
Bijlage 3. Toelichtingen voorstellen nieuw beleid 2026
Volgnr. |
20 |
|||||||||
Soort: |
Nieuw beleid |
|||||||||
Programma: |
2. Bereikbaarheid en openbare ruimte |
|||||||||
Onderwerp: Klimaatadaptatie |
||||||||||
Doel (lange termijn) |
Het ontwikkelen van Oldenzaal tot een klimaatactieve stad, die beter bestand is tegen wateroverlast, droogte en hitte. |
|||||||||
Relatie met beleidsvoornemen(s) in het Raadsprogramma 2022-2026 |
In het Raadsprogramma 2022-2026 komt het klimaatrobuust maken, de vergroening en leefbaarheid van Oldenzaal nadrukkelijk aan bod. Onder 4.3 Klimaatrobuuste stad: Oldenzaal is een stedelijke gemeente waarin veel meer ruimte komt voor water en natuur, dit wordt hét uitgangspunt bij het ontwerpen van de openbare ruimte.
Ook in de Toekomstvisie Oldenzaal 2040 komt de klimaatadaptatie en vergroening van Oldenzaal nadrukkelijk aan bod. Er is een compleet hoofdstuk gewijd aan een groene en duurzame leefomgeving zowel binnen als buiten de stad, dit is erg belangrijk voor de kwaliteit van leven van inwoners, werknemers en toeristen.
|
|||||||||
Inhoud
|
Het Water en Klimaatadaptatie Programma (WKP) is een doorontwikkeling van het Gemeentelijk Riolerings Plan (GRP). Waarbij het GRP alleen over water gaat, zal het WKP over water én natuur gaan. Om in 2026 de activiteit voort te kunnen zetten is het noodzakelijk om hiervoor in deze kadernota al een bedrag van 100.000 euro op te nemen. Voor het GRP zijn bestaande middelen beschikbaar, waarbij het nu al een uitdaging is om de realisatie tijdig uit te voeren. |
|||||||||
Financiën
|
Budgetsoort |
2026 |
2027
|
2028
|
2029 |
|||||
Investering (krediet) |
|
|
|
|
||||||
Uitgaven |
PM + 100.000 |
N |
PM |
N |
PM |
N |
PM |
N |
||
Inkomsten |
|
N |
|
N |
|
N |
|
N |
||
Acties
|
Met het beschikbare budget willen we ook in 2026 doorgaan met de vergroening van de openbare ruimte in Oldenzaal. Aanvullend op de beschikbare middelen voor maatregelen tegen wateroverlast en droogte vanuit het GRP. |
|||||||||
Personele effecten |
Nee |
Volgnr. |
21 |
|||||||||
Soort: |
Nieuw beleid |
|||||||||
Programma: |
1. Dienstverlening en veiligheid |
|||||||||
Onderwerp: verscherping/verbetering ondersteunende rol team Communicatie |
||||||||||
Doel (lange termijn) |
|
|||||||||
Relatie met beleidsvoornemen(s) in het Raadsprogramma 2022-2026 |
n.v.t.
|
|||||||||
Inhoud
|
Met behulp van een gespecialiseerde externe partij uitwerken van de taken en verantwoordelijkheden van het team Communicatie, zodanig dat:
|
|||||||||
Financiën
|
Budgetsoort |
2026 |
2027
|
2028
|
2029 |
|||||
Investering (krediet) |
|
|
|
|
||||||
Uitgaven* |
17.500 |
N |
|
N |
|
N |
|
N |
||
Inkomsten |
|
N |
|
N |
|
N |
|
N |
||
Acties
|
Opdracht verstrekken tot ondersteuning door externe partij; Afstemming dienstverlening met alle belanghebbenden; Verdeling taken en verantwoordelijkheden binnen het team; Personele capaciteit afstemmen op werkzaamheden (verhouding advisering/uitvoering).
|
|||||||||
Personele effecten |
n.v.t. |
Volgnr. |
22 |
|||||||||
Soort: |
Nieuw beleid |
|||||||||
Programma: |
1. Dienstverlening en veiligheid |
|||||||||
Onderwerp: modernisering/aanpassing huisstijl |
||||||||||
Doel (lange termijn) |
De wet stelt dat overheidsorganen verplicht zijn hun blijvend te bewaren archiefbescheiden in een archiefruimte op te slaan. Blijvend te bewaren archiefbescheiden moeten na 20 jaar worden overgebracht naar een archiefbewaarplaats. Op dit moment geeft het inspectierapport nog groen aan, maar de inspectie heeft al de nodige aandachtspunten voor de komende jaren benoemd.
Het doel van de bouwkundige aanpassingen in het archief is om:
Bij een eventuele verbouwing gelden strengere eisen om te voldoen aan de actuele regelgeving en duurzaamheidseisen. Daarnaast is onlangs de nieuwe Archiefwet in de 2e Kamer aangenomen die ook nog aanvullende eisen stelt.
Kortom: de aanpassingen zorgen ervoor dat het archief veilig, duurzaam en wettelijk conform blijft.
|
|||||||||
Relatie met beleidsvoornemen(s) in het Raadsprogramma 2022-2026 |
n.v.t.
|
|||||||||
Inhoud
|
De inspectie heeft de volgende risico’s benoemd voor de archiefbewaarplaats.
Bij een eventuele verbouwing van het stadhuis moeten we extra maatregelen treffen zoals het verwijderen van de buizen die onder het plafond lopen van de archiefbewaarplaats.
Op dit moment zijn we bezig om diverse scenario’s te onderzoeken voor de toekomst:
Ongeacht het gekozen scenario komen hier kosten uit voort. Op dit moment brengen we in kaart wat eventuele aanpassingen en uitbesteding aan kosten met zich meebrengt. De businesscase die hieruit ontstaat zal t.z.t. worden voorgelegd aan het college.
Als de benodigde aanpassingen in het archief niet worden doorgevoerd, kunnen de volgende risico’s ontstaan:
Kortom, zonder aanpassingen loopt de gemeente ten aanzien van het archief risico’s op structurele en juridische problemen of mogelijk verlies van documenten met historische of sentimentele waarde. Deze zijn niet alleen van belang voor de organisatie maar ook voor de gemeenschap en toekomstige generaties.
|
|||||||||
Financiën
|
Budgetsoort |
2026 |
2027
|
2028
|
2029 |
|||||
Investering (krediet) |
500.000 |
|
|
|
||||||
Uitgaven* |
|
|
|
|
|
|
22.275 |
N |
||
Inkomsten |
|
|
|
|
|
|
|
|
||
Acties
|
*kapitaallast a.g.v. het verstrekte investeringskrediet in jaar 2028, bij een afschrijvingstermijn van 30 jaar.
We onderzoeken de mogelijke scenario’s. Op basis hiervan wordt besloten hoe verder te gaan met het archief.
|
|||||||||
Personele effecten |
n.v.t. |
Volgnr |
23 |
|||||||||
Soort: |
Nieuw beleid |
|||||||||
Programma: |
5. Maatschappelijke Ondersteuning |
|||||||||
Onderwerp: (Stille) armoede |
||||||||||
Doel (lange termijn) |
Het verzachten van (stille) armoede en versterken van inwoners. |
|||||||||
Relatie met beleidsvoornemen(s) in het Raadsprogramma 2022-2026 |
|
|||||||||
Inhoud
|
In Oldenzaal overwegen we een Quiet 500 community oprichten. Door middel van deze community verzachten we armoede voor onze inwoners en versterken we hen tegelijkertijd. Het betreft ook de doelgroep die boven de 120% van het bestaansminimum zit, waar we nu nog weinig ondersteuningsaanbod voor hebben. Deze doelgroep heeft echter wel te maken met problematiek rondom bestaanszekerheid. Bekend is dat ook steeds meer werkenden moeite hebben om in hun bestaanszekerheid te voorzien door oplopende kosten, waarmee de groep mensen in ‘stille armoede’ steeds groter wordt. Ook zij kunnen lid worden van een Quiet community.
Armoede wordt verzacht doordat vanuit de community regelmatig een geluksmoment verstrekt wordt aan inwoners, beschikbaar gesteld door sponsoren (lokale ondernemers). Dit kan een gratis dienst, product of een leuk uitje zijn. De Quiet community draagt ook bij aan het verminderen van een sociaal isolement. Inwoners kunnen gratis lid worden en worden doorverwezen door hulporganisaties. Het is een plek waar mensen de kans krijgen anderen te ontmoeten, hun talenten te (her)ontdekken en hun zelfvertrouwen te vergroten. Dit versterkt inwoners, waardoor zijn vaak mooie stappen kunnen zetten op het gebied van persoonlijke ontwikkeling, scholing of betaald werk. De community werkt vanuit vertrouwen, (stille) armoede hoeft niet aangetoond te worden.
Om een goed plan voor het opzetten van een Quiet Community in Oldenzaal te kunnen maken, is het nodig dat hier nog nader onderzoek naar wordt gedaan. We onderzoeken wat er precies van de gemeente, maar ook van de welzijnsorganisatie wordt verwacht. Daarbij brengen we ook de benodigde formatie in beeld. De verwachting is dat lokale ondernemers graag deel willen nemen aan de community en zitting willen nemen in het op te richten bestuur, maar dat is nog niet besproken. Daarnaast willen we onderzoeken op welke wijze we deze inzet aan kunnen laten sluiten op alles wat we in Oldenzaal al doen, passend bij de lokale cultuur en binnen het vastgestelde beleid.
Omdat er nog nader onderzoek nodig is, werken we met een go-no go moment. Met alle opgehaalde informatie schetsen we een compleet beeld van de impact en vragen we het college om een besluit.
Om ons te kunnen committeren aan een Quiet community is minimaal 3 jaar financiering vereist. Echter, wanneer je een dergelijke community opricht kun je deze niet zomaar meer loslaten. Want waar bied je de inwoners een plek die op dat moment member zijn? Er is dus structureel budget nodig.
|
|||||||||
|
Budgetsoort |
2026 |
2027
|
2028
|
2029 |
|||||
Investering (krediet) |
- |
- |
- |
- |
||||||
Uitgaven |
90.000 |
N |
90.000 |
N |
90.000 |
N |
90.000 |
N |
||
Inkomsten |
- |
N |
- |
N |
- |
N |
- |
N |
||
Acties
|
Onderzoeken of een community in Oldenzaal haalbaar is. Nadere acties zijn nog niet helder, omdat het onderzoek nog niet heeft plaatsgevonden. |
|||||||||
Personele effecten |
Dit is nog onduidelijk. Mogelijk is er extra formatie nodig of besluiten we om andere zaken later op te pakken. |
Soort |
Nieuw Beleid |
Programma: |
5. Maatschappelijke Ondersteuning |
Onderwerp: |
Stimuleren cultuur en ontwikkeling ouderen |
Doel:
|
Meer Oldenzalers (55+ers) in beweging te krijgen en kennis te laten maken met verschillende vormen van sport, bewegen, kunst en cultuur omdat dit bijdraagt aan kwalitatief en gezond leven. Het sociale aspect is naast bewegen en creativiteit belangrijk onderdeel van het jaarlijkse programmering en activiteiten. Hierdoor draagt BoesCool55+ bij aan maatschappelijke effecten zoals verbondenheid en zelfredzaamheid. |
Relatie met beleidsvoornemen(s) in het Raadsprogramma 2022-2026
|
Iedereen doet mee |
Inhoud
|
Inzetten op de krachtige samenleving waarin iedere inwoner meedoet. Streven naar een Oldenzaal met zelfredzame, gezonde en verbonden inwoners die zich veilig voelen. BoesCool55+ draagt bij aan:
Sinds een aantal jaren organiseert de stichting Boelcoolfit een stimuleringsaanbod sport, cultuur en bewegen voor 55-plussers. Hierin worden Oldenzaalse 55+’ers gestimuleerd om op een laagdrempelige manier kennis te maken met het gevarieerde beweeg- en cultuuraanbod in Oldenzaal. De geboden activiteiten ondersteunen (preventief) lokale opgaven in het kader van fysieke en mentale gezondheid.
Tot 2026 is dit programma (naast de BBC-uren) ondersteund vanuit incidentele middelen. De kosten betreffen voornamelijk middelen voor uitvoering, materialen en uren projectleider cultuur. Deze kosten betreffen niet zozeer ‘meerkosten’ maar kosten die al sinds 2019 met incidentele subsidies ondersteund worden. Ervaring leert dat deze coördinerende, adviserende en stimulerende werkzaamheden uitgevoerd moeten worden door een professional i.p.v. vrijwilligers. Bepaalde onderdelen van het aanbod vanuit de verenigingen wordt wel met vrijwilligers uitgevoerd. Dit programma draagt dus bij aan versterking van het verenigingsleven en overig sport- en cultuuraanbod in de stad.
Om de preventieve inzet van dit succesvolle programma te kunnen borgen wordt om verhoging van de begrotingssubsidie gevraagd.
Bij geen extra middelen, vervalt mogelijk:
|
Financiën
|
Aanvulling op structurele subsidie met € 20.000 |
Acties
|
De extra subsidie verwerken in de beschikking. |
Personele effecten |
Uitvoering door derden – stichting Boescoolfit |
Soort |
Nieuw Beleid |
Programma: |
5. Maatschappelijke Ondersteuning |
Onderwerp: |
Stimuleren cultuur en talentontwikkeling jeugd |
Doel:
|
Een kwalitatief goed ondersteuningsaanbod
|
Relatie met beleidsvoornemen(s) in het Raadsprogramma 2022-2026
|
Iedereen doet mee |
Inhoud
|
Preventief jeugdbeleid cultuur Door middel van cultuur stimuleren van talentontwikkeling en actieve participatie door en voor alle jongeren in Oldenzaal. Het belang om de maatschappelijke betrokkenheid van jongeren te stimuleren is groot, daarvoor is passend aanbod nodig, waar zij vermaakt en geïnspireerd worden. Het bieden van gelijke kansen voor alle jongeren zodat zij opgroeien in een kansrijke omgeving. In eerste plaats is dat belangrijk voor henzelf, maar het is ook een belangrijke bouwsteen om tot een krachtige samenleving te komen.
Jongeren verdienen een plek in Oldenzaal en hebben recht op gelijke kansen om zich te ontwikkelen tot zelfredzame, gezonde en verbonden inwoners. Inzetten van cultuur draagt bij aan:
Alle jongeren tussen 12-30 krijgen er de kans om met cultuur bezig te zijn en hun talent te ontwikkelen. In het voorjaar 2022 is Kaliber samen met Impuls gestart met een pilot. Met een bereik van ruim 500 unieke bezoekers en een gemiddeld bezoek van 30-60 jongeren per maand is deze creatieve ontmoetingsplek een succes. De impactcijfers laten zien dat deze algemene voorziening een preventieve werking heeft voor jongeren. Het is een eigen plek voor jongeren om elkaar te ontmoeten, deel te nemen aan creatieve en culturele activiteiten, workshops en masterclasses volgen of optredens / evenementen te organiseren. Dit draagt bij aan het welbevinden van de jongeren en sociale verbinding. Creatieve coaches ondersteunen jongeren daarbij. Het sluit aan op bestaande initiatieven als ‘Actief na school’, door verdieping en doorontwikkeling te bieden. Daarnaast is het gericht op een bredere leeftijds- en doelgroep en wordt het buitenschools aangeboden. Evaluatie mei 2025 Op basis van een uitgebreide evaluatie in 2024 heeft het college van B&W besloten om de pilot in het schooljaar 2024-2025 te verlengen. Dit met de nadrukkelijke voorwaarde dat het resultaat na de pilotperiode moest zijn dat er sprake is van het inzetten van andere aanvullende financieringsbronnen en reallocatie van middelen. De evaluatie in mei 2025 heeft aangetoond dat er geen sprake is van aanvullende financieringsbronnen en reallocatie van middelen.
Samenhang jeugd en jongerenwerk (alternatief) Het inzetten van cultuur heeft een nauwe samenhang met jeugd- en jongerenwerk. De 3 kenmerkende onderdelen van inzetten van cultuur is:
Om hier een invulling aan te geven is er aanvullend budget voor jeugd- en jongerenwerk nodig van € 40.000,00. Daarmee kan niet het volledige huidige concept van het cultureel aanbod worden voortgezet. Ook voor wat betreft de uitvoering kan niet gegarandeerd worden dat de huidige partijen (Stichting Kaliber en Stichting Impuls) betrokken blijven.
|
Financiën
|
€ 40.000 ten behoeve van het inzetten van een cultureel aanbod in samenhang met het jeugd- en jongerenwerk.
|
Acties
|
De pilot loopt tot eind schooljaar 2024-2025. In de komende maanden moet het plan conform bovenstaande uitgangspunten worden uitgewerkt. |
Personele effecten |
Geen personele effecten voor de gemeente. |
Volgnr 26 |
|||||||||
Soort
|
Nieuw Beleid |
||||||||
Programma |
5. Maatschappelijke Ondersteuning |
||||||||
Onderwerp |
Voortzetten schoolmaatschappelijk werk primair onderwijs |
||||||||
Relatie met beleidsvoornemen(s) in het Raadsprogramma 2022-2026
|
Kansrijk opgroeien en gelijke kansen |
||||||||
Inhoud
|
Schoolmaatschappelijk werk is een belangrijk onderdeel van preventieve ondersteuning voor gezinnen. De uitvoering hiervan vindt momenteel plaats door Stichting Wijkracht.
We willen de ingezette koers voor extra uren Schoolmaatschappelijk werk voor primair onderwijs voortzetten. Dit betreft 24 uur per week, te verdelen over alle scholen voor primair onderwijs in Oldenzaal.
Afgelopen jaren zijn de uren gefinancierd vanuit tijdelijke corona-middelen. Dit is niet langer mogelijk.
De totale kosten bedragen € 80.000 De benodigde extra middelen voor de gemeente bedragen € 40.000 per jaar. Voor de andere € 40.000 ligt een verzoek bij het primair onderwijs.
|
||||||||
Financiën
|
Budgetsoort |
2026 |
2027
|
2028
|
2029 |
||||
Investering (krediet) |
- |
- |
- |
- |
|||||
Uitgaven |
40.000 |
N |
40.000 |
N |
40.000 |
N |
40.000 |
N |
|
Inkomsten |
|
N |
|
N |
|
N |
|
N |
|
Acties
|
Voortzetten van ingezet beleid |
||||||||
Personele effecten |
Niet voortzetten heeft personele effecten bij Stichting Wijkracht. |
Volgnr |
27 |
|||||||||
Soort: |
Nieuw beleid |
|||||||||
Programma: |
5. Maatschappelijke Ondersteuning |
|||||||||
Onderwerp: Doorontwikkelen preventief jeugdbeleid |
||||||||||
Doel (lange termijn) |
Verminderen inzet maatwerk voor jeugd |
|||||||||
Relatie met beleidsvoornemen(s) in het Raadsprogramma 2022-2026 |
|
|||||||||
Inhoud
|
Door het verder ontwikkelen van preventieve aanpakken voor jeugd dringen we duurzaam de inzet van maatwerk voor jeugdigen terug. Preventieve aanpakken kunnen problemen voorkomen en daarmee een wezenlijke bijdragen leveren aan de kwaliteit van leven van jeugdigen en hun ouders.
Door het versterken van de samenwerking in de keten en het beter benutten van de vindplekken (met name basisonderwijs) kan eerder lichte voorliggende hulp ingezet worden. We denken bijvoorbeeld aan het instellen van een maatjesproject, ervaringsdeskundingen, een betere en vroegtijdige toeleiding naar de casustafel en duidelijke samenwerkingsafspraken tussen consulenten, IB-ers, welzijn, schoolmaatschappelijk werkers en het Sociaal Plein.
|
|||||||||
|
Budgetsoort |
2026 |
2027
|
2028
|
2029 |
|||||
Investering (krediet) |
- |
- |
- |
- |
||||||
Uitgaven |
100.000 |
N |
100.000 |
N |
|
N |
|
N |
||
Inkomsten |
- |
N |
- |
N |
- |
N |
- |
N |
||
Acties
|
Ketensamenwerking versterken met in ieder geval onderwijs, maatschappelijk werk en welzijn en daar waar mogelijk het voorliggend aanbod versterken in 2026. |
|||||||||
Personele effecten |
Geen. Dit wordt uit bestaande formatie gehaald. |
Volgnr. |
28 |
|||||||||
Soort: |
Nieuw beleid |
|||||||||
Programma: |
3. Stedelijke en economische ontwikkeling |
|||||||||
Onderwerp: Subsidie verduurzaming en instandhouding karakteristieke panden |
||||||||||
Doel (lange termijn) |
Het behouden en verduurzamen van karakteristieke panden in Oldenzaal |
|||||||||
Relatie met beleidsvoornemen(s) in het Raadsprogramma 2022-2026 |
Deze subsidie draagt bij aan het behouden van de cultuurhistorische waarden voor Oldenzaal
Op 27 januari 2025 is het bestemmingsplan Cultuurhistorische Waarden Binnenstad Oldenzaal door de raad vastgesteld (INTB-24-6542). In dit besluit is meegenomen dat via de Kadernota 2026 geld beschikbaar gesteld gaat worden om karakteristieke panden te kunnen behouden en verduurzamen.
|
|||||||||
Inhoud
|
Met het bestemmingsplan CHW Binnenstad Oldenzaal hebben we ca. 45 panden met karakteristiek aangeduid. Dit betekent in de basis dat we deze willen behouden voor de toekomst en dat deze in principe niet gesloopt kunnen worden.
De subsidie is bedoeld om eigenaren van karakteristieke panden tegemoet te komen in de kosten voor verduurzaming en instandhouding, omdat verwacht wordt dat dit hoger uit gaat vallen dan bij een ‘regulier’ pand. Ook willen wij als gemeente investeren in de kwaliteit van deze panden, die bijdragen aan het versterken van de cultuurhistorische waarden van Oldenzaal.
De subsidie is niet specifiek bedoeld voor karakteristieke panden in de binnenstad maar geldt voor heel Oldenzaal. We hebben panden die al als zodanig zijn aangeduid en de verwachting is dat wij in de toekomst meer panden zo gaan aanduiden. Deze zullen dan ook onder de regeling gaan vallen. Te zijner tijd wordt geëvalueerd of het bedrag toereikend is of niet.
|
|||||||||
Financiën
|
Budgetsoort |
2026 |
2027
|
2028
|
2029 |
|||||
Investering (krediet) |
|
|
|
|
||||||
Uitgaven |
15.000 |
N |
15.000 |
N |
15.000 |
N |
15.000 |
N |
||
Inkomsten |
|
N |
|
N |
|
N |
|
N |
||
Acties
|
In het jaar 2025 worden de uitgangspunten en voorwaarden voor de subsidie opgesteld. Dit wordt samen met de subsidieregeling voor monumenten gedaan. Daarna kan subsidie worden aangevraagd en verstrekt. |
|||||||||
Personele effecten |
Nee |