzieningen (WMO) 1.255 1.254 1.254 1.254
Maatwerkdienstverlening 18+ 11.742 11.742 11.742 11.742
Maatwerkdienstverlening 18- 11.265 10.355 10.355 10.335
Geëscaleerde zorg 18+ 610 610 610 610
Geëscaleerde zorg 18- 1.132 1.132 1.132 1.132
Volksgezondheid 1.570 1.570 1.570 1.570
Totaal lasten 61.600 62.458 59.574 58.982
Openbaar basisonderwijs -243 -243 -243 -243
Onderwijshuisvesting -24 -24 -24 -24
Onderwijsbeleid en leerlingzaken -703 -703 -703 -703
Samenkracht en burgerparticipatie -600 -600 -600 -600
Wijkteams
Inkomensregelingen -9.764 -9.674 -9.674 -9.674
Begeleide participatie -959 -908 -858 -858
Arbeidsparticipatie
Maatwerkvoorzieningen (WMO)
Maatwerkdienstverlening 18+ -350 -350 -350 -350
Maatwerkdienstverlening 18-
Geëscaleerde zorg 18+
Geëscaleerde zorg 18-
Volksgezondheid
Totaal baten -12.643 -12.502 -12.452 -12.452
Saldo 48.957 49.956 47.122 46.530
Financiële algemene Beheer overige gebouwen en gronden 218 215 213 212
dekkingsmidde- Overhead 12.165 11.926 11.807 11.840
len Treasury 1.358 1.554 1.553 2.029
OZB woningen 363 363 363 363
OZB niet woningen 48 48 48 48
Belastingen overig 7 7 7 7
Algemene uitkering en gemeentefonds
Overige baten en lasten 1.836 1.834 1.831 1.340
Vennootschapsbelasting 26 27 27 27
Totaal lasten 16.021 15.974 15.849 15.866
Beheer overige gebouwen en gronden -55
Overhead -57 -57 -57 -57
Treasury -2.801 -2.858 -2.376 -2.216
OZB woningen -5.223 -5.278 -5.333 -5.383
OZB niet woningen -4.828 -4.828 -4.828 -4.828
Belastingen overig -112 -112 -112 -112
Algemene uitkering en gemeentefonds -72.370 -72.948 -66.776 -66.776
Overige baten en lasten -871 -871 -871 -871
Vennootschapsbelasting
Totaal baten -86.317 -86.952 -80.353 -80.243
Saldo -70.296 -70.978 -64.504 -64.377
Mutaties reserves Mutaties reserves 1.003 379 224 201
Totaal lasten 1.003 379 224 201
Mutaties reserves -2.174 -3.538 -1.019 -513
Totaal baten -2.174 -3.538 -1.019 -513
Saldo -1.171 -3.159 -795 -312

De vermogens- en financieringspositie

Terug naar navigatie - De vermogens- en financieringspositie

Bij de beoordeling van de financiële positie van de gemeente dient ook de omvang te worden betrokken van de gemeentelijke weerstandscapaciteit. Het gaat hierbij om vrij aanwendbare middelen voor het opvangen van niet-structurele tegenvallers. De weerstandscapaciteit van de gemeente dient dus als buffer voor het opvangen van gemeentelijke risico’s. In de geactualiseerde paragraaf Weerstandsvermogen wordt uitvoerig ingegaan op de risico’s in relatie met de omvang van onze weerstandscapaciteit. Het belangrijkste onderdeel van de weerstandscapaciteit wordt gevormd door de vrij aanwendbare reserves. De algemene reserve is hierbij de belangrijkste. De verwachte stand van de algemene reserve per 1 januari 2024 is, rekening houdend met de voorstellen nieuw beleid uit deze begroting en het resultaat 2021, afgerond € 21,7 mln. (algemene reserve + algemene reserve grondexploitatie).  De minimale omvang van deze reserve op basis van de door uw raad vastgestelde gewenste weerstandsratio van 2 bedraagt € 13,6 mln. Deze omvang is gebaseerd op de geïnventariseerde risico’s (zie paragraaf weerstandsvermogen hoofdstuk 3.1) van in totaal, incl. grondexploitatie, € 6,8 mln. Om daarbij een weerstandsratio van 2 te realiseren dient het totaal van de algemene reserves (alg. dienst en grondexploitatie samen) € 13,6 mln. te bedragen. Bij een verwachte algemene reserve grondexploitatie per 1-1-2023 van € 3,7 mln. dient dus de algemene reserve € 9,9 mln. te bedragen. Geconstateerd kan worden dat we op dit moment voldoen aan de door ons zelf vastgestelde gewenste weerstandsratio.  In de paragraaf Weerstandsvermogen is ook ingezoomd op de gewenste minimale omvang van deze reserves gelet op de nu ingeschatte/geïnventariseerde risico’s. Daarbij is de constatering dat met de verwachte stand van beide algemene reserves per 1 januari 2024 wordt voldaan aan de beoogde minimale omvang.

Vanaf het begrotingsjaar 2017 wordt op basis van de herziene BBV een geprognosticeerde balans voor de komende planperiode in de begrotingsstukken opgenomen. Deze ziet er voor de komende planperiode als volgt uit.

Omschrijving
Bedragen x € 1.000
31-12-2021 31-12-2022 31-12-2023 31-12-2024 31-12-2025 31-12-2026 31-12-2027
Activa
Vaste activa
Immateriële vaste activa 447 678 4.733 4.690 4.503 4.316 4.128
Materiële vaste activa 86.081 85.135 102.346 106.268 124.957 130.839 130.575
Financiële vaste activa 5.580 5.194 4.597 4.397 4.197 3.997 3.797
Totaal vaste activa 92.108 91.007 111.676 115.355 133.657 139.152 138.500
Vlottende activa
Voorraden 4.205 -525 -525 -750 -1.500 -1.700 -1.700
Uitzettingen met een looptijd < 1 jaar 12.309 15.769 10.000 10.000 8.000 7.000 600
Liquide middelen 7 6 6 6 6 6 6
Overlopende activa 4.435 4.730 2.000 2.000 360 360 360
Totaal vlottende activa 20.956 19.980 11.481 11.256 6.866 5.666 -734
Totaal activa 113.064 110.987 123.157 126.611 140.523 144.818 137.766
Passiva
Vaste passiva
Eigen vermogen 45.972 51.626 44.771 43.599 40.440 39.645 39.333
Voorzieningen 7.044 7.992 7.629 7.660 7.560 6.861 6.619
Langlopende leningen 33.456 27.020 33.577 29.935 42.243 39.400 36.558
Totaal vast passiva 86.472 86.638 85.977 81.194 90.243 85.906 82.510
Vlottende passiva
Kasgeldleningen en banksaldi 5.550 733 8.000 8.200 8.200 8.200 8.200
Overige schulden 8.943 10.028 14.180 22.217 27.080 35.712 32.056
Overlopende passiva 12.099 13.588 15.000 15.000 15.000 15.000 15.000
Totaal vlottende passiva 26.592 24.349 37.180 45.417 50.280 58.912 55.256
Totaal passiva 113.064 110.987 123.157 126.611 140.523 144.818 137.766

Aanvullend beleid en overige financiële ontwikkelingen

Terug naar navigatie - Aanvullend beleid en overige financiële ontwikkelingen

Tabel 1: Aanvullend beleid/-budget uit programmabegroting 2023 met startjaar 2024 e.v. (startjaar 2023 is verwerkt in aanvaard beleid) en overige financiële ontwikkelingen uit de kadernota 2024

Nr. Omschrijving Progr. Invest. Bijdrage Netto Startjr L/B I/S V/N 2024 2025 2026 2027
1 Kredieten t.b.v. uitvoering in 2024 vGRP 2 1.860.000 174000 1.686.000 2024 Last Struct. Nadeel 54.000 54.000 54.000
2 Kredieten t.b.v. uitvoering in 2025 vGRP 2 2.105.000 20.000 2.085.000 2025 Last Struct. Nadeel 67.000 67.000
3 Kredieten t.b.v. uitvoering in 2026 vGRP 2 1.523.000 507000 1.016.000 2026 Last Struct. Nadeel 32000
4 Kredieten t.b.v. uitvoering in 2027 vGRP 2 1.680.000 1.680.000 2027 Last Struct. Nadeel
5 Baten rioolrecht 2 n.v.t. n.v.t. div. Baat Struct. Voordeel 54.000 121.000 153.000
6 Krediet Glinde Hooiland 2024 2 1.400.000 1.400.000 2024 Last Struct. Nadeel 45.000 45.000 45.000
7 Krediet Glinde Hooiland 2025 2 2.200.000 2.200.000 2025 Last Struct. Nadeel 70.000 70.000
8 Krediet Glinde Hooiland 2026 2 2.377.000 2.377.000 2026 Last Struct. Nadeel 76.000
9 Krediet Glinde Hooiland 2027 2 1.725.000 1.725.000 2027 Last Struct. Nadeel
10 Baten rioolrecht 2 n.v.t. n.v.t. div. Baat Struct. Voordeel 45.000 115.000 191.000
11 Vervanging speelvoorziening Openbaar Groen 2024 2 75.000 75.000 2024 Last Struct. Nadeel 6.000 6.000 6.000
12 Vervanging speelvoorziening Openbaar Groen 2025 2 99.000 99.000 2025 Last Struct. Nadeel 8.000 8.000
13 Vervanging speelvoorziening Openbaar Groen 2026 2 109.000 109.000 2026 Last Struct. Nadeel 9.000
14 Vervanging speelvoorziening Openbaar Groen 2027 2 38.000 38.000 2027 Last Struct. Nadeel
15 Uitvoering Verkeersknelpunten in 2024 2 300.000 300.000 2024 Last Struct. Nadeel 14.000 14.000 14.000
16 Uitvoering Verkeersknelpunten in 2025 2 300.000 300.000 2025 Last Struct. Nadeel 14.000 14.000
17 Uitvoering Verkeersknelpunten in 2026 2 300.000 300.000 2026 Last Struct. Nadeel 14.000
18 Uitvoering Verkeersknelpunten in 2027 2 300.000 300.000 2027 Last Struct. Nadeel
19 ZVV De Esch: renovatie veld 1 natuurgras 4 36.000 5000 31.000 2025 Last Struct. Nadeel 4.000 3.000
20 OHC Bully: vervanging toplaag veld 1 4 266.000 37000 229.000 2025 Last Struct. Nadeel 26.000 25.000
21 Drieëenheidsschool: voorbereidingskrediet 5 330.000 330.000 2024 Last Struct. Nadeel 12.000 12.000 12.000
22 Drieëenheidsschool: bouwkrediet 5 4.180.000 387000 3.793.000 2024 Last Struct. Nadeel 142.000 141.000
23 De Esch: voorbereidingskrediet 5 288.000 23000 265.000 2025 Last Struct. Nadeel 10.000 10.000
24 De Esch: bouwkrediet 5 3.311.000 260000 3.051.000 2026 Last Struct. Nadeel
25 De Linde: voorbereidingskrediet 5 323.000 26000 297.000 2025 Last Struct. Nadeel 11.000 11.000
26 De Linde: bouwkrediet 5 3.710.000 291000 3.419.000 2026 Last Struct. Nadeel
27 TCC Lyceumstraat: voorbereidingskrediet Revitalisatie 5 247.000 26000 221.000 2025 Last Struct. Nadeel 14.000 14.000
28 TCC Lyceumstraat: bouwkrediet Revitalisatie 5 4.689.000 483000 4.206.000 2025 Last Struct. Nadeel
29 TCC Lyceumstraat: voorbereidingskrediet Vernieuwbouw 5 616.000 64000 552.000 2025 Last Struct. Nadeel 21.000 21.000
30 TCC Lyceumstraat: bouwkrediet Vernieuwbouw 5 11.699.000 1205000 10.494.000 2025 Last Struct. Nadeel
31 TCC Lyceumstraat: voorbereidingskrediet gymzalen of sporthal 5 174.000 174.000 2025 Last Struct. Nadeel 7.000 6.000
32 TCC Lyceumstraat: bouwkrediet gymzalen of sporthal 5 3.299.000 3.299.000 2025 Last Struct. Nadeel
33 TCC Lyceumstraat: aflossing restant boekwaarde gebouw uit 2002 5 Last Inc. Nadeel 1.670.000
34 TCC Lyceumstraat: sloopkosten gebouw uit 2002 5 Last Inc. Nadeel 346.000
35 TCC Lyceumstraat: dekking boekwaarde en sloopkosten t.l.v. Algemene Reserve 980 Baat Inc. Nadeel 2.016.000
36 TCC Lyceumstraat: vrijval kapitaallasten wegens sloop gebouw uit 2002 5 Last Struct. Nadeel -110.000 -110.000
Totaal aanvullend beleid 49.559.000 3.508.000 46.051.000 0 32.000 179.000 198.000

Nieuw beleid (Inclusief Sociaal Domein)

Terug naar navigatie - Nieuw beleid (Inclusief Sociaal Domein)

Tabel 2: Nieuwe voorstellen vanaf de Programmabegroting 2024, met startjaar 2024 e.v.

Nr. Omschrijving Progr. Invest. Bijdrage Netto Startjr L/B I/S V/N 2024 2025 2026 2027
37 Uitvoering audit Wet Politiegegevens (1 x per 4 jaar) 3 Last Inc. Nadeel 20.000
38 Verhoging krediet Uitvoering verkeerskundige knelpunten 2024 (motie Kadernota 2024) 2 600.000 600.000 2024 Last Struct. Nadeel 28.000 28.000 28.000
39 Instellen dekkingsreserve verhoging krediet Uitvoering verkeerskundige knelpunten 980 Last Inc. Nadeel 600.000
40 Instellen dekkingsreserve verhoging verkeersknelpunten t.l.v. Algemene Reserve 980 Baat Inc. Voordeel 600.000
41 Toevoeging rente dekkingsreserve verhoging krediet verkeersknelpunten 980 Last Struct. Voordeel 8.000 8.000 8.000
42 Dekking kapitaallasten verhoging krediet Uitvoering verkeerskundige knelpunten 2024 980 Baat Struct. Voordeel 28.000 28.000 28.000
43 Masterplan Vondelpark 2.0 4
Totaal nieuw beleid 600.000 0 600.000 1.220.000 64.000 64.000 64.000
44 Aanbesteding doelgroepenvervoer 5 466.000 466.000 466.000 466.000
45 Aanbesteding huishoudelijke ondersteuning (1-1-2024) 5 340.000 340.000 340.000 340.000
46 Aanbesteding WMO (1-1-2025) 5 pm pm pm
47 Aanbesteding Jeugd (1-1-2025) 5 pm pm pm
48 Onderzoek reële tarieven Jeugd en Wmo (2023/2024) 5 820.000 820.000 820.000 820.000
Totaal Sociaal Domein 1.626.000 1.626.000 1.626.000 1.626.000

Bijlage 1: Toelichtingen aanvullend beleid

Terug naar navigatie - Bijlage 1: Toelichtingen aanvullend beleid

Tabel 1: Aanvullend beleid/-budget uit programmabegroting 2023, met startjaar vanaf 2024 alsmede de financiële ontwikkelingen zoals genoemd in de kadernota 2024

Kredieten t.b.v. Uitvoering vGRP (2024 t/m 2027)
Doel (lange termijn) Het op adequaat niveau houden van het gemeentelijk rioleringsstelsel
Relatie met beleidsvoornemen(s) in het Raadsprogramma? Uitvoering van GRP en MJUP past binnen de geformuleerde ambities van Programma 2 ‘Bereikbaarheid en Openbare Ruimte’ van het  vastgestelde Raadsprogramma 2022-2026
Inhoud

In de Raad van 14 december 2020 is het GRP 2021-2025 vastgesteld en vervolgens in de Raad van 8 november 2022 het nieuwe Meerjaren Uitvoeringsprogramma 2023-2026 (MJUP). Hierin is een integrale planning voor de komende 4 jaar opgesteld. Belangrijk onderdeel van deze integrale planning zijn de werkzaamheden die voortkomen uit het gemeentelijk rioleringsplan (GRP). In de periode 2024-2027 zijn vanuit het GRP de volgende kredieten benodigd om te investeren in onze gemeentelijke riolering:

€ 1.686.000 in 2024

€ 2.085.000 in 2025

€ 1.860.000 in 2026

€ 2.105.000 in 2027

De uitvoering van rioleringswerkzaamheden gebeurt zoveel mogelijk in samenhang met andere werkzaamheden als wegenonderhoud, verkeerskundige maatregelen of herinrichting. De lasten voortvloeiend uit de investeringen 2024 worden opgenomen vanaf het dienstjaar 2025.

Financiën De voorgenomen investeringen worden gedekt uit het rioolrecht en hebben voor de begroting een budgettair neutraal karakter.
Acties  Uitvoering geven aan het GRP 2021-2025 en MJUP 2023-2026.

 

Krediet Glinde-Hooiland (2024 t/m 2027)
Doel (lange termijn)

Revitalisering openbare ruimte woonwijk Glinde Hooiland. Klimaat robuuste woonwijk (minder wateroverlast en risico’s hitte) met een goed te beheren rioolstelsel.

Relatie met beleidsvoornemen(s) in het Raadsprogramma? De maatregelen zijn gevolgen van eerder ingezette keuzes van de gemeenteraad. Het Raadsprogramma laat een duidelijke lijn zien waarin ze Oldenzaal willen laten groeien naar een Klimaatrobuuste stad en waar omgekeerd ontwerpen (waar mogelijk) een uitgangspunt is.
Inhoud

De (extra) kosten voor de periode 2024-2027 komen grotendeels voort uit autonome ontwikkelingen en onontkoombare (wettelijke) ontwikkelingen.

De riolering in Glinde-Hooiland is zo oud dat beheer op orde in de knel dreigt te komen. Vanuit de zorgplicht voor afvalwater is uitstel van deze watermaatregelen niet verantwoord. Dit is een autonome ontwikkeling. De klimaatverandering en de verplichtingen vanuit het Deltaplan Ruimtelijke Adaptatie zorgen voor onontkoombare (wettelijke) ontwikkelingen. Om deze wijk klimaat robuust te maken zal er ingegrepen moeten worden in de openbare ruimte. Dit nu niet doen, terwijl straten worden aangepakt voor riolering is niet efficiënt. Tenslotte zijn de maatregelen gevolgen van eerder ingezette keuzes van de gemeenteraad. Het Raadsprogramma laat een duidelijke lijn zien waarin doelstelling is Oldenzaal te laten toegroeien naar een klimaat robuuste stad en waar omgekeerd ontwerpen (waar mogelijk) een uitgangspunt is.

Dit alles tezamen rechtvaardigt het om bijgaande herziene investeringsplanning op te nemen in de Kadernota en de Programmabegroting 2024.

Financiën

De totale extra investeringen voor Glinde Hooiland die onder het budget van het GRP vallen en in het MJUP worden opgenomen zijn:

2024: € 1.400.000

2025: € 2.200.000

2026: € 2.377.000

2027: € 1.725.000

De kosten worden gedekt via het rioolrecht.

Acties  Uitvoering geven de geplande investeringen Glinde-Hooiland, conform jaarschijven

 

Vervanging speelvoorziening Openbaar Groen 2024-2027
Doel (lange termijn) Het veilig en in goede staat houden van de diverse speeltoestellen
Relatie met beleidsvoornemen(s) in het Raadsprogramma? Passend binnen de geformuleerde ambitie binnen Programma 2 Bereikbaarheid en Openbare Ruimte “Er is meer groene ruimte voor ontmoeten, rusten en bewegen”
Inhoud Als onderdeel van de beheersplannen speeltoestellen (zowel bij scholen als in het openbaar groen) staan voor 2024 tot en met 2027 de noodzakelijke investeringen voor vervanging speelvoorzieningen openbaar groen gepland. De lasten worden geactiveerd en er is een jaarbudget voor het onderhoud en gedeeltelijke vervangingen.
Financiën

Voor vervanging speelvoorzieningen openbaar groen:

2024: € 75.000

2025: € 99.000

2026: € 109.000

2027: € 109.000
Acties  Uitvoering geven aan het onderhoud/vervanging conform het geldende beheerplan.

 

Uitvoering verkeersknelpunten 2024-2027
Doel (lange termijn) Uitvoering van de door de gemeenteraad vastgestelde lijst van verkeersknelpunten in Oldenzaal. Jaarlijks wordt deze lijst door de gemeenteraad geactualiseerd.
Relatie met beleidsvoornemen(s) in het Raadsprogramma? Passend binnen de geformuleerde ambitie binnen Programma 2 Bereikbaarheid en Openbare Ruimte “Een goed bereikbare en verkeersveilige stad met minder uitstoot”
Inhoud Naar aanleiding van een inventarisatie van alle verkeersonveilige punten in Oldenzaal is een groslijst opgesteld. Hier is een prioritering in aangebracht. De raad heeft besloten op basis van deze prioritering de knelpunten aan te pakken en jaarlijks de lijst te laten terugkomen. Voor het aanpakken van deze knelpunten in budget benodigd.
Financiën Voor uitvoering van de jaarlijkse prioritering wordt een jaarlijks krediet geraamd van € 300.000. De hieruit voortvloeiende kapitaallasten bedragen op jaarbasis ca. € 14.000.
Acties  Uitvoering aan de hand van de knelpuntenlijst

 

ZVV De Esch: renovatie veld 1 natuurgras, OHC Bully: vervanging toplaag veld 1
Doel (lange termijn) Het behouden van kwalitatief goede sportaccommodaties voor de Oldenzaalse sporters
Relatie met beleidsvoornemen(s) in het Raadsprogramma? De investeringen passen binnen de geformuleerde ambitie voor Programma 4: “In Oldenzaal kan iedereen mee doen aan cultuur, sport & bewegen en evenementen omwille van gezondheid, persoonlijke ontwikkeling en maatschappelijke verbondenheid”
Inhoud

Door de actualisatie van het sportbeheerplan is er vanaf 2021 een inhaalslag ingezet. Dit is geen vrijblijvende aangelegenheid omdat er contracten en verplichten onder liggen. De accommodaties welke de komende planperiode 2024-2027 aangetroffen worden betreffen:

ZVV De Esch: renovatie veld 1 natuurgras ad € 36.000

OHC Bully: vervanging toplaag veld 1 ad € 229.000
Financiën

2025: ZVV De Esch: renovatie veld 1 natuurgras ad € 36.000

OHC Bully: vervanging toplaag veld 1 ad € 229.000
Acties  Voorbereiden en uitvoeren van de geplande werkzaamheden voor de planperiode 2024-2027

 

Drie-eenheid (actualisering IHP)
Doel (lange termijn) Kwalitatief, kwantitatief en financieel toekomstige onderwijshuisvesting behouden c.q. realiseren in Oldenzaal. Dit als onderdeel van het Integraal Huisvestingsplan Onderwijshuisvesting (IHP).
Relatie met beleidsvoornemen(s) in het Raadsprogramma? Conform IHP
Inhoud Deze wijziging betreft de verschuiving in startjaren voor de voorbereiding en realisatie van onderwijshuisvesting voor de Drie-eenheid als gevolg van vertraging bij de uitvoering van het IHP.
Financiën Zie opgenomen bedragen conform bijgevoegd financieel overzicht (bijlage van Uitvoeringsprogramma IHP)
Acties 
  • Haalbaarheidsonderzoek en voorbereiding: start 2023
  • Realisatie: start 2024

 

De Esch (actualisering IHP)
Doel (lange termijn) Kwalitatief, kwantitatief en financieel toekomstige onderwijshuisvesting behouden c.q. realiseren in Oldenzaal. Dit als onderdeel van het Integraal Huisvestingsplan Onderwijshuisvesting (IHP).
Relatie met beleidsvoornemen(s) in het Raadsprogramma? Conform IHP
Inhoud Deze wijziging betreft de verschuiving in startjaren voor de voorbereiding en realisatie van onderwijshuisvesting voor de Drie-eenheid als gevolg van vertraging bij de uitvoering van het IHP.
Financiën Zie opgenomen bedragen conform bijgevoegd financieel overzicht (bijlage van Uitvoeringsprogramma IHP)
Acties 
  • Haalbaarheidsonderzoek: start 2023
  • Voorbereiding: start 2025
  • Realisatie: start 2026

 

De Linde (actualisering IHP)
Doel (lange termijn) Kwalitatief, kwantitatief en financieel toekomstige onderwijshuisvesting behouden c.q. realiseren in Oldenzaal. Dit als onderdeel van het Integraal Huisvestingsplan Onderwijshuisvesting (IHP).
Relatie met beleidsvoornemen(s) in het Raadsprogramma? Conform IHP
Inhoud Deze wijziging betreft de verschuiving in startjaren voor de voorbereiding en realisatie van onderwijshuisvesting voor de Drie-eenheid als gevolg van vertraging bij de uitvoering van het IHP.
Financiën Zie opgenomen bedragen conform bijgevoegd financieel overzicht (bijlage van Uitvoeringsprogramma IHP)
Acties 
  • Haalbaarheidsonderzoek: start 2023
  • Voorbereiding: start 2025
  • Realisatie: start 2026

 

TCC Lyceumstraat (actualisering IHP)
Doel (lange termijn) Kwalitatief, kwantitatief en financieel toekomstige onderwijshuisvesting behouden c.q. realiseren in Oldenzaal. Dit als onderdeel van het Integraal Huisvestingsplan Onderwijshuisvesting (IHP).
Relatie met beleidsvoornemen(s) in het Raadsprogramma? Conform IHP en raadsbesluit op 6 maart 2023
Inhoud De wijziging betreft de verwerking van de besluitvorming in de raadsvergadering van 6 maart 2023 inzake vernieuwbouw van TCC Lyceumstraat.
Financiën Zie opgenomen bedragen conform bijgevoegd financieel overzicht (bijlage van Uitvoeringsprogramma IHP)
Acties 
  • Haalbaarheidsonderzoek: afgerond
  • Opstellen samenwerkingsovereenkomst en uitwerking businesscase: 2023
  • Voorbereiding: start 2025
  • Realisatie: start 01-08-2025

 

Bijlage 2: Toelichtingen nieuw beleid

Terug naar navigatie - Bijlage 2: Toelichtingen nieuw beleid

Tabel 2:  Nieuwe voorstellen nieuw beleid vanaf de Programmabegroting 2024, met startjaar 2024 en volgende:

Uitvoering audit Wet Politiegegevens (1 x per 4 jaar)
Doel (lange termijn)

Voldoen aan de wettelijke taak en verwerking van politiegegevens.

Relatie met beleidsvoornemen(s) in het Raadsprogramma? Passend binnen de geformuleerde ambitie voor Programma Dienstverlening en Veiligheid: “In onze stad voelt iedereen zich veilig in de woon-, werk- en leefomgeving”.
Inhoud Werkgevers van boa’s met opsporingstaken (onder andere gemeenten) zijn verplicht om jaarlijks een interne audit uit te voeren. Volgens de Wet politiegegevens (Wpg) is er elke vier jaar een externe audit nodig. Om de privacy van de verwerkte politiegegevens ten behoeve van de wettelijke taak te kunnen waarborgen en te kunnen voldoen aan de eisen die de wet daaraan stelt. De gemeente Oldenzaal moet beheersingsmaatregelen treffen die in lijn zijn met de NOREA Handreiking Privacy audit Wpg (boa) om de privacy van de verwerkte politiegegevens ten behoeve van de wettelijke taak te kunnen waarborgen. Om hieraan te kunnen voldoen is het inschakelen van externe specialisten nodig. Het college heeft besloten om een bedrag € 15.000 beschikbaar te stellen voor de coördinatie, aansturing, omschrijving en uitwerking van de werkprocessen; Daarnaast is eens per 4 jaar € 20.000 benodigd voor de 4 jaarlijkse externe audit.
Financiën Eens per 4 jaar een bedrag van € 20.000 beschikbaar te stellen ter dekking van de 4 jaarlijkse (externe) audit.
Acties 

Na besluitvorming bij Kadernota/Programmabegroting 2024 gaat de organisatie aan de slag met de uitwerkingen van de uitgevoerde externe audit. Voor het uitvoeren van het verbeterplan Wpg zal de organisatie een externe inschakelen.

 

Verhoging krediet Uitvoering verkeerskundige knelpunten (Motie Kadernota 2024)
Doel (lange termijn) Uitvoering geven aan de bij de Kadernota 2024 door de Raad vastgestelde  motie om uitvoering te kunnen geven aan uitvoering van de vastgestelde lijst van verkeersknelpunten in Oldenzaal. Jaarlijks wordt deze lijst door de gemeenteraad geactualiseerd.
Relatie met beleidsvoornemen(s) in het Raadsprogramma? Passend binnen de geformuleerde ambitie binnen Programma 2 Bereikbaarheid en Openbare Ruimte “Een goed bereikbare en verkeersveilige stad met minder uitstoot”.
Inhoud Naar aanleiding van een inventarisatie van alle verkeersonveilige punten in Oldenzaal is een groslijst opgesteld. Hier is een prioritering in aangebracht. De raad heeft besloten op basis van deze prioritering extra middelen beschikbaar te stellen om de knelpunten aan te pakken en jaarlijks de lijst te laten terugkomen.
Financiën Door verhoging van het uitvoeringsbudget komt extra krediet beschikbaar van € 600.000. De hieruit voortvloeiende kapitaallasten bedragen op jaarbasis ca. € 28.000. Dekking vindt plaats via de Algemene Reserve.
Acties  Uitvoering aan de hand van de knelpuntenlijst

 

Masterplan Vondelpark 2.0
Doel (lange termijn) Initiatiefnemers zien mogelijkheden het Vondelpark uit te bouwen tot Vondelpark 2.0: een aantrekkelijk natuur-, ontmoetings-, sport- en beweegpark met een open, toegankelijk karakter en een breed aanbod aan voorzieningen voor verschillende doelgroepen
Relatie met beleidsvoornemen(s) in het Raadsprogramma?

We streven in Oldenzaal naar een krachtige samenleving waarin de inwoner meedoet. Zo streven we naar zelfredzame, gezonde en verbonden inwoners, die een sociale basis vormen voor het bouwen van een vitale gemeenschap. Het sportakkoord 2.0 vraagt ruimte voor sport en bewegen waardoor inwoners verleid worden om meer te gaan bewegen.

Inhoud

In de wijk de Thij ligt aan de Vondellaan een sport en beweeg park. Het is een plek waar volgens de initiatiefnemers ‘ontmoeten’ voor jong en oud het kernwoord is. En waar inwoners van de wijk samen met de initiatiefnemers van Vondelpark 2.0 aan zet zijn om verdere invulling te geven aan de ontwikkeling van dit sport en beweeg park.

  • Het is goed te realiseren dat, om het doel te halen, alleen fase 1 onvoldoende impact heeft. Dit betekent dat de keuze voor uitvoering van fase 1 ook een ‘ja’ betekent voor uitvoering van minimaal fase 2;
  • Plannen moeten passen binnen de groenstructuurvisie en het bestemmingsplan De Thij;
  • Plannen moeten passen binnen het parkeerbeleid en het paraplu-bestemmingsplan ‘Parkeernormen Oldenzaal’.
  • Afspraken over (gezamenlijk) gebruik, beheer en onderhoud en de daarmee gemoeide kosten zijn aan de voorkant duidelijk;
  • Per fase wordt in overleg bepaald wat in dat jaar daadwerkelijk wordt gerealiseerd;
  • Er wordt niet eerder tot realisatie overgaan voordat er een sluitende exploitatie aanwezig is;
  • Er moeten duidelijkheid zijn over wie wat betaalt. Dit moet vooraf vastgelegd worden;
  • Besproken moet worden in hoeverre de voorzieningen een relatie hebben/overlap kennen met andere voorzieningen in de stad/het Hulsbeek en wat de consequentie hiervan is;
  • Er moet duidelijkheid zijn over de uitvoering van het beheer en onderhoud van het terrein en de voorzieningen en bijkomende onvoorziene kosten (b.v. vandalisme, vervuiling). Dit betekent ook duidelijkheid over b.v. inspecties en veiligheid van voorzieningen en toezicht op een juist gebruik van het terrein;
De gemeente dient vooraf in te stemmen met het definitieve inrichtingsvoorstel, inclusief financiële effecten en uitvoeringsaspecten.
Financiën

2024                   fase 1               tussen €   85.000 en € 130.000

2025                   fase 2               tussen €   90.000 en € 165.000

2026                   fase 3               tussen € 100.000 en € 160.000

Bovenstaande bedragen zijn een grove schatting van de financiële bijdrage vanuit de gemeente om het initiatief mogelijk te maken. De kosten zijn gebaseerd op aanleg en een inschatting van de beheer en onderhoudskosten. De initiatiefnemers hebben partners benaderd die mee willen financieren en gekeken naar subsidiemogelijkheden. Deze afspraken en subsidiemogelijkheden moeten (deels) nog definitief worden vastgelegd.

Zoals bij de voorwaarden valt te lezen zijn er nog veel uit te zoeken en uit te werken zaken. Dit kan consequenties hebben voor de definitieve aanleg dan wel beheer en onderhoudskosten voor de gemeente.

Bovenstaande kosten zijn exclusief de kosten voor de inzet van ambtelijke uren. Deze bedragen op jaarbasis van de huidige inzichten € 16.500 (bij interne invulling) tot maximaal € 27.500 (bij inhuur) op jaarbasis (zie ambtelijke capaciteit).

In de Kadernota 2024 is de planvorming, als vervolg op het ingebracht StadsID, aan uw Raad (inclusief kostenraming) aangeboden. Budgettair wordt er bij deze begroting op dit moment echter nog geen budget uitgevraagd.

Acties  Bij de Kadernota 2025 wordt beoordeeld of er voldoende inzicht is om een uitgewerkt voorstel voor fase 1 en 2 voor te leggen aan uw raad.

 

Aanbestedingen Sociaal Domein
Doel (lange termijn) Garanderen continueren (wettelijk verplicht) zorgaanbod en dekkend zorglandschap
Relatie met beleidsvoornemen(s) in het Raadsprogramma? Passend binnen de geformuleerde ambitie bij Programma 5  Maatschappelijke Ontwikkeling “Voor inwoners die het nodig hebben is een kwalitatief goed ondersteuningsaanbod beschikbaar”
Inhoud

In het sociaal domein zijn een aantal ontwikkelingen die mogelijk, dan wel zeker, zullen leiden tot een hogere prijs voor geleverde diensten door aanbieders. Dit gaat om:

In het sociaal domein zijn een aantal ontwikkelingen die mogelijk, dan wel zeker, zullen leiden tot een hogere prijs voor geleverde diensten door aanbieders bovenop de reguliere indexeringen. Dit gaat om:

  • Aanbesteding doelgroepenvervoer: de noodzakelijke aanbesteding leidt tot andere tarieven. De effecten worden becijferd bij uitwerking van de begroting 2024;
  • Aanbesteding Huishoudelijke ondersteuning: de aanbesteding voor de huishoudelijke ondersteuning is afgerond. De ingangsdatum voor de nieuwe contracten is 1 januari 2024. De financiële effecten worden becijferd bij uitwerking van de begroting 2024;
  • Aanbesteding Wmo: leidt tot nieuwe tarieven en mogelijk hogere tarieven per 1 januari 2025, financiële effecten worden verwerkt in de kadernota 2025;
  • Aanbesteding Jeugd: de ingangsdatum van de nieuwe contracten met onze zorgaanbieders zijn 1 januari 2025, financiële effecten worden verwerkt in de kadernota 2025;
  • Onderzoek reële tarieven: De raamovereenkomsten Twents model Wmo 2015 en Jeugd zijn verlengd voor de jaren 2023 en 2024. Deze verlenging heeft betrekking op de onderdelen: Ondersteunings-behoefte Wmo, Ondersteuningsbehoefte Jeugd, Dyslexie, Diagnostiek, Wonen en verblijf, Medicatiecontrole en Beschikbaarheidsvoorzieningen (WVHS en crisis). Bij een verlenging is het wettelijk verplicht om na te gaan of de gehanteerde tarieven bij aanvang van de verlenging reëel zijn. Dit is op Twents niveau op voorhand niet gedaan. Begin 2023 is de opdracht gegeven om dit onderzoek alsnog uit te voeren. De opdracht bestaat uit het toetsen van de tarieven en daarin opgenomen kostprijselementen aan de uitgangspunten van de reële prijs. De financiële effecten zijn becijferd bij uitwerking van de begroting 2024.
Financiën

 

2024

2025

206

2027

Aanbesteding doelgroepenvervoer

€466.000

€466.000

€466.000

€466.000

Aanbesteding huishoudelijke ondersteuning

€340.000

€340.000

€340.000

€340.000

Onderzoek reële tarieven Twents Model Jeugd en Wmo

€820.000

€820.000

€820.000

€820.000

TOTAAL

€1.626.000

€1.626.000

€1.626.000

€1.626.000

 

Acties   

 

Nog te autoriseren voorstellen aanvullend/nieuw beleid na vaststelling Programmabegroting

Terug naar navigatie - Nog te autoriseren voorstellen aanvullend/nieuw beleid na vaststelling Programmabegroting

In de financiële verordening 212 artikel 5 lid 2 is opgenomen dat, bij het opstellen van de programmabegroting, het college aan de raad zal adviseren welke investeringen op een later tijdstip, dan vaststelling programmabegroting, een afzonderlijk, en inhoudelijk nader uitgewerkt, raadsvoorstel behoeven. Wat ons betreft zijn in het voorgestelde aanvullend/nieuwe beleid in deze programmabegroting voor de jaarschijf 2024 meerdere van dergelijke voorstellen aan de orde, te weten de voorstellen met betrekking tot de kredieten uitvoering GRP 2024, Krediet Glinde Hooiland 2024, Uitvoering verkeersknelpunten 2024, Verhoging krediet Uitvoering verkeerskundige knelpunten 2024 (motie Kadernota 2024), binnen- en buitensportaccommodaties en de voorstellen met betrekking tot de onderwijshuisvesting. Deze voornemens behoeven separate en aanvullende toelichting. Alle voorstellen met startjaar 2025 en volgende komen in de volgende programmabegroting wederom aan de orde. Vooralsnog betreffen dit beleidsvoornemens waarvoor financiële ruimte gecreëerd is en waarvoor de daadwerkelijke beschikbaarstelling van het krediet aan de orde komt bij de vaststelling van de betreffende programmabegroting.