Programma 1 Dienstverlening en veiligheid

Terug naar navigatie - - Programma 1 Dienstverlening en veiligheid

Wat houdt het programma in?

Terug naar navigatie - Programma 1 Dienstverlening en veiligheid - Wat houdt het programma in?

Oldenzaal wil een toegankelijke gemeente zijn: digitaal bereikbaar waar het kan, persoonlijk en benaderbaar waar dat nodig is. Dienstverlening en veiligheid vormen samen de basis voor een betrouwbare overheid die dicht bij onze inwoners staat. In dit programma werken we aan een toegankelijke, begrijpelijke en toekomstbestendige dienstverlening én aan een veilige woon-, werk- en leefomgeving voor iedereen.

De ambities binnen dit programma sluiten aan bij de speerpunten uit de Kadernota 2026: meer samenwerken aan meedoen voor iedereen, een betrouwbare overheid en een sociaal veilige stad. We blijven investeren in digitale toegankelijkheid, klantgerichte processen en begrijpelijke communicatie. Tegelijkertijd versterken we onze inzet op veiligheid, ondermijning, crisisbeheersing en maatschappelijke weerbaarheid.

In 2026 zetten we concrete stappen in de doorontwikkeling van onze digitale dienstverlening, onder andere via de implementatie van een nieuw zaak- en contactregistratiesysteem. We verbeteren de afhandeling van digitale aanvragen, halen actief feedback op van inwoners en ondernemers, en zorgen voor een zorgvuldige en snelle afhandeling van zaken. Ook werken we aan begrijpelijke communicatie, schrijven in B1-taal en ondersteunen medewerkers met trainingen in direct duidelijk schrijven.

Op het gebied van veiligheid zetten we in op een integrale aanpak. We versterken de weerbaarheid van onze organisatie en samenleving tegen ondermijning en georganiseerde criminaliteit. We voeren gerichte controles uit, pakken signalen van mensenhandel en heling aan, en investeren in bewustwording bij inwoners en medewerkers. De samenwerking met regionale partners, zoals de Veiligheidsregio Twente, wordt verder uitgebouwd via het programma ‘Weerbare samenleving’.

Daarnaast werken we aan de verbouwing van het stadhuis, zodat het een toekomstbestendige plek wordt voor dienstverlening, ontmoeting en samenwerking. Tijdens de verbouwing zorgen we voor passende tijdelijke huisvesting, zodat de dienstverlening aan inwoners en het politieke proces doorgang kunnen vinden.

Met dit programma bouwen we aan een gemeente die betrouwbaar, toegankelijk en veilig is. Een gemeente die doet wat ze zegt, en waarin inwoners zich gehoord, geholpen en beschermd voelen.

Global goals

Terug naar navigatie - Programma 1 Dienstverlening en veiligheid - Global goals

Dit programma draagt bij aan de volgende Global Goals: 

Doelen en prestaties

Terug naar navigatie - - Doelen en prestaties

Ambitie: Een betrouwbare en toegankelijke gemeente met een gezicht

Terug naar navigatie - - Ambitie: Een betrouwbare en toegankelijke gemeente met een gezicht
Wat zijn onze doelen?
Terug naar navigatie - Ambitie: Een betrouwbare en toegankelijke gemeente met een gezicht - Wat zijn onze doelen?
De (digitale) toegankelijkheid van onze dienstverlening
Terug naar navigatie - Ambitie: Een betrouwbare en toegankelijke gemeente met een gezicht - Wat zijn onze doelen? - De (digitale) toegankelijkheid van onze dienstverlening

De (digitale) toegankelijkheid van onze dienstverlening sluit op een betaalbare manier aan bij de wensen van onze inwoners.


Inwoners en ondernemers denken mee
Terug naar navigatie - Ambitie: Een betrouwbare en toegankelijke gemeente met een gezicht - Wat zijn onze doelen? - Inwoners en ondernemers denken mee

Inwoners en ondernemers nodigen we uit om mee te denken en invloed uit te oefenen op onderwerpen die Oldenzaal verbeteren.

Ons stadhuis versterkt samenwerking
Terug naar navigatie - Ambitie: Een betrouwbare en toegankelijke gemeente met een gezicht - Wat zijn onze doelen? - Ons stadhuis versterkt samenwerking

Ons stadhuis versterkt het samenwerken, verbinden en ontmoeten.

Onze communicatie is begrijpelijk
Terug naar navigatie - Ambitie: Een betrouwbare en toegankelijke gemeente met een gezicht - Wat zijn onze doelen? - Onze communicatie is begrijpelijk

Onze communicatie is in begrijpelijke taal afgestemd op de ontvanger.

Beleidsindicatoren van deze ambitie
Terug naar navigatie - Ambitie: Een betrouwbare en toegankelijke gemeente met een gezicht - Beleidsindicatoren van deze ambitie

De volgende indicatoren sluiten aan bij bovenstaande ambitie.

Balie/Receptie: Dit betreft de klantfeedback (% tevreden) van inwoners die fysiek het stadhuis hebben bezocht voor een product van burgerzaken. Inwoners kunnen reageren op hun ervaring bij bijvoorbeeld de wachttijd, vriendelijkheid en deskundigheid. Deze indicator zegt iets over de fysieke toegankelijkheid en een gemeente met een gezicht.
Webformulieren: Dit betreft de klanttevredenheid over het gebruik van webformulieren. Aan het eind van het formulier wordt gevraagd naar de ervaring (vindbaarheid, gemak en duidelijkheid) van de gebruiker. Voorbeelden van webformulieren zijn het aanvraagformulier energietoeslag, gehandicaptenparkeerkaart, ja/nee sticker of het doen van een melding. Deze indicator geeft een beeld bij onze digitale toegankelijkheid.

Indicator
2021
2022
2023
2024
2025
Balie/receptie
0,74
0,82
0,85
0,83
0,86
Webformulieren
0,81
0,75
0,79
0,78
0,72

Ambitie: In onze stad voelt iedereen zich veilig in de woon-, werk- en leefomgeving

Terug naar navigatie - - Ambitie: In onze stad voelt iedereen zich veilig in de woon-, werk- en leefomgeving
Wat zijn onze doelen?
Terug naar navigatie - Ambitie: In onze stad voelt iedereen zich veilig in de woon-, werk- en leefomgeving - Wat zijn onze doelen?
Terugdringen overlast, incidenten, ondermijning en (georganiseerde) criminaliteit
Terug naar navigatie - Ambitie: In onze stad voelt iedereen zich veilig in de woon-, werk- en leefomgeving - Wat zijn onze doelen? - Terugdringen overlast, incidenten, ondermijning en (georganiseerde) criminaliteit

Samen met onze professionele partners, inwoners en ondernemers worden overlast, incidenten, ondermijning en (georganiseerde) criminaliteit teruggedrongen. Hierbij werken we samen met de gemeenten in Noordoost Twente als onderdeel van integraal veiligheidsbeleid.

Grote weerbaarheid tegen ondermijning en (georganiseerde) misdaad
Terug naar navigatie - Ambitie: In onze stad voelt iedereen zich veilig in de woon-, werk- en leefomgeving - Wat zijn onze doelen? - Grote weerbaarheid tegen ondermijning en (georganiseerde) misdaad

Onze eigen organisatie, inwoners en ondernemers zijn weerbaar tegen ondermijning en (georganiseerde) misdaad.

Meer bewustzijn van personen met onbegrepen gedrag
Terug naar navigatie - Ambitie: In onze stad voelt iedereen zich veilig in de woon-, werk- en leefomgeving - Wat zijn onze doelen? - Meer bewustzijn van personen met onbegrepen gedrag

Mensen zijn meer bewust van personen met onbegrepen gedrag; onze regie zorgt voor een integrale aanpak als dat nodig is.

Bewustwording over de effecten gebruik van verdovende middelen
Terug naar navigatie - Ambitie: In onze stad voelt iedereen zich veilig in de woon-, werk- en leefomgeving - Wat zijn onze doelen? - Bewustwording over de effecten gebruik van verdovende middelen

De bewustwording over de effecten van het gebruik van verdovende middelen (drank en drugs) wordt vergroot.

We zijn voorbereid op mogelijke incidenten rond het spoor
Terug naar navigatie - Ambitie: In onze stad voelt iedereen zich veilig in de woon-, werk- en leefomgeving - Wat zijn onze doelen? - We zijn voorbereid op mogelijke incidenten rond het spoor

We zijn met onze professionele partners voorbereid op mogelijke incidenten rond het spoor. 

Doorontwikkeling regionale crisisorganisatie
Terug naar navigatie - Ambitie: In onze stad voelt iedereen zich veilig in de woon-, werk- en leefomgeving - Wat zijn onze doelen? - Doorontwikkeling regionale crisisorganisatie

Met de Twentse gemeenten en veiligheidsregio wordt de regionale crisisorganisatie doorontwikkeld.
Het inrichtingsplan voor de crisisorganisatie is gereed en vastgesteld in 2024. De implementatie vindt plaats onder regie van de veiligheidsregio.

Beleidsindicatoren van deze ambitie
Terug naar navigatie - Ambitie: In onze stad voelt iedereen zich veilig in de woon-, werk- en leefomgeving - Beleidsindicatoren van deze ambitie

Sociale Veiligheid (Onveiligheidsgevoelens): (WODC) meting 2 jaarlijks (peildatum 2014 = 100)

Sociale (on)veiligheid wordt gevormd door criminaliteit, ondervonden overlast en onveiligheidsbeleving. Hoe lager de score hoe meer sociale veiligheid de inwoner ervaart.
•    Onveiligheidsgevoelens: hoe onveilig men zich in de buurt voelt
•    Onveiligheidsperceptie: de ervaren omvang van criminaliteit in de buurt.

Beleidsindicatoren

Terug naar navigatie - - Beleidsindicatoren
Indicator
Eenheid
Periode
Oldenzaal
Trend
Provincie
25.000 – 50.000 inw.
Bron
1
Formatie
Fte per 1.000 inw.
2025
9
-
n.v.t.
n.v.t.
Formatieplan 2025
2
Bezetting
Fte per 1.000 inw.
2025
9
-
n.v.t.
n.v.t.
Bezettingslijst juli 2025
3
Apparaatskosten
Kosten per inwoner
2025
987
-
n.v.t.
n.v.t.
Begroting 2025
4
Externe inhuur
Kosten als % van totale loonsom + totale kosten inhuur externen
2025
2,5%
-
n.v.t
n.v.t
Begroting 2025
5
Overhead
% van totale lasten
2025
11,1%
-
n.v.t
n.v.t
Begroting 2025
6
Verwijzingen Halt
Aantal per 1.000 jongeren
2024
13
9
9
Bureau Halt
7
Winkeldiefstallen
Aantal per 1.000 inw.
2024
0,6
1,9
1,3
CBS
8
Geweldsmisdrijven
Aantal per 1.000 inw.
2024
3
3,50
3,1
CBS
9
Diefstallen uit woningen
Aantal per 1.000 inw.
2024
2
1,1
1,1
CBS
10
Vernielingen en beschadigingen (in de openbare ruimte)
Aantal per 1.000 inw.
2024
3,9
4,5
4,1
CBS

 Toelichting bij de verplichte indicatoren:                                
1.    Formatie betreft de toegestane formatie in aantal fte van het ambtelijk apparaat per 1.000 inwoners op basis van de begrote salarisstaat;                            
2.    Bezetting betreft het werkelijk aantal fte dat werkzaam is;                            
3.    Apparaatskosten zijn de noodzakelijke financiële middelen voor het inzetten van personeel, organisatie-,  huisvestings-, materieel-, automatiseringskosten e.d. voor              de  uitvoering van de organisatorische zaken;                         
4.    Externe inhuur betreft het uitvoeren van werkzaamheden in opdracht van een bij de organisatie in dienst zijnde opdrachtgever door een private organisatie met                    winstoogmerk, zonder dat daar een  arbeidsovereenkomst of aanstelling tussen organisatie en de daarbij ingezette personen aan ten grondslag ligt;                            
5.    Overhead betreft alle kosten die samenhangen met de sturing en ondersteuning van de medewerkers in het primaire proces;                            
6.    Verwijzingen Halt betreft het aantal verwijzingen naar Bureau Halt per 1.000 inwoners in de leeftijd van 12-17 jaar;                            
7.    Winkeldiefstallen betreft het aantal winkeldiefstallen per 1.000 inwoners;                            
8.    Geweldsmisdrijven betreft het aantal geweldsmisdrijven per 1.000 inwoners;                            
9.    Diefstallen uit woningen betreft het aantal diefstallen uit woningen per 1.000 inwoners;                            
10.    Vernielingen en beschadigingen betreft het aantal vernielingen en beschadigingen per 1.000 inwoners.                                                  

Exploitatie programma 1

Terug naar navigatie - - Exploitatie programma 1
(bedragen x €1.000)
Dienstverlening en Veiligheid
2025
2026
2027
2028
2029
Exploitatie
Lasten
8.661
7.591
7.566
7.566
7.566
Baten
3.698
667
617
617
617
Saldo exclusief reserves
-4.963
-6.924
-6.949
-6.949
-6.949
Reserves
Onttrekking
1.254
0
0
0
0
Storting
0
-25
0
0
0
Saldo reserves
-1.254
-25
0
0
0
Saldo inclusief reserves
-6.217
-6.949
-6.949
-6.949
-6.949

De stijging van het begrotingssaldo (inclusief reserves) met € 732.000 in 2026 ten opzichte van 2025 is als volgt te verklaren:

  1. indexeren van budgetten 2026;
  2. overgehevelde incidentele budgetten van 2025 naar 2026;
  3. mutatie incidentele lasten en baten 2025 vs. 2026;
  4. verkregen beschikbare middelen (aanvaardbaar en nieuw beleid, moties, ambities en middelen in balans  bij de Kadernota 2026.

Taakvelden

Terug naar navigatie - - Taakvelden

Onder dit programma vallen de volgende wettelijk verplichte taakvelden:
Bestuur
Burgerzaken
Crisisbeheersing en brandweer
Openbare orde en veiligheid 

Overzicht lasten en baten per taakveld
(bedragen x € 1.000)
Dienstverlening en Veiligheid
Taakveld
2026
2027
2028
2029
Lasten
Bestuur
2.196
2.196
2.196
2.196
Burgerzaken
1.253
1.253
1.253
1.253
Crisisbeheersing en brandweer
2.978
2.978
2.978
2.978
Openbare orde en veiligheid
1.165
1.140
1.140
1.140
Totaal lasten
7.591
7.566
7.566
7.566
Baten
Mutaties reserves
-25
0
0
0
Burgerzaken
-581
-581
-581
-581
Openbare orde en veiligheid
-36
-36
-36
-36
Totaal baten
-642
-617
-617
-617
Saldo lasten en baten
6.949
6.949
6.949
6.949

Beleidsdocumenten

Terug naar navigatie - - Beleidsdocumenten

Binnen het programma zijn de volgende actuele beleidstukken aan de orde:

Documentnaam
Link
1.
Toekomstvisie Oldenzaal 2040
https://oldenzaal.notubiz.nl/document/14260673/3#search=%22toekomstvisie%20Oldenzaal%20%22
2.
Participatiebeleid Oldenzaal 2022; participatie onder de Omgevingswet
https://oldenzaal.notubiz.nl/document/11806254/4#search=%22participatiebeleid%22
3.
Coffeeshopbeleid Oldenzaal 2021
https://oldenzaal.notubiz.nl/document/10518714/2#search=%22coffeeshopbeleid%22
4.
Beleidsplan Veiligheidsregio Twente 2021-2024
https://oldenzaal.notubiz.nl/document/9293282/2#search=%22beleidsplan%20veiligheidsregio%20twente%20%22
5.
Integraal veiligheidsplan
https://oldenzaal.notubiz.nl/document/4657791/1/07_veiligheidsplan_-_Integraal_Veiligheidsplan_2017-2020?connection_type=1&connection_id=3001951
6.
Nota drank- en horecawet gemeente Oldenzaal
https://oldenzaal.notubiz.nl/document/995418/1/document?connection_type=1&connection_id=626517

Verbonden partijen

Terug naar navigatie - - Verbonden partijen

Binnen het programma zijn de volgende gemeenschappelijk regelingen, bestuursovereenkomst of deelnemingen van toepassing. Voor een gedetailleerde uiteenzetting hiervan verwijzen wij u naar de Paragraaf verbonden partijen. 

Verbonden partij
Toelichting
Gemeentelijk Belastingkantoor Twente (GBT)
Het Gemeentelijk Belastingkantoor Twente (GBT) is gestart als een samenwerking tussen een aantal gemeenten. In 2013 is Oldenzaal toegetreden. Belastingen heffen en innen is een ingewikkelde taak met erg veel regels. Het GBT neemt deze taak van ons over, zodat we minder kwetsbaar zijn op dit gebied en we de zaken rondom heffing efficiënter kunnen regelen.
Dimpact
Dimpact is een coöperatieve vereniging van 40 lidgemeenten met gezamenlijk 3 miljoen inwoners. Binnen Dimpact initiëren en realiseren lidgemeenten ICT-oplossingen voor de publieke dienstverlening van morgen. Samenwerking, kennisdeling en hergebruik van oplossingen zijn daarbij de basis. Uitgangspunt is dat deze oplossingen in open source software worden ontwikkeld en voldoen aan moderne richtlijnen zoals Common Ground. Oldenzaal kiest voor de strategie van slimme volger. Door ons lidmaatschap kunnen we snel beschikken over de meeste moderne dienstverleningsoplossingen.
Veiligheidsregio Twente (VRT)
In het kader van rampenbestrijding vormen de 14 Twentse gemeenten samen de Veiligheidsregio. Onder één bestuurlijke regie werken zij samen op het gebied van brandweerzorg, (gemeentelijke) crisisbeheersing en geneeskundige hulpverlening. De Veiligheidsregio is via verlengd lokaal bestuur georganiseerd. De taken en werkzaamheden van de Veiligheidsregio zijn vastgelegd in het Regionaal Beleidsplan Veiligheidsregio Twente 2021-2024.
Omgevingsdienst Twente (ODT)
In de aanpak van ondermijning is ODT een belangrijke partner.

Programma 2 Bereikbaarheid en openbare ruimte

Terug naar navigatie - - Programma 2 Bereikbaarheid en openbare ruimte

Wat houdt het programma in?

Terug naar navigatie - Programma 2 Bereikbaarheid en openbare ruimte - Wat houdt het programma in?

Programma Bereikbaarheid en Openbare ruimte beschrijft hoe Oldenzaal de komende jaren werkt aan een gezonde, duurzame en klimaatbestendige toekomst. De gemeente wil dit samen met inwoners, bedrijven en verenigingen bereiken, waarbij de inrichting en het gebruik van de openbare ruimte een sleutelrol spelen. Het programma sluit aan bij de ambities uit het Klimaatakkoord en legt de nadruk op energietransitie, vergroening en mobiliteit.

In het kader van het klimaatbeleid wil Oldenzaal in 2026 en verder een concrete bijdrage leveren aan de landelijke klimaatdoelen, onder meer door het opstellen van een nieuw Warmteprogramma in samenwerking met omliggende gemeenten, het uitvoeren van een routekaart voor maatschappelijk vastgoed en het jaarlijks realiseren van acties uit het Klimaatakkoordprogramma 2025–2030. Daarnaast werkt de gemeente aan de overgang naar een circulaire economie. Energiebesparing speelt eveneens een grote rol, zowel voor inwoners als bedrijven, met behulp van subsidies, isolatiemaatregelen en het Energiefonds voor ondernemers.

Naast energie en afval richt Oldenzaal zich sterk op water, natuur en leefomgeving. Met het nieuwe Water- en Klimaatadaptatie Programma worden investeringen gedaan in meer groen en wordt gewerkt aan klimaatbestendige bedrijventerreinen en woonwijken. Via ‘omgekeerd ontwerpen’ worden straten zoals de Westwal en de Molkenboer groener en minder verhard. Inwoners en organisaties worden gestimuleerd om hun eigen omgeving klimaatvriendelijk in te richten, terwijl in het buitengebied wordt meegedaan aan projecten die natuur, recreatie en leefbaarheid versterken.

Op het gebied van bereikbaarheid en verkeersveiligheid zetten we in op een autoluwe, kindvriendelijke binnenstad met ruimte voor voetgangers en fietsers, maar ook voldoende parkeergelegenheid voor bezoekers. De verkeersveiligheid wordt verbeterd door heldere bevoorradingstijden, bewaakt fietsparkeren en betere ontsluiting van bedrijventerreinen voor fiets en openbaar vervoer. Oldenzaal wil haar status als fietsvriendelijke stad behouden en onderzoekt verbeteringen in het langzaamverkeernetwerk. Elektrisch rijden wordt verder gestimuleerd door een passend netwerk van laadvoorzieningen.

Met dit programma wil Oldenzaal de komende jaren niet alleen de duurzaamheid en leefkwaliteit verhogen, maar ook de bereikbaarheid en verkeersveiligheid versterken. De ambities zijn breed: bijdragen aan een CO2-neutrale samenleving, een groenere en klimaatbestendige stad creëren, en zorgen voor een toekomstbestendig mobiliteitsnetwerk dat inwoners en bezoekers veilig, schoon en efficiënt laat reizen.

Global goals

Terug naar navigatie - Programma 2 Bereikbaarheid en openbare ruimte - Global goals

Dit programma draagt bij aan de volgende Global Goals: 

Doelen en prestaties programma 2

Terug naar navigatie - - Doelen en prestaties programma 2

Ambitie: Het klimaatakkoord is leidend in ons handelen

Terug naar navigatie - - Ambitie: Het klimaatakkoord is leidend in ons handelen
Wat zijn onze doelen?
Terug naar navigatie - Ambitie: Het klimaatakkoord is leidend in ons handelen - Wat zijn onze doelen?
Bijdrage landelijke Klimaatakkoord
Terug naar navigatie - Ambitie: Het klimaatakkoord is leidend in ons handelen - Wat zijn onze doelen? - Bijdrage landelijke Klimaatakkoord

In 2025 een realistische bijdrage leveren aan de opgaven van het landelijke Klimaatakkoord en de ambities die zijn vastgelegd in het Klimaatakkoordprogramma Oldenzaal.

Doorgroeien naar circulaire economie
Terug naar navigatie - Ambitie: Het klimaatakkoord is leidend in ons handelen - Wat zijn onze doelen? - Doorgroeien naar circulaire economie

Onze economie groeit verder door naar een circulaire economie met als subdoel dat het fijn restafval in 2030 maximaal 50 kg per inwoner, per jaar is.

Meedoen met energietransitie
Terug naar navigatie - Ambitie: Het klimaatakkoord is leidend in ons handelen - Wat zijn onze doelen? - Meedoen met energietransitie

Inwoners en bedrijven stimuleren om mee te doen met de energietransitie.

Ambitie: Meer ruimte voor water en natuur in en om de stad

Terug naar navigatie - - Ambitie: Meer ruimte voor water en natuur in en om de stad
Wat zijn onze doelen?
Terug naar navigatie - Ambitie: Meer ruimte voor water en natuur in en om de stad - Wat zijn onze doelen?
Beter bestand tegen gevolgen van klimaatverandering
Terug naar navigatie - Ambitie: Meer ruimte voor water en natuur in en om de stad - Wat zijn onze doelen? - Beter bestand tegen gevolgen van klimaatverandering

Oldenzaal is beter bestand tegen de gevolgen van klimaatverandering (wateroverlast, droogte en hitte)

Klimaatbestendig inrichten eigen omgeving
Terug naar navigatie - Ambitie: Meer ruimte voor water en natuur in en om de stad - Wat zijn onze doelen? - Klimaatbestendig inrichten eigen omgeving

Sterkere bewustwording van inwoners en bedrijven over het klimaatbestendig inrichten en gebruiken van de eigen omgeving.

Ambitie: Een goed bereikbare en verkeersveilige stad met minder uitstoot

Terug naar navigatie - - Ambitie: Een goed bereikbare en verkeersveilige stad met minder uitstoot
Wat zijn onze doelen?
Terug naar navigatie - Ambitie: Een goed bereikbare en verkeersveilige stad met minder uitstoot - Wat zijn onze doelen?
Een autoluwe binnenstad
Terug naar navigatie - Ambitie: Een goed bereikbare en verkeersveilige stad met minder uitstoot - Wat zijn onze doelen? - Een autoluwe binnenstad

Een autoluwe, kindvriendelijke binnenstad met passende parkeervoorzieningen voor zowel auto als fiets.

Maximale veiligheid spoorvervoer
Terug naar navigatie - Ambitie: Een goed bereikbare en verkeersveilige stad met minder uitstoot - Wat zijn onze doelen? - Maximale veiligheid spoorvervoer

Maximale veiligheid en minimale overlast van het spoorvervoer.

Geen specifieke maatregelen in 2026. Continue proces in samenwerking met partners spoorvervoer.

Stimuleren elektrisch rijden
Terug naar navigatie - Ambitie: Een goed bereikbare en verkeersveilige stad met minder uitstoot - Wat zijn onze doelen? - Stimuleren elektrisch rijden

Elektrisch rijden wordt meer gestimuleerd door een passende infrastructuur te realiseren.

Geen specifieke maatregelen in 2026. Maatregelen zijn in voorgaande jaren uitgevoerd.

Beleidsindicatoren programma 2

Terug naar navigatie - - Beleidsindicatoren programma 2
Indicator
Eenheid
Periode
Oldenzaal
Trend
Provincie
25.000 – 50.000 inw.
Bron
1
Omvang huishoudelijk restafval
Kg per inwoner
2023
84
87
118
CBS
2
Hernieuwbare elektriciteit
%
2022
21,2%
28,6%
49,3%
RWS - KMO

Toelichting bij de verplichte indicatoren:                                    
1.  Omvang huishoudelijk restafval betreft de kilogrammen ingezameld niet gescheiden huishoudelijk afval per inwoner;                           
2.  Hernieuwbare elektriciteit betreft de procentuele hoeveelheid elektriciteitsverbruik die is opgewekt uit wind,  waterkracht, zon of biomassa.                     

 

Exploitatie overzicht programma 2

Terug naar navigatie - - Exploitatie overzicht programma 2
(bedragen x €1.000)
Bereikbaarheid en Openbare Ruimte
2025
2026
2027
2028
2029
Exploitatie
Lasten
18.223
18.092
17.324
17.207
17.196
Baten
11.242
11.942
11.881
11.899
11.899
Saldo exclusief reserves
-6.982
-6.150
-5.443
-5.308
-5.297
Reserves
Onttrekking
88
17
17
16
16
Storting
549
412
177
141
141
Saldo reserves
462
395
160
125
125
Saldo inclusief reserves
-6.520
-5.754
-5.283
-5.183
-5.172

De daling van het begrotingssaldo (inclusief reserves) met € 766.000 in 2026 ten opzichte van 2025 is als volgt te verklaren:

  1. indexeren van budgetten 2026;
  2. overgehevelde incidentele budgetten van 2025 naar 2026;
  3. mutatie incidentele lasten en baten 2025 vs. 2026
  4. verkregen beschikbare middelen (aanvaardbaar en nieuw beleid, moties, ambities en middelen in balans  bij de Kadernota 2026.

Taakvelden programma 2

Terug naar navigatie - - Taakvelden programma 2

Onder dit programma vallen de volgende wettelijk verplichte taakvelden:  
Verkeer en vervoer
Parkeren 
Openbaar groen en (openlucht) recreatie 
Riolering 
Afval
Milieubeheer 
Begraafplaatsen en crematoria 

Overzicht lasten en baten per taakveld
(bedragen x € 1.000)
Bereikbaarheid en Openbare Ruimte
Taakveld
2026
2027
2028
2029
Lasten
Mutaties reserves
17
17
16
16
Parkeerbelasting
77
77
77
77
Verkeer en vervoer
4.084
3.707
3.706
3.701
Parkeren
103
103
103
103
Openbaar groen en (openlucht) recreatie
4.040
4.080
4.118
4.117
Riolering
2.413
2.412
2.394
2.390
Afval
4.160
4.093
4.092
4.092
Milieubeheer
2.861
2.525
2.391
2.391
Begraafplaatsen en crematoria
354
326
326
326
Totaal lasten
18.109
17.341
17.223
17.212
Baten
Mutaties reserves
-412
-177
-141
-141
Parkeerbelasting
-1.076
-1.076
-1.076
-1.076
Verkeer en vervoer
-216
-116
-116
-116
Openbaar groen en (openlucht) recreatie
-150
-150
-150
-150
Riolering
-3.957
-4.070
-4.184
-4.184
Afval
-5.050
-4.985
-4.985
-4.985
Milieubeheer
-1.194
-1.184
-1.089
-1.089
Begraafplaatsen en crematoria
-299
-299
-299
-299
Totaal baten
-12.355
-12.057
-12.040
-12.040
Saldo lasten en baten
5.754
5.283
5.183
5.172

Actuele beleidsdocumenten programma 2

Terug naar navigatie - - Actuele beleidsdocumenten programma 2

Binnen het programma zijn de volgende actuele beleidstukken aan de orde:

Documentnaam
Link
1.
Zonneveldenbeleid in Noordoost Twente 2023-2027
https://oldenzaal.notubiz.nl/document/12908455/2/07_+Zonneveldenbeleid+NOT+-+Zonneveldenbeleid+NOT-2023-207+VERSIE+NA+PF+19062023?connection_type=1&connection_id=7678081
2.
Visie op begraven en begraafplaatsen 2021 - 2041
https://oldenzaal.notubiz.nl/document/10073288/1/RF2-2+4920+Visiedocument+begraafplaatsen?connection_type=1&connection_id=5989122
3.
RES Twente 1.0
https://oldenzaal.notubiz.nl/document/10291886/2#search=%22res%20twente%22
4.
Energievisie Noordoost Twente, versie Oldenzaal 2.0
https://oldenzaal.notubiz.nl/document/10011681/2#search=%22energievisie%22
5.
Mobiliteitsbeleidsplan 2021 -2025
https://oldenzaal.notubiz.nl/document/9956231/1#search=%22mobiliteitsbeleidsplan%22
6.
Gemeentelijk Rioleringsplan GRP 2021-2025
https://oldenzaal.notubiz.nl/document/9502990/3#search=%22gemeentelijk%20rioleringsplan%22
7.
Warmtevisie Noordoost Twente
https://oldenzaal.notubiz.nl/document/9152728/3#search=%22warmtevisie%20noordoost%20twente%22
8.
Kadernota parkeren 2020 - 2025
https://oldenzaal.notubiz.nl/document/8735696/2#search=%22kadernota%20parkeren%22
9.
Startnota Energiestrategie Twente
https://oldenzaal.notubiz.nl/document/8273138/2#search=%22Startnota%20Energiestrategie%20Twente%22
10.
Visie beheer openbare ruimte Oldenzaal 2020 - 2024
https://oldenzaal.notubiz.nl/document/8194917/2/09_visie_openbare_ruimte_-_visie?connection_type=1&connection_id=5008590
11.
Uitgiftebeleid openbaar groen
https://oldenzaal.notubiz.nl/document/7464170/1/13_openbaar_groen_-_1__uitgiftebeleid_%282019%29?connection_type=1&connection_id=4591401
12.
Nota bodembeheer 'Twents beleid veur oale groond 2.0'
https://oldenzaal.notubiz.nl/document/669734/1/document?connection_type=1&connection_id=582222
13.
Nota Klimaatverandering in Oldenzaal
https://oldenzaal.notubiz.nl/document/7118943/2#search=%22Nota%20Klimaatverandering%20in%20Oldenzaal%22
14.
Groenvisie, groenstructuur en bomenbeleid
https://oldenzaal.notubiz.nl/document/5848149/1/07_groenvisie%2C_groenstructuur_en_bomenbeleid_-_groenvisie_-_eindconcept?connection_type=1&connection_id=3664743
15.
Uitvoeringsplan omvorming biodiversiteit 2016-2019
https://oldenzaal.notubiz.nl/document/3623785/1#search=%22Uitvoeringsplan%20omvorming%20biodiversiteit%202016-2019%22
16.
Nota speelbeleid Oldenzaal 2016-2025
https://oldenzaal.notubiz.nl/document/3677883/1#search=%22Nota%20speelbeleid%20Oldenzaal%202016-2025%22
17.
Visie op openbaar groen 2015-2025
https://oldenzaal.notubiz.nl/document/3623786/1#search=%22Visie%20op%20openbaar%20groen%202015-2025%22

Verbonden partijen programma 2

Terug naar navigatie - - Verbonden partijen programma 2

Binnen het programma zijn de volgende gemeenschappelijk regelingen, bestuursovereenkomst of deelnemingen van toepassing. Voor een gedetailleerde uiteenzetting hiervan verwijzen wij u naar de Paragraaf Verbonden partijen. 

Verbonden partij
Toelichting
Bestuurlijk Overleg Sociaaleconomische Structuurversterking (onderdeel van Twente Board)
De economische strategie van Twente en de uitvoering daarvan is belegd in Twente Board. In het bestuur van Twente Board zitten ondernemers, onderwijs en overheid elk met eigen vertegenwoordigers aan tafel. Het college van Oldenzaal heeft net als alle Twentse gemeenten via het Bestuurlijk Overleg Sociaaleconomische Samenwerking (BOSS) inbreng in Twente Board.
De twee belangrijke investeringsagenda’s zijn: Agenda voor Twente en de Regiodeal Twente. De focus in dit programma ligt op onderstaande kerndossiers:
1. Bereikbaarheid (opwaarderen spoorlijn Zwolle-Twente-Munster) en versnellen verbindingen (Zwolle, Randstad en Berlijn)
2. Ontwikkelen van een kansenagenda
Omgevingsdienst Twente (OD Twente)
De milieutaken op het gebied van vergunningverlening en handhaving zijn bij het ODT ondergebracht.
Twence
Een groot deel van het ingezamelde huishoudelijk afval- en grondstoffen wordt ter verwerking aan Twence aangeboden.
Twente Milieu
Twente Milieu is in hoofdzaak belast met het inzamelen van alle huishoudelijk afval en grondstofstromen die binnen de gemeentegrens voorkomt. En geeft advies over afvalbeheer.
Openbaar Lichaam Crematoria Twente (OLCT)
Het OLCT is eigenaar van het crematorium in Oldenzaal, dat is gevestigd op onze begraafplaats aan de Schipleidelaan. As-verstrooiing kan plaatsvinden op een aangewezen veld op de begraafplaats.
Cogas
Als leverancier van aardgas en elektriciteit belangrijk voor de energietransitie van aardgas naar alternatieve energiebronnen.
Stichting werkprojecten Oldenzaal
Alle Wsw-werknemers van de gemeente Oldenzaal zijn in dienst bij de Stichting Werkprojecten Oldenzaal. De Stichting Werkprojecten Oldenzaal behartigt alle Wsw-dienstverbanden namens de gemeente Oldenzaal. Wsw-werknemers zijn actief binnen team Buitenbeheer en helpen met het beheer en onderhoud van de openbare ruimte.

Programma 3 Stedelijke en economische ontwikkeling

Terug naar navigatie - - Programma 3 Stedelijke en economische ontwikkeling

Wat houdt het programma in?

Terug naar navigatie - Programma 3 Stedelijke en economische ontwikkeling - Wat houdt het programma in?

Programma Stedelijke en economische ontwikkeling richt zich op een toekomstbestendig Oldenzaal waar wonen, ondernemen en recreëren hand in hand gaan. De stad wil aantrekkelijk blijven voor inwoners, ondernemers en bezoekers, met een sterke binnenstad als economisch en sociaal hart. Centraal staan drie ambities: een innovatief en duurzaam vestigingsklimaat, een levendige binnenstad en voldoende, gevarieerde woonruimte voor alle doelgroepen.

Op economisch vlak zet Oldenzaal in op de (her)ontwikkeling van goed bereikbare bedrijventerreinen (verkenning ontwikkeling van Hanzepoort West) en op revitalisering van bestaande terreinen. De ontwikkeling van Jufferbeek Noord wordt verder uitgewerkt in een gebiedsvisie. 
Samenwerking met de Twente Board en omliggende gemeenten moet zorgen voor een toekomstbestendige economie, meer werkgelegenheid en versterking van toerisme en recreatie, waarbij cultuur en erfgoed nadrukkelijk worden meegenomen.

De binnenstad wordt verder ontwikkeld als aantrekkelijke, gastvrije en groene plek waar wonen, winkelen, horeca, cultuur en evenementen elkaar versterken. 

Op het gebied van wonen ligt de focus op betaalbaarheid, diversiteit en duurzaamheid. Er wordt ingezet op het realiseren van 1.000 woningen in tien jaar tijd, met prioriteit voor sleutelprojecten en inbreidingslocaties. Projecten als Stakenbeek, Graven Es en Langestraat dragen bij aan zowel woningbouw als een verbeterde leefkwaliteit.  Startersleningen, behoud van karakteristieke panden en jaarlijkse uitvoeringsagenda’s uit de Woonagenda moeten dit ondersteunen.

De in voorbereiding zijnde omgevingsvisie en het op te stellen programma Stedelijke Ontwikkeling en Volkshuisvesting vormen het strategisch kader voor de woningbouwopgave tot 2050, die nauw aansluit bij de bredere ruimtelijke en economische ambities van Oldenzaal.

Global goals

Terug naar navigatie - Programma 3 Stedelijke en economische ontwikkeling - Global goals

Dit programma draagt bij aan de volgende Global Goals: 

Doelen en prestaties programma 3

Terug naar navigatie - - Doelen en prestaties programma 3

Ambitie: Oldenzaal heeft een vernieuwend en toekomstbestendig vestigings- en ondernemersklimaat

Terug naar navigatie - - Ambitie: Oldenzaal heeft een vernieuwend en toekomstbestendig vestigings- en ondernemersklimaat
Wat zijn onze doelen?
Terug naar navigatie - Ambitie: Oldenzaal heeft een vernieuwend en toekomstbestendig vestigings- en ondernemersklimaat - Wat zijn onze doelen?
Bredere samenwerking op het gebied van recreatie en toerisme
Terug naar navigatie - Ambitie: Oldenzaal heeft een vernieuwend en toekomstbestendig vestigings- en ondernemersklimaat - Wat zijn onze doelen? - Bredere samenwerking op het gebied van recreatie en toerisme

Versterken samenwerking op het gebied van recreatie en toerisme in Noordoost Twente onder meer door verbinding met cultuur en erfgoed. De actualisatie van de nota Verblijfsrecreatie is in 2025 afgerond.

Inzet op een toekomstbestendige economie
Terug naar navigatie - Ambitie: Oldenzaal heeft een vernieuwend en toekomstbestendig vestigings- en ondernemersklimaat - Wat zijn onze doelen? - Inzet op een toekomstbestendige economie

We zetten samen met de Twente Board in op een toekomstbestendige economie met als uiteindelijk doel om het Bruto Twents Geluk in onze groene technologische topregio te verhogen.

Verbeteren profiel en vitaliteit van de binnenstad
Terug naar navigatie - Ambitie: Oldenzaal heeft een vernieuwend en toekomstbestendig vestigings- en ondernemersklimaat - Wat zijn onze doelen? - Verbeteren profiel en vitaliteit van de binnenstad

Het versterken van de samenwerking tussen en met ondernemers in de binnenstad om het profiel en de vitaliteit van de binnenstad te verbeteren.

Activiteiten zijn een continu proces die via het traject van de Stadsnoabers lopen.

Verder ontwikkelen winkelgebieden tot toekomstige centra
Terug naar navigatie - Ambitie: Oldenzaal heeft een vernieuwend en toekomstbestendig vestigings- en ondernemersklimaat - Wat zijn onze doelen? - Verder ontwikkelen winkelgebieden tot toekomstige centra

Duidelijkheid bieden over de wijze waarop winkelgebieden zich verder kunnen ontwikkelen tot toekomstige centra rekening houdend met trends en ontwikkelingen.

Dit doel is verwerkt in de detailhandelsvisie en economische visie.

Ambitie: Een aantrekkelijke en vitale binnenstad, waarin het prettig winkelen, recreëren en wonen is

Terug naar navigatie - - Ambitie: Een aantrekkelijke en vitale binnenstad, waarin het prettig winkelen, recreëren en wonen is
Wat zijn onze doelen?
Terug naar navigatie - Ambitie: Een aantrekkelijke en vitale binnenstad, waarin het prettig winkelen, recreëren en wonen is - Wat zijn onze doelen?
Een aantrekkelijke, gastvrije, bourgondische (binnen) stad
Terug naar navigatie - Ambitie: Een aantrekkelijke en vitale binnenstad, waarin het prettig winkelen, recreëren en wonen is - Wat zijn onze doelen? - Een aantrekkelijke, gastvrije, bourgondische (binnen) stad

Oldenzaal wordt ervaren als een aantrekkelijke, gastvrije, bourgondische (binnen)stad met een rijk verleden, in een groene omgeving.

Meer bezoekers aan de binnenstad
Terug naar navigatie - Ambitie: Een aantrekkelijke en vitale binnenstad, waarin het prettig winkelen, recreëren en wonen is - Wat zijn onze doelen? - Meer bezoekers aan de binnenstad

De binnenstad heeft een aantrekkelijke mix van winkelen, horeca, culturele voorzieningen en evenementen zodat meer mensen de binnenstad bezoeken.

Verder versterken van de Oldenzaalse cultuur(historie)
Terug naar navigatie - Ambitie: Een aantrekkelijke en vitale binnenstad, waarin het prettig winkelen, recreëren en wonen is - Wat zijn onze doelen? - Verder versterken van de Oldenzaalse cultuur(historie)

De Oldenzaalse cultuur(historie) wordt verder versterkt en ook als zodanig geprofileerd voor de beleving in de binnenstad en de verbinding binnenstad-buitengebied.

Ambitie: Een fijn (t)huis voor iedereen: we maken aantrekkelijk wonen mogelijk voor alle groepen in Oldenzaal

Terug naar navigatie - - Ambitie: Een fijn (t)huis voor iedereen: we maken aantrekkelijk wonen mogelijk voor alle groepen in Oldenzaal
Wat zijn onze doelen?
Terug naar navigatie - Ambitie: Een fijn (t)huis voor iedereen: we maken aantrekkelijk wonen mogelijk voor alle groepen in Oldenzaal - Wat zijn onze doelen?
Een duurzame woningvoorraad
Terug naar navigatie - Ambitie: Een fijn (t)huis voor iedereen: we maken aantrekkelijk wonen mogelijk voor alle groepen in Oldenzaal - Wat zijn onze doelen? - Een duurzame woningvoorraad

Er is een duurzame woningvoorraad die optimaal aansluit bij de woningvraag.

Doel is behaald, de Woonagenda 2023-2027 is vastgesteld. Jaarlijks stellen we een uitvoeringsagenda op waarin we uitgangspunten formuleren. 

Realisatie woonambities voor de komende jaren
Terug naar navigatie - Ambitie: Een fijn (t)huis voor iedereen: we maken aantrekkelijk wonen mogelijk voor alle groepen in Oldenzaal - Wat zijn onze doelen? - Realisatie woonambities voor de komende jaren

We stellen in 2025 met externe deskundigen een omgevingsvisie Oldenzaal op om de woonambities te realiseren en betrekken hierbij de vastgestelde motie van de raad over woningbouwlocaties.

Beleidsindicatoren programma 3

Terug naar navigatie - - Beleidsindicatoren programma 3
Indicator
Eenheid
Periode
Oldenzaal
Trend
Provincie
25.000 – 50.000 inw.
Bron
1
Functiemenging
Verhouding tussen banen en woningen in %
2023
57,7
55,7
50,6
Landelijk Informatiesysteem voor arbeidsplaatsen
2
Vestigingen (van bedrijven)
Aantal vestigingen per 1.000 inwoners van 15 t/m 65 jaar
2023
165
164,9
174,2
Landelijk Informatiesysteem voor arbeidsplaatsen
3
Nieuw gebouwde woningen
Aantal nieuwbouwwoningen per 1.000 woningen
2024
5,6
8,6
7,3
Basisregistratie adressen en gebouwen
4
Demografische druk
Verhouding tussen niet-beroeps-bevolking (<15 en 65+) en beroepsbevolking (15-64)
2025
84,3
74,0
80,1
CBS

Toelichting bij de verplichte indicatoren:                                    
1.  De functiemengingsindex (FMI) weerspiegelt de verhouding tussen banen en woningen, en varieert tussen 0 (alleen wonen) en 100 (alleen werken). Bij een waarde van        50 zijn er evenveel woningen als banen;                            
2. Vestigingen van bedrijven betreft het aantal vestigingen van bedrijven per 1.000 inwoners in de leeftijd van 15-74 jaar;                             
3.  Nieuw gebouwde woningen betreft het aantal nieuwbouwwoningen, per 1.000 woningen;
4. De demografische druk betreft de som van het aantal personen van 0 tot 15 jaar en 65 jaar of ouder in verhouding  tot de personen in de leeftijd van 15-64 jaar.                          

 

Exploitatie overzicht programma 3

Terug naar navigatie - - Exploitatie overzicht programma 3
(bedragen x €1.000)
Stedelijke en econonmische ontwikkeling
2025
2026
2027
2028
2029
Exploitatie
Lasten
9.089
5.801
5.776
5.783
5.776
Baten
3.353
2.084
2.099
2.113
2.137
Saldo exclusief reserves
-5.737
-3.717
-3.677
-3.670
-3.639
Reserves
Onttrekking
135
37
36
36
36
Storting
662
160
142
141
141
Saldo reserves
526
123
107
105
105
Saldo inclusief reserves
-5.211
-3.594
-3.570
-3.565
-3.534

De daling van het begrotingssaldo (inclusief reserves) met €1.617.000 in 2026 ten opzichte van 2025 is als volgt te verklaren:

  1. indexeren van budgetten 2026;
  2. overgehevelde incidentele budgetten van 2025 naar 2026;
  3. mutatie incidentele lasten en baten 2025 vs. 2026;
  4. verkregen beschikbare middelen (aanvaardbaar en nieuw beleid, moties, ambities en middelen in balans  bij de Kadernota 2026.

Taakvelden programma 3

Terug naar navigatie - - Taakvelden programma 3

Onder dit programma vallen de volgende wettelijk verplichte taakvelden:  
Economische ontwikkeling 
Grondexploitatie niet-bedrijventerreinen 
Fysieke bedrijfsinfrastructuur 
Wonen en bouwen 
Bedrijvenloket en bedrijfsregelingen 
Musea / Cultureel erfgoed  
Ruimtelijke ordening 

Overzicht baten en lasten per taakveld
(bedragen x € 1.000)
Stedelijke en econonmische ontwikkeling
Taakveld
2026
2027
2028
2029
Lasten
Mutaties reserves
37
36
36
36
Economische ontwikkeling
458
458
458
458
Bedrijvenloket en bedrijfsregelingen
9
9
9
9
Economische promotie
347
347
347
347
Ruimte en leefomgeving
1.011
1.011
1.011
1.011
Grondexploitatie (niet-bedrijventerreinen)
1.101
1.101
1.101
1.101
Wonen en bouwen
2.875
2.850
2.857
2.850
Totaal lasten
5.838
5.811
5.819
5.812
Baten
Mutaties reserves
-160
-142
-141
-141
Bedrijvenloket en bedrijfsregelingen
-23
-23
-23
-23
Economische promotie
-184
-194
-208
-232
Ruimte en leefomgeving
-124
-124
-124
-124
Grondexploitatie (niet-bedrijventerreinen)
-1.270
-1.270
-1.270
-1.270
Wonen en bouwen
-484
-489
-489
-489
Totaal baten
-2.244
-2.241
-2.254
-2.278
Saldo lasten en baten
3.594
3.570
3.565
3.534

Beleidsdocumenten programma 3

Terug naar navigatie - - Beleidsdocumenten programma 3

Binnen het programma zijn de volgende actuele beleidstukken aan de orde:

Documentnaam
Link
1.
Oldenzaals koersdocument circulaire economie
https://oldenzaal.notubiz.nl/document/14928037/2/09+Oldenzaals+koersdocument+circulaire+economie+-+GEAMENDEERD+Raadsvoorstel+en+-besluit?connection_type=1&connection_id=8828587
2.
Economische Visie Oldenzaal
https://oldenzaal.notubiz.nl/document/14639301/3#search=%22economische%20visie%22
3.
Toekomstvisie Oldenzaal 2040
https://oldenzaal.notubiz.nl/document/14260673/3#search=%22toekomstvisie%20Oldenzaal%20%22
4.
Omgevingsplan gemeente Oldenzaal
https://oldenzaal.notubiz.nl/document/14204026/1/6434+Bijlage+1+CV+Technisch+in+beheer+nemen+bruidsschat+gemeente+Oldenzaal?connection_type=1&connection_id=8469679
5.
Regionale woonagenda Twente 2021
Visies en beleidsregels | Gemeente Oldenzaal
6.
Warmtevisie Noordoost Twente
Visies en beleidsregels | Gemeente Oldenzaal
7.
Woonagenda 2023-2027
Visies en beleidsregels | Gemeente Oldenzaal
8.
Visie wonen, welzijn, zorg Oldenzaal 2030 (april 2024)
Visies en beleidsregels | Gemeente Oldenzaal
9.
RES Twente 1.0
https://oldenzaal.notubiz.nl/document/10291886/2#search=%22res%20twente%22
10.
Energievisie Noordoost Twente, versie Oldenzaal 2.0
https://oldenzaal.notubiz.nl/document/10011681/2#search=%22energievisie%22
11.
Strategisch woonprogrammering Oldenzaal 2020 - 2030
https://oldenzaal.notubiz.nl/document/9646812/2/07+Strategische+Woonprogrammering+2020-2030+-+bijlage+1+nota?connection_type=1&connection_id=5782367
12.
Gemeentelijke subsidieregeling voor isolatie van eigen woningen met energielabel D, E, F of G
Gemeentelijke subsidieregeling voor isolatie van eigen woningen met energielabel D, E, F of G | Lokale wet- en regelgeving
13.
Warmtevisie Noordoost Twente
https://oldenzaal.notubiz.nl/document/9152728/3#search=%22warmtevisie%20noordoost%20twente%22
14.
Startnota Energiestrategie Twente
https://oldenzaal.notubiz.nl/document/8273138/2#search=%22Startnota%20Energiestrategie%20Twente%22
15.
Nota bodembeheer 'Twents beleid veur oale groond 2.0'
https://oldenzaal.notubiz.nl/document/669734/1/document?connection_type=1&connection_id=582222

Verbonden partijen programma 3

Terug naar navigatie - - Verbonden partijen programma 3

Binnen het programma zijn de volgende gemeenschappelijk regelingen, bestuursovereenkomst of deelnemingen van toepassing. Voor een gedetailleerde uiteenzetting hiervan verwijzen wij u naar de Paragraaf Verbonden Partijen. 

Verbonden partij
Toelichting
Bestuursovereenkomst Sociaaleconomische Structuurversterking (BOKSES: onderdeel van Twente Board)
De economische strategie van Twente en de uitvoering daarvan is belegd in Twente Board. In het bestuur van Twente Board zitten ondernemers, onderwijs en overheid elk met eigen vertegenwoordigers aan tafel. Het college van Oldenzaal heeft net als alle Twentse gemeenten via het Bestuurlijk Overleg Sociaaleconomische Samenwerking (BOSS) inbreng in Twente Board.
De twee belangrijke investeringsagenda’s zijn: Agenda voor Twente en de Regiodeal Twente.
De focus in dit programma ligt op onderstaande kerndossiers:
1. Bereikbaarheid (opwaarderen spoorlijn Zwolle-Twente-Munster en versnellen verbindingen Zwolle, Randstad en Berlijn)
2. Aantrekken en opleiden van voldoende talent op alle niveaus
3. Positioneren van Twente als (high)tech regio richting Den Haag en Europa
4. Positioneren van samenwerking met Duitsland in Den Haag en Europa
5. Ontwikkelen van een kansenagenda
Recreatieschap Twente
Twentse samenwerking voor beleidsmatige aangelegenheden en bedrijfsvoering, waarbij zij voor dit programma de uitvoerende organisatie is op het gebied van:
1. toeristische routes
2. vrijetijdseconomie
3. recreatieve voorzieningen
Bij het Recreatieschap zijn we bezig met de financieringssystematiek.
Omgevingsdienst Twente (OD Twente)
De milieutaken op het gebied van vergunningverlening en handhaving zijn bij ODTwente ondergebracht.

Programma 4 Cultuur, sport en ontspanning

Terug naar navigatie - - Programma 4 Cultuur, sport en ontspanning

Wat houdt het programma in?

Terug naar navigatie - Programma 4 Cultuur, sport en ontspanning - Wat houdt het programma in?

Programma Cultuur, sport en ontspanning leveren een belangrijke bijdrage aan leefbaarheid en levendigheid van de stad en het welzijn van de Oldenzalers.

Oldenzaal kent een actief verenigingsleven, waarbinnen vrijwilligers een essentiële rol vervullen. Lokale verbinders als de buurtbeweegcoaches en de cultuur-makelaar bieden hierbij ondersteuning. Veel verenigingen staan onder druk door onder meer stijgende vaste lasten en hogere tarieven. Het nieuwe Oldenzaalse eenmalige innovatiefonds voor verenigingen is bedoeld om samen aan de slag te gaan ten behoeve van toekomstbestendigheid, veerkracht en vitaliteit van het lokale verenigingsleven. 

Oldenzaal kent een flink aantal binnen- en buitensportaccommodaties. Om deze aan te laten sluiten bij hedendaagse normen, werken we aan de uitvoering van meerjarenplannen. Zo vindt in 2026 een keuring plaats van de lichtmasten op de sportvelden, werken we aan renovatie van sportvelden  en voeren we akoestische maatregelen uit bij een aantal gymzalen. Daarnaast realiseren we bij de Franciscusschool een nieuwe gymzaal en starten we met de voorbereidingen voor de bouw van een nieuwe gymzaal bij de Drie-eenheidschool en een nieuwe sporthal ter vervanging van sporthal De Kolk.

Samen met de andere Twentse gemeenten en SportNetwerk Overijssel gaan we verder met de uitvoering van de regionale visie sport en bewegen en maken hiervan een vertaling naar concrete acties voor Oldenzaal. Samen met lokale sportverenigingen voeren we het convenant gezond sporten in Oldenzaal uit.

Het culturele aanbod van Oldenzaal is gericht op een breed publiek. Stadstheater de Bond, Museum Oldenzaal, Kaliber Kunstenschool en Bibliotheek Oldenzaal nemen vanuit hun eigen achtergrond en ervaring het initiatief voor talloze activiteiten en participeren in lokale evenementen. Deze organisaties vormen samen de basis voor de lokale culturele infrastructuur. Zij zijn ook, samen met stichting Ceppo en het primair onderwijs, betrokken bij de uitvoering van het werkplan Cultuureducatie Basis-onderwijs Oldenzaal 2025-2028. Zo komt elk kind in Oldenzaal in aanraking met kunst en cultuur. 

Het Oldenzaalse erfgoed vertelt het verhaal van de stad. Vanuit het Cultuurhistorisch Initiatief Oldenzaal ondersteunen we culturele en cultuurhistorische initiatieven die hieraan bijdragen. We zijn in gesprek met Oldenzaal Promotie, Stadstheater de Bond en Museum Oldenzaal over de mogelijkheden van een nadere en structurele samenwerking. Doel is de functies stadspromotie, theater en museum voor nu en de toekomst te versterken. Daarmee kunnen we de aantrekkelijkheid en veelzijdigheid van Oldenzaal nog beter onder de aandacht brengen bij inwoners en bezoekers.

Global goals

Terug naar navigatie - Programma 4 Cultuur, sport en ontspanning - Global goals

Dit programma draagt bij aan de volgende Global Goals: 

 

Doelen en prestaties programma 4

Terug naar navigatie - - Doelen en prestaties programma 4

Ambitie: Ons culturele en sportieve ecosysteem is vitaal en toekomstbestendig

Terug naar navigatie - - Ambitie: Ons culturele en sportieve ecosysteem is vitaal en toekomstbestendig
Wat zijn onze doelen?
Terug naar navigatie - Ambitie: Ons culturele en sportieve ecosysteem is vitaal en toekomstbestendig - Wat zijn onze doelen?
Versterking aanbod, toegankelijkheid en kwaliteit van cultuur en sport
Terug naar navigatie - Ambitie: Ons culturele en sportieve ecosysteem is vitaal en toekomstbestendig - Wat zijn onze doelen? - Versterking aanbod, toegankelijkheid en kwaliteit van cultuur en sport

Versterking van aanbod, toegankelijkheid en kwaliteit van cultuur en sport door verbinding en samenwerking met maatschappelijke organisaties.

Ambitie: We benutten ons culturele en sportieve ecosysteem voor onze economische doelstellingen

Terug naar navigatie - - Ambitie: We benutten ons culturele en sportieve ecosysteem voor onze economische doelstellingen
Wat zijn onze doelen?
Terug naar navigatie - Ambitie: We benutten ons culturele en sportieve ecosysteem voor onze economische doelstellingen - Wat zijn onze doelen?

Ambitie: In Oldenzaal kan iedereen meedoen aan cultuur, sport & bewegen en evenementen

Terug naar navigatie - - Ambitie: In Oldenzaal kan iedereen meedoen aan cultuur, sport & bewegen en evenementen
Wat zijn onze doelen?
Terug naar navigatie - Ambitie: In Oldenzaal kan iedereen meedoen aan cultuur, sport & bewegen en evenementen - Wat zijn onze doelen?
Verbeteren maatschappelijke participatie en zelfredzaamheid
Terug naar navigatie - Ambitie: In Oldenzaal kan iedereen meedoen aan cultuur, sport & bewegen en evenementen - Wat zijn onze doelen? - Verbeteren maatschappelijke participatie en zelfredzaamheid

De verbinding tussen cultuur- en sportverenigingen, zorginstellingen, welzijn, onderwijs en bedrijfsleven wordt meer gestimuleerd ten dienste van maatschappelijke participatie en zelfredzaamheid.

Beleidsindicatoren programma 4

Terug naar navigatie - - Beleidsindicatoren programma 4
Indicator
Eenheid
Periode
Oldenzaal
Trend
Provincie
25.000 – 50.000 inw.
Bron
1
Niet wekelijkse sporters
%
2024
38,7%
42,9%
44,7%
CBS & RIVM

Toelichting bij de verplichte indicatoren:                                    
1.  Niet sporters betreft het percentage van het aantal inwoners welke niet wekelijks sporten.                          

 

Exploitatiebegroting programma 4

Terug naar navigatie - - Exploitatiebegroting programma 4
(bedragen x €1.000)
Cultuur, sport en ontspanning
2025
2026
2027
2028
2029
Exploitatie
Lasten
9.164
7.731
7.431
7.311
7.324
Baten
1.775
1.458
1.487
1.501
1.528
Saldo exclusief reserves
-7.390
-6.274
-5.943
-5.810
-5.796
Reserves
Onttrekking
0
0
0
0
0
Storting
361
285
10
10
10
Saldo reserves
361
285
10
10
10
Saldo inclusief reserves
-7.029
-5.989
-5.933
-5.800
-5.786

De daling van het begrotingssaldo (inclusief reserves) met €1.040.000 in 2026 ten opzichte van 2025 is als volgt te verklaren:

  1. indexeren van budgetten 2026;
  2. overgehevelde incidentele budgetten van 2025 naar 2026;
  3. mutatie incidentele lasten en baten 2025 vs. 2026;
  4. verkregen beschikbare middelen (aanvaardbaar en nieuw beleid, moties, ambities en middelen in balans  bij de Kadernota 2026.

Taakvelden programma 4

Terug naar navigatie - - Taakvelden programma 4

Onder dit programma vallen de volgende wettelijk verplichte taakvelden:  
Sportbeleid activering 
Cultureel erfgoed 
Sportaccommodaties 
Musea 
Cultuurpresentatie, -productie en –participatie 
Media  

Overzicht baten en lasten per taakveld
(bedragen x € 1.000)
Cultuur, sport en ontspanning
Taakveld
2026
2027
2028
2029
Lasten
Sportbeleid en activering
619
344
344
344
Sportaccommodaties
4.295
4.301
4.189
4.214
Cultuurpresentatie, cultuurproductie en cultuurparticipatie
1.341
1.335
1.328
1.315
Musea
24
24
24
24
Cultureel erfgoed
417
417
417
417
Media
1.036
1.010
1.010
1.010
Totaal lasten
7.731
7.431
7.311
7.324
Baten
Mutaties reserves
-285
-10
-10
-10
Sportbeleid en activering
-187
-187
-187
-187
Sportaccommodaties
-925
-954
-968
-1.012
Cultuurpresentatie, cultuurproductie en cultuurparticipatie
-314
-314
-314
-297
Media
-32
-32
-32
-32
Totaal baten
-1.743
-1.497
-1.511
-1.538
Saldo lasten en baten
5.989
5.933
5.800
5.786

Beleidsdocumenten programma 4

Terug naar navigatie - - Beleidsdocumenten programma 4

Binnen het programma zijn de volgende actuele beleidstukken aan de orde:

Documentnaam
Link
1.
Visienota De kracht van cultuur (cultuurnota)
https://oldenzaal.notubiz.nl/document/7634593/2/07_visienota_cultuur_-_visienota?connection_type=1&connection_id=4698169
2.
Kadernota subsidieproces 2017
https://oldenzaal.notubiz.nl/document/5848167/1/08_subsidiebeleid_-_Kadernota_subsideproces_2017?connection_type=1&connection_id=3664745
3.
Visie sport en bewegen
https://oldenzaal.notubiz.nl/document/4314845/1#search=%22visie%20sport%20en%20bewegen%22

Verbonden partijen programma 4

Terug naar navigatie - - Verbonden partijen programma 4

Binnen het programma zijn de volgende gemeenschappelijk regelingen, bestuursovereenkomst of deelnemingen van toepassing. Voor een gedetailleerde uiteenzetting hiervan verwijzen wij u naar de Paragraaf Verbonden partijen. 

Verbonden partij
Toelichting
Sport Oldenzaal B.V.
Exploitatie van sportcluster Vondersweijde

Programma 5 Maatschappelijke Ondersteuning

Terug naar navigatie - - Programma 5 Maatschappelijke Ondersteuning

Wat houdt het programma in?

Terug naar navigatie - Programma 5 Maatschappelijke Ondersteuning - Wat houdt het programma in?

Programma Maatschappelijke Ondersteuning zorgt ook in 2026 ervoor dat iedereen in Oldenzaal mee kan doen.

We bouwen voort op de ingezette koers van preventie, samenwerking en waar nodig maatwerk. Belangrijk hierbij is onze opgave op het gebied van de Integrale Toegang en Integraal Werken. In ons streven naar het vroegtijdig inzetten van passende hulp, het voorkomen van escalatie van zorg en het hierbij vooral inzetten op het versterken van het perspectief en de zelfredzaamheid van de inwoner, werken we aan de opgaves Integrale Toegang en Integraal Werken.

Onder deze opgaves vallen verschillende deelprojecten, waaronder het implementeren een gedeeld waardenkader (in lijn met het gedachtengoed van positieve gezondheid) die de doorontwikkeling van Integrale Toegang/Integraal Werken richting geeft. Ook de realisatie van het Sociaal Plein aan de Ganzenmarkt wordt een belangrijke stap in de doorontwikkeling van de integrale toegang tot ondersteuning. 

Verder versterken we de samenwerking in de wijk, onder andere met de inzet van de Wijk-GGD én met een ervaringsdeskundige voor inwoners met onbegrepen gedrag. Met het GALA-programma blijven we inzetten op gezondheid en zelfredzaamheid, bijvoorbeeld in het tegengaan van overgewicht en reablement richting op Huishoudelijke Ondersteuning.

Via de uitvoering van de actielijnen uit het armoedebeleid werken we aan het bestrijden van (stille) armoede. Daarnaast voeren we het nieuwe subsidiebeleid uit en geven we samen met partners lokaal invulling aan opgaves op het gebied van werk (onder andere via de nieuwe publiek-publieke samenwerking op het gebied van beschut werk) en op het gebied van onderwijs door het uitvoeren van de Lokale Educatie Agenda.

De uitvoering van de Hervormingsagenda Jeugd en de invoering van nieuwe inburgeringstrajecten krijgen concreet vorm. Tevens organiseren we, waar nodig, opvang voor statushouders, asielzoekers en Oekraïners. 

Hiermee staat het in 2026  in het teken van verstevigen, verbinden en verder bouwen aan een sterke sociale basis voor alle inwoners van Oldenzaal.

Global Goals

Terug naar navigatie - Programma 5 Maatschappelijke Ondersteuning - Global Goals

Dit programma draagt bij aan de volgende Global Goals: 

Doelen en prestaties programma 5

Terug naar navigatie - - Doelen en prestaties programma 5

Ambitie: Voor inwoners die het nodig hebben is een kwalitatief goed ondersteuningsaanbod beschikbaar

Terug naar navigatie - - Ambitie: Voor inwoners die het nodig hebben is een kwalitatief goed ondersteuningsaanbod beschikbaar
Wat zijn onze doelen?
Terug naar navigatie - Ambitie: Voor inwoners die het nodig hebben is een kwalitatief goed ondersteuningsaanbod beschikbaar - Wat zijn onze doelen?
Inzicht in resultaten en processen binnen sociaal domein
Terug naar navigatie - Ambitie: Voor inwoners die het nodig hebben is een kwalitatief goed ondersteuningsaanbod beschikbaar - Wat zijn onze doelen? - Inzicht in resultaten en processen binnen sociaal domein

Inzicht in en grip houden op de resultaten en processen binnen het sociaal domein.

Ambitie: Ieder kind groeit kansrijk op in Oldenzaal

Terug naar navigatie - - Ambitie: Ieder kind groeit kansrijk op in Oldenzaal
Wat zijn onze doelen?
Terug naar navigatie - Ambitie: Ieder kind groeit kansrijk op in Oldenzaal - Wat zijn onze doelen?

Ambitie: Alle inwoners hebben bestaanszekerheid

Terug naar navigatie - - Ambitie: Alle inwoners hebben bestaanszekerheid
Wat zijn onze doelen?
Terug naar navigatie - Ambitie: Alle inwoners hebben bestaanszekerheid - Wat zijn onze doelen?
Zelf voorzien in eerste levensbehoeften
Terug naar navigatie - Ambitie: Alle inwoners hebben bestaanszekerheid - Wat zijn onze doelen? - Zelf voorzien in eerste levensbehoeften

Inwoners zijn in staat te voorzien in hun eerste levensbehoeften.

Stimuleren inwoners tot betaald werk of participatie
Terug naar navigatie - Ambitie: Alle inwoners hebben bestaanszekerheid - Wat zijn onze doelen? - Stimuleren inwoners tot betaald werk of participatie

Inwoners worden gestimuleerd tot het verkrijgen en behouden van betaald werk of participatie.

Armoede is doorbroken
Terug naar navigatie - Ambitie: Alle inwoners hebben bestaanszekerheid - Wat zijn onze doelen? - Armoede is doorbroken

Armoede is doorbroken zodat iedereen meedoet en vooruitkomt.

Een passende, toegankelijke en veilige woon- en leefomgeving
Terug naar navigatie - Ambitie: Alle inwoners hebben bestaanszekerheid - Wat zijn onze doelen? - Een passende, toegankelijke en veilige woon- en leefomgeving

Een passende, toegankelijke en veilige woon- en leefomgeving voor alle doelgroepen.

Ambitie: Elke inwoner kan actief deelnemen aan een inclusieve samenleving en keuzes maken die gezond leven makkelijker maakt

Terug naar navigatie - - Ambitie: Elke inwoner kan actief deelnemen aan een inclusieve samenleving en keuzes maken die gezond leven makkelijker maakt
Wat zijn onze doelen?
Terug naar navigatie - Ambitie: Elke inwoner kan actief deelnemen aan een inclusieve samenleving en keuzes maken die gezond leven makkelijker maakt - Wat zijn onze doelen?
Sterkere sociale veerkracht
Terug naar navigatie - Ambitie: Elke inwoner kan actief deelnemen aan een inclusieve samenleving en keuzes maken die gezond leven makkelijker maakt - Wat zijn onze doelen? - Sterkere sociale veerkracht

Sterkere sociale veerkracht doordat inwoners naar elkaar omkijken en mede zorg dragen voor elkaars welzijn.

Ambitie: Oldenzaal voldoet aan de opgaven rondom het migratievraagstuk en doet dit met een menselijke maat

Terug naar navigatie - - Ambitie: Oldenzaal voldoet aan de opgaven rondom het migratievraagstuk en doet dit met een menselijke maat
Wat zijn onze doelen?
Terug naar navigatie - Ambitie: Oldenzaal voldoet aan de opgaven rondom het migratievraagstuk en doet dit met een menselijke maat - Wat zijn onze doelen?
Binnen de migratieketen is passende ondersteuning voor integreren
Terug naar navigatie - Ambitie: Oldenzaal voldoet aan de opgaven rondom het migratievraagstuk en doet dit met een menselijke maat - Wat zijn onze doelen? - Binnen de migratieketen is passende ondersteuning voor integreren

Binnen de migratieketen is passende ondersteuning voor het integreren in de samenleving.

Beleidsindicatoren

Terug naar navigatie - - Beleidsindicatoren
Indicator
Eenheid
Periode
Oldenzaal
Trend
Provincie
25.000 – 50.000 inw.
Bron
1
Absoluut verzuim
Aantal per 1.000 leerlingen
2024
0,00
5,20
5,60
DUO / Ingrado
2
Relatief verzuim
Aantal per 1.000 leerlingen
2024
31
27
25
DUO / Ingrado
3
Vroegtijdige schoolverlaters zonder startkwalificatie (vsv-ers)
% deelnemers aan het VO en MBO onderwijs
2024
1,8%
2,0%
2,0%
DUO / Ingrado
4
Banen
Aantal per 1.000 inwoners in de leeftijd van 15 – 64 jaar
2023
1046,6
871,3
738,4
CBS / LISA
5
Jongeren met een delict voor de rechter
% 12 t/m 21 jarigen
2023
1,00%
1,00%
1,00%
CBS / Jeugdmonitor
6
Kinderen in uitkeringsgezin
% kinderen tot 18 jaar
2023
4,00%
5,00%
4,00%
CBS / Jeugdmonitor
7
Netto arbeidsparticipatie
% van de werkzame beroepsbevolking t.o.v. de beroepsbevolking
2024
74,1%
73,9%
73,5%
CBS
8
Werkloze jongeren
% 16 t/m 22 jarigen
2023
1,00%
2,00%
1,00%
CBS / Jeugdmonitor
9
Personen met een bijstandsuitkering
Aantal per 10.000
2024
238,9
328
232,1
CBS
10
Lopende reïntegratie-voorziening
Aantal per 10.000 inwoners van 15 – 64 jaar
2024
238,7
220,5
207,1
CBS
11
Jongeren met jeugdhulp
% van alle jongeren tot 18 jaar
2024
12,8%
12,5%
13,9%
CBS
12
Jongeren met jeugdbescherming
% van alle jongeren tot 18 jaar
2024
1,3%
1,3%
1,0%
CBS
13
Jongeren met jeugdreclassering
% van alle jongeren van 12 tot 23 jaar
2024
0,2%
0,4%
0,3%
CBS
14
Cliënten met een maatwerkarrangement WMO
Aantal per 10.000 inwoners
2024
960
801
711
GMSD

Toelichting bij de verplichte indicatoren:                                    
1.  Absoluut verzuim betreft het aantal leerplichtigen dat niet staat ingeschreven op een school per 1.000 inwoners in        de leeftijd van 5-18 jaar;                            
2.  Relatief verzuim betreft het aantal leerlingen dat wel staat ingeschreven op een school, maar ongeoorloofd afwezig         is, per 1.000 inwoners in de leeftijd van 5-18 jaar;                                                                                                                                                    3.  Vroegtijdige schoolverlaters zonder startkwalificatie betreft het percentage van het totaal aantal leerlingen (12-23         jaar) dat voortijdig, dat wil zeggen zonder startkwalificatie, het onderwijs verlaat;                                                                             4.  Banen betreft het aantal banen per 1.000 inwoners in de leeftijd van 15-64 jaar;                                                                            5.  Jongeren met en delict voor de rechter betreft het percentage jongeren (12-21 jaar) dat met een delict voor de                  rechter is verschenen;                           
6.   Kinderen in uitkeringsgezin betreft het percentage kinderen tot18 jaar dat in een gezin leeft dat van een                               bijstandsuitkering moet rondkomen;                            
7.   Netto arbeidsparticipatie betreft het percentage van de werkzame beroepsbevolking ten opzichte van de                             (potentiële) beroepsbevolking;                            
8.   Werkloze jongeren betreft het percentage werkloze jongeren (16-22 jaar);                            
9.   Personen met een bijstandsuitkering betreft het aantal personen met een bijstandsuitkering per 10.000 inwoners            van 18 jaar en ouder;                                                                                                                                                                                                            10. lopende reïntegratie uitkeringen betreft het aantal lopende re-integratievoorzieningen (eind peilperiode) per                    10.000 inwoners (15-64 jaar);                            
11. Jongeren met jeugdhulp betreft het percentage jongeren tot 18 jaar met jeugdhulp ten opzichte van alle jongeren           tot 18 jaar;                           
12. Jongeren met jeugdbescherming betreft het percentage jongeren tot 18 jaar met een jeugdbeschermings-                            maatregel ten opzichte van alle jongeren tot 18 jaar;                                                                                                                                            13. Jongeren met jeugdreclassering betreft het percentage jongeren (12-22 jaar) met een                                                                         jeugdreclasseringsmaatregel ten opzichte van alle jongeren (12-22 jaar);                                                                                            14. Cliënten met een maatwerkarrangement WMO betreft het aantal cliënten per 1.000 inwoners met een vorm van             specialistische ondersteuning binnen  het kader van de WMO.                           

 

Exploitatiebegroting programma 5

Terug naar navigatie - - Exploitatiebegroting programma 5
(bedragen x €1.000)
Maatschappelijke ondersteuning
2025
2026
2027
2028
2029
Exploitatie
Lasten
68.360
73.226
66.108
65.095
64.485
Baten
14.546
17.550
14.199
14.663
14.672
Saldo exclusief reserves
-53.814
-55.677
-51.909
-50.432
-49.813
Reserves
Onttrekking
52
764
49
49
49
Storting
569
4.128
495
287
164
Saldo reserves
517
3.363
446
238
115
Saldo inclusief reserves
-53.297
-52.313
-51.463
-50.195
-49.698

De wijziging van het begrotingssaldo (inclusief reserves) met €1.984.000 in 2026 ten opzichte van 2025 is als volgt te verklaren:

  1. indexeren van budgetten 2026;
  2. overgehevelde incidentele budgetten van 2025 naar 2026;
  3. mutatie incidentele lasten en baten 2025 vs. 2026;
  4. verkregen beschikbare middelen (aanvaardbaar en nieuw beleid, moties, ambities en middelen in balans  bij de Kadernota 2026.

Taakvelden programma 5

Terug naar navigatie - - Taakvelden programma 5

Onder dit programma vallen de volgende wettelijk verplichte taakvelden:  
Openbaar basisonderwijs 
Begeleide participatie 
Onderwijshuisvesting 
Arbeidsparticipatie 
Onderwijsbeleid en leerlingzaken 
Maatwerkvoorzieningen (WMO) 
Cultuurpresentatie, -productie en - participatie  
Maatwerkdienstverlening 18+ 
Media 
Maatwerkdienstverlening 18- 
Wijkteams 
Geëscaleerde zorg 18+ 
Inkomensregelingen 
Geëscaleerde zorg 18- 
Samenkracht en burgerparticipatie 
Volksgezondheid 

Overzicht baten en lasten per taakveld
(bedragen x € 1.000)
Maatschappelijke ondersteuning
Taakveld
2026
2027
2028
2029
Lasten
Mutaties reserves
764
49
49
49
Openbaar basisonderwijs
192
192
192
192
Onderwijshuisvesting
5.434
1.982
1.881
1.814
Onderwijsbeleid en leerlingzaken
2.064
1.985
1.796
1.789
Samenkracht en burgerparticipatie
9.402
6.556
6.309
6.303
Toegang en eerstelijnsvoorzieningen WMO
831
831
831
831
Toegang en eerstelijnsvoorzieningen Jeugd
654
671
688
688
Toegang en eerstelijnsvoorzieningen Integraal
297
297
297
297
Inkomensregelingen
13.421
13.421
13.421
13.321
Begeleide participatie
8.763
8.192
7.820
7.384
Arbeidsparticipatie
1.759
1.764
1.768
1.773
Hulpmiddelen en diensten (Wmo)
1.380
1.360
1.360
1.360
Huishoudelijke hulp (Wmo)
5.282
5.082
5.082
5.082
Begeleiding (WMO)
3.877
3.877
3.877
3.877
Dagbesteding (WMO)
1.585
1.585
1.585
1.585
Jeugdhulp ambulant lokaal
792
792
792
792
Jeugdhulp ambulant regionaal
9.808
9.808
9.684
9.684
Jeugdhulp met verblijf regionaal
4.001
4.001
4.001
4.001
Jeugdhulp met verblijf landelijk
112
112
112
112
PGB Wmo
378
378
378
378
PGB Jeugd
226
226
226
226
Maatschappelijke- en vrouwenopvang (WMO)
188
188
188
188
Jeugdbescherming
833
833
833
833
Jeugdreclassering
143
143
143
143
Coördinatie en beleid Jeugd
9
9
9
9
Volksgezondheid
1.796
1.824
1.824
1.824
Totaal lasten
73.991
66.157
65.144
64.534
Baten
Mutaties reserves
-4.128
-495
-287
-164
Openbaar basisonderwijs
-247
-247
-247
-247
Onderwijshuisvesting
-24
-24
-24
-24
Onderwijsbeleid en leerlingzaken
-1.006
-1.006
-1.006
-1.006
Samenkracht en burgerparticipatie
-4.297
-746
-746
-746
Inkomensregelingen
-10.650
-10.650
-10.650
-10.650
Begeleide participatie
-836
-836
-836
-836
Huishoudelijke hulp (Wmo)
-355
-555
-555
-555
Jeugdhulp met verblijf regionaal
0
0
-464
-473
Volksgezondheid
-134
-134
-134
-134
Totaal baten
-21.677
-14.694
-14.949
-14.836
Saldo lasten en baten
52.313
51.463
50.195
49.698

Beleidsdocumenten programma 5

Terug naar navigatie - - Beleidsdocumenten programma 5

Binnen het programma zijn de volgende actuele beleidstukken aan de orde:

Documentnaam
Link
1.
Visie Sociale Basis
07_+Visie+sociale+basis+-+Bijlage+Visie+sociale+basis
2.
Beleidsplan Schuldhulpverlening 2025-2029
07_+Beleidsplan+Schuldhulpverlening+2025-2029+-+Beleidsplan+schuldhulpverlening+2025-2029
3.
Lokale samenwerking: de aanpak tegen armoede in Oldenzaal (armoedebeleid)
https://oldenzaal.notubiz.nl/document/12961378/2#search=%22armoede%20in%20Oldenzaal%20armoedebeleid%22
4.
Regiovisie Jeugdhulp Twente
https://oldenzaal.notubiz.nl/document/10934290/2#search=%22regiovisie%20jeugdhulp%22
5.
Integraal beleidskader Sociaal Domein 2022
https://oldenzaal.notubiz.nl/document/10982205/2#search=%22integraal%20beleidskader%20sociaal%20domein%22
6.
Masterplan Sociaal domein (2021 - 2033)
https://oldenzaal.notubiz.nl/document/9894105/2/09+Masterplan+Sociaal+Domein+-+bijlage+1+Masterplan+Sociaal+Domein?connection_type=1&connection_id=5898918
7.
IHP Integraal Onderwijs Huisvestingsplan
https://oldenzaal.notubiz.nl/document/9890835/2#search=%22ihp%22
8.
Beleidsplan subsidies sociaal domein
Beleidsplan Subsidies sociaal domein | Lokale wet- en regelgeving
9.
Visie sport en bewegen
https://oldenzaal.notubiz.nl/document/4314845/1#search=%22visie%20sport%20en%20bewegen%22
10.
Verordening Uitvoering Jeugdwet gemeente Oldenzaal 2025
https://oldenzaal.notubiz.nl/document/15156175/2#search=%22Verordening%20uitvoering%20jeugdwet%22
11.
Verordening Maatschappelijke ondersteuning gemeente Oldenzaal 2025
https://oldenzaal.notubiz.nl/document/15155856/2#search=%22Verordening%20maatschappelijke%20ondersteuning%22
12.
Nota publieke gezondheid 2022-2026
https://oldenzaal.notubiz.nl/document/10573107/1#search=%22nota%20publieke%20gezondheid%22
13.
Visie wonen, welzijn, zorg gemeente Oldenzaal 2024-2030
Visies en beleidsregels | Gemeente Oldenzaal
14.
Nota dierenwelzijn
https://oldenzaal.notubiz.nl/document/5239588/1#search=%22nota%20dierenwelzijn%22

Verbonden partijen programma 5

Terug naar navigatie - - Verbonden partijen programma 5

Binnen het programma zijn de volgende gemeenschappelijk regelingen, bestuursovereenkomst of deelnemingen van toepassing. Voor een gedetailleerde uiteenzetting hiervan verwijzen wij u naar de Paragraaf Verbonden partijen. 

Verbonden partij
Toelichting
Samen 14
Samen 14 is de overkoepelende organisatie voor de organisaties:  GGD Twente, Veilig Thuis Twente (VTT) en Organisatie voor Zorg en Jeugdhulp in Twente (OZJT) en voor de coalities: Twentse Koers, Samen14 en Kennispunt Twente.  Samen Twente zet zich in voor gezonde, veilige en vitale inwoners van Twente.
Stadsbank Oost Nederland (SON)
De Stadsbank voert namens de gemeenten de integrale schuldhulpverlening uit. Dit geldt ook voor de preventie en nazorg activiteiten.
Stichting werkprojecten Oldenzaal
Alle Wsw-werknemers van de gemeente Oldenzaal zijn in dienst bij de Stichting Werkprojecten Oldenzaal. De Stichting Werkprojecten Oldenzaal behartigt alle Wsw dienstverbanden namens de gemeente Oldenzaal. Wsw-werknemers zijn actief binnen team Buitenbeheer en helpen met het beheer en onderhoud van de openbare ruimte.

Financiële algemene dekkingsmiddelen

Terug naar navigatie - - Financiële algemene dekkingsmiddelen

Wat houdt het programma in?

Terug naar navigatie - Financiële algemene dekkingsmiddelen - Wat houdt het programma in?

Dit programma, volgens de BBV tot het programmaplan behorende onderdeel, geeft inzicht in de baten en lasten die niet als zodanig in de verschillende programma’s zijn opgenomen. Ook worden hier nieuwe beleidsvoornemens en heroverwegingen opgenomen die (vooralsnog) niet rechtstreeks aan een concreet programma toebedeeld kunnen worden. Daarvoor worden dezelfde tabellen gebruikt die u ook aantreft in de verschillende programma’s. De algemene doelstelling, met betrekking tot de financiële positie van de gemeente, is het jaarlijkse streven naar een structureel en reëel evenwicht van onze (meerjarige) begroting. 

Beleidsindicatoren

Terug naar navigatie - - Beleidsindicatoren
Indicator
Eenheid
Periode
Oldenzaal
Provincie
25.000 – 50.000 inw.
Bron
1
Gemiddelde WOZ waarde
Duizend euro
2025
360
357
396
CBS
2
Gemeentelijke woonlasten eenpersoonshuishouden
In Euro’s
2025
975
940
957
COELO
3
Gemeentelijke woonlasten meerpersoonshuishouden
In Euro’s
2025
1.009
980
1.046
COELO

Toelichting bij de verplichte indicatoren:                          
1.    Gemiddelde WOZ-waarde betreft de gemiddelde WOZ-waarde van woningen;                        
2.    Gemeentelijke woonlasten eenpersoonshuishouden betreft het gemiddelde totaalbedrag in euro’s per jaar dat een  eenpersoonshuishouden betaalt aan woonlasten;    3.    Gemeentelijke woonlasten meerpersoonshuishouden betreft het gemiddelde totaalbedrag in euro’s per jaar dat  een  meerpersoonshuishouden betaalt aan                                     woonlasten.                        

Exploitatiebegroting programma 6

Terug naar navigatie - - Exploitatiebegroting programma 6
(bedragen x €1.000)
Financiele algemene middelen
2025
2026
2027
2028
2029
Exploitatie
Lasten
17.545
22.021
21.714
22.773
23.567
Baten
94.775
95.324
95.564
94.508
94.821
Saldo exclusief reserves
77.230
73.303
73.850
71.736
71.253
Reserves
Onttrekking
1.303
190
167
167
167
Storting
4.424
1.602
440
137
5
Saldo reserves
3.122
1.412
273
-31
-163
Saldo inclusief reserves
80.351
74.715
74.122
71.705
71.091

De daling van het begrotingssaldo (inclusief reserves) met €5.636.000 in 2026 ten opzichte van 2025 is als volgt te verklaren:

  1. indexeren van budgetten 2026;
  2. overgehevelde incidentele budgetten van 2025 naar 2026;
  3. mutatie incidentele lasten en baten 2025 vs. 2026;
  4. verkregen beschikbare middelen (aanvaardbaar en nieuw beleid, moties, ambities en middelen in balans  bij de Kadernota 2026.

Taakvelden programma 6

Terug naar navigatie - - Taakvelden programma 6

Onder dit programma vallen de volgende taakvelden: 
OZB woningen en niet woningen 
Vennootschapsbelasting 
Belastingen overig 
Overhead 
Beheer overige gebouwen en gronden 
Treasury 
Algemene uitkering en gemeentefonds 
Mutaties reserves en voorzieningen 
Overige baten en lasten 

Overzicht baten en lasten per taakveld
(bedragen x € 1.000)
Financiele algemene middelen
Taakveld
2026
2027
2028
2029
Lasten
Mutaties reserves
190
167
167
167
Beheer overige gebouwen en gronden
145
142
164
164
Overhead
19.048
18.387
17.987
17.671
Treasury
637
1.171
1.158
1.147
OZB woningen
400
400
400
400
OZB niet-woningen
52
52
52
52
Belastingen overig
2
2
2
2
Algemene uitkeringen en overige uitkeringen gemeentefonds
700
633
2.074
3.197
Overige baten en lasten
1.007
898
907
907
Vennootschapsbelasting (VpB)
28
28
28
28
Totaal lasten
22.210
21.881
22.940
23.735
Baten
Mutaties reserves
-1.602
-440
-137
-5
Beheer overige gebouwen en gronden
-256
-207
-207
-207
Overhead
-360
-360
-360
-360
Treasury
-828
-739
-928
-1.040
OZB woningen
-6.252
-6.304
-6.355
-6.355
OZB niet-woningen
-5.676
-5.676
-5.676
-5.676
Belastingen overig
-106
-106
-106
-106
Algemene uitkeringen en overige uitkeringen gemeentefonds
-80.449
-80.775
-79.479
-79.679
Overige baten en lasten
-1.397
-1.397
-1.397
-1.397
Totaal baten
-96.926
-96.003
-94.645
-94.825
Saldo lasten en baten
-74.715
-74.122
-71.705
-71.091

Beleidsdocumenten programma 6

Terug naar navigatie - - Beleidsdocumenten programma 6

Binnen het programma zijn de volgende actuele beleidstukken aan de orde:

Documentnaam
Link
1.
Controleprotocol 2024
08+Controleprotocol+2024+en+Normenkader+2024+-+Bijlage+Controleprotocol+Oldenzaal+2024
2.
Nota afschrijvingsbeleid en waarderingsgrondslagen 2025
https://oldenzaal.notubiz.nl/document/15155826/2#search=%22afschrijvingsbeleid%20en%20waarderingsgrondslagen%202025%22
3.
Financiële verordening gemeente Oldenzaal 2023
https://oldenzaal.notubiz.nl/document/13617381/2#search=%22financi%C3%ABle%20verordening%22
4.
Treasurystatuut Oldenzaal 2018
Treasurystatuut Oldenzaal 2018 | Lokale wet- en regelgeving
5.
Nota reserves en voorzieningen 2020
https://oldenzaal.notubiz.nl/document/8469554/2#search=%22nota%20reserves%20en%20voorzieningen%22
6.
Beleidskader Verbonden Partijen 2012
201100552_2

Verbonden partijen

Terug naar navigatie - - Verbonden partijen

Binnen het programma zijn de volgende gemeenschappelijk regelingen, bestuursovereenkomst of deelnemingen van toepassing. Voor een gedetailleerde uiteenzetting hiervan verwijzen wij u naar de Paragraaf Verbonden partijen. 

Verbonden partij
Toelichting
Gemeentelijk Belastingkantoor Twente (GBT)
Het Gemeentelijk Belastingkantoor Twente (GBT) is gestart als een samenwerking tussen een aantal gemeenten. In 2013 is Oldenzaal toegetreden. Belastingen heffen en innen is een ingewikkelde taak met erg veel regels. Het GBT neemt deze taak van ons over, zodat we minder kwetsbaar zijn op dit gebied en we de zaken rondom heffing efficiënter kunnen regelen.
Enexis Holding
Enexis Holding NV draagt bij aan het realiseren van een betrouwbaar, betaalbaar en duurzaam regionaal energienetwerk. Enexis Holding N.V. zet in op duurzaamheid en innovatie en werkt toe naar een CO2-neutrale energievoorziening en het behouden van een betrouwbare en betaalbare energie-infrastructuur.
BNG Bank
BNG Bank is de bank van en voor overheden en instellingen voor het maatschappelijk belang. De bank draagt duurzaam bij aan het laag houden van de kosten van maatschappelijke voorzieningen voor de burger. BNG levert financiële diensten, onder andere kredietverlening, betalingsverkeer, advisering en elektronisch bankieren.