2. Programmaverantwoording

2.1 Programma 1 Dienstverlening en veiligheid

Terug naar navigatie - - 2.1 Programma 1 Dienstverlening en veiligheid

Onder dit programma vallen de volgende wettelijk verplichte taakvelden:

a. Bestuur
b. Burgerzaken
c. Crisisbeheersing en brandweer
d. Openbare orde en veiligheid 

Oldenzaal, een gemeente met een gezicht. Daarmee willen we zeggen: digitaal bereikbaar waar het kan en persoonlijk contact waar dat nodig is. Een gemeente die zichtbaar en benaderbaar is. Een sociaal veilige gemeente voor iedere inwoner. 

Dit programma draagt bij aan de volgende Goals: 

2.1.1 Wat hebben we bereikt?

Terug naar navigatie - - 2.1.1 Wat hebben we bereikt?

Wat hebben we bereikt?

Terug naar navigatie - 2.1.1 Wat hebben we bereikt? - Wat hebben we bereikt?

We bereikten binnen dit programma een aantal belangrijke resultaten:

Dienstverlening

Inwoners ervaren onze dienstverlening over het algemeen als positief. Dit blijkt uit de ontvangen feedback. In maart hebben we de applicatie Signalen geïmplementeerd. Dit biedt inwoners gebruikersgemak bij het doorgeven van meldingen openbare ruimte en intern meer efficiency. Vanaf 2024 is het mogelijk voor inwoners om hun rijbewijs digitaal te verlengen en kunnen zij naast de raadsvergaderingen nu ook de politieke fora live online volgen. 

Toekomstgerichte blik

In 2024 zijn de resultaten die zijn opgehaald in het kader van Oldenzaal 2040 verwerkt in een toekomstvisie en deze is gedeeld. De toekomstvisie gebruiken we als kompas voor Oldenzaalse beleidsstukken en de omgevingsvisie.

We werken aan een toekomstbestendig stadhuis. Het stadhuis sluit niet meer aan bij een laagdrempelige en toegankelijke dienstverlening die wij willen bieden. Daarnaast willen we een goede werkplek bieden aan onze ambtenaren. Tot slot hebben we te maken met andere (duurzaamheids)eisen voor maatschappelijk vastgoed, zoals het stadhuis. Hiervoor is een subsidie binnengehaald van € 975.000 (DUMAVA-subsidie). Via de kadernota heeft de raad geld gereserveerd voor de renovatie van het stadhuis.  Inmiddels is hiervan een gedeelte beschikbaar gesteld in een voorbereidingskrediet voor het opstellen van een programma van eisen en een voorlopig ontwerp. De raad beslist hierover medio 2025.

Veiligheid 

In 2024 zijn acht integrale controles uitgevoerd in samenwerking met RIEC- partners (o.a. politie, ODT, SRT, belastingdienst, douane, arbeidsinspectie). Hierop volgden diverse  (bestuurlijke) interventies van gemeente en partners. Daarnaast is op de meldingen die binnenkwamen via Meld Misdaad Anoniem - in samenwerking met politie en overige partners - een passende aanpak opgesteld en uitgevoerd. Tot slot is een communicatieplan opgesteld om de bewustwording en weerbaarheid op het gebied van ondermijning binnen de gemeentelijke organisatie, inwoners en ondernemers in Oldenzaal te vergroten. 

In juli 2024 is een eindmeting uitgevoerd in hoeverre gemeenten voldoen aan de vastgestelde basis op orde. Vanuit het platform IVZ is hiervoor een externe partij ingehuurd. De gemeente Oldenzaal voldoet als enige kleinere gemeente aan de 'basis op orde' en behoort daarmee tot de koplopers van Twente. 

Het Bibob beleid is geactualiseerd en in 2024 zijn diverse Bibob-toetsen uitgevoerd. 

In de aanpak van heling hebben boa's en politie gesprekken gevoerd met opkopers in Oldenzaal om hen te attenderen op hun registratieplicht in het Digitaal Opkopers Register (DOR). In 2025 vinden fysieke en digitale controles plaats.  

Naar aanleiding van het onderzoek naar het gebruik van verdovende middelen wordt in 2025 een preventie- en handhavingsplan middelengebruik opgesteld en uitgevoerd. 


2.1.2 Wat zijn onze ambities en doelen?

Terug naar navigatie - - 2.1.2 Wat zijn onze ambities en doelen?

2.1.2.1 Ambitie: Een betrouwbare en toegankelijke gemeente met een gezicht

Terug naar navigatie - - 2.1.2.1 Ambitie: Een betrouwbare en toegankelijke gemeente met een gezicht
Wat zijn onze doelen?
Terug naar navigatie - 2.1.2.1 Ambitie: Een betrouwbare en toegankelijke gemeente met een gezicht - Wat zijn onze doelen?
Inwoners en ondernemers denken mee
Terug naar navigatie - 2.1.2.1 Ambitie: Een betrouwbare en toegankelijke gemeente met een gezicht - Wat zijn onze doelen? - Inwoners en ondernemers denken mee

Inwoners en ondernemers nodigen we uit om mee te denken en invloed uit te oefenen op onderwerpen die Oldenzaal verbeteren.

Onze communicatie is begrijpelijk
Terug naar navigatie - 2.1.2.1 Ambitie: Een betrouwbare en toegankelijke gemeente met een gezicht - Wat zijn onze doelen? - Onze communicatie is begrijpelijk

Onze communicatie is in begrijpelijke taal afgestemd op de ontvanger

Beleidsindicatoren van deze ambitie
Terug naar navigatie - 2.1.2.1 Ambitie: Een betrouwbare en toegankelijke gemeente met een gezicht - Beleidsindicatoren van deze ambitie
  2021 2022 2023 tot 1 september
Balie / Receptie 74,21% 81,73% 86,99%
Webformulieren 81,00% 75,41% 79,48%

 

De volgende indicatoren sluiten aan bij bovenstaande ambitie.

  • Balie/Receptie: Dit betreft de klantfeedback (% tevreden) van inwoners die fysiek het stadhuis hebben bezocht voor een product van burgerzaken. Inwoners kunnen reageren op hun ervaring bij bijvoorbeeld de wachttijd, vriendelijkheid en deskundigheid. Deze indicator zegt iets over de fysieke toegankelijkheid en een gemeente met een gezicht.
  • Webformulieren: Dit betreft de klanttevredenheid over het gebruik van webformulieren. Aan het eind van het formulier wordt gevraagd naar de ervaring (vindbaarheid, gemak en duidelijkheid) van de gebruiker. Voorbeelden van webformulieren zijn het aanvraagformulier energietoeslag, gehandicaptenparkeerkaart, ja/nee sticker of het doen van een melding. Deze indicator geeft een beeld bij onze digitale toegankelijkheid. 

2.1.2.2 Ambitie: In onze stad voelt iedereen zich veilig in de woon-, werk- en leefomgeving

Terug naar navigatie - - 2.1.2.2 Ambitie: In onze stad voelt iedereen zich veilig in de woon-, werk- en leefomgeving
Wat zijn onze doelen?
Terug naar navigatie - 2.1.2.2 Ambitie: In onze stad voelt iedereen zich veilig in de woon-, werk- en leefomgeving - Wat zijn onze doelen?
Grote weerbaarheid tegen ondermijning en (georganiseerde) misdaad
Terug naar navigatie - 2.1.2.2 Ambitie: In onze stad voelt iedereen zich veilig in de woon-, werk- en leefomgeving - Wat zijn onze doelen? - Grote weerbaarheid tegen ondermijning en (georganiseerde) misdaad

Onze eigen organisatie, inwoners en ondernemers hebben een grote weerbaarheid tegen ondermijning en (georganiseerde) misdaad.

Meer bewustzijn van personen met onbegrepen gedrag
Terug naar navigatie - 2.1.2.2 Ambitie: In onze stad voelt iedereen zich veilig in de woon-, werk- en leefomgeving - Wat zijn onze doelen? - Meer bewustzijn van personen met onbegrepen gedrag

Mensen zijn meer bewust van personen met onbegrepen gedrag; onze regie zorgt voor een integrale aanpak als dat nodig is.

Bewustwording over de effecten gebruik van verdovende middelen
Terug naar navigatie - 2.1.2.2 Ambitie: In onze stad voelt iedereen zich veilig in de woon-, werk- en leefomgeving - Wat zijn onze doelen? - Bewustwording over de effecten gebruik van verdovende middelen

De bewustwording over de effecten van het gebruik van verdovende middelen (drank en drugs) wordt vergroot

We zijn voorbereid op mogelijke incidenten rond het spoor
Terug naar navigatie - 2.1.2.2 Ambitie: In onze stad voelt iedereen zich veilig in de woon-, werk- en leefomgeving - Wat zijn onze doelen? - We zijn voorbereid op mogelijke incidenten rond het spoor

We zijn met onze professionele partners voorbereid op mogelijke incidenten rond het spoor vanwege het onveiligheidsgevoel van inwoners en ondernemers.

Doorontwikkeling regionale crisisorganisatie
Terug naar navigatie - 2.1.2.2 Ambitie: In onze stad voelt iedereen zich veilig in de woon-, werk- en leefomgeving - Wat zijn onze doelen? - Doorontwikkeling regionale crisisorganisatie

Met de Twentse gemeenten en veiligheidsregio wordt de regionale crisisorganisatie doorontwikkeld.

Beleidsindicatoren van deze ambitie
Terug naar navigatie - 2.1.2.2 Ambitie: In onze stad voelt iedereen zich veilig in de woon-, werk- en leefomgeving - Beleidsindicatoren van deze ambitie

Sociale Veiligheid (Onveiligheidsgevoelens): (WODC) meting 2 jaarlijks (peildatum 2014 = 100)

Sociale (on)veiligheid wordt gevormd door criminaliteit, ondervonden overlast en onveiligheidsbeleving. Hoe lager de score hoe meer sociale veiligheid de inwoner ervaart.
•    Onveiligheidsgevoelens: hoe onveilig men zich in de buurt voelt
•    Onveiligheidsperceptie: de ervaren omvang van criminaliteit in de buurt

  Onveiligheidsgevoelens Onveiligheidsperceptie
  Oldenzaal 25.000 - 50.000 inwoners Oldenzaal 25.000 - 50.000 inwoners
2017 99 96 89 94
2018 - - - -
2019 107 90 141 86
2020 - - - -
2021 73 87 53 81

2.1.3 Beleidsindicatoren

Terug naar navigatie - - 2.1.3 Beleidsindicatoren

2.1.4 Betrokkenheid verbonden partijen

Terug naar navigatie - - 2.1.4 Betrokkenheid verbonden partijen

Verbonden partij

Bijdrage aan te realiseren beleidsdoelstellingen

GBT

Het Gemeentelijk Belastingkantoor Twente (GBT) is gestart als een samenwerking tussen een aantal gemeenten. In 2013 is Oldenzaal toegetreden. Belastingen heffen en innen is een ingewikkelde taak met erg veel regels. Het GBT neemt deze taak van ons over, zodat we minder kwetsbaar zijn op dit gebied en we de zaken rondom heffing efficiënter kunnen regelen.

Dimpact

Dimpact is een coöperatieve vereniging van 40 lidgemeenten met gezamenlijk 3 miljoen inwoners. Binnen Dimpact initiëren en realiseren lidgemeenten ICT-oplossingen voor de publieke dienstverlening van morgen. Samenwerking, kennisdeling en hergebruik van oplossingen zijn daarbij de basis. Uitgangspunt is dat deze oplossingen in open source software worden ontwikkeld en voldoen aan moderne richtlijnen zoals Common Ground. Oldenzaal kiest voor de strategie van slimme volger. Door ons lidmaatschap kunnen we snel beschikken over de meeste moderne dienstverleningsoplossingen.

Veiligheidsregio Twente

In het kader van rampenbestrijding vormen de 14 Twentse gemeenten samen de Veiligheidsregio. Onder één bestuurlijke regie werken zij samen op het gebied van brandweerzorg, (gemeentelijke) crisisbeheersing en geneeskundige hulpverlening. De Veiligheidsregio is via verlengd lokaal bestuur georganiseerd. De taken en werkzaamheden van de Veiligheidsregio zijn vastgelegd in het Regionaal Beleidsplan Veiligheidsregio Twente 2021-2024.

2.1.5 Wat heeft het gekost?

Terug naar navigatie - - 2.1.5 Wat heeft het gekost?
Programma: P1 Dienstverlening en Veiligheid
Wat heeft het gekost? (bedragen x € 1.000)
Lasten Baten
Raming voor wijziging
Raming na wijziging
Realisatie
Verschil realisatie-raming na wijziging
Dienstverlening en Veiligheid
Lasten
6.319
8.766
9.301
-535
N
Baten
-501
-3.402
-3.792
390
V
Saldo
5.818
5.364
5.509
-145
N
MRV2 Mutaties Reserves en voorzieningen
Lasten
866
866
0
V
Baten
-268
-268
0
V
Saldo
598
598
0
V
Resultaat
5.818
5.962
6.107
-145
N

De uitgebreide financiële analyse van programma 1 Dienstverlening en veiligheid is opgenomen in hoofdstuk 4.5 Toelichting op het overzicht van baten en lasten in de jaarrekening 2024.

2.2 Programma 2 Bereikbaarheid en openbare ruimte

Terug naar navigatie - - 2.2 Programma 2 Bereikbaarheid en openbare ruimte

Onder dit programma vallen de volgende wettelijk verplichte taakvelden:  

  • Parkeerbelasting 
  • Riolering 
  • Verkeer en vervoer 
  • Afval 
  • Parkeren 
  • Milieubeheer 
  • Openbaar groen en (openlucht) recreatie 
  • Begraafplaatsen en crematoria 

We willen een gezonde, circulaire, klimaatrobuuste, energieneutrale, aantrekkelijke en levendige stad zijn. Dat heeft gevolgen voor het gebruik en de inrichting van de openbare ruimte. Deze ambitie pakken we samen op met inwoners, bedrijven en verenigingen in Oldenzaal. In dit programma maken we concreet wat onze ambities, doelen en maatregelen zijn voor de komende periode. 

Dit programma draagt bij aan de volgende Goals: 

2.2.1 Wat hebben we bereikt?

Terug naar navigatie - - 2.2.1 Wat hebben we bereikt?

Wat hebben we bereikt?

Terug naar navigatie - 2.2.1 Wat hebben we bereikt? - Wat hebben we bereikt?

Het klimaatakkoord is leidend in ons handelen

In 2024 werkten we verder aan de uitwerking van het Klimaatakkoord. Bij alle pijlers (Elektriciteit, Gebouwde Omgeving, Mobiliteit, Landbouw en landgebruik, Industrie) waren opnieuw veel ontwikkelingen. En soms voelt het als rennen of stilstaan. De netcongestie is ook voor Oldenzaal een grote uitdaging, die een negatieve impact heeft op nieuwe ontwikkelingen. 

Heel veel zaken lopen goed en er zijn veel stappen gezet.

  • Zowel het Regionale koersdocument als het Oldenzaalse koersdocument voor Circulaire economie is vastgesteld. En er is veel inzet geweest om inwoners te bewegen beter/netter afval te scheiden. Maar het blijft lastig dit gedrag te verbeteren.
  • Er zijn verschillende energiebesparingsacties uitgevoerd, zoals isolatiesubsidie, inkoopactie en gratis isolatiemaatregelen. We zijn met bedrijven in gesprek over verduurzaming, de energietransitie, het energiefonds, enz. En we hebben voor het eerst een CO2-footprint van onze organisatie vastgesteld. Dit geeft richting aan de reductiemaatregelen die we komende jaren willen gaan uitvoeren.

Tegelijkertijd lopen een aantal zaken langzamer dan we eigenlijk willen.

  • Het Klimaatakkoord programma is in concept klaar, maar nog niet vastgesteld.
  • Door interventie van de provincie zijn de kaders voor de ontwikkeling van zon en wind op land aangepast en is het traject van de Regionale Energie Strategie aangepast en omgezet  naar een Energie Strategie Twente.
  • De herijking van het warmteprogramma is vertraagd door vaststelling van wetgeving in Den Haag. In NOT-verband is inmiddels wel een warmteregisseur aangesteld die binnen de samenwerking een integraal warmteprogramma gaat opstellen.

Meer ruimte voor water en natuur in en om de stad

Oldenzaal heeft een hoge ambitie om de weersextremen door klimaatverandering zo goed mogelijk aan te kunnen. Veel verschillende projecten leveren hier een bijdrage aan. Tegelijkertijd heeft de winter van ’23-’24 en de zomer van ’24 laten zien dat zowel langdurige neerslag als piekbuien nu al voor wateroverlast boven en onder de grond in Oldenzaal zorgen. De risico’s voor extreme droogte en hitte waren minder zichtbaar dit jaar, maar daar zijn we ons tegelijkertijd wel op aan het voorbereiden.

In Glinde-Hooiland is een grote waterberging gegraven. Samen met de wijk wordt dit ingericht tot een mooi beleefbaar park. Daarnaast zijn er veel bewustzijnsacties uitgevoerd. Bij het NK Tegelwippen scoorden we een mooie 2e plaats in Twente en een 10e plaats in NL bij de kleine gemeenten. De vastgestelde Groenblauwe Tuinsubsidie helpt inwoners een stapje extra te zetten voor meer ruimte voor water en natuur in de eigen leefomgeving. En via 'Groen er maar op los' zijn 12 projecten uitgevoerd waarbij circa 440 m2 openbare ruimte van grijs naar groen is gegaan. Met bijvoorbeeld mooie geveltuintjes en plantvakken in het centrum van Oldenzaal.

Wat betreft uitvoering hadden we verder willen zijn met de aanleg van het Singelpark en het Plechelmusplein. Hier moeten in 2025 echt stappen vooruit worden gezet in uitvoering.

Een goed bereikbare en verkeersveilige stad met minder uitstoot

Er zijn verschillende projecten uitgevoerd om onze mobiliteitsdoelstellingen te behalen. De rotonde bij de Schipleidelaan en de deel van de Enschedesestraat zijn bijvoorbeeld heringericht met betere fietsvoorzieningen. Om goede keuzes te kunnen maken over de toekomstige situatie moet duidelijk zijn wat de actuele situatie is. In 2024 is daarom ook veel energie gestoken in onderzoek en analyse. Het parkeeronderzoek, het versterken van de bereikbaarheid van de bedrijventerreinen per openbaar vervoer, een risicoanalyse voor de wegen, kruispunten en fietspaden en een analyse op het langzaam verkeer netwerk (lopen en fietsen). De stap die daarna komt, wat gaan we doen op basis van al deze kennis, zal in 2025 duidelijk worden.

De samenwerking met de Stadsnoabers is voortgezet. Er is een vernieuwde, beveiligde fietsenstalling gerealiseerd aan de Bisschopstraat. Ook hebben we gewerkt aan het verbeteren van de bewegwijzering, het straatmeubilair en de terrassen.

2.2.2 Wat zijn onze ambities en doelen?

Terug naar navigatie - - 2.2.2 Wat zijn onze ambities en doelen?

2.2.2.1 Ambitie: Het klimaatakkoord is leidend in ons handelen

Terug naar navigatie - - 2.2.2.1 Ambitie: Het klimaatakkoord is leidend in ons handelen
Wat zijn onze doelen?
Terug naar navigatie - 2.2.2.1 Ambitie: Het klimaatakkoord is leidend in ons handelen - Wat zijn onze doelen?
Doorgroeien naar circulaire economie
Terug naar navigatie - 2.2.2.1 Ambitie: Het klimaatakkoord is leidend in ons handelen - Wat zijn onze doelen? - Doorgroeien naar circulaire economie

Onze economie groeit verder door naar een circulaire economie met als subdoel dat het restafval in 2030 maximaal 50 kg per inwoner per jaar is.

2.2.2.2 Ambitie: Meer ruimte voor water en natuur in en om de stad

Terug naar navigatie - - 2.2.2.2 Ambitie: Meer ruimte voor water en natuur in en om de stad
Wat zijn onze doelen?
Terug naar navigatie - 2.2.2.2 Ambitie: Meer ruimte voor water en natuur in en om de stad - Wat zijn onze doelen?
Beter bestand tegen gevolgen van klimaatverandering
Terug naar navigatie - 2.2.2.2 Ambitie: Meer ruimte voor water en natuur in en om de stad - Wat zijn onze doelen? - Beter bestand tegen gevolgen van klimaatverandering

Oldenzaal is beter bestand tegen de gevolgen van klimaatverandering (wateroverlast, droogte en hitte)

De openbare ruimte wordt groener
Terug naar navigatie - 2.2.2.2 Ambitie: Meer ruimte voor water en natuur in en om de stad - Wat zijn onze doelen? - De openbare ruimte wordt groener

De openbare ruimte wordt groener door minder te verharden dankzij omgekeerd ontwerpen. 

Klimaatbestendig inrichten eigen omgeving
Terug naar navigatie - 2.2.2.2 Ambitie: Meer ruimte voor water en natuur in en om de stad - Wat zijn onze doelen? - Klimaatbestendig inrichten eigen omgeving

Sterkere bewustwording van inwoners en bedrijven over het klimaatbestendig inrichten en gebruiken van de eigen omgeving.

2.2.2.3 Ambitie: Een goed bereikbare en verkeersveilige stad met minder uitstoot

Terug naar navigatie - - 2.2.2.3 Ambitie: Een goed bereikbare en verkeersveilige stad met minder uitstoot
Wat zijn onze doelen?
Terug naar navigatie - 2.2.2.3 Ambitie: Een goed bereikbare en verkeersveilige stad met minder uitstoot - Wat zijn onze doelen?

2.2.3 Beleidsindicatoren

Terug naar navigatie - - 2.2.3 Beleidsindicatoren

2.2.4 Betrokkenheid verbonden partijen

Terug naar navigatie - - 2.2.4 Betrokkenheid verbonden partijen

Verbonden partij

Bijdrage aan te realiseren beleidsdoelstellingen

Bestuurlijk Overleg Sociaaleconomische Structuurversterking (onderdeel van Twente Board)

De economische strategie van Twente en de uitvoering daarvan is belegd in Twente Board. In het bestuur van Twente Board zitten ondernemers, onderwijs en overheid elk met eigen vertegenwoordigers aan tafel. Het college van Oldenzaal heeft net als alle Twentse gemeenten via het Bestuurlijk Overleg Sociaaleconomische Samenwerking (BOSS) inbreng in Twente Board.

ODT Twente

De milieutaken op het gebied van vergunningverlening en handhaving zijn bij het ODT ondergebracht.

Twence

Een groot deel van het ingezamelde huishoudelijk afval- en grondstoffen worden ter verwerking aan Twence aangeboden.

Twente Milieu

Twente Milieu is in hoofdzaak belast met het inzamelen van alle huishoudelijk afval en grondstofstromen die binnen de gemeente grens voorkomt. En geeft advies over afvalbeheer.

Openbaar Lichaam Crematoria Twente (OLCT)

Het OLCT is eigenaar van het crematorium in Oldenzaal, dat is gevestigd op onze begraafplaats aan de Schipleidelaan. As-verstrooiing kan plaatsvinden op een aangewezen veld op de begraafplaats.

Cogas

Als eigenaar aardgasnetwerk belangrijk voor de energietransitie van aardgas naar alternatieve energebronnen.

2.2.5 Wat heeft het gekost?

Terug naar navigatie - - 2.2.5 Wat heeft het gekost?
Programma: P2 Bereikbaarheid en Openbare ruimte
Wat heeft het gekost? (bedragen x € 1.000)
Lasten Baten
Raming voor wijziging
Raming na wijziging
Realisatie
Verschil realisatie-raming na wijziging
Bereikbaarheid en Openbare ruimte
Lasten
16.075
15.909
15.866
43
V
Baten
-9.522
-9.880
-10.432
552
V
Saldo
6.553
6.029
5.434
595
V
MRV2 Mutaties Reserves en voorzieningen
Lasten
1.142
1.142
0
V
Baten
-1.802
-1.645
-158
N
Saldo
-660
-503
-158
N
Resultaat
6.553
5.369
4.931
437
V

De uitgebreide financiële analyse van programma 2 Bereikbaarheid en Openbare ruimte is opgenomen in hoofdstuk 4.5 Toelichting op het overzicht van baten en lasten in de jaarrekening 2024.

2.3 Programma 3 Stedelijke en economische ontwikkeling

Terug naar navigatie - - 2.3 Programma 3 Stedelijke en economische ontwikkeling

Onder dit programma vallen de volgende wettelijk verplichte taakvelden:  

  • Economische ontwikkeling 
  • Grondexploitatie niet-bedrijventerreinen 
  • Fysieke bedrijfsinfrastructuur 
  • Wonen en bouwen 
  • Bedrijvenloket en bedrijfsregelingen 
  • Musea / Cultureel erfgoed  
  • Ruimtelijke ordening 

Oldenzaal is een gastvrije stad, goed bereikbaar en aantrekkelijk voor inwoners, ondernemers en bezoekers. De binnenstad is het kloppend hart van de stad. We zetten in op versnelling van woningbouw om plek te geven aan mensen die in Oldenzaal willen (blijven) wonen en bieden ruimte aan ondernemers die ons economisch klimaat versterken. 

Dit programma draagt bij aan de volgende Goals: 

2.3.1 Wat hebben we bereikt?

Terug naar navigatie - - 2.3.1 Wat hebben we bereikt?

Wat hebben we bereikt?

Terug naar navigatie - 2.3.1 Wat hebben we bereikt? - Wat hebben we bereikt?

Binnenstad

Het aantal bezoekers aan de binnenstad nam in 2024 opnieuw toe. Daarbij groeide het aandeel bezoekers van buiten Twente. Ook nam de winkelleegstand dit jaar weer verder af. Met de Stadsnoabers wordt goed samenwerkt. We realiseerden onder andere een nieuwe bewaakte fietsenstalling en nieuwe winterverlichting. Ook voerden we samen het parkeeronderzoek uit en ontwikkelden ze een nieuwe huisstijl en merk voor Oldenzaal Promotie.

Wonen 

Samen met onze woonpartners werkten we verder aan de uitvoering van de Woonagenda Oldenzaal. De raad stelde de visie Wonen welzijn zorg Oldenzaal 2030 vast en we ontwikkelden de Position Paper Oldenzaal 2050. We leverden bijna 100 nieuwbouwwoningen op, waaronder de laatste woningen in Stakenbeek 1e fase. Daarmee geven we invulling aan onze ambitie van realisatie van 1000 woningen in de periode 2021-2030. De meeste bewoners in Gravenweide betrokken hun woning. Daarnaast bereidden we voor de sleutelprojecten Stakenbeek 2e fase, Gravenbeek en Langestraat de planologische procedure voor. We maakten het gebied Gravenbeek bouwrijp en startten de kaveluitgifteprocedure voor de eerste 26 kavels.

Economie 

We investeerden in een goed vestigingsklimaat voor ondernemers. De raad stelde de economische visie vast die we samen met onze partners opstelden. Naast facilitering van ruimtelijke initiatieven onderhielden we onze contacten met Oldenzaalse ondernemers onder meer door bedrijfsbezoeken. We heroverwogen de uitwerking van de Gebiedsvisie Jufferbeek Noord als werklocatie, gelet op het raadsbesluit voor het Masterplan Oldenzaal Zuid dit gebied voor wonen te onderzoeken. 

2.3.2 Wat zijn onze ambities en doelen?

Terug naar navigatie - - 2.3.2 Wat zijn onze ambities en doelen?

2.3.2.1 Ambitie: Een aantrekkelijke en vitale binnenstad, waarin het prettig winkelen, recreëren en wonen is

Terug naar navigatie - - 2.3.2.1 Ambitie: Een aantrekkelijke en vitale binnenstad, waarin het prettig winkelen, recreëren en wonen is
Wat zijn onze doelen?
Terug naar navigatie - 2.3.2.1 Ambitie: Een aantrekkelijke en vitale binnenstad, waarin het prettig winkelen, recreëren en wonen is - Wat zijn onze doelen?
Een aantrekkelijke, gastvrije, bourgondische (binnen) stad
Terug naar navigatie - 2.3.2.1 Ambitie: Een aantrekkelijke en vitale binnenstad, waarin het prettig winkelen, recreëren en wonen is - Wat zijn onze doelen? - Een aantrekkelijke, gastvrije, bourgondische (binnen) stad

Oldenzaal wordt ervaren als een aantrekkelijke, gastvrije, bourgondische (binnen)stad met een rijk verleden, in een groene omgeving

Meer bezoekers aan de binnenstad
Terug naar navigatie - 2.3.2.1 Ambitie: Een aantrekkelijke en vitale binnenstad, waarin het prettig winkelen, recreëren en wonen is - Wat zijn onze doelen? - Meer bezoekers aan de binnenstad

De binnenstad heeft een aantrekkelijke mix van winkelen, horeca, culturele voorzieningen en evenementen zodat meer mensen de binnenstad bezoeken.

Verder versterken van de Oldenzaalse cultuur(historie)
Terug naar navigatie - 2.3.2.1 Ambitie: Een aantrekkelijke en vitale binnenstad, waarin het prettig winkelen, recreëren en wonen is - Wat zijn onze doelen? - Verder versterken van de Oldenzaalse cultuur(historie)

De Oldenzaalse cultuur(historie) wordt verder versterkt en ook als zodanig geprofileerd voor de beleving in de binnenstad en de verbinding binnenstad-buitengebied.

2.3.2.2 Ambitie: Een fijn (t)huis voor iedereen: we maken aantrekkelijk wonen mogelijk voor alle groepen in Oldenzaal

Terug naar navigatie - - 2.3.2.2 Ambitie: Een fijn (t)huis voor iedereen: we maken aantrekkelijk wonen mogelijk voor alle groepen in Oldenzaal
Wat zijn onze doelen?
Terug naar navigatie - 2.3.2.2 Ambitie: Een fijn (t)huis voor iedereen: we maken aantrekkelijk wonen mogelijk voor alle groepen in Oldenzaal - Wat zijn onze doelen?

2.3.2.3 Ambitie: Oldenzaal heeft een vernieuwend en toekomstbestendig vestigings- en ondernemersklimaat

Terug naar navigatie - - 2.3.2.3 Ambitie: Oldenzaal heeft een vernieuwend en toekomstbestendig vestigings- en ondernemersklimaat
Wat zijn onze doelen?
Terug naar navigatie - 2.3.2.3 Ambitie: Oldenzaal heeft een vernieuwend en toekomstbestendig vestigings- en ondernemersklimaat - Wat zijn onze doelen?
Bredere samenwerking op het gebied van recreatie en toerisme
Terug naar navigatie - 2.3.2.3 Ambitie: Oldenzaal heeft een vernieuwend en toekomstbestendig vestigings- en ondernemersklimaat - Wat zijn onze doelen? - Bredere samenwerking op het gebied van recreatie en toerisme

Bredere samenwerking op het gebied van recreatie en toerisme in Noordoost Twente onder meer door verbinding met cultuur en erfgoed.

Inzet op een toekomstbestendige economie
Terug naar navigatie - 2.3.2.3 Ambitie: Oldenzaal heeft een vernieuwend en toekomstbestendig vestigings- en ondernemersklimaat - Wat zijn onze doelen? - Inzet op een toekomstbestendige economie

Samen met Twente Board wordt ingezet op een toekomstbestendige economie met als uiteindelijk doel om het Bruto Twents Geluk in onze groene technologische topregio te verhogen.

Verbeteren profiel en vitaliteit van de binnenstad
Terug naar navigatie - 2.3.2.3 Ambitie: Oldenzaal heeft een vernieuwend en toekomstbestendig vestigings- en ondernemersklimaat - Wat zijn onze doelen? - Verbeteren profiel en vitaliteit van de binnenstad

Het versterken van de samenwerking tussen en met ondernemers in de binnenstad om het profiel en de vitaliteit van de binnenstad te verbeteren.

 

Verder ontwikkelen winkelgebieden tot toekomstige centra
Terug naar navigatie - 2.3.2.3 Ambitie: Oldenzaal heeft een vernieuwend en toekomstbestendig vestigings- en ondernemersklimaat - Wat zijn onze doelen? - Verder ontwikkelen winkelgebieden tot toekomstige centra

Duidelijkheid over de wijze waarop winkelgebieden zich verder kunnen ontwikkelen tot toekomstige centra rekening houdend met trends en ontwikkelingen.

 

2.3.3 Beleidsindicatoren

Terug naar navigatie - - 2.3.3 Beleidsindicatoren

2.3.4 Betrokkenheid verbonden partijen

Terug naar navigatie - - 2.3.4 Betrokkenheid verbonden partijen

Verbonden partij

Bijdrage aan te realiseren beleidsdoelstellingen

Bestuurlijk Overleg Sociaaleconomische Structuurversterking (onderdeel van Twente Board)

De economische strategie van Twente en de uitvoering daarvan is belegd in Twente Board. In het bestuur van Twente Board zitten ondernemers, onderwijs en overheid elk met eigen vertegenwoordigers aan tafel. Het college van Oldenzaal heeft net als alle Twentse gemeenten via het Bestuurlijk Overleg Sociaaleconomische Samenwerking (BOSS) inbreng in Twente Board.

Omgevingsdienst Twente (ODTwente)

In 2019 is de Omgevingsdienst Twente (ODT) operationeel geworden. Sindsdien zijn de milieutaken op het gebied van vergunningverlening en handhaving bij hen onder gebracht. De Omgevingsdienst Twente werkt aan een gezonde, veilige en duurzame leefomgeving, zodat iedereen in Twente prettig kan wonen, werken en leven. In opdracht van de 14 Twentse gemeenten en de provincie Overijssel voeren zij taken uit op het gebied van vergunningverlening, toezicht en handhaving.

2.3.5 Wat heeft het gekost?

Terug naar navigatie - - 2.3.5 Wat heeft het gekost?
Programma: P3 Stedelijke en Economische ontwikkeling
Wat heeft het gekost? (bedragen x € 1.000)
Lasten Baten
Raming voor wijziging
Raming na wijziging
Realisatie
Verschil realisatie-raming na wijziging
Stedelijke en Economische ontwikkeling
Lasten
7.513
11.769
16.934
-5.165
N
Baten
-2.628
-7.028
-14.405
7.377
V
Saldo
4.885
4.741
2.529
2.212
V
MRV2 Mutaties Reserves en voorzieningen
Lasten
0
1.337
9.319
-7.982
N
Baten
0
-1.974
-7.599
5.625
V
Saldo
-637
1.720
-2.357
N
Resultaat
4.885
4.104
4.249
-145
N

De uitgebreide financiële analyse van programma 3 Stedelijke en economische ontwikkeling is opgenomen in hoofdstuk 4.5 Toelichting op het overzicht van baten en lasten in de jaarrekening 2024.

2.4 Programma 4 Cultuur, sport en ontspanning

Terug naar navigatie - - 2.4 Programma 4 Cultuur, sport en ontspanning

Onder dit programma vallen de volgende wettelijk verplichte taakvelden:  

  • Sportbeleid activering 
  • Cultureel erfgoed 
  • Sportaccommodaties 
  • Musea 
  • Cultuurpresentatie, -productie en –participatie 
  • Media  

Oldenzaal zet de kracht van cultuur en sport in ten behoeve van een levendige stad en een prettig leefbare samenleving waaraan iedereen kan meedoen.  

Dit programma draagt bij aan de volgende Goals: 

2.4.1 Wat hebben we bereikt?

Terug naar navigatie - - 2.4.1 Wat hebben we bereikt?

Wat hebben we bereikt?

Terug naar navigatie - 2.4.1 Wat hebben we bereikt? - Wat hebben we bereikt?

Revitalisering sportcentrum Vondersweijde

In 2024 is de revitalisatie van sportcentrum Vondersweijde afgerond en in november vond de opening plaats. De zwembadinstallaties, luchtbehandelingskasten en diverse andere installaties zijn vervangen. De sporthalvloer is vervangen door een nieuwe vloer, een groot deel van de dakopbouw inclusief dakbedekking is vervangen, het wedstrijdbad heeft een nieuwe beweegbare bodem gekregen en het buitenzwembad is bij het binnenzwembad aangetrokken. Daarnaast is alles geschilderd, is het sanitair opgeknapt en de glijbaan gerenoveerd. Het horecagedeelte en de receptie hebben een metamorfose ondergaan.

Herontwikkeling sportpark De Thij
In aansluiting op het samengaan van ZVV De Esch en VV Oldenzaal op sportpark De Weschterik is gekeken naar mogelijkheden voor een nieuwe inrichting van sportpark De Thij.  Het college heeft bevestigd dat de functie Sport gehandhaafd blijft. Een visie voor het sportpark (op te stellen in 2025) schept de randvoorwaarden voor de uiteindelijke inrichting.

Harmonisatie buitensportaccommodaties
In vervolg op de rapportage van Synarchis met betrekking tot een toekomstbestendig beheermodel voor de buitensportaccommodaties zijn de bestaande afspraken met de verenigingen in kaart gebracht en mogelijkheden onderzocht. Op basis hiervan gaan we de voorstellen uit het Synarchis rapport verder uitwerken.

Oldenzaal heeft en toont talent
Oldenzaal kent een actief cultureel leven. Dit lieten de presentaties van culturele instellingen en verenigingen zien tijdens een goed bezochte bijeenkomst bij Stadstheater de Bond. Cultureel Oldenzaal liet zich ook zien tijdens Oldenzaal Toont Talent in oktober, met 22 optredens op 17 verschillende locaties in de stad. De grote culturele instellingen en de cultuurmakelaar hebben bij veel activiteiten een verbindende rol. 

Erfgoed Deal
Aan het project Singelpark is door het Rijk een Erfgoed Deal toegekend. Een Erfgoed Deal betreft behoud en gebruik van erfgoed bij de grote ruimtelijke opgaven van dit moment. In het projectplan vormt het verhaal en het (ondergrondse) erfgoed van vestingstad Oldenzaal een rode draad.

Veel bezoekers voor culturele voorzieningen
Het aantal bezoekers aan de Oldenzaalse musea, Bibliotheek Oldenzaal en Stadstheater de Bond is hoger dan in voorgaande jaren. Dit heeft onder meer te maken met actieve participatie bij lokale evenementen en eigen projecten. Deze partijen zijn samen met Oldenzaal Promotie bezig met de voorbereiding en organisatie van Huttenkloasjaar 2025.

Buurtbeweegcoaches binnen GALA
De buurtsport-coachregeling en het sportakkoord 2.0 maken sinds 2023 deel uit van het Gezond en Actief LevenAkkoord (GALA). De buurtbeweegcoaches vervullen op basis daarvan een rol binnen de ketenaanpakken voor ‘valpreventie’, ‘gecombineerde leefstijlinterventie’ en ‘kinderen naar gezond gewicht’. Daarnaast trekt een van de buurtbeweegcoaches als coördinator sport en preventie de uitvoering van het sportakkoord 2.0.

Regionale visie sport en bewegen
De nieuwe regionale visie sport en bewegen is in 2024 vastgesteld. Vanuit deze nieuwe visie werken we de speerpunten, ‘talentontwikkeling’ en ‘inclusief sporten en bewegen’ uit in een plan van aanpak inclusief begroting.

2.4.2 Wat zijn onze ambities en doelen?

Terug naar navigatie - - 2.4.2 Wat zijn onze ambities en doelen?

2.4.2.1 Ambitie: Ons culturele en sportieve ecosysteem is vitaal en toekomstbestendig

Terug naar navigatie - - 2.4.2.1 Ambitie: Ons culturele en sportieve ecosysteem is vitaal en toekomstbestendig
Wat zijn onze doelen?
Terug naar navigatie - 2.4.2.1 Ambitie: Ons culturele en sportieve ecosysteem is vitaal en toekomstbestendig - Wat zijn onze doelen?
Versterking aanbod, toegankelijkheid en kwaliteit van cultuur en sport
Terug naar navigatie - 2.4.2.1 Ambitie: Ons culturele en sportieve ecosysteem is vitaal en toekomstbestendig - Wat zijn onze doelen? - Versterking aanbod, toegankelijkheid en kwaliteit van cultuur en sport

Versterking van aanbod, toegankelijkheid en kwaliteit van cultuur en sport door verbinding en samenwerking met maatschappelijke organisaties.

2.4.2.2 Ambitie: We benutten ons culturele en sportieve ecosysteem voor onze economische doelstellingen

Terug naar navigatie - - 2.4.2.2 Ambitie: We benutten ons culturele en sportieve ecosysteem voor onze economische doelstellingen
Wat zijn onze doelen?
Terug naar navigatie - 2.4.2.2 Ambitie: We benutten ons culturele en sportieve ecosysteem voor onze economische doelstellingen - Wat zijn onze doelen?
Verbeteren leefbaarheid, vitaliteit en aantrekkelijkheid van (binnen)stad en buitengebied
Terug naar navigatie - 2.4.2.2 Ambitie: We benutten ons culturele en sportieve ecosysteem voor onze economische doelstellingen - Wat zijn onze doelen? - Verbeteren leefbaarheid, vitaliteit en aantrekkelijkheid van (binnen)stad en buitengebied

Cultuur(historie) en sport en bewegen worden ingezet voor het verbeteren van de leefbaarheid, vitaliteit en aantrekkelijkheid van (binnen)stad en buitengebied.

2.4.2.3 Ambitie: In Oldenzaal kan iedereen meedoen aan cultuur, sport & bewegen en evenementen

Terug naar navigatie - - 2.4.2.3 Ambitie: In Oldenzaal kan iedereen meedoen aan cultuur, sport & bewegen en evenementen
Wat zijn onze doelen?
Terug naar navigatie - 2.4.2.3 Ambitie: In Oldenzaal kan iedereen meedoen aan cultuur, sport & bewegen en evenementen - Wat zijn onze doelen?

2.4.3 Beleidsindicatoren

Terug naar navigatie - - 2.4.3 Beleidsindicatoren

2.4.4 Betrokkenheid verbonden partijen

Terug naar navigatie - - 2.4.4 Betrokkenheid verbonden partijen

Verbonden partij

Bijdrage aan te realiseren beleidsdoelstellingen

Bestuursovereenkomst Sociaal Economische Structuurversterking /Twenteboard en Bedrijfsvoeringsorganisatie Recreatieschap Twente (voormalig Regio Twente)

Twentse samenwerking voor beleidsmatige aangelegenheden en bedrijfsvoering, waarbij zij voor dit programma o.a. de uitvoerende organisatie is op het gebied van:

toeristische routes

vrijetijdseconomie

recreatieve voorzieningen

Cultuurregio Twente

De 14 Twentse gemeenten hebben zich met betrekking tot cultuur en erfgoed verbonden binnen Cultuurregio Twente. Deze voert onder meer taken uit met betrekking tot de programma’s Twentse Maakplaatsen & Generators en Creatieve Broedplaatsen.

Sport Oldenzaal BV

Exploitatie van sportcluster Vondersweijde

2.4.5 Wat heeft het gekost?

Terug naar navigatie - - 2.4.5 Wat heeft het gekost?
Programma: P4 Cultuur, Sport en Ontspanning
Wat heeft het gekost? (bedragen x € 1.000)
Lasten Baten
Raming voor wijziging
Raming na wijziging
Realisatie
Verschil realisatie-raming na wijziging
Cultuur, Sport en Ontspanning
Lasten
7.780
7.455
6.649
807
V
Baten
-1.390
-1.793
-1.515
-278
N
Saldo
6.390
5.662
5.134
529
V
MRV2 Mutaties Reserves en voorzieningen
Lasten
94
94
0
V
Baten
-301
-260
-41
N
Saldo
-207
-166
-41
N
Resultaat
6.390
5.455
4.968
488
V

De uitgebreide financiële analyse van programma 4 Cultuur, sport en ontspanning is opgenomen in hoofdstuk 4.5 Toelichting op het overzicht van baten en lasten in de jaarrekening 2024.

2.5 Programma 5 Maatschappelijke Ondersteuning

Terug naar navigatie - - 2.5 Programma 5 Maatschappelijke Ondersteuning

Onder dit programma vallen de volgende wettelijk verplichte taakvelden:  

  • Openbaar basisonderwijs 
  • Begeleide participatie 
  • Onderwijshuisvesting 
  • Arbeidsparticipatie 
  • Onderwijsbeleid en leerlingzaken 
  • Maatwerkvoorzieningen (WMO) 
  • Cultuurpresentatie, -productie en - participatie  
  • Maatwerkdienstverlening 18+ 
  • Media 
  • Maatwerkdienstverlening 18- 
  • Wijkteams 
  • Geëscaleerde zorg 18+ 
  • Inkomensregelingen 
  • Geëscaleerde zorg 18- 
  • Samenkracht en burgerparticipatie 
  • Volksgezondheid 

We streven naar een krachtige samenleving waarin de inwoner mee doet naar eigen kunnen bijdraagt en daar waar nodig ondersteund wordt. Zo streven we naar een Oldenzaal met zelfredzame, gezonde en verbonden inwoners die zich veilig voelen. 

Dit programma draagt bij aan de volgende Goals: 

2.5.1 Wat hebben we bereikt?

Terug naar navigatie - - 2.5.1 Wat hebben we bereikt?

Wat hebben we bereikt?

Terug naar navigatie - 2.5.1 Wat hebben we bereikt? - Wat hebben we bereikt?

In 2024 hebben wij verdere stappen gezet in de transformatie van het sociaal domein, zoals vastgelegd in het Beleidskader 2022 en het Raadsprogramma 'Samen vooruit, juist nu'. Dit jaar stond in het teken van duidelijke kaders opstellen om de beweging naar de voorkant te versterken. Met als doel om inwoners in staat te stellen zich zelf te redden, gezond te blijven en zich veilig en verbonden te voelen in Oldenzaal. Waarbij we uiteindelijk bijdragen aan de impact die we in het sociaal domein willen bereiken, namelijk een krachtige samenleving waarin iedereen kan mee doen en waar nodig ondersteund wordt. 

Het college heeft in 2024 drie speerpunten benoemd om te anticiperen op de grote politieke, financiële en maatschappelijke uitdagingen. Het speerpunt 'Integrale aanpak en toegang sociaal domein', heeft geleid tot een gelijknamige opdracht. Waarbij het Richtinggevend Kader Toegang, lokale teams en integrale dienstverlening van de VNG als basis geld. Door integraal te werken volgens een gedeeld gedachtegoed, streven we ernaar om vroegtijdig de juiste, passende hulp te bieden en zo escalatie van zorg te voorkomen. Leidraad voor het gedeeld gedachtegoed is dat we uitgaan van oplossingsgericht samenwerken waarbij het vergroten van het perspectief voor de inwoner centraal staat. Daarnaast is besloten dat het Sociaal Plein, als laagdrempelige plek waar inwoners terecht kunnen voor hulpvragen en waar professionals elkaar kunnen ontmoeten, te huisvesten aan de Ganzenmarkt 11. Om het pand geschikt te maken voor huisvesting zijn de eerste voorbereidende werkzaamheden gestart.

Om de gewenste maatschappelijke effecten te bereiken, hebben we het Subsidiebeleid herzien. Het al dan niet verstrekken van subsidie is namelijk een effectief middel voor de gemeente om te sturen op realisatie van datgene wat de werkelijke behoefte is van de inwoners. Het nieuwe beleid richt zich op het subsidiëren van basisvoorzieningen en het stimuleren van vernieuwende, vraaggerichte en impactvolle activiteiten. Daarbij is het uitgangspunt om minder vanzelfsprekend structureel te bekostigen doormiddel van begrotingssubsidies en in plaats daarvan flexibel en gericht subsidies in te zetten die inspelen op de actuele behoefte van inwoners. Dit doen we in lijn met het principe ‘we komen om weer te gaan’ en de bijdrage aan de gewenste impact op het gebied van gezondheid, veiligheid, zelfredzaamheid en verbondenheid.

Daarnaast hebben we extra focus gelegd op normaliseren, preventie en het versterken van de sociale basis, wat tot uiting komt in een aantal beleidsontwikkelingen. Zo hebben we de Wonen, Welzijn en Zorg-visie opgesteld, die anticipeert op de vergrijzing en de groeiende behoefte aan geschikte huisvesting voor bewoners die ondersteuning en/of zorg nodig hebben. Deze visie richt zich op het versterken van de eigen regie van inwoners, het stimuleren van omkijken naar elkaar en het tijdig nadenken over uitdagingen in het leven. Daarnaast hebben we de landelijke Hervormingsagenda Jeugd vertaalt naar lokale uitgangspunten, met als doel de jeugdzorg efficiënter te maken door de reikwijdte te beperken en sterke lokale teams te ontwikkelen. Ook is ingezet op de doorontwikkeling van het welzijnswerk in Oldenzaal, met de focus op het opzetten van een robuuste en integrale welzijnsorganisatie. Samen met partners is een ontwikkelopgave opgesteld, die in 2025 verder vorm en inhoud krijgt. De eerste stap daarin is het samenbrengen van jeugd- en jongerenwerk bij één welzijnsorganisatie.

We boekten verder concrete resultaten op het gebied van:

  • Realisatie Wijk GGD: door de inzet van een Wijk GGD is zorg en ondersteuning laagdrempeliger en dichter bij de inwoners gebracht. Hierdoor kunnen personen met onbegrepen en zorgwekkend gedrag sneller gesignaleerd worden en op het juiste moment de benodigde zorg ontvangen, waardoor escalaties worden voorkomen. 
  • Zorgintensief: op basis van gezamenlijke uitgangspunten hebben de NOT-gemeenten, samen met Konot en het Twents Carmel College, aan Doorpak BV de opdracht gegeven om te onderzoeken wat voor de regio Noordoost-Twente de meest passende vorm is voor ondersteuning en jeugdhulp op twee zorgintensieve scholen. Hierbij ligt het accent op het meer inzetten van de sociale basis voor de leerlingen en hun gezinnen, interprofessioneel werken en vroeg signalering van mogelijke problematiek. 
  • Sociaal ontwikkelbedrijf: de uitgangspunten voor een toekomstbestendige inrichting van beschut werk zijn opgesteld. Dit biedt inwoners met een (grote) afstand tot de arbeidsmarkt een vangnet, maar ook de mogelijkheid om zich verder te ontwikkelen. Op basis van deze uitgangspunten starten we vanaf 2026 een langdurige samenwerking met een sociaal ontwikkelbedrijf uit Twente. Hiermee versterken we de kansen van kwetsbare inwoners en werken we toe naar een inclusievere arbeidsmarkt. 
  • Oldenzaal digiTAAL: met het oog op actieve deelname van de mens in de maatschappij, voor nu en in de toekomst, zetten we sterker in op het verbeteren van basisvaardigheden van onze inwoners. Dit is vastgelegd in het plan Oldenzaal digiTAAL, waarin de focus ligt op preventie (kinderen én ouders), werkenden en werkzoekenden en armoede en schulden (bestaanszekerheid). De bibliotheek heeft een belangrijke rol in preventie en ondersteuning met onder andere de bibliotheek op school, het oefenplein en het Informatiepunt Digitale Overheid (IDO). Op beiden zien wij het gebruik toenemen. 

2.5.2 Wat zijn onze ambities en doelen?

Terug naar navigatie - - 2.5.2 Wat zijn onze ambities en doelen?

2.5.2.1 Ambitie: Voor inwoners die het nodig hebben is een kwalitatief goed ondersteuningsaanbod beschikbaar

Terug naar navigatie - - 2.5.2.1 Ambitie: Voor inwoners die het nodig hebben is een kwalitatief goed ondersteuningsaanbod beschikbaar
Wat zijn onze doelen?
Terug naar navigatie - 2.5.2.1 Ambitie: Voor inwoners die het nodig hebben is een kwalitatief goed ondersteuningsaanbod beschikbaar - Wat zijn onze doelen?

2.5.2.2 Ambitie: Ieder kind groeit kansrijk op in Oldenzaal

Terug naar navigatie - - 2.5.2.2 Ambitie: Ieder kind groeit kansrijk op in Oldenzaal
Wat zijn onze doelen?
Terug naar navigatie - 2.5.2.2 Ambitie: Ieder kind groeit kansrijk op in Oldenzaal - Wat zijn onze doelen?
Vergroten eigen kracht van het gezin
Terug naar navigatie - 2.5.2.2 Ambitie: Ieder kind groeit kansrijk op in Oldenzaal - Wat zijn onze doelen? - Vergroten eigen kracht van het gezin

De eigen kracht van het gezin wordt vergroot en het zorgend en probleemoplossend vermogen van het gezin wordt versterkt.

Versterken regierol van de gemeente
Terug naar navigatie - 2.5.2.2 Ambitie: Ieder kind groeit kansrijk op in Oldenzaal - Wat zijn onze doelen? - Versterken regierol van de gemeente

De regierol van de gemeente (ten opzichte van de externe verwijzers) wordt versterkt, zodat de best passende en betaalbare ondersteuning aan de inwoner wordt geboden.

2.5.2.3 Ambitie: Alle inwoners hebben bestaanszekerheid

Terug naar navigatie - - 2.5.2.3 Ambitie: Alle inwoners hebben bestaanszekerheid
Wat zijn onze doelen?
Terug naar navigatie - 2.5.2.3 Ambitie: Alle inwoners hebben bestaanszekerheid - Wat zijn onze doelen?
Een passende, toegankelijke en veilige woon- en leefomgeving
Terug naar navigatie - 2.5.2.3 Ambitie: Alle inwoners hebben bestaanszekerheid - Wat zijn onze doelen? - Een passende, toegankelijke en veilige woon- en leefomgeving

Een passende, toegankelijke en veilige woon- en leefomgeving voor alle doelgroepen.

2.5.2.4 Ambitie: Elke inwoner kan actief deelnemen aan een inclusieve samenleving en keuzes maken die gezond leven makkelijker maakt

Terug naar navigatie - - 2.5.2.4 Ambitie: Elke inwoner kan actief deelnemen aan een inclusieve samenleving en keuzes maken die gezond leven makkelijker maakt
Wat zijn onze doelen?
Terug naar navigatie - 2.5.2.4 Ambitie: Elke inwoner kan actief deelnemen aan een inclusieve samenleving en keuzes maken die gezond leven makkelijker maakt - Wat zijn onze doelen?

2.5.2.5 Ambitie: Oldenzaal voldoet aan de opgaven rondom het migratievraagstuk en doet dit met een menselijke maat

Terug naar navigatie - - 2.5.2.5 Ambitie: Oldenzaal voldoet aan de opgaven rondom het migratievraagstuk en doet dit met een menselijke maat
Wat zijn onze doelen?
Terug naar navigatie - 2.5.2.5 Ambitie: Oldenzaal voldoet aan de opgaven rondom het migratievraagstuk en doet dit met een menselijke maat - Wat zijn onze doelen?

2.5.3 Beleidsindicatoren

Terug naar navigatie - - 2.5.3 Beleidsindicatoren

2.5.4 Betrokkenheid verbonden partijen

Terug naar navigatie - - 2.5.4 Betrokkenheid verbonden partijen

Verbonden partij

Bijdrage aan te realiseren beleidsdoelstellingen

GR Gezondheid (GGD) (voormalig Regio Twente)

De nieuwe gemeenschappelijke Regeling Openbaar Lichaam Gezondheid voert de publieke gezondheid en jeugdgezondheidzorg uit. Het OZJT voert een aantal taken uit op het gebied van jeugdhulp en Wmo.

Stadsbank Oost Nederland

De Stadsbank voert namens de gemeenten de integrale schuldhulpverlening uit. Dit geldt ook voor de preventie en nazorg activiteiten.

Stichting Werkprojecten Oldenzaal

De stichting Werkprojecten Oldenzaal treedt namens de gemeente Oldenzaal op als werkgever voor de Oldenzaalse Wsw-medewerkers. De uitvoering van de Wsw gebeurt door het Maatschappelijk Plein.

2.5.5 Wat heeft het gekost?

Terug naar navigatie - - 2.5.5 Wat heeft het gekost?
Programma: P5 Maatschappelijke Ondersteuning
Wat heeft het gekost? (bedragen x € 1.000)
Lasten Baten
Raming voor wijziging
Raming na wijziging
Realisatie
Verschil realisatie-raming na wijziging
Maatschappelijke Ondersteuning
Lasten
61.599
64.641
64.002
639
V
Baten
-12.643
-15.600
-16.129
528
V
Saldo
48.956
49.041
47.873
1.167
V
MRV2 Mutaties Reserves en voorzieningen
Lasten
53
53
0
V
Baten
-1.357
-1.250
-107
N
Saldo
-1.304
-1.197
-107
N
Resultaat
48.956
47.737
46.676
1.060
V

De uitgebreide financiële analyse van programma 5 Maatschappelijke ondersteuning is opgenomen in hoofdstuk 4.5 Toelichting op het overzicht van baten en lasten in de jaarrekening 2024.

2.6 Financiële algemene dekkingsmiddelen

Terug naar navigatie - - 2.6 Financiële algemene dekkingsmiddelen

Algemeen

Terug naar navigatie - 2.6 Financiële algemene dekkingsmiddelen - Algemeen

Onder dit programma vallen de volgende wettelijk verplichte taakvelden:  

 

OZB woningen en niet woningen

Vennootschapsbelasting

Belastingen overig

Overhead

Beheer overige gebouwen en gronden

Treasury

Algemene uitkering en gemeentefonds

Mutaties reserves en voorzieningen

Overige baten en lasten

 

2.6.1 Algemeen

Terug naar navigatie - - 2.6.1 Algemeen

Algemeen

Terug naar navigatie - 2.6.1 Algemeen - Algemeen

In dit, volgens de BBV tot het programmaplan behorende onderdeel, wordt inzicht verschaft in de baten en lasten die niet als zodanig in de verschillende programma’s zijn opgenomen. Ook worden hier nieuwe beleidsvoornemens en heroverwegingen opgenomen die (vooralsnog) niet rechtstreeks aan een concreet programma toebedeeld kunnen worden. Daarvoor worden dezelfde tabellen gebruikt die u ook aantreft in de verschillende programma’s. De algemene doelstelling, met betrekking tot de financiële positie van de gemeente, is het jaarlijkse streven naar een structureel en reëel evenwicht van onze (meerjarige) begroting.

2.6.2. Beleidsindicatoren

Terug naar navigatie - - 2.6.2. Beleidsindicatoren

Beleidsindicatoren

Terug naar navigatie - 2.6.2. Beleidsindicatoren - Beleidsindicatoren

2.6.3 Betrokkenheid verbonden partijen

Terug naar navigatie - - 2.6.3 Betrokkenheid verbonden partijen

Verbonden partijen

Terug naar navigatie - 2.6.3 Betrokkenheid verbonden partijen - Verbonden partijen

Verbonden partij

Bijdrage aan te realiseren beleidsdoelstellingen

Gemeentelijk Belastingkantoor Twente (GBTwente)

Het GBTwente voert, in opdracht en onder verantwoordelijkheid van de gemeente, de aanslagoplegging, heffing en invordering uit van de in dit programma genoemde lokale heffingen en belastingen. Dit doen ze eveneens voor de in de overige paragrafen aangegeven lokale heffingen, o.a. voor afvalstoffen- en rioolheffing. Bovendien ondersteunt het GBTwente bij het verstrekken van informatie, uitbrengen van rapportages en de handhaving en toezicht. Voor de belangrijkste bron van inkomsten, de OZB, verzorgt het GBTwente de taxaties en de daarvan afgeleide werkzaamheden. In eerste instantie worden ook de klachten, bezwaren, beroepszaken behandeld en afgedaan. Dit gebeurt in nauwe samenwerking met de gemeentelijke organisatie. Vanaf 2018 geldt voor dit pakket aan werkzaamheden de nieuwe Dienstverleningsovereenkomst (DVO 2018-2021) als basis.

2.6.4 Wat heeft het gekost?

Terug naar navigatie - - 2.6.4 Wat heeft het gekost?

Wat heeft het gekost?

Terug naar navigatie - 2.6.4 Wat heeft het gekost? - Wat heeft het gekost?
Programma: FAD Financiële algemene dekkingsmiddelen
Wat heeft het gekost? (bedragen x € 1.000)
Lasten Baten
Raming voor wijziging
Raming na wijziging
Realisatie
Verschil realisatie-raming na wijziging
Financiering alg. dekkingsmiddelen
Lasten
16.021
19.100
20.786
-1.686
N
Baten
-86.317
-92.628
-100.370
7.742
V
Saldo
-70.296
-73.528
-79.584
6.056
V
MRV2 Mutaties Reserves en voorzieningen
Lasten
6.055
6.005
50
V
Baten
-1.154
-590
-564
N
Saldo
4.901
5.415
-514
N
Resultaat
-70.296 V
-68.627 V
-74.169
5.542
V

De uitgebreide financiële analyse van Financiële algemene dekkingsmiddelen in hoofdstuk 4.5 Toelichting op het overzicht van baten en lasten in de jaarrekening 2024. 

2.6.5 Overzicht algemene dekkingsmiddelen

Terug naar navigatie - - 2.6.5 Overzicht algemene dekkingsmiddelen

Overzicht algemene dekkingsmiddelen

Terug naar navigatie - 2.6.5 Overzicht algemene dekkingsmiddelen - Overzicht algemene dekkingsmiddelen
Saldi van baten en lasten
Financiële Algemene Dekkingsmiddelen per taakveld (bedragen x 1.000)
Raming voor wijziging
Raming na wijziging
Realisatie
Algemene uitkering
-72.371
-74.894
-75.940
Lokale heffingen, waarvan de besteding niet gebonden is
-9.744
-9.727
-9.928
Overhead
12.108
14.714
15.256
Overige algemene dekkingsmiddelen
1.128
-1.233
-7.398
Saldo van financieringsfunctie, incl. dividenden
-1.443
-2.415
-1.575
Vennootschapsbelasting
27
27
0