Budgetautorisatie

Algemene financiële beschouwingen

Terug naar navigatie - Algemene financiële beschouwingen

De financiële positie kan beoordeeld worden vanuit 2 verschillende perspectieven. 
•    de budgettaire positie
•    de vermogens- en financieringspositie

De budgettaire positie blijkt vooral uit de meerjarige presentatie van de financiële resultaten van 2024 tot en met 2027. Teneinde op dit gebied nog meer inzicht te verstrekken, presenteren we u in dit hoofdstuk ook een overzicht van incidentele baten en lasten. Deze lijst geeft een goed inzicht in het materieel evenwicht van de Oldenzaalse begrotingspositie. Anders gezegd: in hoeverre worden de structurele lasten gedekt door de structurele baten.

De vermogens- en financieringspositie wordt weergegeven door middel van het opnemen van een geprognosticeerde begin- en eindbalans van de actuele planperiode. Uit deze balans blijkt minimaal dezelfde informatie als uit de eerder voorgeschreven investerings- en financieringsstaat. Aan de hand van deze balans kan ook het EMU-saldo worden berekend. In het onderdeel vermogens- en financieringspositie wordt hierop verder ingegaan.

De budgettaire positie

Terug naar navigatie - De budgettaire positie

In de Kadernota 2024 hebben we u, op basis van de op dat moment bekende informatie, een financieel perspectief voor de planperiode 2024-2027 gepresenteerd met meerjarig positieve begrotingssaldi. Zoals u bekend, zijn de ramingen in de Kadernota gebaseerd op hoofdlijnen. De ramingen in de nu voorliggende begroting zijn verder verfijnd en gebaseerd op de meest actueel bekende informatie. In de onderstaande tabel ziet u de verdeling van de verschillende onderdelen van de programmabegroting 2024.

Bedragen x € 1.000
2024 2025 2026 2027
Aanvaard beleid (excl. mutaties reserves) N 2.287 N 451 N 5.064 N 2.951
Aanvullend beleid 0 N 32 N 179 N 198
Nieuw beleid N 20 N 8 N 8 N 8
Saldo voor bestemming N 2.307 N 491 N 5.251 N 4.783
Dotaties reserve N 403 N 371 N 216 N 193
Onttrekkingen reserves V 1.574 V 1.494 V 991 V 485
Saldo na bestemming N 1.136 V 632 N 4.476 N 4.491

Incidentele baten en lasten

Terug naar navigatie - Incidentele baten en lasten

Met dit overzicht wordt beoogd om inzicht te geven in de aard van de baten en lasten. Door een indicatie te geven van de incidentele baten en lasten wordt informatie gegeven die relevant is voor het beoordelen van de financiële positie van de gemeente en de meerjarenramingen. 

Incidentele lasten Progr. 2024 2025 2026 2027
Bedragen x € 1.000
Aanvaard beleid:
Werkbudget integrale veiligheidszorg 1 27 27
Totaalpakket Podium dienstverlening 1 33 33
Budget bewustwording Klimaatakkoord 2 49 49
Budget gevarieerdere natuur buitengebied 2 54 54
Stimuleringsregeling Water & Klimaat 2 100 100
Budget vergroenen (meer groen in Oldenzaal) 2 327 327
Oldenzaal aantrekkelijke woonstad 3 200
Subsidieregeling Evenementen Binnenstad 3 25 25
Binnenstadsmonitor 3 11 11
Faciliteren wooninitiatieven overige locaties 3 54 54
Uitbreiding Hanzepoort West 3 54
Onderhoud De Essen 5 48 185
Verhuiskosten Drieëenheidsschool 5 25
Talenthouse Studio 15 5 79
Intercultureel werken Primair Onderwijs-Voortgezet Onderwijs 5 42 42
Handgeld data gedreven werken (licenties, etc.) FAD 16 16
Aanvullend en nieuw beleid:
TCC Lyceumstr: Aflossing restant boekwaarde gebouw uit 2002 5 1.670
TCC Lyceumstr: sloopkosten gebouw uit 2002 5 346
Totaal excl. reserves 529 2.374 0 0
Mutatie reserves 2 101 101 0 0
Mutatie reserves 3 0 0 0 0
Mutatie reserves 5 48 48 49 48
Mutatie reserves FAD 806 176 124 104
Totaal incidentele lasten incl. reserves 1.484 2.699 173 152
Incidentele baten Progr. 2024 2025 2026 2027
Bedragen x € 1.000
Aanvaard beleid:
n.v.t.
Aanvullend en nieuw beleid:
n.v.t.
Totaal excl. reserves 0 0 0 0
Mutatie reserves 2 162 145 33 57
Mutatie reserves 3 88 107 16 0
Mutatie reserves 4 60 60 0 0
Mutatie reserves 5 217 2.201 0 0
Mutatie reserves FAD 1.296 667 615 104
Saldo incidentele baten incl. reserves 1.823 3.180 664 161

Uit bovenstaand overzicht blijkt dat we in de jaren 2024-2027 meer incidentele baten hebben dan incidentele lasten. 

In principe zijn alle mutaties in de reserves incidenteel van aard. De bestemmingsreserves voor de dekking van kapitaallasten zijn hierop een uitzondering. Wanneer de bestemmingsreserves dekking kapitaallasten worden gevormd voor de dekking van de kapitaallasten van een geactiveerde investering, dan is de dekking van de kapitaallasten structureel geregeld. Door de onttrekkingen aan bestemmingsreserves dekking kapitaallasten apart te benoemen is het duidelijk dat deze een structureel karakter hebben. De looptijd van de ingestelde reserve is gelijk aan de afschrijvingstermijn van de geactiveerde investering. Hierdoor hebben zowel de kapitaallasten als de onttrekkingen aan deze reserve geen invloed op het structurele begrotingssaldo. In onderstaand overzicht staan de structurele mutaties genoemd van de dekkingsreserves kapitaallasten.

Omschrijving Progr. 2024 2025 2026 2027
Bedragen x € 1.000
Structurele dotaties reserves (lasten aanv.beleid):
Dekkingsreserve kap.lasten reconstr.Groote Markt 2 3 3 3 3
Dekkingsreserve kap.lasten aanleg fietssnelweg 2 3 3 3 3
Dekkingsreserve kap.lasten uitv.verkeersknelpunten 2024 2 0 8 8 8
Dekkingsreserve kap.lasten revitalisering Vijfhoek 3 30 29 28 27
Dekkingsreserve kap.lasten herinrichting de Tuinen 3 6 6 6 6
Dekkingsreserve kap.lasten nieuwbouw Windroos 5 5 4 2 1
Dekkingsreserve kap.lasten aanpassing fietsenkelder FAD 1 1 1 1
Totaal structurele dotaties reserves 48 54 51 49
Structurele onttrekkingen aan reserves (baten aanvaard beleid):
Dekkingsreserve kap.lasten fietspad Stakenbeek 2 4 4 4 4
Dekkingsreserve kap.lasten verkeersmaatreg.Schapendijk 2 5 5 5 5
Dekkingsreserve kap.lasten reconstr.Groote Markt 2 15 15 14 14
Dekkingsreserve kap.lasten aanleg fietssnelweg 2 14 13 13 13
Dekkingsreserve kap.lasten verkeersknelpunten 2 26 26 26 26
Dekkingsreserve kap.lasten beheerscentrale verkeerslichten 2 2 2 2 2
Dekkingsreserve kap.lasten uitv.verkeersknelpunten 2024 2 0 28 28 28
Dekkingsreserve kap.lasten revitalisering Vijfhoek 3 120 119 118 116
Dekkingsreserve kap.lasten herinrichting de Tuinen 3 26 26 26 26
Dekkingsreserve kap.lasten toplaag Bully 4 19 1 1 1
Dekkingsreserve kap.lasten kunstgras tennis Berghuizen 4 2 3 3 3
Dekkingsreserve kap.lasten nieuwbouw Windroos 5 103 101 100 99
Dekkingsreserve kap.lasten verv.nieuwbouw Nutsschool 5 10 10 10 10
Dekkingsreserve kap.lasten aanpassing fietsenkelder FAD 5 5 5 5
Totaal structurele onttrekkingen reserves 351 358 355 352
Saldo structurele mutaties reserves -303 -304 -304 -303

In onderstaand overzicht wordt het structureel begrotingssaldo gepresenteerd: 

Bedragen x € 1.000
2024 2025 2026 2027
Saldo baten en lasten N 2.307 N 2.527 N 5.271 N 4.803
Toevoegingen en onttrekkingen aan reserves V 1.171 V 3.159 V 795 V 312
Begrotingssaldo na bestemming N 1.136 V 632 N 4.476 N 4.491
Waarvan incidentele baten en lasten (saldo) V 339 V 481 V 491 V 9
Structureel begrotingssaldo N 1.475 V 151 N 4.967 N 4.500

Uit vorenstaande overzichten blijkt enerzijds dat het resultaat van de incidentele baten en lasten een positieve invloed heeft op het uiteindelijke totaal resultaat. 

Overzicht taakvelden

Terug naar navigatie - Overzicht taakvelden

Op de volgende pagina’s treft u een overzicht aan van de op basis van de aangepaste BBV-voorschriften op te nemen Taakvelden. Met behulp van deze voorgeschreven taakvelden is de wijze waarop de informatie voor derden wordt verstrekt, gewijzigd en vereenvoudigd. De taakvelden betreffen een vervanging van de eerder bekende beleidsproducten/productenraming. Indien gewenst kunnen de taakvelden nader worden onderverdeeld in deeltaken en activiteiten. Dit maakt het mogelijk de taakvelden naar eigen behoefte in te zetten als instrumenten voor interne sturing bij de uitvoering van de programma’s. Vooralsnog is van die verdere detaillering geen gebruik gemaakt. 

Programma Taakveld
Bedragen x € 1.000 2024 2025 2026 2027
P01 Dienstverlening en Veiligheid Bestuur 1.861 1.869 1.869 1.869
Burgerzaken 790 789 757 757
Crisisbeheersing en brandweer 2.765 2.765 2.765 2.765
Openbare orde en veiligheid 903 903 875 875
Totaal lasten 6.319 6.326 6.266 6.266
Bestuur
Burgerzaken -465 -465 -465 -465
Crisisbeheersing en brandweer
Openbare orde en veiligheid -36 -36 -36 -36
Totaal baten -501 -501 -501 -501
Saldo 5.818 5.825 5.765 5.765
P02 Bereikbaarheid en Openbare ruimte Parkeerbelasting 60 60 60 60
Verkeer en vervoer 4.655 4.690 4.705 4.717
Parkeren 96 96 96 96
Openbaar groen en (openlucht) recreatie 4.027 4.030 3.885 3.906
Riolering 2.505 2.623 2.734 2.852
Afval 3.496 3.496 3.496 3.494
Milieubeheer 830 822 618 618
Begraafplaatsen en crematoria 406 406 406 406
Totaal lasten 16.075 16.223 16.000 16.149
Parkeerbelasting -783 -783 -783 -783
Verkeer en vervoer -113 -113 -113 -113
Parkeren
Openbaar groen en (openlucht) recreatie -118 -118 -118 -118
Riolering -3.546 -3.645 -3.782 -3.890
Afval -4.549 -4.549 -4.549 -4.549
Milieubeheer -184 -184 -184 -184
Begraafplaatsen en crematoria -229 -229 -229 -229
Totaal baten -9.522 -9.621 -9.758 -9.866
Saldo 6.553 6.602 6.242 6.283
P03 Stedelijke en Economische ontwikkeling Economische ontwikkeling 382 328 327 327
Fysieke bedrijfsinfrastructuur
Bedrijvenloket en bedrijfsregelingen 11 11 11 11
Economische promotie 393 393 393 392
Ruimte en leefomgeving 1.473 1.487 1.254 1.254
Grondexploitatie niet-bedrijventerreinen 1.618 1.618 1.618 1.618
Wonen en bouwen 3.636 3.472 3.270 3.278
Totaal lasten 7.513 7.309 6.873 6.880
Economische ontwikkeling
Fysieke bedrijfsinfrastructuur
Bedrijvenloket en bedrijfsregelingen -51 -51 -51 -51
Economische promotie -173 -173 -173 -173
Ruimte en leefomgeving -43 -43 -43 -43
Grondexploitatie niet-bedrijventerreinen -1.618 -1.618 -1.618 -1.618
Wonen en bouwen -743 -744 -743 -743
Totaal baten -2.628 -2.629 -2.628 -2.628
Saldo 4.885 4.680 4.245 4.252
P04 Cultuur, sport en ontspanning Sportbeleid en activering 478 478 478 478
Sportaccommodaties 3.959 4.011 3.992 3.935
Cultuurpresentatie, -productie en –presentatie 1.680 1.680 1.659 1.659
Cultureel erfgoed 579 579 578 578
Media 1.084 1.084 1.084 1.084
Totaal lasten 7.780 7.832 7.791 7.734
Sportbeleid en activering -167 -167 -167 -162
Sportaccommodaties -909 -909 -909 -909
Cultuurpresentatie, -productie en –presentatie -283 -283 -283 -282
Cultureel erfgoed
Media -31 -31 -31 -31
Totaal baten -1.390 -1.390 -1.390 -1.384
Saldo 6.390 6.442 6.401 6.350
P05 Maatschappelijke ondersteuning Openbaar basisonderwijs 244 244 244 244
Onderwijshuisvesting 2.213 4.515 2.353 2.329
Onderwijsbeleid en leerlingzaken 2.054 2.028 1.986 1.986
Samenkracht en burgerparticipatie 6.411 6.192 6.192 6.192
Wijkteams 527 527 527 527
Inkomensregelingen 12.262 12.262 12.262 12.262
Begeleide participatie 8.581 8.249 7.569 7.021
Arbeidsparticipatie 1.737 1.778 1.778 1.778
Maatwerkvoorzieningen (WMO) 1.255 1.254 1.254 1.254
Maatwerkdienstverlening 18+ 11.742 11.742 11.742 11.742
Maatwerkdienstverlening 18- 11.265 10.355 10.355 10.335
Geëscaleerde zorg 18+ 610 610 610 610
Geëscaleerde zorg 18- 1.132 1.132 1.132 1.132
Volksgezondheid 1.570 1.570 1.570 1.570
Totaal lasten 61.600 62.458 59.574 58.982
Openbaar basisonderwijs -243 -243 -243 -243
Onderwijshuisvesting -24 -24 -24 -24
Onderwijsbeleid en leerlingzaken -703 -703 -703 -703
Samenkracht en burgerparticipatie -600 -600 -600 -600
Wijkteams
Inkomensregelingen -9.764 -9.674 -9.674 -9.674
Begeleide participatie -959 -908 -858 -858
Arbeidsparticipatie
Maatwerkvoorzieningen (WMO)
Maatwerkdienstverlening 18+ -350 -350 -350 -350
Maatwerkdienstverlening 18-
Geëscaleerde zorg 18+
Geëscaleerde zorg 18-
Volksgezondheid
Totaal baten -12.643 -12.502 -12.452 -12.452
Saldo 48.957 49.956 47.122 46.530
Financiële algemene Beheer overige gebouwen en gronden 218 215 213 212
dekkingsmidde- Overhead 12.165 11.926 11.807 11.840
len Treasury 1.358 1.554 1.553 2.029
OZB woningen 363 363 363 363
OZB niet woningen 48 48 48 48
Belastingen overig 7 7 7 7
Algemene uitkering en gemeentefonds
Overige baten en lasten 1.836 1.834 1.831 1.340
Vennootschapsbelasting 26 27 27 27
Totaal lasten 16.021 15.974 15.849 15.866
Beheer overige gebouwen en gronden -55
Overhead -57 -57 -57 -57
Treasury -2.801 -2.858 -2.376 -2.216
OZB woningen -5.223 -5.278 -5.333 -5.383
OZB niet woningen -4.828 -4.828 -4.828 -4.828
Belastingen overig -112 -112 -112 -112
Algemene uitkering en gemeentefonds -72.370 -72.948 -66.776 -66.776
Overige baten en lasten -871 -871 -871 -871
Vennootschapsbelasting
Totaal baten -86.317 -86.952 -80.353 -80.243
Saldo -70.296 -70.978 -64.504 -64.377
Mutaties reserves Mutaties reserves 1.003 379 224 201
Totaal lasten 1.003 379 224 201
Mutaties reserves -2.174 -3.538 -1.019 -513
Totaal baten -2.174 -3.538 -1.019 -513
Saldo -1.171 -3.159 -795 -312

De vermogens- en financieringspositie

Terug naar navigatie - De vermogens- en financieringspositie

Bij de beoordeling van de financiële positie van de gemeente dient ook de omvang te worden betrokken van de gemeentelijke weerstandscapaciteit. Het gaat hierbij om vrij aanwendbare middelen voor het opvangen van niet-structurele tegenvallers. De weerstandscapaciteit van de gemeente dient dus als buffer voor het opvangen van gemeentelijke risico’s. In de geactualiseerde paragraaf Weerstandsvermogen wordt uitvoerig ingegaan op de risico’s in relatie met de omvang van onze weerstandscapaciteit. Het belangrijkste onderdeel van de weerstandscapaciteit wordt gevormd door de vrij aanwendbare reserves. De algemene reserve is hierbij de belangrijkste. De verwachte stand van de algemene reserve per 1 januari 2024 is, rekening houdend met de voorstellen nieuw beleid uit deze begroting en het resultaat 2021, afgerond € 21,7 mln. (algemene reserve + algemene reserve grondexploitatie).  De minimale omvang van deze reserve op basis van de door uw raad vastgestelde gewenste weerstandsratio van 2 bedraagt € 13,6 mln. Deze omvang is gebaseerd op de geïnventariseerde risico’s (zie paragraaf weerstandsvermogen hoofdstuk 3.1) van in totaal, incl. grondexploitatie, € 6,8 mln. Om daarbij een weerstandsratio van 2 te realiseren dient het totaal van de algemene reserves (alg. dienst en grondexploitatie samen) € 13,6 mln. te bedragen. Bij een verwachte algemene reserve grondexploitatie per 1-1-2023 van € 3,7 mln. dient dus de algemene reserve € 9,9 mln. te bedragen. Geconstateerd kan worden dat we op dit moment voldoen aan de door ons zelf vastgestelde gewenste weerstandsratio.  In de paragraaf Weerstandsvermogen is ook ingezoomd op de gewenste minimale omvang van deze reserves gelet op de nu ingeschatte/geïnventariseerde risico’s. Daarbij is de constatering dat met de verwachte stand van beide algemene reserves per 1 januari 2024 wordt voldaan aan de beoogde minimale omvang.

Vanaf het begrotingsjaar 2017 wordt op basis van de herziene BBV een geprognosticeerde balans voor de komende planperiode in de begrotingsstukken opgenomen. Deze ziet er voor de komende planperiode als volgt uit.

Omschrijving
Bedragen x € 1.000
31-12-2021 31-12-2022 31-12-2023 31-12-2024 31-12-2025 31-12-2026 31-12-2027
Activa
Vaste activa
Immateriële vaste activa 447 678 4.733 4.690 4.503 4.316 4.128
Materiële vaste activa 86.081 85.135 102.346 106.268 124.957 130.839 130.575
Financiële vaste activa 5.580 5.194 4.597 4.397 4.197 3.997 3.797
Totaal vaste activa 92.108 91.007 111.676 115.355 133.657 139.152 138.500
Vlottende activa
Voorraden 4.205 -525 -525 -750 -1.500 -1.700 -1.700
Uitzettingen met een looptijd < 1 jaar 12.309 15.769 10.000 10.000 8.000 7.000 600
Liquide middelen 7 6 6 6 6 6 6
Overlopende activa 4.435 4.730 2.000 2.000 360 360 360
Totaal vlottende activa 20.956 19.980 11.481 11.256 6.866 5.666 -734
Totaal activa 113.064 110.987 123.157 126.611 140.523 144.818 137.766
Passiva
Vaste passiva
Eigen vermogen 45.972 51.626 44.771 43.599 40.440 39.645 39.333
Voorzieningen 7.044 7.992 7.629 7.660 7.560 6.861 6.619
Langlopende leningen 33.456 27.020 33.577 29.935 42.243 39.400 36.558
Totaal vast passiva 86.472 86.638 85.977 81.194 90.243 85.906 82.510
Vlottende passiva
Kasgeldleningen en banksaldi 5.550 733 8.000 8.200 8.200 8.200 8.200
Overige schulden 8.943 10.028 14.180 22.217 27.080 35.712 32.056
Overlopende passiva 12.099 13.588 15.000 15.000 15.000 15.000 15.000
Totaal vlottende passiva 26.592 24.349 37.180 45.417 50.280 58.912 55.256
Totaal passiva 113.064 110.987 123.157 126.611 140.523 144.818 137.766

Aanvullend beleid en overige financiële ontwikkelingen

Terug naar navigatie - Aanvullend beleid en overige financiële ontwikkelingen

Tabel 1: Aanvullend beleid/-budget uit programmabegroting 2023 met startjaar 2024 e.v. (startjaar 2023 is verwerkt in aanvaard beleid) en overige financiële ontwikkelingen uit de kadernota 2024

Nr. Omschrijving Progr. Invest. Bijdrage Netto Startjr L/B I/S V/N 2024 2025 2026 2027
1 Kredieten t.b.v. uitvoering in 2024 vGRP 2 1.860.000 174000 1.686.000 2024 Last Struct. Nadeel 54.000 54.000 54.000
2 Kredieten t.b.v. uitvoering in 2025 vGRP 2 2.105.000 20.000 2.085.000 2025 Last Struct. Nadeel 67.000 67.000
3 Kredieten t.b.v. uitvoering in 2026 vGRP 2 1.523.000 507000 1.016.000 2026 Last Struct. Nadeel 32000
4 Kredieten t.b.v. uitvoering in 2027 vGRP 2 1.680.000 1.680.000 2027 Last Struct. Nadeel
5 Baten rioolrecht 2 n.v.t. n.v.t. div. Baat Struct. Voordeel 54.000 121.000 153.000
6 Krediet Glinde Hooiland 2024 2 1.400.000 1.400.000 2024 Last Struct. Nadeel 45.000 45.000 45.000
7 Krediet Glinde Hooiland 2025 2 2.200.000 2.200.000 2025 Last Struct. Nadeel 70.000 70.000
8 Krediet Glinde Hooiland 2026 2 2.377.000 2.377.000 2026 Last Struct. Nadeel 76.000
9 Krediet Glinde Hooiland 2027 2 1.725.000 1.725.000 2027 Last Struct. Nadeel
10 Baten rioolrecht 2 n.v.t. n.v.t. div. Baat Struct. Voordeel 45.000 115.000 191.000
11 Vervanging speelvoorziening Openbaar Groen 2024 2 75.000 75.000 2024 Last Struct. Nadeel 6.000 6.000 6.000
12 Vervanging speelvoorziening Openbaar Groen 2025 2 99.000 99.000 2025 Last Struct. Nadeel 8.000 8.000
13 Vervanging speelvoorziening Openbaar Groen 2026 2 109.000 109.000 2026 Last Struct. Nadeel 9.000
14 Vervanging speelvoorziening Openbaar Groen 2027 2 38.000 38.000 2027 Last Struct. Nadeel
15 Uitvoering Verkeersknelpunten in 2024 2 300.000 300.000 2024 Last Struct. Nadeel 14.000 14.000 14.000
16 Uitvoering Verkeersknelpunten in 2025 2 300.000 300.000 2025 Last Struct. Nadeel 14.000 14.000
17 Uitvoering Verkeersknelpunten in 2026 2 300.000 300.000 2026 Last Struct. Nadeel 14.000
18 Uitvoering Verkeersknelpunten in 2027 2 300.000 300.000 2027 Last Struct. Nadeel
19 ZVV De Esch: renovatie veld 1 natuurgras 4 36.000 5000 31.000 2025 Last Struct. Nadeel 4.000 3.000
20 OHC Bully: vervanging toplaag veld 1 4 266.000 37000 229.000 2025 Last Struct. Nadeel 26.000 25.000
21 Drieëenheidsschool: voorbereidingskrediet 5 330.000 330.000 2024 Last Struct. Nadeel 12.000 12.000 12.000
22 Drieëenheidsschool: bouwkrediet 5 4.180.000 387000 3.793.000 2024 Last Struct. Nadeel 142.000 141.000
23 De Esch: voorbereidingskrediet 5 288.000 23000 265.000 2025 Last Struct. Nadeel 10.000 10.000
24 De Esch: bouwkrediet 5 3.311.000 260000 3.051.000 2026 Last Struct. Nadeel
25 De Linde: voorbereidingskrediet 5 323.000 26000 297.000 2025 Last Struct. Nadeel 11.000 11.000
26 De Linde: bouwkrediet 5 3.710.000 291000 3.419.000 2026 Last Struct. Nadeel
27 TCC Lyceumstraat: voorbereidingskrediet Revitalisatie 5 247.000 26000 221.000 2025 Last Struct. Nadeel 14.000 14.000
28 TCC Lyceumstraat: bouwkrediet Revitalisatie 5 4.689.000 483000 4.206.000 2025 Last Struct. Nadeel
29 TCC Lyceumstraat: voorbereidingskrediet Vernieuwbouw 5 616.000 64000 552.000 2025 Last Struct. Nadeel 21.000 21.000
30 TCC Lyceumstraat: bouwkrediet Vernieuwbouw 5 11.699.000 1205000 10.494.000 2025 Last Struct. Nadeel
31 TCC Lyceumstraat: voorbereidingskrediet gymzalen of sporthal 5 174.000 174.000 2025 Last Struct. Nadeel 7.000 6.000
32 TCC Lyceumstraat: bouwkrediet gymzalen of sporthal 5 3.299.000 3.299.000 2025 Last Struct. Nadeel
33 TCC Lyceumstraat: aflossing restant boekwaarde gebouw uit 2002 5 Last Inc. Nadeel 1.670.000
34 TCC Lyceumstraat: sloopkosten gebouw uit 2002 5 Last Inc. Nadeel 346.000
35 TCC Lyceumstraat: dekking boekwaarde en sloopkosten t.l.v. Algemene Reserve 980 Baat Inc. Nadeel 2.016.000
36 TCC Lyceumstraat: vrijval kapitaallasten wegens sloop gebouw uit 2002 5 Last Struct. Nadeel -110.000 -110.000
Totaal aanvullend beleid 49.559.000 3.508.000 46.051.000 0 32.000 179.000 198.000