Budgetautorisatie
Algemene financiële beschouwingen
Terug naar navigatie - Algemene financiële beschouwingenDe financiële positie kan beoordeeld worden vanuit 2 verschillende perspectieven.
• de budgettaire positie
• de vermogens- en financieringspositie
De budgettaire positie blijkt vooral uit de meerjarige presentatie van de financiële resultaten van 2025 tot en met 2028. Teneinde op dit gebied nog meer inzicht te verstrekken, presenteren we u in dit hoofdstuk ook een overzicht van incidentele baten en lasten. Deze lijst geeft een goed inzicht in het materieel evenwicht van de Oldenzaalse begrotingspositie. Anders gezegd: in hoeverre worden de structurele lasten gedekt door de structurele baten.
De vermogens- en financieringspositie wordt weergegeven door middel van het opnemen van een geprognosticeerde begin- en eindbalans van de actuele planperiode. Uit deze balans blijkt minimaal dezelfde informatie als uit de eerder voorgeschreven investerings- en financieringsstaat. Aan de hand van deze balans kan ook het EMU-saldo worden berekend. In het onderdeel vermogens- en financieringspositie wordt hierop verder ingegaan.
De budgettaire positie
Terug naar navigatie - De budgettaire positieIn de Kadernota 2025 hebben we u, op basis van de op dat moment bekende informatie, een financieel perspectief voor de planperiode 2025-2028 gepresenteerd met meerjarig positieve begrotingssaldi. Zoals u bekend, zijn de ramingen in de Kadernota gebaseerd op hoofdlijnen. De ramingen in de nu voorliggende begroting zijn verder verfijnd en gebaseerd op de meest actueel bekende informatie. In de onderstaande tabel ziet u de verdeling van de verschillende onderdelen van de programmabegroting 2025.
Bedragen x € 1.000 |
|||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2025 |
2026 |
2027 |
2028 |
||||||||
Aanvaard beleid (excl. mutaties reserves) |
N |
2.048 |
N |
1.896 |
N |
3.115 |
N |
3.069 |
|||
Aanvullend beleid |
N |
710 |
N |
695 |
N |
1.026 |
N |
2.232 |
|||
Nieuw beleid |
N |
1.039 |
N |
947 |
N |
1.636 |
N |
1.660 |
|||
Ambities en middelen in balans (spoor 1) |
V |
2.115 |
V |
2.683 |
V |
2.683 |
V |
2.683 |
|||
Ambities en middelen in balans (spoor 2) |
V |
1.423 |
V |
2.723 |
V |
2.723 |
V |
2.723 |
|||
Saldo voor bestemming |
N |
259 |
V |
1.868 |
N |
371 |
N |
1.555 |
|||
Dotaties reserve |
N |
3.717 |
N |
-1.726 |
N |
267 |
N |
267 |
|||
Onttrekkingen reserves |
V |
4.803 |
V |
-3.375 |
V |
455 |
V |
452 |
|||
Saldo na bestemming |
V |
827 |
V |
220 |
N |
183 |
N |
1.370 |
|||
Incidentele baten en lasten
Terug naar navigatie - Incidentele baten en lastenMet dit overzicht wordt beoogd om inzicht te geven in de aard van de baten en lasten. Door een indicatie te geven van de incidentele baten en lasten wordt informatie gegeven die relevant is voor het beoordelen van de financiële positie van de gemeente en de meerjarenramingen.
Incidentele lasten |
Progr. |
2025 |
2026 |
2027 |
2028 |
---|---|---|---|---|---|
Bedragen x € 1.000 |
|||||
Aanvaard beleid: |
|||||
Werkbudget integrale veiligheidszorg |
1 |
27 |
|||
Totaalpakket Podium dienstverlening |
1 |
33 |
|||
Budget bewustwording Klimaatakkoord |
2 |
49 |
|||
Budget gevarieerdere natuur buitengebied |
2 |
54 |
|||
Stimuleringsregeling Water & Klimaat |
2 |
100 |
|||
Budget vergroenen (meer groen in Oldenzaal) |
2 |
327 |
|||
Subsidieregeling Evenementen Binnenstad |
3 |
25 |
|||
Binnenstadsmonitor |
3 |
11 |
|||
Faciliteren wooninitiatieven overige locaties |
3 |
54 |
|||
Onderhoud De Essen |
5 |
185 |
|||
Verhuiskosten Drieëenheidsschool |
5 |
25 |
|||
Intercultureel werken Primair Onderwijs-Voortgezet Onderwijs |
5 |
42 |
|||
Handgeld data gedreven werken (licenties, etc.) |
6 |
16 |
|||
TCC Lyceumstr: Aflossing restant boekwaarde gebouw uit 2002 |
5 |
1.670 |
|||
TCC Lyceumstr: sloopkosten gebouw uit 2002 |
5 |
346 |
|||
Aanvullend en nieuw beleid: |
|||||
Onderzoek kwaliteit openbare ruimte |
2 |
30 |
|||
Goed wonen in Oldenzaal |
2 |
50 |
|||
Eenmalige bijdrage herstel beschoeiïng Rutbeek en Hulsbeek |
2 |
63 |
|||
Motie Masterplan Zuidelijke Entree |
3 |
150 |
|||
Eenmalig budget MJOP sportvelden |
4 |
5 |
|||
Implementatie beheermodel sportaccommodaties |
4 |
25 |
|||
Sportpark de Thij: onderzoek toekomst sportpark |
4 |
20 |
|||
Viering 80 jaar vrijheid Oldenzaal |
4 |
20 |
|||
Sloop gymzaal Tulpstraat |
4 |
25 |
|||
Implementatie Inkoop Jeugdhulp |
5 |
200 |
|||
Motie Innovatiebudget Sociaal Domein |
5 |
250 |
|||
P&O Dashboards |
6 |
10 |
|||
Digitale toegankelijkheid visie digitale overheid |
6 |
30 |
|||
Aanschaf e-dienst 'Mijn Inkomen' |
6 |
25 |
|||
Applicatie City Control tbv handhaving alcoholwet |
6 |
3 |
|||
Duurzame toegankelijkheid digitaal archief (e-depot) |
6 |
75 |
75 |
||
Training agressie & geweld en BHV training |
6 |
80 |
|||
Totaal excl. reserves |
2.004 |
2.091 |
0 |
5 |
|
Mutatie reserves |
2 |
101 |
0 |
0 |
0 |
Mutatie reserves |
3 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Mutatie reserves |
5 |
48 |
49 |
48 |
48 |
Mutatie reserves |
FAD |
176 |
124 |
104 |
104 |
Totaal incidentele lasten incl. reserves |
2.329 |
2.264 |
152 |
157 |
|
Incidentele baten |
Progr. |
2025 |
2026 |
2027 |
2028 |
---|---|---|---|---|---|
Bedragen x € 1.000 |
|||||
Aanvaard beleid: |
|||||
n.v.t. |
|||||
Aanvullend en nieuw beleid: |
|||||
Inzet Algemene Reserve motie Zuidelijke Entree |
3 |
150 |
|||
Inzet reserve Sociaal Domein t.b.v. implementatie inkoop |
5 |
200 |
|||
Inzet Algemene Reserve motie Innovatiebudget Sociaal Domein |
5 |
250 |
|||
Inzet reserve digitalisering t.b.v. P&O dashboards |
6 |
10 |
|||
Inzet reserve digitalisering t.b.v. digitale toegankelijkheid |
6 |
30 |
|||
Totaal excl. reserves |
640 |
0 |
0 |
0 |
|
Mutatie reserves |
2 |
145 |
33 |
57 |
57 |
Mutatie reserves |
3 |
107 |
16 |
0 |
0 |
Mutatie reserves |
4 |
60 |
0 |
0 |
0 |
Mutatie reserves |
5 |
185 |
2016 |
0 |
0 |
Mutatie reserves |
FAD |
667 |
615 |
104 |
104 |
Saldo incidentele baten incl. reserves |
1.804 |
2.680 |
161 |
161 |
Uit bovenstaand overzicht blijkt dat we in 2025 meer incidentele lasten hebben dan baten en in 2026 meer incidentele baten. De jaren daarna zijn de incidentele lasten en baten praktisch in evenwicht. Voor 2025 betekent dit een structureel sluitend begrotingsresultaat.
In principe zijn alle mutaties in de reserves incidenteel van aard. De bestemmingsreserves voor de dekking van kapitaallasten zijn hierop een uitzondering. Wanneer de bestemmingsreserves dekking kapitaallasten worden gevormd voor de dekking van de kapitaallasten van een geactiveerde investering, dan is de dekking van de kapitaallasten structureel geregeld. De looptijd van de ingestelde reserve is gelijk aan de afschrijvingstermijn van de geactiveerde investering. Hierdoor hebben zowel de kapitaallasten als de onttrekkingen aan deze reserve geen invloed op het structurele begrotingssaldo.
In onderstaand overzicht wordt het structureel begrotingssaldo gepresenteerd:
Bedragen x € 1.000 |
||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2025 |
2026 |
2027 |
2028 |
|||||
Saldo baten en lasten |
N |
259 |
V |
1.869 |
N |
371 |
N |
1.555 |
Toevoegingen en onttrekkingen aan reserves |
V |
1.086 |
N |
1.649 |
V |
188 |
V |
185 |
Begrotingssaldo na bestemming |
V |
827 |
V |
220 |
N |
183 |
N |
1.370 |
Waarvan incidentele baten en lasten (saldo) |
N |
525 |
V |
416 |
V |
9 |
V |
4 |
Structureel begrotingssaldo |
V |
1.352 |
N |
196 |
N |
192 |
N |
1.374 |
Uit vorenstaande overzichten blijkt dat het resultaat van de incidentele baten en lasten in 2025 leidt tot een structureel positief begrotingsresultaat.
Overzicht taakvelden
Terug naar navigatie - Overzicht taakveldenOp de volgende pagina’s treft u een overzicht aan van de op basis van de aangepaste BBV-voorschriften op te nemen Taakvelden. Met behulp van deze voorgeschreven taakvelden is de wijze waarop de informatie voor derden wordt verstrekt, gewijzigd en vereenvoudigd. De taakvelden betreffen een vervanging van de eerder bekende beleidsproducten/productenraming. Indien gewenst kunnen de taakvelden nader worden onderverdeeld in deeltaken en activiteiten. Dit maakt het mogelijk de taakvelden naar eigen behoefte in te zetten als instrumenten voor interne sturing bij de uitvoering van de programma’s. Vooralsnog is van die verdere detaillering geen gebruik gemaakt.
Programma |
|||||
---|---|---|---|---|---|
Taakveld |
2025 |
2026 |
2027 |
2028 |
|
Bedragen x € 1.000 |
|||||
PROGRAMMA FAD1 - Financiering alg. dekkingsmiddelen |
Lasten |
||||
T010 - Mutaties reserves |
241.215 |
187.760 |
167.150 |
167.096 |
|
T03 - Beheer overige gebouwen en gronden |
158.328 |
371.757 |
369.183 |
293.424 |
|
T04 - Overhead |
13.409.950 |
12.992.341 |
13.670.801 |
13.570.731 |
|
T05 - Treasury |
1.489.765 |
1.586.765 |
2.114.089 |
2.109.236 |
|
T061 - OZB woningen |
417.562 |
417.562 |
417.562 |
417.562 |
|
T062 - OZB niet-woningen |
53.635 |
53.635 |
53.635 |
53.635 |
|
T064 - Belastingen overig |
5.288 |
5.288 |
5.288 |
5.288 |
|
T08A - Overige baten en lasten |
1.649.450 |
344.763 |
-97.819 |
-93.402 |
|
T09 - Vennootschapsbelasting (VpB) |
27.016 |
27.016 |
27.016 |
27.016 |
|
Totaal Lasten |
17.452.209 |
15.986.887 |
16.726.905 |
16.550.586 |
|
Baten |
|||||
T010 - Mutaties reserves |
2.550.989 |
494.871 |
4.702 |
4.583 |
|
T03 - Beheer overige gebouwen en gronden |
45.275 |
200.000 |
200.000 |
200.000 |
|
T04 - Overhead |
57.467 |
57.467 |
57.467 |
57.467 |
|
T05 - Treasury |
3.085.257 |
2.300.941 |
2.241.109 |
2.241.109 |
|
T061 - OZB woningen |
5.983.685 |
6.035.110 |
6.085.110 |
6.135.110 |
|
T062 - OZB niet-woningen |
5.479.157 |
5.479.157 |
5.479.157 |
5.479.157 |
|
T064 - Belastingen overig |
116.204 |
116.204 |
116.204 |
116.204 |
|
T07 - Algemene uitkeringen en overige uitkeringen gemeentefonds |
77.692.960 |
73.268.620 |
73.608.910 |
73.234.228 |
|
T08A - Overige baten en lasten |
1.394.544 |
1.394.544 |
1.394.544 |
1.394.544 |
|
Totaal Baten |
96.405.538 |
89.346.914 |
89.187.203 |
88.862.402 |
|
SALDO FAD1 - Financiering alg. dekkingsmiddelen |
-78.953.329 |
-73.360.027 |
-72.460.298 |
-72.311.816 |
|
PROGRAMMA MRV2 - MRV2 Mutaties Reserves en voorzieningen |
Lasten |
||||
T010 - Mutaties reserves |
|||||
T011 - Resultaat van de rekening van baten en lasten |
|||||
Totaal Lasten |
|||||
Baten |
|||||
T010 - Mutaties reserves |
0 |
-2.016.000 |
-2.016.000 |
0 |
|
T011 - Resultaat van de rekening van baten en lasten |
|||||
Totaal Baten |
0 |
-2.016.000 |
-2.016.000 |
0 |
|
SALDO MRV2 - MRV2 Mutaties Reserves en voorzieningen |
0 |
2.016.000 |
2.016.000 |
0 |
|
PROGRAMMA P1 - Dienstverlening en Veiligheid |
Lasten |
||||
T01 - Bestuur |
1.668.201 |
1.668.201 |
1.668.201 |
1.668.201 |
|
T010 - Mutaties reserves |
1.253.550 |
||||
T02 - Burgerzaken |
1.220.416 |
1.187.297 |
1.187.297 |
1.187.297 |
|
T11 - Crisisbeheersing en brandweer |
2.951.737 |
2.951.737 |
2.951.737 |
2.951.737 |
|
T12 - Openbare orde en veiligheid |
2.685.742 |
1.031.188 |
1.031.095 |
1.031.002 |
|
Totaal Lasten |
9.779.646 |
6.838.423 |
6.838.330 |
6.838.237 |
|
Baten |
|||||
T01 - Bestuur |
|||||
T02 - Burgerzaken |
561.718 |
1.077.893 |
1.077.893 |
1.077.893 |
|
T12 - Openbare orde en veiligheid |
3.136.020 |
36.495 |
36.495 |
36.495 |
|
Totaal Baten |
3.697.738 |
1.114.388 |
1.114.388 |
1.114.388 |
|
SALDO P1 - Dienstverlening en Veiligheid |
6.081.908 |
5.724.035 |
5.723.942 |
5.723.849 |
|
PROGRAMMA P2 - Bereikbaarheid en Openbare ruimte |
Lasten |
||||
T010 - Mutaties reserves |
19.058 |
18.335 |
17.613 |
17.347 |
|
T063 - Parkeerbelasting |
68.837 |
68.837 |
68.837 |
68.837 |
|
T21 - Verkeer en vervoer |
4.899.278 |
4.911.674 |
4.910.831 |
4.922.373 |
|
T22 - Parkeren |
104.948 |
104.949 |
104.949 |
104.949 |
|
T57 - Openbaar groen en (openlucht) recreatie |
4.407.400 |
4.069.528 |
4.186.096 |
4.257.267 |
|
T72 - Riolering |
2.593.811 |
2.701.522 |
2.814.300 |
2.918.467 |
|
T73 - Afval |
3.698.073 |
3.694.586 |
3.693.009 |
3.691.386 |
|
T74 - Milieubeheer |
1.067.712 |
694.712 |
663.712 |
686.712 |
|
T75 - Begraafplaatsen en crematoria |
465.259 |
470.403 |
470.324 |
470.246 |
|
Totaal Lasten |
17.324.376 |
16.734.546 |
16.929.671 |
17.137.584 |
|
Baten |
|||||
T010 - Mutaties reserves |
343.661 |
133.576 |
132.790 |
132.336 |
|
T063 - Parkeerbelasting |
873.391 |
1.076.163 |
1.076.163 |
1.076.163 |
|
T21 - Verkeer en vervoer |
116.309 |
116.309 |
116.309 |
116.309 |
|
T22 - Parkeren |
|||||
T57 - Openbaar groen en (openlucht) recreatie |
129.214 |
129.214 |
129.214 |
129.214 |
|
T72 - Riolering |
3.837.832 |
3.956.832 |
4.069.832 |
4.183.832 |
|
T73 - Afval |
4.833.731 |
4.833.731 |
4.833.731 |
4.833.731 |
|
T74 - Milieubeheer |
6.705 |
189.180 |
189.180 |
189.180 |
|
T75 - Begraafplaatsen en crematoria |
298.814 |
298.814 |
298.814 |
298.814 |
|
Totaal Baten |
10.439.657 |
10.733.819 |
10.846.033 |
10.959.579 |
|
SALDO P2 - Bereikbaarheid en Openbare ruimte |
6.884.719 |
6.000.727 |
6.083.638 |
6.178.005 |
|
PROGRAMMA P3 - Stedelijke en Economische ontwikkeling |
Lasten |
||||
T010 - Mutaties reserves |
135.377 |
34.007 |
32.637 |
33.507 |
|
T31 - Economische ontwikkeling |
448.177 |
418.177 |
418.177 |
418.177 |
|
T32 - Fysieke bedrijfsinfrastructuur |
|||||
T33 - Bedrijvenloket en bedrijfsregelingen |
11.061 |
11.061 |
11.061 |
11.061 |
|
T34 - Economische promotie |
450.642 |
450.295 |
449.948 |
449.602 |
|
T81 - Ruimte en leefomgeving |
1.331.766 |
1.315.515 |
1.315.515 |
1.315.515 |
|
T82 - Grondexploitatie (niet-bedrijventerreinen) |
1.283.733 |
1.283.733 |
1.283.733 |
1.283.733 |
|
T83 - Wonen en bouwen |
3.692.087 |
3.531.812 |
3.512.742 |
3.546.673 |
|
Totaal Lasten |
7.352.843 |
7.044.600 |
7.023.813 |
7.058.268 |
|
Baten |
|||||
T010 - Mutaties reserves |
352.225 |
159.965 |
142.259 |
140.888 |
|
T32 - Fysieke bedrijfsinfrastructuur |
|||||
T33 - Bedrijvenloket en bedrijfsregelingen |
51.014 |
51.715 |
51.715 |
51.715 |
|
T34 - Economische promotie |
174.277 |
270.277 |
270.277 |
270.277 |
|
T81 - Ruimte en leefomgeving |
123.627 |
123.624 |
123.624 |
123.624 |
|
T82 - Grondexploitatie (niet-bedrijventerreinen) |
1.283.733 |
1.283.733 |
1.283.733 |
1.283.733 |
|
T83 - Wonen en bouwen |
756.101 |
751.101 |
756.101 |
756.101 |
|
Totaal Baten |
2.740.977 |
2.640.415 |
2.627.709 |
2.626.338 |
|
SALDO P3 - Stedelijke en Economische ontwikkeling |
4.611.866 |
4.404.185 |
4.396.104 |
4.431.930 |
|
PROGRAMMA P4 - Cultuur, Sport en Ontspanning |
Lasten |
||||
T51 - Sportbeleid en activering |
550.725 |
526.396 |
526.396 |
526.396 |
|
T52 - Sportaccommodaties |
4.212.151 |
4.051.372 |
4.247.619 |
4.312.085 |
|
T53 - Cultuurpresentatie, cultuurproductie en cultuurparticipatie |
1.794.961 |
1.823.477 |
1.801.639 |
1.801.630 |
|
T54 - Musea |
43.073 |
23.073 |
23.073 |
23.073 |
|
T55 - Cultureel erfgoed |
573.230 |
572.892 |
572.784 |
572.676 |
|
T56 - Media |
1.164.844 |
1.164.844 |
1.164.844 |
1.164.844 |
|
Totaal Lasten |
8.338.984 |
8.162.054 |
8.336.355 |
8.400.704 |
|
Baten |
|||||
T010 - Mutaties reserves |
80.639 |
9.927 |
9.939 |
9.952 |
|
T51 - Sportbeleid en activering |
400.471 |
180.458 |
180.458 |
180.458 |
|
T52 - Sportaccommodaties |
1.238.836 |
923.653 |
923.653 |
923.653 |
|
T53 - Cultuurpresentatie, cultuurproductie en cultuurparticipatie |
308.319 |
308.319 |
286.486 |
286.486 |
|
T54 - Musea |
|||||
T56 - Media |
30.965 |
30.965 |
30.965 |
30.965 |
|
Totaal Baten |
2.059.230 |
1.453.322 |
1.431.501 |
1.431.514 |
|
SALDO P4 - Cultuur, Sport en Ontspanning |
6.279.754 |
6.708.732 |
6.904.854 |
6.969.190 |
|
PROGRAMMA P5 - Maatschappelijke Ondersteuning |
Lasten |
||||
T010 - Mutaties reserves |
2.067.660 |
-1.965.560 |
49.220 |
49.220 |
|
T41 - Openbaar basisonderwijs |
246.699 |
246.699 |
246.699 |
246.699 |
|
T42 - Onderwijshuisvesting |
733.048 |
4.524.192 |
2.410.404 |
3.612.697 |
|
T43 - Onderwijsbeleid en leerlingzaken |
2.465.172 |
2.364.435 |
2.290.715 |
2.290.715 |
|
T61 - Samenkracht en burgerparticipatie |
7.127.437 |
6.800.581 |
6.800.565 |
6.800.551 |
|
T62 - Wijkteams |
856.024 |
838.024 |
838.024 |
838.024 |
|
T63 - Inkomensregelingen |
13.134.798 |
13.134.798 |
13.134.798 |
13.134.798 |
|
T64 - Begeleide participatie |
8.801.171 |
8.137.654 |
7.585.854 |
7.226.526 |
|
T65 - Arbeidsparticipatie |
1.902.402 |
1.902.402 |
1.902.402 |
1.902.402 |
|
T66 - Maatwerkvoorzieningen (WMO) |
1.309.764 |
1.279.764 |
1.279.764 |
1.279.764 |
|
T671 - Maatwerkdienstverlening 18+ |
10.870.606 |
10.870.606 |
10.870.606 |
10.870.606 |
|
T671A - Begeleiding (WMO) |
|||||
T672 - Maatwerkdienstverlening 18- |
12.929.668 |
12.929.668 |
12.929.668 |
12.929.668 |
|
T672A - Jeugdhulp begeleiding |
|||||
T672D - Jeugdhulp zonder verblijf overig |
|||||
T674B - Jeugdhulp crisis/LTA/GGZ-verblijf |
0 |
-993.476 |
-1.013.751 |
-1.013.751 |
|
T681 - Geëscaleerde zorg 18+ |
441.588 |
441.588 |
441.588 |
441.588 |
|
T6811 - Beschermd wonen (WMO) |
142.928 |
142.928 |
142.928 |
142.928 |
|
T6812 - Maatschappelijke- en vrouwenopvang (WMO) |
141.017 |
141.017 |
141.017 |
141.017 |
|
T682 - Geëscaleerde zorg 18- |
214.865 |
214.865 |
214.865 |
214.865 |
|
T6821 - Jeugdbescherming |
743.560 |
743.560 |
743.560 |
743.560 |
|
T6822 - Jeugdreclassering |
207.498 |
207.498 |
207.498 |
207.498 |
|
T71 - Volksgezondheid |
1.903.037 |
1.848.165 |
1.848.165 |
1.848.165 |
|
Totaal Lasten |
66.238.942 |
63.809.408 |
63.064.589 |
63.907.540 |
|
Baten |
|||||
T010 - Mutaties reserves |
-1.474.723 |
2.158.474 |
2.181.480 |
164.261 |
|
T41 - Openbaar basisonderwijs |
246.841 |
246.841 |
246.841 |
246.841 |
|
T42 - Onderwijshuisvesting |
23.957 |
23.957 |
23.957 |
23.957 |
|
T43 - Onderwijsbeleid en leerlingzaken |
893.925 |
893.925 |
893.925 |
893.925 |
|
T61 - Samenkracht en burgerparticipatie |
761.999 |
732.008 |
732.008 |
732.008 |
|
T63 - Inkomensregelingen |
10.146.229 |
10.149.545 |
10.149.545 |
10.149.545 |
|
T64 - Begeleide participatie |
834.306 |
834.306 |
834.306 |
834.306 |
|
T65 - Arbeidsparticipatie |
|||||
T66 - Maatwerkvoorzieningen (WMO) |
|||||
T671 - Maatwerkdienstverlening 18+ |
354.778 |
354.812 |
354.812 |
354.812 |
|
T71 - Volksgezondheid |
183.906 |
129.034 |
129.034 |
129.034 |
|
Totaal Baten |
11.971.218 |
15.522.902 |
15.545.908 |
13.528.689 |
|
SALDO P5 - Maatschappelijke Ondersteuning |
54.267.724 |
48.286.506 |
47.518.681 |
50.378.851 |
|
Totaal-generaal lasten |
126.487.000 |
118.575.918 |
118.919.663 |
119.892.919 |
|
Totaal-generaal baten |
127.314.358 |
118.795.760 |
118.736.742 |
118.522.910 |
|
Saldo (positief getal = tekort) |
-827.358 |
-219.842 |
182.921 |
1.370.009 |
|
De vermogens- en financieringspositie
Terug naar navigatie - De vermogens- en financieringspositieBij de beoordeling van de financiële positie van de gemeente dient ook de omvang te worden betrokken van de gemeentelijke weerstandscapaciteit. Het gaat hierbij om vrij aanwendbare middelen voor het opvangen van niet-structurele tegenvallers. De weerstandscapaciteit van de gemeente dient dus als buffer voor het opvangen van gemeentelijke risico’s. In de geactualiseerde paragraaf Weerstandsvermogen wordt uitvoerig ingegaan op de risico’s in relatie met de omvang van onze weerstandscapaciteit. Het belangrijkste onderdeel van de weerstandscapaciteit wordt gevormd door de vrij aanwendbare reserves. De algemene reserve is hierbij de belangrijkste. De verwachte stand van het weerstandsvermogen reserve per 1 januari 2025 is, rekening houdend met de voorstellen nieuw beleid uit deze begroting en het resultaat 2023, afgerond € 23,2 mln. (algemene reserve + algemene reserve grondexploitatie). De minimale omvang van deze reserve op basis van de door uw raad vastgestelde gewenste weerstandsratio van 2 bedraagt € 12,6 mln. Deze omvang is gebaseerd op de geïnventariseerde risico’s (zie paragraaf weerstandsvermogen hoofdstuk 3.1) van in totaal, incl. grondexploitatie, € 4,2 mln. Om daarbij een weerstandsratio van 2 te realiseren dient het totaal van de algemene reserves (alg. dienst en grondexploitatie samen) € 12,6 mln. te bedragen. Bij een verwachte algemene reserve grondexploitatie per 1-1-2025 van € 3,7 mln. dient dus de algemene reserve € 8,9 mln. te bedragen. Geconstateerd kan worden dat we op dit moment voldoen aan de door ons zelf vastgestelde gewenste weerstandsratio. In de paragraaf Weerstandsvermogen is ook ingezoomd op de gewenste minimale omvang van deze reserves gelet op de nu ingeschatte/geïnventariseerde risico’s. Daarbij is de constatering dat met de verwachte stand van beide algemene reserves per 1 januari 2025 wordt voldaan aan de beoogde minimale omvang.
Vanaf het begrotingsjaar 2017 wordt op basis van de herziene BBV een geprognosticeerde balans voor de komende planperiode in de begrotingsstukken opgenomen. Deze ziet er voor de komende planperiode als volgt uit.
Omschrijving |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bedragen x € 1.000 |
|||||||
31-12-2022 |
31-12-2023 |
31-12-2024 |
31-12-2025 |
31-12-2026 |
31-12-2027 |
31-12-2028 |
|
Activa |
|||||||
Vaste activa |
|||||||
Immateriële vaste activa |
678 |
1.163 |
1.164 |
1.134 |
1.105 |
1.075 |
1.045 |
Materiële vaste activa |
85.135 |
88.124 |
84.483 |
81.741 |
75.200 |
69.357 |
62.696 |
Financiële vaste activa |
5.194 |
5.367 |
6.949 |
9.329 |
12.507 |
16.483 |
21.258 |
Totaal vaste activa |
91.007 |
94.654 |
92.597 |
92.205 |
88.812 |
86.915 |
84.998 |
Vlottende activa |
|||||||
Voorraden |
-525 |
-2.326 |
-2.326 |
-1.000 |
-750 |
-500 |
0 |
Uitzettingen met een looptijd < 1 jaar |
15.769 |
15.275 |
15.000 |
15.000 |
15.000 |
15.000 |
15.000 |
Liquide middelen |
6 |
3 |
3 |
3 |
3 |
3 |
3 |
Overlopende activa |
4.730 |
4.450 |
4.450 |
4.450 |
4.450 |
4.450 |
4.450 |
Totaal vlottende activa |
19.980 |
17.402 |
17.127 |
18.453 |
18.703 |
18.953 |
19.453 |
Totaal activa |
110.987 |
112.056 |
109.724 |
110.658 |
107.515 |
105.868 |
104.451 |
Passiva |
|||||||
Vaste passiva |
|||||||
Eigen vermogen |
51.626 |
53.360 |
53.196 |
55.697 |
53.251 |
52.880 |
51.325 |
Voorzieningen |
7.992 |
8.553 |
7.980 |
7.453 |
6.898 |
6.343 |
5.788 |
Langlopende leningen |
27.020 |
23.574 |
20.728 |
21.007 |
20.866 |
20.145 |
20.838 |
Totaal vast passiva |
86.638 |
85.487 |
81.904 |
84.158 |
81.015 |
79.368 |
77.951 |
Vlottende passiva |
|||||||
Kasgeldleningen en banksaldi |
733 |
1.449 |
1.500 |
1.500 |
1.500 |
1.500 |
1.500 |
Overige schulden |
10.028 |
8.567 |
10.000 |
10.000 |
10.000 |
10.000 |
10.000 |
Overlopende passiva |
13.588 |
16.553 |
16.320 |
15.000 |
15.000 |
15.000 |
15.000 |
Totaal vlottende passiva |
24.349 |
26.569 |
27.820 |
26.500 |
26.500 |
26.500 |
26.500 |
Totaal passiva |
110.987 |
112.056 |
109.724 |
110.658 |
107.515 |
105.868 |
104.451 |
Ambities en Middelen in Balans (ingeboekte maatregelen)
Terug naar navigatie - Ambities en Middelen in Balans (ingeboekte maatregelen)Tabel 1: Ingeboekte maatregelen Spoor 1
Tabel 2: Ingeboekte maatregelen Spoor 2
Nieuw Beleid 2025
Terug naar navigatie - Nieuw Beleid 2025Tabel 1: Nieuwe voorstellen vanaf de Programmabegroting 2025, met startjaar 2025 e.v.
Nr. |
Omschrijving |
Progr. |
Invest. |
Bijdrage |
Netto |
Startjr |
L/B |
I/S |
V/N |
2025 |
2026 |
2027 |
2028 |
|
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 |
Toekomstbestendig (stad)huis van de stad |
1 |
16.100.000 |
16.100.000 |
2025 |
Last |
Inc. |
Nadeel |
908.000 |
908.000 |
||||
2 |
Toekomstbestendig (stad)huis van de stad (besparing energielasten) |
1 |
2027 |
Bate |
Struct. |
Voordeel |
-160.000 |
-160.000 |
||||||
3 |
Borgen rechtmatigheidsverklaring |
1 |
2025 |
Last |
Struct. |
Nadeel |
60.000 |
60.000 |
60.000 |
60.000 |
||||
4 |
Versterking samenwerking binnen Noord Oost Twente op gebied van Recreatie en toerisme |
2 |
2025 |
Last |
Struct. |
Nadeel |
35.000 |
35.000 |
35.000 |
35.000 |
||||
5 |
Onderzoek kwaliteit openbare ruimte bedrijventerreinen |
3 |
2025 |
Last |
Inc. |
Nadeel |
30.000 |
|||||||
6 |
Wijkverbeterplan Glinde Hooiland 2025 |
3 |
450.000 |
450.000 |
2025 |
Last |
Struct. |
Nadeel |
22.000 |
22.000 |
22.000 |
|||
7 |
Wijkverbeterplan Glinde Hooiland 2026 |
3 |
400.000 |
400.000 |
2026 |
Last |
Struct. |
Nadeel |
19.000 |
19.000 |
||||
8 |
Wijkverbeterplan Glinde Hooiland 2027 |
3 |
500.000 |
500.000 |
2027 |
Last |
Struct. |
Nadeel |
24.000 |
|||||
9 |
Wijkverbeterplan Glinde Hooiland 2028 |
3 |
300.000 |
300.000 |
2028 |
Last |
Struct. |
Nadeel |
||||||
10 |
Goed wonen in Oldenzaal |
3 |
2025 |
Last |
Inc. |
Nadeel |
30.000 |
|||||||
11 |
Eenmalig budget t.b.v. actualisatie MJOP Sportvelden |
4 |
2028 |
Last |
Inc. |
Nadeel |
5.000 |
|||||||
12 |
Implementatie toekomstbestendig beheermodel buitensportaccomodaties |
4 |
2025 |
Last |
Inc. |
Nadeel |
25.000 |
|||||||
13 |
Sportpark de Thij onderzoek toekomst sportpark |
4 |
2025 |
Last |
Inc. |
Nadeel |
20.000 |
|||||||
14 |
Het verbeteren van de akoestiek in diverse binnensportaccommodaties |
4 |
357.000 |
22.000 |
335.000 |
2025 |
Last |
Struct. |
Nadeel |
25.000 |
25.000 |
25.000 |
||
15 |
Aankoop Sportcafé de Kolk - Investering |
4 |
300.000 |
300.000 |
2025 |
Last |
Struct. |
Nadeel |
20.000 |
19.000 |
19.000 |
|||
16 |
Aankoop Sportcafé de Kolk - Exploitatielasten |
4 |
2025 |
Last |
Struct. |
Nadeel |
43.000 |
40.000 |
40.000 |
40.000 |
||||
17 |
Viering 80 jaar vrijheid in Oldenzaal |
4 |
2025 |
Last |
Inc. |
Nadeel |
20.000 |
|||||||
18 |
Huisvesting Sociaal Plein in Ganzenmarkt 11 (Krediet) |
5 |
3.250.000 |
3.250.000 |
2025 |
Last |
Struct. |
Nadeel |
211.000 |
209.000 |
206.000 |
|||
19 |
Huisvesting Sociaal Plein in Ganzenmarkt 11 (Exploitatie) |
5 |
2025 |
Last |
Struct. |
Nadeel |