Bijlage 2. Toelichtingen voorstellen autonoom beleid 2026

Volgnr.

1

Soort:                                                                                                      

Autonome ontwikkeling

Programma:                                 

2. Bereikbaarheid en openbare ruimte

Onderwerp:                       Beleids- en beheerplan openbare verlichting 2025-2034

 

Doel (lange termijn)

Het doel van het nieuwe beleid voor openbare verlichting is:

• Inzicht geven in de kwaliteit en levensduur van de openbare verlichting (OVL);
• Het reserveren van een structureel budget voor onderhoud en vervanging van de OVL-installaties;
• Het in beeld brengen van de onderhouds- en vervangingsopgave als input voor het Meerjaren Uitvoeringsprogramma (MJUP).

Relatie met beleidsvoornemen(s) in het Raadsprogramma 2022-2026

Het beleids- en beheerplan openbare verlichting is op 26 mei 2025 vastgesteld door de raad. (INTB-25-06785)

 

 

 

Inhoud

 

De gemeente Oldenzaal streeft ernaar om alle kapitaalgoederen binnen beheer en onderhoud in de openbare ruimte op peil te houden, zowel nu als in de toekomst. Daarom stelt zij beheersplannen op als sturingsmechanisme voor efficiëntie, kwaliteit, planning en capaciteit. Naast de bestaande plannen voor rioolbeheer en kunstwerken is nu ook het beleidsplan voor openbare verlichting geactualiseerd. Door de groei van het areaal, stijgende kosten en technologische ontwikkelingen is een herijking van het beleid noodzakelijk om de openbare verlichting duurzaam en doelmatig te beheren. De huidige financiële middelen zijn hierbij toereikend.

Financiën

 

Budgetsoort

2026

2027

 

2028

 

2029

Investering

Lichtmasten (40 jr)

Armaturen (20 jr)

 

121.000

80.000

 

121.000

80.000

 

121.000

80.000

 

121.000

80.000

Uitgaven

Kapitaallasten

Sanering OVL

(621021003/438030)

 

0

161.000

 

N

V

 

10.040

161.000

 

N

V

 

19.975

161.000

 

N

V

 

29.800

161.000

 

N

V

Inkomsten

 

N

 

N

 

N

 

N

Acties

 

 

De uitvoering van het beheersplan start op 1 januari 2026. Jaarlijks wordt het plan geactualiseerd om aan te sluiten bij de actuele ontwikkelingen.

 

Personele effecten

nee

 

Volgnr.

2

Soort:                                                                                                

Autonome ontwikkeling

Programma:                               

2. Bereikbaarheid en openbare ruimte

Onderwerp:                       Wegenbeheersplan

Doel (lange termijn)

Het Wegenbeheerplan heeft de volgende doelen:
• Inzicht geven in de kwaliteit en levensduur van het wegenareaal.
• Structureel budget reserveren voor de vervanging van het areaal.
• De onderhouds- en vervangingsopgave in kaart brengen als input voor het Meerjaren Uitvoeringsprogramma (MJUP).

Relatie met beleidsvoornemen(s) in het Raadsprogramma 2022-2026

 

De raad heeft op 21 januari 2025 het Wegenbeheerplan vastgesteld. (INTB-24-06594).

 

 

 

 

Inhoud

 

De gemeente Oldenzaal streeft ernaar om alle kapitaalgoederen binnen beheer en onderhoud in de openbare ruimte op peil te houden, zowel nu als in de toekomst. Daarom stelt zij beheersplannen op als sturingsmechanisme voor efficiëntie, kwaliteit, planning en capaciteit. Naast de bestaande plannen voor rioolbeheer en kunstwerken wordt dit nu ook voor wegen georganiseerd. Door de groei van het areaal, stijgende kosten en technologische ontwikkelingen is de huidige aanpak niet langer houdbaar. Om wegen veilig en in goede staat te houden en kapitaalvernietiging te voorkomen, heeft de gemeenteraad op 21 januari 2025 besloten het Wegenbeheersplan vast te stellen en de bijbehorende financiële consequenties te verwerken in de Kadernota.

 

Financiën

 

Budgetsoort

2026

2027

 

2028

 

2029

Investering (krediet)

Bovenlaag

Onderlaag

 

Waarvan:

Bovenlaag (€ 875.000 (=35% van € 2.500.000), afschrijving LIN/20 jaar)

Onderlaag (€ 1.625.000 (=65% van € 2.500.000), afschrijving LIN/40 jaar)

 

875.000

1.625.000

 

875.000

1.625.000

 

875.000

1.625.000

 

875.000

1.625.000

Uitgaven/Kapitaallasten

0

N

121.875

N

242.485

N

361.829

N

Inkomsten
(= verlaging budget klein dagelijks onderhoud (621001090-438030) ter dekking van de kapitaallasten

0

N

272.726

V

272.726

V

272.726

V

Acties

 

 

In 2025 worden op basis van het beheersplan de nodige contracten en aanbestedingen georganiseerd voor de uitvoering van de werkzaamheden. Start en in uitvoering nemen van het wegenbeheersplan vindt plaats vanaf 1 januari 2026. Elk jaar wordt het beheersplan geactualiseerd. Het beheersplan kent, conform de BBV (Besluit begroting en verantwoording), een vaststellingstermijn van 5 jaar.

 

Personele effecten

Ja, 1 fte (schaal 10) wordt gedekt uit het budget.

 

Volgnr.

3

Soort:                                                                                                         

Autonome ontwikkeling

Programma:                                  

2. Bereikbaarheid en openbare ruimte

Onderwerp:                       Bomenbeheerplan

Doel (lange termijn)

Het duurzaam behouden, beschermen en onderhouden van bomen om veiligheid, ecologie, klimaatadaptatie en leefbaarheid te bevorderen

Relatie met beleidsvoornemen(s) in het Raadsprogramma 2022-2026

 

4.3 Klimaat-robuuste stad: groenblauwe dooradering van stad en land.

 

 

 

 

 

 

 

Inhoud

 

Vanuit een goed en veilig bomenbeheer is het belangrijk om grip te houden op de kwaliteit van onze bomen. Omdat de huidige raamovereenkomst voor onderhoud en beheer afliep, stelde Bomenwacht Nederland een nieuwe kostenraming voor het bomenonderhoud en -beheer op. Hieruit blijkt dat het huidige beschikbare budget voor Bomen (656013001) van € 101.000 niet meer toereikend is.

 

Op basis van de nieuwe kostenraming blijkt dat een budget van € 254.000 nodig is om het bomenareaal adequaat uit te kunnen voeren. Voor 2025 wordt het tekort wordt gedekt uit een herverdeling van bestaande budgetten (opgenomen in de Voorjaarsnota 2025).

Daarnaast wordt in deze kadernota structureel €104.500 extra budget opgenomen, ten laste van de algemene reserve.

 

Financiën

 

Budgetsoort

2026

2027

 

2028

 

2029

Investering (krediet)

 

 

 

 

Uitgaven

104.500

N

104.500

N

104.500

N

104.500

N

Inkomsten

 

N

 

N

 

N

 

N

Acties

 

 

De gemeente beheert en onderhoudt bijna 19.000 bomen. Sinds 2020 inspecteert de gemeente elk jaar een derde van dit aantal via een 3-jarige cyclus. In 3 jaar worden zo alle bomen geïnspecteerd. Dit is een goede balans tussen de wens om zo vaak mogelijk te inspecteren vanuit risico’s en zo min mogelijk vanuit kosten. Uit de inspecties volgen eventuele beheersmaatregelen zoals snoeien en/of kappen. De afgelopen jaren zijn deze beheersmaatregelen uitgevoerd vanuit een krap onderhoudsbudget, aangevuld met eenmalig extra middelen. Daarnaast zijn er ook middelen nodig voor leges, inboet, onderhoud houtwallen/singels et cetera.

 

Personele effecten

nee

 
 
 

 

Volgnr.

4

Soort:                                                                                                         

Autonome ontwikkeling

Programma:                                  

2. Bereikbaarheid en openbare ruimte

Onderwerp:                       Budget versterken leefbaar houden openbaar gebied

Doel (lange termijn)

Het versterken en leefbaar houden van het buitengebied van Oldenzaal

Relatie met beleidsvoornemen(s) in het Raadsprogramma 2022-2026

In het Raadsprogramma 2022-2026 komt de vergroening en leefbaarheid van Oldenzaal nadrukkelijk aan bod. Onder 4.3 Klimaatrobuuste stad: groenblauwe dooradering van stad en land wordt genoemd dat een gezond ecosysteem van groot belang is voor de leefbaarheid in onze stad en in ons buitengebied.

 

Ook in de Toekomstvisie Oldenzaal 2040 komt de vergroening van Oldenzaal nadrukkelijk aan bod. Er is een compleet hoofdstuk gewijd aan een groene en duurzame leefomgeving zowel binnen als buiten de stad, dit is erg belangrijk voor de kwaliteit van leven van inwoners, werknemers en toeristen.

 

Inhoud

 

In het buitengebied van Oldenzaal lopen verschillende netwerken en initiatieven waaronder Landschapsdeal, Erfcoaches, Leader etc. Deze dragen bij aan de leefbaarheid van ons buitengebied, zowel in functioneel als ‘groen’ opzicht.

 

Hiervoor was structureel budget beschikbaar, onder meer vanwege bestuurlijke afspraken met de NOT-gemeenten om gezamenlijk geld beschikbaar te stellen voor o.a. Erfcoaches en Leader-trajecten. Dit budget is abusievelijk uit de begroting 2024 en 2025 gehaald (Voorjaarsnota 2024).

We voeren dit budget daarom opnieuw op. Met dit budget kunnen we initiatieven en samenwerkingen in het buitengebied wederom bekostigen.

Financiën

 

Budgetsoort

2026

2027

 

2028

 

2029

Investering (krediet)

 

 

 

 

Uitgaven

50.000

N

50.000

N

50.000

N

50.000

N

Inkomsten

 

N

 

N

 

N

 

N

Acties

 

 

We nemen deel aan verschillende netwerken en initiatieven in het buitengebied zoals bijvoorbeeld Landschapsdeal, Erfcoaches, Leader etc. Wanneer er een bijdrage verwacht wordt die bijdraagt aan de leefbaarheid in functioneel en ‘groen’ opzicht in het buitengebied kunnen we daar aan bijdragen.

Personele effecten

Binnen bestaande formatie

                     

 

Volgnr.

5

Soort:                                                                                                         

Autonome ontwikkeling

Programma:                                  

4. Cultuur, sport en ontspanning

Onderwerp: Keuring lichtmasten op sportparken en sportbanen.

Doel (lange termijn)

Veilige sportparken en grip op (vervangings)kosten door keuring lichtmasten.

Relatie met beleidsvoornemen(s) in het Raadsprogramma 2022-2026

Er is geen directe relatie met het Raadsprogramma 2022-2026. Wel heeft het een relatie met de onderdelen sport en veiligheid uit het Raadsprogramma.

 

 

Inhoud

 

Lichtmasten voor de verlichting op sportparken en sportbanen behoren (nog) niet allemaal tot het reguliere areaal van de gemeente Oldenzaal. Daardoor is vaak onbekend hoe oud deze masten zijn en in welke staat ze verkeren. Dit brengt het risico met zich mee dat masten onverwacht kunnen omvallen, wat gevaarlijk kan zijn voor sporters en bezoekers.
Om dit risico te beperken, is het noodzakelijk om de kwaliteit van deze lichtmasten te laten controleren. Op deze manier wordt de veiligheid beter geborgd en voldoet de gemeente aan de (wettelijke) zorgplicht.

Dit valt namelijk onder algemene regelgeving voor veiligheid en onderhoud en komt voort uit zorgplicht volgens Arbowet, zorgplicht Burgerlijk Wetboek en specifieke aansprakelijkheid voor openbare ruimtes volgens het Burgerlijk Wetboek. Daarnaast ontstaat er beter zicht op de (vervangings)kosten in de komende jaren.

 

Niet alle lichtmasten zijn in beheer en eigendom van de gemeente Oldenzaal. Uit oogpunt van veiligheid laat de gemeente alle lichtmasten keuren. Verspreid over de diverse locaties gaat het om 185 lichtmasten.

 

Financiën

 

Budgetsoort

2026

2027

 

2028

 

2029

Investering (krediet)

 

 

 

 

Uitgaven (exploitatiebudget)

€20.000

N

 

N

 

N

 

N

Inkomsten

 

N

 

N

 

N

 

N

Acties

 

 

De masten die het betreft zijn reeds in kaart gebracht. Het keuren van deze masten wordt uitbesteed aan een extern bureau, een offerte is opgevraagd. Na gunning worden de sportverenigingen geïnformeerd en worden werkzaamheden uitgevoerd. Naar verwachting is voor de uitvoering van de werkzaamheden 20.000 euro nodig.
Aan de hand van de resultaten van de keuring wordt een plan gemaakt voor de lichtmasten. De (vervangings)kosten die eventueel uit de keuring naar voren komen, kunnen (deels) worden gedekt vanuit het sportbeheersplan. Indien dit niet toereikend is, wordt aanvullend krediet aangevraagd via de reguliere P&C cyclus.

 

Personele effecten

Nee

 

 

Volgnr.

6 en 7

Soort:                                                                                                         

Autonome ontwikkeling

Programma:                                  

4. Cultuur, sport en ontspanning

Onderwerp: Toplaag kunstgras veld 2 sportpark ’t Venterinck (FC Berghuizen) en inrichtingselementen div sportparken 2029

Doel (lange termijn)

Het veilig en bespeelbaar houden van de gemeentelijke sportvelden. Om de gemeentelijke sportvelden veilig en bespeelbaar te houden moeten de renovatie-investeringen meegenomen worden bij de integrale afweging van nieuw beleid in de kadernota 2026.

Relatie met beleidsvoornemen(s) in het Raadsprogramma 2022-2026

Het Raadsprogramma 2022-2026 beschrijft dat jongeren graag verschillende activiteiten en (sport)verenigingen terug willen zien in hun wijk. Ook wordt genoemd dat sport belangrijk is in een kwalitatief goed ondersteuningsaanbod voor de inwoners.

Inhoud

 

Slechte sportvelden zijn een gevaar voor de gezondheid. Om de gemeentelijke sportvelden veilig en bespeelbaar te houden is periodieke renovatie noodzakelijk. Bij niet tijdige renovatie dreigt tevens afkeur van velden, waardoor sporten niet mogelijk is. Renovatiejaar volgt uit beheerplan sportvelden gemeente Oldenzaal. Het geld voor de jaren 2026, 2027 en 2028 is al bij de Kadernota/Programmabegroting 2025 beschikbaar gesteld. Met dit voorstel willen wij jaarschijf 2029 toevoegen.

Financiën

 

Budgetsoort

2026

2027

 

2028

 

2029

Investering (krediet) Toplaag kunstgras veld 2 sportpark ’t Venterinck (FC Berghuizen)

 

 

 

€ 300.000

Investering (krediet) inrichtingselementen div parken 2029

 

 

 

€ 58.500

Uitgaven

 

N

 

N

 

N

 

N

Inkomsten

 

N

 

N

 

N

 

N

Acties

 

 

  • Jaarlijkse vervanging van inrichtingselementen op diverse parken (doelen, hekwerken, dug-outs, leunhekken, ballenvangers, etc), (€ 58.500 op jaarbasis);
  • In 2029 wordt kunstgrasveld 2 op sportpark ’t Venterinck (FC Berghuizen) gerenoveerd, (€ 300.000 toplaag deze wordt afgeschreven in 10 jaar, gemeente Oldenzaal schrijft onderbouw af in 30 jaar, per renovatie bekijken of onderbouw nog goed is. Raming is enkel toplaagrenovatie).

Personele effecten

Het is de verwachting dat de werkzaamheden binnen de aanwezige personele capaciteit kunnen worden gerealiseerd.

 

Volgnr.

8

Soort:                                                                                                         

Autonome ontwikkeling

Programma:                                  

4. Cultuur, sport en ontspanning

Onderwerp:                      

Doel (lange termijn)

Veilige gymzalen voor het bewegingsonderwijs.

Relatie met beleidsvoornemen(s) in het Raadsprogramma 2022-2026

Er is geen directe relatie met het Raadsprogramma 2022-2026. Wel heeft het een relatie met de onderdelen sport en veiligheid uit het Raadsprogramma.

 

 

Inhoud

 

Jaarlijks wordt de inventaris van de gymzalen gecontroleerd. Uit deze zaalcontroles blijkt dat enkele klimtouw-/ringeninstallaties van de oudere gymzalen aan vervanging toe zijn. Het gaat hierbij om:

  • Helmichstraat
  • De Bongerd
  • Tulpstraat
  • De Drie-eenheid, locatie Meijbreestraat

 

De touwen-/ringeninstallatie van de Helmichstraat wordt meegenomen met de reeds lopende renovatie. Voor de andere gymzalen is aanvullend budget benodigd om de veiligheid van de gymnasten en docenten te waarborgen door het vervangen van de betreffende installaties. Voor De Bongerd en de Tulpstraat wordt geadviseerd binnen 1 à 2 jaar geld te begroten voor de vervanging. Voor de Meijbreestraat is opgemerkt dat de rails zijn ingesleten maar er is (nog) geen begrotingsopmerking geplaatst. Echter, gezien de leeftijd (installatie is van 1970) heeft het vanuit veiligheidsoogpunt wel de voorkeur de installatie te vervangen.

 

De kosten voor het vervangen van een touwen-/ringeninstallatie bedragen € 15.000 per locatie. Binnen de reguliere budgetten voor het beheer en onderhoud van de gymzalen is hier geen budget voor.

 

Opgemerkt dient te worden dat zowel de Tulpstraat als de Meijbreestraat binnen het accommodatieplan binnensport / IHP aangemerkt zijn als vervangen binnen 5 jaar. Echter weegt de veiligheid hierin zwaarder waardoor het advies is om de touwen-/ringen installaties van deze gymzalen wel te vervangen. Wanneer de sloop daadwerkelijk plaatsvindt, wordt gekeken of de nieuwe installatie hergebruikt kan worden in een andere gymzaal.

 

 

Financiën

 

Budgetsoort

2026

2027

 

2028

 

2029

Investering (krediet)

45.000 

 

 

 

Uitgaven exploitatiebudget Gymzaal Tulpstraat

 

 3.333

N

3.333 

N

3.333 

N

3.333 

N

Uitgaven exploitatiebudget Gymzaal De Bongerd

3.333

N

3.333 

N

3.333 

N

3.333 

N

Uitgaven exploitatiebudget Gymzaal Meijbreestraat

3.333

N

3.333 

N

3.333 

N

3.333 

N

Inkomsten

 

N

 

N

 

N

 

N

Acties

 

 

Na goedkeuring van de bedragen worden offertes opgevraagd voor de vervanging van de installaties. Na gunning worden de werkzaamheden uitgevoerd.

 

Personele effecten

nee

 

 

Volgnr.

9

Soort:                                                                                                      

Autonome ontwikkeling

Programma:                                 

4. Cultuur, sport en ontspanning

Onderwerp:                       Sport Oldenzaal B.V.

Doel (lange termijn)

Een toekomstbestendige exploitatie van Sport Oldenzaal BV, waarin maatschappelijke waarde, kwaliteit van dienstverlening en duurzaamheid centraal staan.

Relatie met beleidsvoornemen(s) in het Raadsprogramma 2022-2026

5.1 Kwalitatief goed ondersteuningsaanbod

 

 

 

 

Inhoud

 

De recente cijfers van Sport Oldenzaal B.V. maken inzichtelijk dat er, ondanks goede operationele prestaties, sprake is van een toenemend structureel tekort in de exploitatie.

In 2023 en 2024 is het sportcentrum Vondersweijde succesvol gerevitaliseerd. Waar het sportcentrum daarvoor niet volledig verhuurd was, zien we dat de commerciële ruimten nu bijna geheel verhuurd zijn. Ook de bezoekersaantallen zijn toegenomen, de zwemlessen draaien weer op volle capaciteit en de horeca-omzet neemt toe.

Tegenover deze positieve ontwikkelingen staan echter structurele financiële knelpunten. Eerdere jaren werd dit tekort deels gecompenseerd door tijdelijke corona- en energievergoedingen. Nu die wegvallen, wordt voor het eerst in de cijfers zichtbaar dat er structureel middelen moeten worden toegevoegd aan de exploitatie.

De personeelslasten zijn de afgelopen jaren aanzienlijk harder gestegen dan de indexatie van de gemeentelijke exploitatiebijdrage. Ook de huurkosten zijn sterker toegenomen dan de indexatie van de gemeentelijke exploitatiebijdrage. Hierdoor ontstaat een groeiend structureel tekort in de exploitatie.

In de Najaarsnota 2024 werd voor het eerst echt zichtbaar dat er structureel middelen moeten worden toegevoegd aan de exploitatie om de continuïteit van de dienstverlening te waarborgen en de maatschappelijke functie van Sport Oldenzaal B.V., waaronder het behoud van het zwembad, te versterken.
Voor de Kadernota betekent dit dat een extra bedrag van 515.000 euro structureel wordt opgenomen, dit bedrag wordt jaarlijks geïndexeerd

 

Financiën

 

Budgetsoort

2026

2027

 

2028

 

2029

Investering (krediet)

 

 

 

 

Uitgaven

515.000

N

515.000

N

515.000

N

515.000

N

Inkomsten

 

N

 

N

 

N

 

N

Acties

 

 

Om de continuïteit van Sport Oldenzaal BV op korte termijn en langere termijn te waarborgen wordt er komende periode gewerkt aan een toekomstbestendig contract. In 2025 loopt het huidige contract af en dit contract zal moeten worden herzien.

 

Personele effecten

Nee

 

Volgnr.

10

Soort:                                                                                                         

Autonome ontwikkeling

Programma:                                  

1. Dienstverlening en veiligheid

Onderwerp: veilige dienstverlening (INTB-25-06682)

Doel (lange termijn)

Het creëren van een veilige en ondersteunende werkomgeving voor bezoekers, medewerkers en bestuurders in een maatschappij die steeds meer verhardt. Dit doen we door de inzet van een eigen interventieteam, het verbeteren van de vaardigheden van medewerkers in het omgaan met emoties, intimidatie en (verbale) agressie en het verhogen van de bewustwording.

We willen een goede werkgever voor onze medewerkers zijn.Bovenkant formulier

Onderkant formulier

 

Relatie met beleidsvoornemen(s) in het Raadsprogramma 2022-2026

 

In het raadsprogramma is opgenomen dat we streven naar een goede dienstverlening: toegankelijk en vriendelijk (2.7). Om een vriendelijke en toegankelijke dienstverlening te bieden, is een veilige werkomgeving essentieel.

Investeren in veiligheid betekent investeren in medewerkers die met rust en zekerheid kunnen werken, wat bijdraagt aan een prettige en respectvolle dienstverlening voor iedereen.

 

Inhoud

 

Het toekennen van dit budget is essentieel voor het waarborgen van een veilige werkomgeving en het leveren van kwalitatieve dienstverlening. Door te investeren in het interventieteam kunnen we medewerkers blijvend trainen en voorzien van cruciale alarmeringsmiddelen, zoals alarmknoppen en de bijbehorende app. Ook stelt dit budget ons in staat om andere collega’s met klantcontact te trainen in het omgaan met agressie, waardoor zij beter voorbereid zijn op risicovolle situaties. Op momenten dat het interventieteam niet beschikbaar is, zoals de maandagavond, kunnen we met dit budget alsnog zorgen voor een beveiliger, zodat veiligheid altijd geborgd blijft.

 

Als we dit budget niet toekennen, zijn de gevolgen ernstig. Het interventieteam zal ontbonden moeten worden, omdat trainingen vervallen en noodzakelijke middelen ontbreken. Andere medewerkers blijven zonder training, wat hun weerbaarheid en veiligheid direct aantast. Zonder beveiliging op risicomomenten neemt het risico op incidenten toe. Dit leidt tot een steeds onveiligere werkomgeving waarin preventief handelen en bescherming van medewerkers niet langer gegarandeerd is.

 

Het creëren van een veilige werkomgeving is niet optioneel – het is een fundamentele verantwoordelijkheid en een randvoorwaarde voor continuïteit en kwaliteit in onze dienstverlening.

Financiën

 

Budgetsoort

2026

2027

 

2028

 

2029

Investering (krediet)

 

 

 

 

Uitgaven

74.816

N

17.816

N

17.816

N

17.816

N

Inkomsten

 

N

 

N

 

N

 

N

Acties

 

 

 

  • Jaarlijkse training interventieteam (uit opleidingsbudgetten)
  • Jaarlijkse training (dagdeel) medewerkers met klantcontact ‘omgaan met agressie’ (uit opleidingsbudgetten)
  • Inzet beveiliger op momenten dat het interventieteam niet aanwezig is, bijvoorbeeld op de maandagavond
  • Abonnementskosten op de app voor het interventieteam en de alarmknoppen in de vergaderruimtes, bij de receptie en burgerzaken
  • Noodzakelijke maatregelen aanpassingen bij nieuwe collegeleden (in 2026 i.v.m. verkiezingen)

 

De jaarlijkse training worden gedekt uit het algemene opleidings- en ontwikkelbudget.

 

 

Personele effecten

Dit kan binnen de bestaande formatie.

 

Volgnr.

11

Soort:                                                                                                         

Autonome ontwikkeling

Programma:                                  

1. Dienstverlening en veiligheid

Onderwerp:                       Opstellen- en uitvoeren van Integraal Veiligheidsbeleid basisteam Noordoost Twente 2027-2030

Doel (lange termijn)

Het opstellen van integraal veiligheidsbeleid op de schaal van basisteam Noordoost-Twente heeft als doel om:

  1. Een gezamenlijke aanpak te creëren voor regionale veiligheidsvraagstukken: criminaliteit, overlast en ondermijning stoppen niet bij gemeentegrenzen. Door een integrale strategie kunnen de gemeenten in het basisteamgebied (Oldenzaal, Dinkelland, Losser en Tubbergen) eenduidig optreden tegen veiligheidsproblemen.
  2. Efficiënter en effectiever samen te werken: door samenwerking tussen gemeenten, politie, Openbaar Ministerie, Zorg- en Veiligheidshuis Twente en andere ketenpartners worden beleidsdoelen sneller en beter bereikt.
  3. Veiligheidsprioriteiten op elkaar af te stemmen: door een gezamenlijke risicoanalyse en prioritering wordt voorkomen dat gemeenten versnipperd beleid voeren en kunnen ze samen optrekken in de uitvoering.
  4. Regionale en lokale verantwoordelijkheden te verbinden: het beleid op basisteamniveau zorgt ervoor dat de verbinding tussen landelijke, regionale en gemeentelijke veiligheidsdoelen sterker wordt.

 

Relatie met beleidsvoornemen(s) in het Raadsprogramma 2022-2026

Het opstellen van een integraal veiligheidsbeleid op basisteamniveau versterkt en ondersteunt de beleidsdoelen uit het Raadsprogramma 2022-2026. Door een gezamenlijke aanpak op schaal van Noordoost-Twente wordt criminaliteit en overlast effectiever bestreden, wordt ondermijning krachtiger aangepakt en worden zorg en veiligheid beter op elkaar afgestemd. Dit sluit naadloos aan bij de Oldenzaalse ambitie om veiligheid en regionale samenwerking te versterken.

 

Inhoud

 

In 2026 starten we - in opdracht van de Gezagsdriehoek basisteam Noordoost Twente en met instemming van de gemeenteraden - met het opstellen van een nieuw Integraal Veiligheidsbeleid (IVB) voor de gemeenten Oldenzaal, Losser, Dinkelland en Tubbergen. Het beleid wordt vastgesteld in 2027 en vormt het gezamenlijke kader voor de veiligheidsprioriteiten tot en met 2030.

 

Afbreukrisico bij geen of onvoldoende veiligheidsbeleid

Het opstellen van een Integraal Veiligheidsbeleid is niet alleen een strategische keuze, maar ook een wettelijke en bestuurlijke noodzaak. Als gemeenten geen actueel beleid opstellen of onvoldoende middelen hebben om het beleid uit te voeren, ontstaan de volgende risico’s:

  • Gebrek aan sturing en focus
    Zonder IVB ontbreekt een integraal en onderbouwd kader om keuzes te maken binnen het brede veiligheidsdomein. Dit leidt tot versnippering, ad-hoc beleid en onduidelijkheid voor partners.
  • Bestuurlijke kwetsbaarheid
    Gemeenten zijn wettelijk verantwoordelijk voor openbare orde en veiligheid. Bij het ontbreken van actueel beleid kan dit tot negatieve bevindingen leiden bij inspecties, audits of incidenten.
  • Verlies van samenwerkingskracht
    Partners als de NOT gemeenten, politie, OM, RIEC-ON, VRT, WBO wonen, onderwijsinstellingen, maatschappelijke instellingen en de overige domeinen stemmen hun inzet bij voorkeur af op duidelijke prioriteiten. Zonder beleidskader verzwakt de effectiviteit van samenwerking.
  • Beperkte legitimatie van keuzes
    Zonder IVB ontbreken de bestuurlijke kaders waarop toezicht, handhaving en samenwerking zijn gebaseerd. Dit maakt beleid en keuzes kwetsbaarder in politieke of juridische zin.
  • Verhoogd risico op escalatie en maatschappelijk onbegrip
    Veiligheidsproblemen die niet (tijdig) worden gesignaleerd of opgepakt, kunnen escaleren. Inwoners en ondernemers verliezen vertrouwen in de overheid als die niet zichtbaar en planmatig optreedt.

 

Argumenten opstellen IVB door extern bureau (uitbesteding)

  • Tijdsdruk en ambtelijke capaciteit
    Het opstellen van het IVB is een arbeidsintensief traject waar gemiddeld 200 tot 250 uur in gaat zitten. Indicatie interne kosten: ± €20.000–€25.000 aan ambtelijke inzet per gemeente (exclusief risico op uitloop of vertraging). De ambtelijke capaciteit binnen het veiligheidsdomein staat al enorm onder druk door structurele taken zoals de aanpak van ondermijning, het versterken van de keten zorg en veiligheid, Bibob, het vergroten van de weerbaarheid van onze samenleving en veiligheid, toezicht en handhaving. Uitbesteding voorkomt overbelasting en versnelt het proces.
  • Intergemeentelijke samenwerking
    Deze intensieve samenwerking tussen de vier NOT gemeenten vraagt om procesmatige begeleiding die neutraal en coördinerend is. Een extern bureau is in staat dit overkoepelend te faciliteren. Wanneer één van de vier NOT gemeenten het ambtelijk projectleiderschap zich neemt is de 200 uur verre van toereikend.

 

Specificatie

  • In 2026 wordt eenmalig €25.000 gevraagd voor de uitbesteding van het opstellen van een IVB 2027-2030 op basisteam niveau.
  • In 2026, 2027, 2028 en 2029 wordt een bedrag van €25.000 gevraagd voor de uitvoering van dit beleid. (structureel)

 

 

Financiën

 

Budgetsoort

2026

2027

 

2028

 

2029

Investering (krediet)

 

 

 

 

Uitgaven

50K

N

25K

N

25K

N

25K

N

Inkomsten

 

N

 

N

 

N

 

N

Acties

 

 

 

Personele effecten

N.v.t.

                     

 

Volgnr.

12

Soort:                                                                                                         

Autonome ontwikkeling

Programma:                                  

1. Dienstverlening en veiligheid

Onderwerp:                       ICT investeringen

Doel (lange termijn)

Door te investeren in een sterke en toekomstgerichte digitale infrastructuur verbeteren we onze dienstverlening aan inwoners en ondernemers. We spelen daarmee beter in op maatschappelijke ontwikkelingen, wet- en regelgeving en de groeiende behoefte aan toegankelijke, betrouwbare en efficiënte digitale ondersteuning.

Relatie met beleidsvoornemen(s) in het Raadsprogramma 2022-2026

Deze investering sluit aan bij de ambities uit het raadsprogramma om in te zetten op digitale dienstverlening, samenwerking en innovatieve gemeentelijke ondersteuning.

 

Inhoud

 

Dit is een samengesteld format, bestaande uit de volgende zes deelaanvragen voor onze ICT.

 

  1. Optimaal Digitaal:

2026: € 60.000 incidenteel.

In 2023 zijn we gestart met het programma Optimaal Digitaal. Voor de implementatie van het programma was € 100.000 beschikbaar. Dit budget was met name bedoeld voor adoptie en opleiding van alle medewerkers binnen de organisatie. Een aantal projecten heeft vertraging opgelopen. Om die reden is in 2024 en 2025 een deel van dit budget vrijgevallen.

In 2026 wordt, onder regie van ICT Hengelo, de definitieve stap gezet om optimaal samen te werken binnen teams. Daarvoor vragen we voor 2026 incidenteel € 60.000. Dit komt overeen met het vrijgevallen budget. Hiermee creëren we een samenwerkomgeving in Microsoft 365 die aansluit bij de visie en werkwijze van de gemeente Oldenzaal, waarbij de gebruiker optimaal ondersteund wordt in zijn of haar dagelijkse werkzaamheden.

 

  1. Verhoging jaarlijkse bijdrage Dimpact

Vanaf 2026 € 52.339 structureel.

De gemeente Oldenzaal is aangesloten bij Dimpact, een samenwerkingsverband dat gezamenlijk werkt aan het verbeteren van digitale dienstverleningsoplossingen, zoals de gemeentelijke website, eFormulieren en MijnLoket. Deze samenwerking stelt ons in staat om innovaties te realiseren die afzonderlijk moeilijk uitvoerbaar of financieel onhaalbaar zijn.

De uitdagingen op het gebied van digitalisering, wet- en regelgeving, informatiebeveiliging en dienstverlening nemen toe in omvang en complexiteit. Om gemeenten hierin blijvend adequaat te kunnen ondersteunen, wordt voorgesteld om te investeren in versterking van capaciteit, doorontwikkeling van producten en meer structurele ondersteuning. Dit resulteert in een verhoging van de jaarlijkse bijdrage aan Dimpact vanaf 2026.

 

  1. Vervanging zaaksysteem eSuite

2026: € 75.000 incidenteel

2027: € 75.000 incidenteel

De applicatie eSuite speelt een centrale rol binnen ons applicatielandschap. Momenteel wordt deze applicatie gebruikt voor o.a. het vastleggen van telefonische contacten, het registreren van inkomende post, meerdere werkprocessen en workflows, het afhandelen van digitale aanvragen en het archiveren.

IT-leverancier ATOS stopt per 1 juli 2027 met de ontwikkeling en ondersteuning van eSuite. Binnen Dimpact-verband wordt daarom gewerkt aan een opvolger: PodiumD. De overgang van eSuite naar PdiumD is een omvangrijk, meerjarig ICT-project.

Voor de voorbereiding en uitvoering van de overgang naar het nieuwe systeem is externe ondersteuning nodig, in de vorm van de inhuur van IT-specialisten. Het geld wordt besteed aan het overzetten van data en documenten (meer dan 650.000 stuks), het inrichten van het nieuwe systeem en het realiseren van koppelingen.

 

  1. Aanschaf subsidiebeheerapplicatie

2026: € 50.000 incidenteel

Vanaf 2027: € 20.000 structureel jaarlijks

De huidige ondersteuning van het subsidieproces is versnipperd en inefficiënt. Subsidieaanvragen en vaststellingen worden nu afgehandeld in het zaaksysteem, terwijl aanvullende administratie plaatsvindt in Excel-overzichten en op netwerkschijven. Om het volledige proces – van aanvraag, betaling tot verantwoording – beter te ondersteunen, is onderzocht of specifieke subsidiebeheersoftware een oplossing kan bieden. Een dergelijk systeem biedt functionaliteit zoals inzicht in toegekende subsidies, budgetbewaking, procesondersteuning en mogelijkheden voor het genereren van managementinformatie. Voordelen zijn meer overzicht, minder foutgevoeligheid en meer grip op budgetten en voortgang.

Uit de eerste verkenning blijkt dat het huidige zaaksysteem niet alle gewenste functionaliteiten kan bieden maar wel complementair kan zijn.

 

  1. Aanschaf handleidingenapplicatie

Vanaf 2026: € 9.600 structureel jaarlijks

De applicatie “SelfGuide” levert een aantal standaardhandleidingen en de mogelijkheid om zelf op eenvoudige wijze handleidingen te maken. Tijdens het project “Optimaal digitaal” is de applicatie ingezet en goed ontvangen.

Het betreft een andere (extra, modernere) manier van ondersteuning (incl. beeld en geluid). Deze ondersteuning is dermate goed bevallen dat we nu voorstellen om de applicatie op te voeren als nieuw beleid en structureel op te nemen. Mochten we “Selfguide” niet aanschaffen dan gaan we terug naar papieren handleidingen en moeten we handleidingen voor de kantoorapplicaties zelf samenstellen.

 

  1. Verplichtingenadministratie

2026: € 30.000 incidenteel

Vanaf 2026: € 18.000 structureel jaarlijks

Onze accountant en inkoopadviseurs adviseren een digitale verplichtingenadministratie om zo beter “in control” te komen. CMT onderkent dit belang en wil een aantal aspecten toetsen waaronder de beheersbaarheid, administratieve lastenvermindering en belastbaarheid voor de organisatie om uiteindelijk tot een goede afweging te komen. Middels een quick scan halen we best practices en ervaringen op bij andere gemeenten. Op dit moment verwachten we dat er een uitbreiding op de huidige applicatie of een nieuw software pakket aangeschaft moet worden. In voorbereiding hierop vragen we nu reeds financiële middelen. 

 

Financiën

 

Budgetsoort

2026

2027

 

2028

 

2029

Investering (krediet)

 

 

 

 

Uitgaven

294.939

N

174.939

N

99.939

N

99.939

N

Inkomsten

 

N

 

N

 

N

 

N

Acties

 

 

 

Personele effecten

 

                     
 

 

Volgnr.

13

Soort:                                                                                             

 Autonome ontwikkeling

Programma:                              

Financiële algemene dekkingsmiddelen

Onderwerp: Huisvestiging gedurende verbouwing stadhuis

Doel (lange termijn)

Tijdelijke huisvesting gedurende verbouwing stadhuis

Relatie met beleidsvoornemen(s) in het Raadsprogramma 2022-2026

2.5. De gemeente als verbinder en spin in het web (….) Het stadhuis als ‘Huis van de stad’ past in de uitgangspunten van het thema Dienstverlening en we onderzoeken de mogelijkheden. Kernwoorden bij het stadhuis als ‘Huis van de stad’ zijn ontmoeten, samenwerken en verbinden. Het ‘Huis van de stad’ is daarmee vooral een concept dat is bedoeld om deze kernwoorden te versterken.

 

Ondanks dat de gemeenteraad niet heeft gekozen voor het scenario Huis van de stad, is het de bedoeling dat het vernieuwde stadhuis meer transparantie en van de inwoner gaat worden.

 

2.7. Toegankelijk en vriendelijk (…….)De dienstverlening in Oldenzaal is toegankelijk, zodat iedereen in onze samenleving mee kan doen. Inwoners ervaren onze dienstverlening als laagdrempelig, vriendelijk, makkelijk bereikbaar en ze voelen zich welkom bij ons. In onze dienstverlening naar inwoners en ondernemers ligt de nadruk op ‘meedenken met’ in plaats van ‘nadenken voor’. We denken in mogelijkheden, daarbij is gemeente Oldenzaal ook voor medewerkers een fijne werkplek. Samen met onze inwoners werken we aan hét gezicht van Oldenzaal

 

Inhoud

 

Besluitvorming Stadhuis

In de kadernota 2025 heeft u via nieuw beleid een krediet van €16,1 miljoen gehonoreerd voor de verbouwing en renovatie van het Stadhuis (INTB-24-06577 programmabegroting 2025). In november 2024 is er van dit krediet al € 500.000 beschikbaar gesteld voor de voorbereidingen van de verbouwing van het stadhuis.

De kosten voor de tijdelijke huisvesting zijn niet binnen dit bedrag opgenomen.

 

Tijdelijke huisvesting

Voordat de duurzame renovatie en verbouwing kan worden uitgevoerd, moeten de organisatie en de voorzieningen tijdelijk verhuizen.

We streven naar een geschikte tijdelijke locatie in Oldenzaal waar:

  • de gemeentelijke dienstverlening onverminderd doorgaat,
  • het politieke proces kan plaatsvinden, en
  • medewerkers hun werk kunnen blijven doen.

 

Om dit te realiseren, stellen we duidelijke voorwaarden op en onderzoeken we de impact op de werkwijze. De tijdelijke huisvesting wordt zodanig ingericht dat alle betrokkenen, inclusief ICT, facilitaire diensten en bouwkundige aspecten kunnen functioneren.

 

Bij de beoordeling van de tijdelijke huisvesting geldt dat het een tijdelijke oplossing betreft. De huisvesting gaat niet in alle opzichten voldoen aan de wensen en het comfortniveau van het stadhuis. Gebruikers wordt daarom gevraagd flexibel om te gaan met de omstandigheden en hun werkwijze indien nodig aan te passen.

 

Financieel kader

Omdat de exacte financiële consequenties afhankelijk zijn van het nog te kiezen  scenario, is het vooraf moeilijk om alle financiële randvoorwaarden strikt te definiëren.

Bij de besluitvorming omtrent het stadhuis zijn er geen (financiële) middelen opgenomen ten behoeve van de tijdelijke huisvesting. Hiervoor worden incidentele middelen aangevraagd bij de kadernota 2026-2029. In de uit te werken huisvestingsscenario’s wordt een gedetailleerd kostenoverzicht opgenomen. Deze worden voorgelegd aan de gemeenteraad ten tijde van het Go/No Go moment inzake het Stadhuis in september 2025.

 

Ten aanzien van de kosten geldt dat er dekkingsmiddelen beschikbaar zijn. Het betreft dekkingsmiddelen uit hoofde van facilitaire kosten voor het Stadhuis die als gevolg van de verhuizing niet gerealiseerd zullen worden, alsmede een vrijval van kapitaallasten. De totale dekking bedraagt € 1.906.000.

 

Indexatie Stadhuis

Het vastgestelde krediet is gebaseerd op een prijspeil uit het kalenderjaar 2024. De verbouwing en renovatie van het Stadhuis zal echter pas in 2026 van start gaan. De kosten zullen derhalve hoger liggen. Het is daarom noodzakelijk het krediet te indexeren. De indexatie voor 2025 wordt ingeschat op 3% en voor 2026 op 3.3% (CEP 2025). De totale indexatie komt uit op 1.000.000 euro. De impact op de kapitaallasten is circa 58.000 euro.

 

 

Financiën

 

Budgetsoort

2026

2027

 

2028

 

2029

Investering (krediet)

1.000.000

 

 

 

Uitgaven

 

Dekkingsmiddelen

 

Bureaubehoeften en computermateriaal

 

Onderhoud en meubilair

 

Energie

 

 

Klein onderhoud

 

Schoonmaak

 

Vrijval kapitaallasten renovatie door fasering

 

 

Totaal dekkingsmiddelen

 

 

985.000

 

 

 

 

24.000

 

 

 

26.250

 

20.000

 

 

64.500

 

37.500

 

 

0

 

 

 

172.250

N

555.000

 

 

 

 

24.000

 

 

 

35.000

 

-160.000 (taakstelling)

 

86.000

 

50.000

 

 

908.000

 

 

 

943.000

N

175.000

 

 

 

 

 

 

 

 

35.000

 

- 160.000 (taakstelling)

 

21.500

 

21.500

 

 

908.000

 

 

 

790.750

N

58.000

N

Inkomsten

 

N

 

N

 

N

 

N

Acties

 

 

Er is een uitgangspuntennotitie voor de tijdelijke huisvesting opgesteld op basis van 11 thema’s ( o.a. geografisch, toegankelijkheid, dienstverlening, enz.). Deze uitgangspuntennotitie is een basis om een notitie op te stellen met huisvestingsscenario’s. Deze notitie heeft ook een financiële onderbouwing.

Verwachting is deze onderbouwing aan de gemeenteraad voor te leggen ten tijde van het Go/No Go moment inzake het Stadhuis.

 

 

Risico:

Het opgenomen bedrag is gebaseerd op het prijspeil van 2025.

 

Personele effecten

N.v.t.

 

 

 

 

Volgnr. 14

Soort: Autonome ontwikkeling

Programma: Maatschappelijke ontwikkeling

Onderwerp: Aanvullende expertise uitvoering IHP

Doel (lange termijn)

 

 

 

Realiseren van veilige, gezonde, passende schoolgebouwen voor een toe-komstbestendig onderwijslandschap door uitvoering van het Integraal Huisvestingsplan Onderwijs (IHP). Daarmee is het doel het voldoen aan de zorgplicht van de gemeente voor adequate huisvesting voor onder meer het primair en voortgezet onderwijs. De afgelopen jaren hebben laten zien dat het proces veel risico’s kent. Door de juiste expertise tijdelijk aan te trekken worden deze risico’s ondervangen.

Autonoom / niet autonoom

Autonoom

Relatie met beleidsvoornemen(s) in het Raadsprogramma 2022-2026

 

In het Raadsprogramma 2022-2026 benoemt de Raad het geven van kwaliteitsonderwijs en zet de Raad in op kwalitatief goede (sociale) basisondersteuning, onder andere op het gebied van onderwijs.

 

Daarnaast past het in de lijn van het kansrijk opgroeien en in de lijn van gelijke kansen.

Inhoud

 

Voor de uitvoering van het IHP is er specifieke expertise nodig. Hieronder vallen de onderstaande activiteiten:

 

  • Uitvoering haalbaarheidsonderzoeken
  • Verkeerskundige analyses
  • Leerlingenprognoses
  • Herijking IHP
  • Opstellen overeenkomsten met schoolbesturen
  • Voorbereiding en uitvoering projecten
  • Samenwerking

 

Voor al deze zaken wordt extern geadviseerd dan wel onderzoek uitgevoerd door met name ICS en incidenteel een advocaat.

Deze kosten zijn niet structureel geborgd, maar zijn wel noodzakelijk voor een effectieve  en zorgvuldige uitvoering.

 

Financiën

 

Jaar

2026

2027

2028

2029

Bedrag

€ 85.000

€ 85.000

€ pm

€ pm

 

Acties

 

 

Deze volgen op de inhoud en worden aan- en uitbesteed.

Personele effecten

Geen ten opzichte van de huidige situatie.

 

Volgnr

15

Soort

Autonome ontwikkeling

Programma

5. Maatschappelijke ondersteuning

Onderwerp

Actualisatie IHP

Doel (lange termijn)

Een actueel Integraal Huisvestingsplan voor onderwijs

Relatie met beleidsvoornemen(s) in het Raadsprogramma 2022-2026

 

In het Raadsprogramma 2022-2026 benoemt de Raad het geven van kwaliteits-onderwijs en zet de Raad in op kwalitatief goede (sociale) basisondersteuning, onder andere op het gebied van onderwijs.

 

Daarnaast past het in de lijn van het kansrijk opgroeien en in de lijn van gelijke kansen.

Inhoud

 

Een flink aantal schoolgebouwen in Oldenzaal (zowel PO als VO) is sterk verouderd en voldoet niet meer aan eisen die worden gesteld aan bijvoorbeeld het binnenklimaat, functionaliteit en duurzaamheid. Het gevolg is dat we daarmee niet voldoen aan de zorgplicht van de gemeente voor adequate huisvesting en voor een gezond binnenklimaat, en daarmee voor de gezondheid en het welzijn van de leerlingen en andere gebruikers.

 

Het IHP dat door de raad is vastgesteld, geeft schoolbesturen duidelijkheid over de vervangingstermijn van gebouwen. Zodoende zijn zij in staat om het groot onderhoud af te stemmen op een aanstaande investering. Dit voorkomt kapitaalvernietiging.

 

ICS-adviseurs heeft de kredieten die in de programmabegroting zijn opgenomen bekeken en een indexatie toegepast, die voortkomt uit inflatie, maar ook gestegen bouw-  en loonkosten. Daarnaast is in het IHP door concretisering van bouwplannen een actualisatie doorgevoerd als het gaat om sloopkosten, asbestsanering, verhuiskosten en kosten tijdelijke huisvesting. Om de plannen in het IHP te kunnen uitvoeren zijn hiervoor aanvullende middelen nodig. Zonder deze aanvullende middelen is het niet mogelijk om te voldoen aan de in het IHP afgesproken acties.

 

Fransicusschool:

De vernieuwbouw van de Franciscusschool is in 2024 van start gegaan. De verwachting was dat deze vernieuwbouw parallel zou lopen aan de nieuwbouw van de gymzaal bij de Franciscusschool.

De nieuwbouw van de gymzaal heeft vertraging opgelopen, de oorzaak hiervoor is het uitvoeren van een amendement van de raad.

De leerlingen en leerkrachten kunnen pas hun intrek nemen in het vernieuwde schoolgebouw, als de buitenruimte klaar is. Dat betekent dat er dat de (grote) bouwwerkzaamheden in de buitenruimte zijn afgerond.

De Franciscusschool moet dus langer gebruik maken van de tijdelijke huisvesting van Twents Carmel College aan de Potskampstraat. Er is nog geen definitieve planning voor de nieuwbouw van de gymzaal. Vooralsnog wordt uitgegaan van verlenging van de tijdelijke huisvesting tot september 2026.

Financiën

 

Incidenteel voor Fransicusschool
Tijdelijke huisvesting actualisatie: 35.000

 

Incidenteel voor de Drie-eenheid, De Esch en De Linde

Verhuiskosten actualisatie 80.000

Tijdelijke huisvesting actualisatie: 1.396.000

Asbestsanering: 86.000

 

Actualisatie krediet voor:

Planontwikkeling: 61.000

Terreininrichting: 921.000

 

Actualisatie kredieten met indexatie.

Actualisatie kredieten voor lager vloeroppervlak Drie-eenheid.

 

Per saldo:

Incidenteel totaal 1.596.000 in 2026

Structureel 10.000 in 2026 en 2027 en 22.000 in 2028 en 13.000 in 2029.

 

Acties

 

 

In het IHP is een financiële vertaling gemaakt van de projecten. De in het IHP opgenomen bedragen zijn van een gedateerd prijspeil. In de Kadernota 2026 wordt een actualisatie van de kapitaal lasten uitgevoerd.

 

Nieuwbouw basisschool Drie-eenheidsschool                     

2025

Vernieuwbouw Twents Carmel College locatie Lyceumstraat 

Inclusief sportzaal

2025

 

Nieuwbouw basisschool de Esch                                          

2026

Nieuwbouw basisschool de Linde

2026

 

De genoemde jaartallen betreffen de jaartallen waarin voorbereidingskredieten bij de raad zullen worden aangevraagd. De daadwerkelijke kapitaallasten ontstaan na oplevering van de (ver)nieuwbouw.

 

Personele effecten

Geen. Het bouwheerschap van de schoolgebouwen ligt bij het schoolbestuur.

 

 

Volgnr.

16

 

Soort:

Autonome ontwikkeling

 

Programma:                                  

5. Maatschappelijke Ondersteuning

 

Onderwerp: Uitvoering Beschut werk

 

Doel (lange termijn)

Voortzetten uitvoering Beschut Werk

 

Relatie met beleidsvoornemen(s) in het Raadsprogramma 2022-2026

 

Een kwalitatief goed ondersteuningsaanbod, samenwerken in de keten en wettelijke verplichtingen

 

 

Inhoud

 

Vanaf 2026 werken we met een nieuwe partner voor de uitvoering van beschut werk. Op basis van de voorlopige aanbieding die is ontvangen, is de globale kostenstijging voor de uitvoering van beschut werk  €300.000. 

 

 

Financiën

 

Budgetsoort

2026

2027

 

2028

 

2029

 

Investering (krediet)

 

 

 

 

 

Uitgaven

300.000

N

300.000

N

300.000

N

300.000

N

 

 

 

Acties

 

De precieze invulling van de uitvoering van beschut werk wordt verder uitgewerkt in de resterende maanden van 2025. Daarmee worden de exacte kosten voor de uitvoering van beschut werk in 2026 bekend en een verdere inschatting gemaakt voor de kosten voor de jaren daarna.

 

Personele effecten

Dit kan uitgevoerd worden binnen de bestaande formatie.

 

 

 

Volgnr.

17

Soort:                                                                                                         

Autonome ontwikkeling

Programma:                                  

5. Maatschappelijke Ondersteuning

Onderwerp:                       Bekostiging SamenTwente

Doel (lange termijn)

Continueren dienstverlening SamenTwente op het huidige niveau

Relatie met beleidsvoornemen(s) in het Raadsprogramma 2022-2026

 

Een kwalitatief goed ondersteuningsaanbod, samenwerken in de keten en wettelijke verplichtingen

 

Inhoud

 

SamenTwente zet zich in voor gezonde, veilige en vitale inwoners van Twente.

 

SamenTwente heeft een verzoek gedaan structureel een hogere bijdrage van de gemeenten te ontvangen, Dit is nodig om de dienstverlening voor de Twentse gemeenten en - inwoners kwalitatief goed uit te blijven voeren.

 

In 2024 is een onderzoek gestart naar de kerntaken van SamenTwente. De conclusie van dit onderzoek is dat SamenTwente ten opzichte van andere GGD-en concurrerend werkt én dat de gemeenten willen dat de dienstverlening overeind blijft. Er zijn slechts kleine wijzigingen in de diensten afgesproken.

 

Op 26 maart 2025 heeft het Algemeen Bestuur van SamenTwente besloten om voor de Forensische Geneeskunde en Veilig Thuis Twente de gevraagde bedragen structureel beschikbaar te stellen. Hierdoor kunnen de wettelijke taken op een minimumniveau uitgevoerd blijven worden. Dit betreft een bedrag van € 72.000

 

Voor de thema’s           Gezonde School Aanpak, Seksuele Gezondheid, Milieu & Gezondheid,    Gezondheidsbevordering,         Meldpunt Woningvervuiling en      Meldpunt Zorgwekkend Gedrag is besloten om de huidige inzet te handhaven. Dit betreft een additioneel bedrag van € 23.000

 

 

Financiën

 

Budgetsoort

2026

2027

 

2028

 

2029

Investering (krediet)

 

 

 

 

Uitgaven

95.000

N

95.000

N

95.000

N

95.000

N

Gedekt binnen ST

-52.000

V

-25.000

V

-25.000

V

-25.000

V

Acties

 

 

Er is daarnaast ook sprake van een voordeel, als gevolg van efficiency-maatregelen . De kosten van van Samen Twente vallen daardoor lager uit. In 2026 is er een incidenteel extra voordeel omdat een voorziening binnen Samen Twente vrijvalt.

 

Personele effecten

Niet

 

Volgnr. 18

Soort

Autonome ontwikkeling

Programma

5. Maatschappelijke ondersteuning

Onderwerp

Individuele voorzieningen Jeugd (Jeugdzorg)

Doel (lange termijn)

Kwalitatief goede ondersteuning voor jeugd

Inhoud

 

Met ingang van 2025 is het Inkoopmodel 2025 Jeugd in werking getreden. De productstructuur is gewijzigd (vereenvoudigd), er zijn ambities geformuleerd voor ambulantisering en kleinschalige woonvoorzieningen. De tarieven zijn gebaseerd op een kostprijsonderzoek waarbij binnen de GGZ sprake is van tariefdifferentiatie naar type aanbieder.

De financiële impact is in het voorjaar 2024 op basis van het regionaal impactmodel ingeschat op € 997.000. Deze analyse heeft plaatsgevonden op basis van cijfers 2022 en 2023.

De impact analyse is in het voorjaar 2025 geactualiseerd op basis van gerealiseerde cijfers 2024 en de definitieve uitkomst van de aanbesteding.

De cijfers van 2024 laten een duidelijke stijging zien op de onderdelen OB3 en OB4. In de najaarsnota 2024 zijn daarom de budgetten incidenteel verhoogd met € 1,3 miljoen

De geactualiseerde impactanalyse laat ten opzichte van de begrote bedragen een tekort zien van € 1,5 miljoen.

Hierbij is rekening gehouden met de effecten van ambulantisering en de uitvoering van de Hervormingsagenda (voorliggende voorzieningen, normaliseren). Er is geen rekening gehouden met autonome groei.

 

Financiën

 

€ 1,5 miljoen structureel

Acties

 

 

Invoeren van het nieuwe inkoopmodel. Deze acties zijn reeds belegd in de lijn.

Personele effecten

Geen. Het betreft zorginkoop.

 

Volgnr  19

Programma 5. Maatschappelijke Ondersteuning

Onderwerp

Maatwerkvoorziening WMO (huishoudelijke ondersteuning)

Soort:

Autonoom

Relatie met beleidsvoornemen(s) in het Raadsprogramma 2022-2026

 

Een kwalitatief goed ondersteuningsaanbod

Samenwerken in de keten

Inhoud

 

Voor de levering van de WMO maatwerkvoorziening Huishoudelijke ondersteuning zijn raamovereenkomsten afgesloten met 9 aanbieders. Op basis van de AMvB Reële Prijzen zijn we verplicht periodiek een reëel tarief vast te stellen. Op basis van CAO-ontwikkelingen en een recent kostprijsonderzoek wordt voor 2026 een verhoging van het uurtarief verwacht van minimaal € 2,00. Doorgerekend verwachten we € 300.000 extra budget nodig te hebben

Financiën

 

€ 300.000,00

Acties

 

 

Invoeren van het nieuwe inkoopmodel. Deze acties zijn reeds belegd in de lijn.

Personele effecten

Geen. Het betreft zorginkoop.