Financiële algemene dekkingsmiddelen

Financiële bijstellingen Financiële algemene dekkingsmiddelen

Terug naar navigatie - - Financiële bijstellingen Financiële algemene dekkingsmiddelen

Rittenregistratie  (INTB-25-0639)  (€ 13.350 nadeel)

Voor de gemeentelijke voertuigen moet een rittenregistratie worden bijgehouden om te voldoen aan onze wettelijke verplichtingen. Om de rittenregistratie mogelijk te maken worden de gemeentelijke voertuigen  voorzien van een tracker. De trackers leggen alle ritten digitaal vast. Daarnaast wordt aan de hand van de rittenregistratie de uitstoot van CO2 bijgehouden om te voldoen aan de verplichtingen van het Rijk .De aanschafkosten bedragen € 13.250 (I) en de jaarlijkse abonnementskosten bedragen  € 5.500 (S). 

Aandelen Twence ( INTB-24- 06606) (€ 253.000 nadeel)

De verkoop van de aandelen Twence in 2024 heeft tot gevolg dat er geen dividend meer ontvangen wordt. Het begrote bedrag van € 253.000 komt daarmee te vervallen. 

Gemeentefonds Decembercirculaire 2024; volume accres 2025 e.v. ( INTB-25-06707) (€ 159.000 voordeel)

Genoemde verschillen betreffen aanpassingen t.o.v. de septembercirculaire 2024. De septembercirculaire is via de najaarsnota verwerkt in de begroting 2024 en meerjarenbegroting 2025 - 2028. De uitkomsten voor de jaarschijf 2024 van de Decembercirculaire wordt verwerkt in de jaarrekening 2024 via resultaatbestemming. Deze voorjaarsnota verwerkt de effecten voor de jaren 2025 e.v.  Het gaat hier om de volumecorrectie a.g.v. het actualiseren van CBS cijfers waarop de uitkomst van het gemeentefonds is gebaseerd. Voor 2025 betreft dit € 159.000.

Uitkering positief jaarresultaat 2024 GBTwente   (INT-25-03376) ( 56.000 voordeel)

Door GBTwente wordt € 1.724.350 terugbetaald aan de deelnemers aan de gemeenschappelijke regeling (Oldenzaal € 116.707, Programma 3 € 56.000).

Winstuitkering Openbaar Lichaam Crematoria Twente (OLCT) (€ 11.000 voordeel)
De winstuitkering van de verbonden partij OLCT wordt voor de periode 2025-2029 verhoogd met € 25.000 naar € 400.000. Dit bedrag wordt over de deelnemende partijen verdeeld. Het budget is al enkele jaren niet op de meest recente winstuitkering aangepast, waardoor een structureel voordeel van € 11.000 gerealiseerd wordt.

Inkoop en implementatie Bibob- en ondermijningsapplicatie (€ 30.000 nadeel)
Er is behoefte binnen de organisatie aan een informatiesysteem waarbinnen de werkprocessen Bibob en (signalen van) ondermijning gedigitaliseerd en ondersteund worden. Hiermee kunnen we ons werk gestructureerd en accuraat uitvoeren. Er is een krediet van € 30.000 toegekend voor deze applicatie. Dit had echter geen krediet moeten zijn. De kosten dienen via de exploitatie te lopen. Dit levert een incidenteel nadeel op van € 30.000 in 2025 (aanschaf applicatie). Anderzijds levert dit een structureel voordeel op van € 6.450 per jaar vanaf 2026 aangezien er geen sprake is van kapitaallasten t.a.v. de investering.

Lagere rentelasten op bestaande langlopende uitstaande leningen (  315.000 voordeel )
De hoogte van de leningen (opgenomen gelden) zijn op het moment lager dan dat in de begroting rekening mee is gehouden. Tevens is het rente-percentage over deze leningen lager geworden ten opzichte van waar in de begroting mee gerekend is (4% t.o.v. 2,25%). Hierdoor is de verwachting dat er minder rente betaald dient te worden in 2025 over de leningen (opgenomen gelden). Dit levert een incidenteel voordeel op van € 315.000.

Lagere rentelasten op nieuw aan te trekken langlopende geldleningen (€ 613.000 voordeel)
Op het moment zijn er nog geen nieuwe geldleningen in 2025 aangetrokken. In de begroting was hier wel rekening mee gehouden. Dit wordt voornamelijk veroorzaakt door uitgestelde investeringen. De verwachting is dat er niet op korte termijn een grote nieuwe geldlening aangetrokken wordt. Tevens is de rente gedaald (4% t.o.v. 2,25%). Hierdoor is het de verwachting dat er minder rente betaald hoeft te worden dan begroot. Dit levert een incidenteel voordeel op van € 613.000. 

Rentelasten rekening-courant  (€ 21.000 nadeel)
Op de rekening-courant die we hebben kan zowel een positief als een negatief saldo staan met als gevolg dat er zowel rente ontvangen kan worden als dat er rente betaald dient te worden. Omdat de rekening-courant snel om kan slaan van positief naar negatief en vice versa is het lastig in te schatten hoeveel rente betaald dient te worden dan wel hoeveel rente wordt ontvangen. In 2025 is er al € 21.000 aan rente betaald (terwijl dit niet was begroot). Dit wordt nu bijgesteld en leidt tot een incidenteel.

Rentelasten rente kortlopende geldleningen (€ 130.000 voordeel )
De hoogte van de leningen (opgenomen gelden) zijn op het moment lager dan dat in de begroting rekening mee is gehouden. Tevens is het rente-percentage over deze leningen lager geworden ten opzichte van waar in de begroting mee gerekend is (4% t.o.v. 2,25%). Hierdoor is de verwachting dat er minder rente betaald dient te worden in 2025 over de leningen (opgenomen gelden). Dit levert een incidenteel voordeel op van € 130.000

Verwachte rentebaten rekening-courant Schatkistbankieren  (€ 50.000 voordeel)
Op de rekening-courant die we hebben kan zowel een positief als een negatief saldo staan met als gevolg dat er zowel rente ontvangen kan worden als dat er rente betaald dient te worden. Omdat de rekening-courant snel om kan slaan van positief naar negatief en vice versa is het lastig in te schatten hoeveel rente betaald dient te worden dan wel hoeveel rente wordt ontvangen.  Sinds een aantal jaren zijn decentrale overheden verplicht om deel te nemen aan het schatkistbankieren. Binnen het schatkistbankieren worden alle overtollige middelen op de bankrekening(en) van de decentrale overheid, boven een vooraf vastgestelde grens, automatisch afgeroomd naar de schatkist bij het ministerie van Financiën. Voorgaande jaren is er steeds rente ontvangen (tussen de € 80.000 - € 100.000 per jaar). Ook voor dit jaar verwachten we weer een plus. Deze wordt ingeschat op € 50.000 (incidenteel voordeel). 

Hogere schoonmaakkosten i.v.m. ziekte ( € 30.000 nadeel)
Het schoonmaakcontract is uitgebreid. Zo verrichten een aantal personen van CSU Cleaning Services werkzaamheden binnen het bedrijfsrestaurant in verband met ziekte van werknemers bij de Gemeente Oldenzaal. Dit leidt tot hogere schoonmaakkosten, zijnde een verwacht incidenteel nadeel van € 30.000.

Actualisatie energiekosten stadhuis  (€  64.000 nadeel)
De energiekosten vallen de laatste jaren hoger uit dan begroot. Deze energiekosten dienen voor dit jaar te worden geactualiseerd. Dit leidt tot een incidenteel nadeel van € 64.000.

Personeelslasten Domein bedrijfsvoering, team financiën (€ 500.000 budgettair neutraal, dekking uit reserves)

Als gevolg van een nieuwe accountant en de benodigde kwaliteitsslag die we maken op onder andere de P&C documenten, is incidenteel extra inzet nodig – en dus extra kosten in het jaarrekeningtraject. Daarnaast is in voorbereiding op het ravijnjaar en de aangekondigde bezuinigingen extra inzet op de kadernota en begroting noodzakelijk. Ook geldt dat  door lastig invulbare functies, een krappe arbeidsmarkt en natuurlijk verloop extra inhuur nodig is om de continuïteit van de financiële advisering te waarborgen.  Voorgesteld wordt om dit incidentele nadeel te dekken uit de reserve organisatie (knelpuntenpot) ad € 150.000 en de algemene reserve ad € 350.000.

Loonkosten strategisch projectleider t.l.v. motie Masterplan Zuidelijke Entree (budgettair neutraal)

Bij de Kadernota 2025 heeft de raad een motie aangenomen voor het Masterplan Zuidelijke Entree en hiervoor € 150.000 beschikbaar gesteld. Een deel, 92.500, hiervan wordt nu ingezet voor de loonkosten van een aangetrokken strategisch projectleider. Per saldo budgettair neutraal.  Het budget  wordt overgeboekt naar loonkosten ( Programma FAD ) en middels doorbelasting van de loonkosten komen deze kosten terug  in Programma 3 .

Overige bijstellingen kleiner dan € 10.000  en administratieve wijzigingen:

  • Betreft het opschonen van kleine en negatieve budgetten in de primitieve begroting 2025.
  • Opleidingsbudget buitenbeheer
  • Herverdeling stelpost Gazprom, € 450.000 verdeeld over meerdere programma's
  • Correctie coördinator Sociaal Plein
  • Correctie ontvangen rente woningbouw/-beleid  naar Taakveld Treasury
Wat heeft het gekost? (bedragen x € 1.000)
Lasten Baten
Primaire begroting
Begroting na Najaarsnota 2024 en budgetoverheveling
Wijziging VJN incidenteel
V/ N
Raming na wijziging
Financiële Algemene Dekkingsmidddelen
Lasten
17.211
17.548
-116
N
17.664
Baten
99.484
103.978
877
V
104.854
Saldo
82.273
86.430
761
V
87.191
MRV2 Mutaties Reserves en voorzieningen
Lasten
241
241
0
241
Baten
-2.826
-4.879
500
V
-4.379
Saldo
-3.067
-5.120
500
V
-4.620
Resultaat
79.206
81.310
1.261
V
82.571