
1. Voorwoord en kerngegevens
1.1 Voorwoord
Terug naar navigatie - - 1.1 VoorwoordIn deze jaarstukken leggen wij verantwoording af over 2024: een jaar van voortuitgang én uitdaging. Het jaarverslag is het sluitstuk van de P&C-cyclus en markeert het tweede jaar van deze coalitieperiode. We kijken terug op de begroting. Wat hebben we beloofd en wat hebben we waargemaakt?
Financieel: vooruitgang met veel tegenwind
De gemeente Oldenzaal sluit 2024 af met een positief financieel resultaat van € 1.237.000 exclusief, en € 7.237.000 inclusief de verkoop van aandelen Twence. Dit resultaat voegen we toe aan onze reserves. Die zijn nodig, want vanaf 2026 worden de vooruitzichten lastiger. Dat jaar staat bekend als het ‘ravijnjaar’. Hoewel we voor de korte termijn extra middelen van het Rijk ontvangen, blijven belangrijke voorzieningen zoals sport, cultuur, woningbouw en sociale ondersteuning onder druk staan. Daarom hebben we ons in 2024 al goed voorbereid op de jaren die komen, onder andere door toen al een pakket met bezuinigingsmaatregelen klaar te leggen. We volgen de landelijke ontwikkelingen nauwgezet en houden in onze financiële strategie rekening met minder middelen uit Den Haag. De steun die we nu krijgen helpt ons om ruimte te houden en verstandige keuzes te maken. Maar dit is nog geen eindoplossing.
Opgaven worden complexer
De arbeidsmarkt was in 2024 opnieuw krap, terwijl de opgaven juist complexer en omvangrijker werden. Onze organisatie stond onder druk. Toch hebben we, met inzet en samenwerking, veel bereikt. Om focus aan te brengen en richting te houden, werken we vanuit drie duidelijke speerpunten:
- Meer passende woningen en voldoende voorzieningen. We zorgen voor een evenwichtige groei van de stad, zodat er voldoende woningen en voorzieningen blijven
- Meer groen in de stad. We maken Oldenzaal groener en klimaatbestendig, zodat iedereen prettig kan wonen en recreëren.
- Meer samenwerken aan meedoen voor iedereen. We zorgen ervoor dat inwoners die ondersteuning nodig hebben, deze op de juiste manier en op tijd krijgen.
Deze speerpunten vormen de rode draad in dit jaarverslag én in ons handelen. Ze geven weer hoe wij samen met inwoners, partners en organisaties bouwen aan een krachtige, inclusieve en duurzame gemeente.
Resultaten om trots op te zijn
Meer passende woningen en voldoende voorzieningen
Oldenzaal groeit. En dat willen we ook: een stad waar mensen graag willen wonen, werken en recreëren. De binnenstad trok in 2024 meer bezoekers en winkelleegstand nam verder af. Er zijn bijna 100 nieuwbouwwoningen opgeleverd en meerdere woningbouwprojecten voorbereid. De visie Wonen, Welzijn en Zorg 2030 en de Position Paper 2050 vormen samen met de ruimtelijk-economische visie de basis voor toekomstgerichte stedelijke ontwikkeling. Ook ondernemers spelen daarin een belangrijke rol. We betrekken hen actief bij ruimtelijke keuzes, zodat voorzieningen in de stad aantrekkelijk en toekomstbestendig blijven. De toekomstvisie Oldenzaal 2040, tot stand gekomen in samenwerking met inwoners en partners, vormt het kompas. Het is een visie die echt uit de stad komt, waar we met trots samen aan bouwen. Ook op het gebied van cultuur, sport en ontspanning is veel bereikt. Sportcentrum Vondersweijde is volledig vernieuwd en heropend. Culturele evenementen trokken veel bezoekers en het museumaanbod groeide. De Erfgoed Deal voor het Singelpark geeft historische waarde een plek in toekomstige ruimtelijke ontwikkelingen.
Meer groen in de stad
In 2024 zijn we opnieuw volop aan de slag gegaan met vergroening van de stad. Met projecten zoals Glinde-Hooiland en initiatieven als de Groenblauwe Tuinsubsidie geven we letterlijk meer ruimte aan groen. Ook campagnes zoals het NK Tegelwippen stimuleren inwoners om hun eigen omgeving groener te maken. Het klimaatakkoord gaf richting aan talrijke initiatieven. Er is ingezet op energiebesparing en circulariteit, maar ook op bewustwording: duurzaamheid doen we samen. Het Singelpark is een voorbeeld van hoe historische waarde en groen hand in hand gaan. En hoewel sommige projecten vertraging opliepen, is er veel onderzoek verricht naar verkeersveiligheid en bereikbaarheid, wat richting geeft aan de keuzes voor 2025. Zo bouwen we aan een stad waar het prettig wonen én recreëren is, nu en in de toekomst.
Meer samenwerken aan meedoen voor iedereen
Iedereen telt mee in Oldenzaal. Daarom zorgen we ervoor dat mensen die hulp nodig hebben, die ook tijdig en op maat krijgen. In 2024 hebben we binnen het sociaal domein stappen gezet richting een meer preventieve en integrale aanpak. Het nieuwe Sociaal plein is gerealiseerd: een plek waar inwoners laagdrempelig terecht kunnen voor ondersteuning en advies. Daarnaast speelt de inzet van een Wijk-GGD een belangrijke rol bij het vroeg signaleren van problemen, dicht bij mensen thuis. Het programma Oldenzaal digiTAAL draagt bij aan een samenleving waarin mensen actief mee kunnen doen. De herziening van het subsidiebeleid helpt ons om flexibel en gericht te sturen op maatschappelijke impact. Ook gezondheid en preventie kregen afgelopen jaar volop aandacht. Dankzij onder andere de inzet van onze buurtbeweegcoaches verbinden we sport aan vitaliteit.
Organisatie en bestuur
In 2024 hebben we onze dienstverlening verder verbeterd: inwoners kunnen steeds makkelijker zaken digitaal regelen, zoals het verlengen van hun rijbewijs. En met de live online raadsvergaderingen maken we onze besluitvorming transparant en toegankelijker. In 2024 hebben we ook stappen gezet richting een toekomstbestendig en duurzaam stadhuis, mede dankzij de verkregen DUMAVA-subsidie van € 975.000. En op het gebied van veiligheid werd integraal samengewerkt met partners als politie en belastingdienst. Oldenzaal scoorde als enige kleine gemeente in Twente hoog op de landelijke "basis op orde" veiligheidstoets.
Financieel Resultaat per programma op hoofdlijnen
Hoewel niet elk programma financieel gunstig uitvalt, kunnen we als gemeente Oldenzaal het jaar afsluiten met een positief resultaat van € 1.237.000, exclusief en € 7.237.000 inclusief verkoop aandelen Twence. Dit is te danken aan een aantal meevallers en efficiënte uitgaven in verschillende programma’s. Hieronder lichten we dit verder op hoofdlijnen toe
- Het programma Dienstverlening en veiligheid sluit nadelig af. Dit komt vooral door de hogere accountantskosten van € 233.000. Hoewel dit eenmalige lasten zijn, hebben ze wel impact gehad op het programmabudget.
- Het programma Bereikbaarheid en openbare ruimte sluit positief af. Dit komt onder andere door de hogere opbrengsten van de parkeerbelastingen van € 105.000 en lagere uitgaven voor dagelijks onderhoud van riolering van € 323.000.
- Het programma Stedelijke en economische ontwikkeling sluit negatief af. Dit komt onder andere door overschrijding van € 287.000 op de lasten van bestemmingsplannen. Dit soort uitgaven vormen een investering in de lange termijn.
- Het programma Cultuur, sport en ontspanning sluit positief af door onder andere de Gazpromcompensatie van € 480.000 in de exploitatie van sportcentrum Vondersweijde.
- Het programma Maatschappelijke ondersteuning sluit af met een positief resultaat dat wordt voornamelijk veroorzaakt door een voordeel op de bijstand € 501.000, jeugd € 226.000 en onderwijsachterstandenbeleid € 237.000. Dat betekent dat er minder uitgaven nodig waren dan vooraf verwacht.
- Het programma Financiering en Algemene Dekkingsmiddelen sluit af met een positief resultaat. Dit komt onder andere door de eenmalige opbrengst van de verkoop aandelen Twence € 6.000.000, een meevaller op de Algemene Uitkering van € 1.045.000 en niet ingezette stelpost Gazprom en Inflatie van € 580.000. Ondanks een positief eindsaldo van dit programma zit er een nadeel op de personeelslasten van € 977.000 en de doorberekende kapitaallasten van € 1.074.000.
Een uitgebreide financiële analyse per programma is opgenomen in de toelichting op het overzicht van baten en lasten in de jaarrekening. paragraaf 4.5.
Voorstel bestemming resultaat
De raad wordt voorgesteld om :
- Van het positieve jaarrekeningresultaat € 1.237.000 , het resultaat exclusief verkoop aandelen Twence, toe te voegen aan:
- Reserve Vluchtelingen
- De ontvangen rijksmiddelen zijn in 2024 niet volledig besteed. Bij de najaarsnota 2024 is het resultaat bijgesteld naar € 866.000 en reeds toegevoegd aan de Reserve vluchtelingen. Het werkelijke resultaat is € 919.000 Bij de resultaatbestemming zal voorgesteld worden om het resterende resultaat ad. € 53.000 toe te voegen aan de daarvoor bestemde reserve vluchtelingen.
- Algemene Reserve en te bestemmen voor:
- € 569.000 erfgoeddeal /Singelpark
- Via raadsinfobrief van 11 februari 2025 is de raad in kennis gebracht van de analyse van de Decembercirculaire 2024 van het Gemeentefonds. In deze analyse is voorgesteld om de gelden “erf-goeddeal” ad. € 569.000 te bestemmen voor het Singelpark
- € 35.000 spreidingswet (collegeadvies jan. 2025 INTB-25-06707 dec. circulaire)
- Via raadsinfobrief van 11 februari 2025 is de raad in kennis gebracht van de analyse van de Decembercirculaire 2024 van het Gemeentefonds. In deze analyse is voorgesteld om de extra gelden voor de spreidingswet ad. € 35.000 te bestemmen voor de spreidingswet.
- € 420.000 inburgeringstrajecten (gelden ontvangen in 2024, trajecten in 2025)
- De uitgaven inburgering zijn op dit moment nog lager dan de inkomsten omdat een deel van de uitgaven, die met de inburgeringstrajecten samenhangen, nog gedaan moet worden. De gemeentelijke uitgaven en (rijks)inkomsten per inburgeraar lopen niet synchroon. Dit verschil is fors opgelopen zodat wij voorstellen om via de resultaatbestemming 2024 een bedrag van € 420.000 te bestemmen voor toekomstige trajectkosten
- € 72.000 adviseursrol voor het participatieplatform.
- De adviseursrol voor het participatieplatform is in 2024 vacant gekomen. Hierdoor hebben in 2024 minder uitgaven plaats gevonden. Voorgesteld wordt het vrijvallende bedrag van € 72.000 via resultaatbestemming te bestemmen voor de uitvoering in 2025.
- € 88.000 knelpunten personeelslasten
- Om tijdelijke knelpunten personeelslasten door onder ander ziekte en krapte op de arbeidsmarkt op te kunnen lossen stellen wij voor € 88.000 hiervoor te bestemmen.
- € 569.000 erfgoeddeal /Singelpark
2. De raad heeft in december 2024 besloten het incidentele voordeel van € 6.000.000 verkoop aandelen Twence, via de resultaatbestemming 2024 bij het vaststellen van de jaarrekening, toe te voegen aan de Algemene Reserve. (INTB-24-06606)
1.2 Kerngegevens
Terug naar navigatie - - 1.2 Kerngegevens1.2.1 Sociale structuur
Terug naar navigatie - - 1.2.1 Sociale structuurSociale structuur
Terug naar navigatie - 1.2.1 Sociale structuur - Sociale structuur
|
Per 1 januari |
Per 1 januari |
Per 31 december 2024 |
Aantal inwoners, waarvan: |
31.931 |
31.795 |
32.022 |
Jonger dan 18 jaar |
5.978 |
5.839 |
5.726 |
Ouder dan 17 maar jonger dan 65 jaar |
18.113 |
18.039 |
18.181 |
Ouder dan 64 jaar maar jonger dan 75 jaar |
4.115 |
4.040 |
4.069 |
Ouder dan 74 maar jonger dan 85 jaar |
2.834 |
2.947 |
3.049 |
Ouder dan 85 jaar |
891 |
930 |
997 |
|
|
|
|
Aantal periodieke bijstandsgerechtigden: |
447 |
416 |
403 |
Waarvan: |
|
|
|
WWB |
424 |
396 |
392 |
IOAW |
18 |
15 |
9 |
IOAZ |
5 |
5 |
2 |
|
|
|
|
Aantal Wsw-werknemers in sociale werkgemeenschappen |
227 |
210 |
201 |
1.2.2 Fysieke structuur
Terug naar navigatie - - 1.2.2 Fysieke structuurFysieke structuur
Terug naar navigatie - 1.2.2 Fysieke structuur - Fysieke structuur
|
Per 1 januari |
Per 1 januari 2024 |
Per 31 december 2024 |
Oppervlakte gemeente: |
2.195 ha |
2.195 ha |
2.195 ha |
land |
2.155 ha |
2.155 ha |
2.155 ha |
binnenwater (opp. vijvers en waterlopen) |
40 ha |
40 ha |
40 ha |
historische stadskern |
8 ha |
8 ha |
8 ha |
|
|
|
|
Aantal woonruimten, waarvan: |
14.717 |
14.826 |
14.826 |
recreatiewoningen |
55 |
55 |
55 |
|
|
|
|
Lengte van wegen: |
|
|
|
30 km wegen |
107 km |
107 km |
107 km |
50 km wegen |
48 km |
48 km |
48 km |
gebiedsontsluitingswegen 80 km, (in beheer bij Provincie) |
12,7 km |
12,7 km |
12,7 km |
120 km wegen (in beheer bij Rijk) |
8,2 km |
8,2 km |
8,2 km |
|
|
|
|
Vrij liggende fiets- en wandelpaden |
45 km |
45 km |
45 km |
Spoorlijn in m1 (enkele baan) |
4,2 km |
4,2 km |
4,2 km |
Oppervlakte industrieterrein |
270 ha |
270 ha |
270 ha |
|
|
|
|
Aantal ha openbaar groen |
244 ha |
244 ha |
244 ha |
waarvan waterhuishouding |
24 ha |
24 ha |
24 ha |