Programma 1 Dienstverlening en veiligheid

Onder dit programma vallen de volgende wettelijk verplichte taakvelden:

  • Bestuur
  • Burgerzaken
  • Crisisbeheersing en brandweer
  • Openbare orde en veiligheid 

Oldenzaal, een gemeente met een gezicht. Daarmee willen we zeggen: digitaal bereikbaar waar het kan en persoonlijk contact waar dat nodig is. Een gemeente die zichtbaar en benaderbaar is. Een sociaal veilige gemeente voor iedere inwoner. 

Dit programma draagt bij aan de volgende Global Goals: 

Ambitie: Een betrouwbare en toegankelijke gemeente met een gezicht

Terug naar navigatie - Ambitie: Een betrouwbare en toegankelijke gemeente met een gezicht

Wat zijn onze doelen?

Terug naar navigatie - Wat zijn onze doelen?

De (digitale) toegankelijkheid van onze dienstverlening

Terug naar navigatie - De (digitale) toegankelijkheid van onze dienstverlening

De (digitale) toegankelijkheid van onze dienstverlening sluit op een betaalbare manier aan bij de wensen van onze inwoners.


Inwoners en ondernemers denken mee

Terug naar navigatie - Inwoners en ondernemers denken mee

Inwoners en ondernemers nodigen we uit om mee te denken en invloed uit te oefenen op onderwerpen die Oldenzaal verbeteren.

Ons stadhuis versterkt samenwerking

Terug naar navigatie - Ons stadhuis versterkt samenwerking

Ons stadhuis versterkt het samenwerken, verbinden en ontmoeten.

Onze communicatie is begrijpelijk

Terug naar navigatie - Onze communicatie is begrijpelijk

Onze communicatie is in begrijpelijke taal afgestemd op de ontvanger.

Beleidsindicatoren van deze ambitie

Terug naar navigatie - Beleidsindicatoren van deze ambitie
  2021 2022 2023 2024
Balie/receptie 74,21% 81,73% 85,0% 84,3% (1e halfjaar)
Webformulieren 81,00% 75,41% 79,1% 74,8% (1e halfjaar)

 

De volgende indicatoren sluiten aan bij bovenstaande ambitie.

  • Balie/Receptie: Dit betreft de klantfeedback (% tevreden) van inwoners die fysiek het stadhuis hebben bezocht voor een product van burgerzaken. Inwoners kunnen reageren op hun ervaring bij bijvoorbeeld de wachttijd, vriendelijkheid en deskundigheid. Deze indicator zegt iets over de fysieke toegankelijkheid en een gemeente met een gezicht.
  • Webformulieren: Dit betreft de klanttevredenheid over het gebruik van webformulieren. Aan het eind van het formulier wordt gevraagd naar de ervaring (vindbaarheid, gemak en duidelijkheid) van de gebruiker. Voorbeelden van webformulieren zijn het aanvraagformulier energietoeslag, gehandicaptenparkeerkaart, ja/nee sticker of het doen van een melding. Deze indicator geeft een beeld bij onze digitale toegankelijkheid.

Ambitie: In onze stad voelt iedereen zich veilig in de woon-, werk- en leefomgeving

Terug naar navigatie - Ambitie: In onze stad voelt iedereen zich veilig in de woon-, werk- en leefomgeving

Wat zijn onze doelen?

Terug naar navigatie - Wat zijn onze doelen?

Terugdringen overlast, incidenten, ondermijning en (georganiseerde) criminaliteit

Terug naar navigatie - Terugdringen overlast, incidenten, ondermijning en (georganiseerde) criminaliteit

Samen met onze professionele partners, inwoners en ondernemers worden overlast, incidenten, ondermijning en (georganiseerde) criminaliteit teruggedrongen.

Grote weerbaarheid tegen ondermijning en (georganiseerde) misdaad

Terug naar navigatie - Grote weerbaarheid tegen ondermijning en (georganiseerde) misdaad

Onze eigen organisatie, inwoners en ondernemers zijn weerbaar tegen ondermijning en (georganiseerde) misdaad.

Meer bewustzijn van personen met onbegrepen gedrag

Terug naar navigatie - Meer bewustzijn van personen met onbegrepen gedrag

Mensen zijn meer bewust van personen met onbegrepen gedrag; onze regie zorgt voor een integrale aanpak als dat nodig is.

Bewustwording over de effecten gebruik van verdovende middelen

Terug naar navigatie - Bewustwording over de effecten gebruik van verdovende middelen

De bewustwording over de effecten van het gebruik van verdovende middelen (drank en drugs) wordt vergroot.

We zijn voorbereid op mogelijke incidenten rond het spoor

Terug naar navigatie - We zijn voorbereid op mogelijke incidenten rond het spoor

We zijn met onze professionele partners voorbereid op mogelijke incidenten rond het spoor. 

De acties rondom dit thema zijn afgerond in 2024.

 

Doorontwikkeling regionale crisisorganisatie

Terug naar navigatie - Doorontwikkeling regionale crisisorganisatie

Met de Twentse gemeenten en veiligheidsregio wordt de regionale crisisorganisatie doorontwikkeld.
Het inrichtingsplan voor de crisisorganisatie is gereed en vastgesteld in 2024. De implementatie vindt plaats onder regie van de veiligheidsregio.

Beleidsindicatoren van deze ambitie

Terug naar navigatie - Beleidsindicatoren van deze ambitie

Sociale Veiligheid (Onveiligheidsgevoelens): (WODC) meting 2 jaarlijks (peildatum 2014 = 100)

Sociale (on)veiligheid wordt gevormd door criminaliteit, ondervonden overlast en onveiligheidsbeleving. Hoe lager de score hoe meer sociale veiligheid de inwoner ervaart.
•    Onveiligheidsgevoelens: hoe onveilig men zich in de buurt voelt
•    Onveiligheidsperceptie: de ervaren omvang van criminaliteit in de buurt

  Onveiligheidsgevoelens Onveiligheidsperceptie
  Oldenzaal 25.000 - 50.000 inwoners Oldenzaal 25.000 - 50.000 inwoners
2017 99 96 89 94
2018 - - - -
2019 107 90 141 86
2020 - - - -
2021 73 87 53 81

Wettelijke verplichte beleidsindicatoren programma 1

Terug naar navigatie - Wettelijke verplichte beleidsindicatoren programma 1

 

Betrokkenheid verbonden partijen programma 1

Terug naar navigatie - Betrokkenheid verbonden partijen programma 1
Verbonden partij Toelichting
GBT Het Gemeentelijk Belastingkantoor Twente (GBT) is gestart als een samenwerking tussen een aantal gemeenten. In 2013 is Oldenzaal toegetreden. Belastingen heffen en innen is een ingewikkelde taak met erg veel regels. Het GBT neemt deze taak van ons over, zodat we minder kwetsbaar zijn op dit gebied en we de zaken rondom heffing efficiënter kunnen regelen.
Dimpact Dimpact is een coöperatieve vereniging van 40 lidgemeenten met gezamenlijk 3 miljoen inwoners. Binnen Dimpact initiëren en realiseren lidgemeenten ICT-oplossingen voor de publieke dienstverlening van morgen. Samenwerking, kennisdeling en hergebruik van oplossingen zijn daarbij de basis. Uitgangspunt is dat deze oplossingen in open source software worden ontwikkeld en voldoen aan moderne richtlijnen zoals Common Ground. Oldenzaal kiest voor de strategie van slimme volger. Door ons lidmaatschap kunnen we snel beschikken over de meeste moderne dienstverleningsoplossingen.
Veiligheidsregio Twente In het kader van rampenbestrijding vormen de 14 Twentse gemeenten samen de Veiligheidsregio. Onder één bestuurlijke regie werken zij samen op het gebied van brandweerzorg, (gemeentelijke) crisisbeheersing en geneeskundige hulpverlening. De Veiligheidsregio is via verlengd lokaal bestuur georganiseerd. De taken en werkzaamheden van de Veiligheidsregio zijn vastgelegd in het Regionaal Beleidsplan Veiligheidsregio Twente 2021-2024.
Omgevingsdienst Twente (ODTwente) In de aanpak van ondermijning is ODT een belangrijke partner. 

Wat mag programma 1 kosten?

Terug naar navigatie - Wat mag programma 1 kosten?
Budget per programma
Realisatie
Begroting
Meerjarenbegroting
Bedragen x € 1.000
2023
2024
2025
2026
2027
2028
Lasten
Aanvaard beleid
7.319
8.208
8.466
6.778
5.870
5.870
Aanvullend beleid
Nieuw beleid
60
60
968
968
Totaal lasten
7.319
8.208
8.526
6.838
6.838
6.838
Baten
Aanvaard beleid
-2.356
-3.692
-3.698
-1.114
-954
-954
Aanvullend beleid
Nieuw beleid
-160
-160
Totaal baten
-2.356
-3.692
-3.698
-1.114
-1.114
-1.114
Saldo
vóór bestemming
4.963
4.516
4.828
5.724
5.724
5.724
Dotaties aan reserves
0
0
1.254
0
0
0
Onttrekking reserves
0
-30
0
0
0
0
Saldo
na bestemming
4.963
4.486
6.082
5.724
5.724
5.724