Financiën
Financieel totaaloverzicht
Terug naar navigatie - - Financieel totaaloverzichtFinancieel totaaloverzicht
De najaarsnota 2025 geeft de voortgang over de eerste acht maanden van 2025 weer. Er zijn actualisaties verricht op aanvaard beleid en autonome ontwikkelingen zijn opgenomen. Nieuw beleid wordt niet meegenomen in deze najaarsnota.
De mutaties op de actualisatie en autonome ontwikkelingen worden per programma in beeld gebracht. Het totale resultaat van de financiële bijstellingen bij deze najaarsnota 2025 leidt tot een voordelig resultaat van €1.795.000.
Het begrotingssaldo 2025 na de voorjaarsnota 2025 bedroeg €2.178.000 voordelig en komt met de financiële bijstellingen bij de najaarsnota 2025 uit op een voordelig saldo van €3.973.000.
Verloopoverzicht Begroting 2025 na najaarsnota |
||||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Primitieve begrotingssaldo 2025 |
Begroot na wijziging |
Najaarsnota 2025 |
Begrotingssaldo na
Najaarsnota 2025 |
|||||
Resultaat |
827 |
V |
2.178 |
V |
1.795 |
V |
3.973 |
V |
Het voordelige saldo van deze najaarsnota ad. €1.795.000 is onder meer te verklaren door:
- Gemeentefonds meicirculaire 2025 (voordeel €1.006.000)
- Gemeentefonds septembercirculaire 2025 (voordeel €1.965.000)
- Budget jeugd (voordeel €1.173.000)
- Budget WMO (nadeel €294.000)
- HR21 beleid (nadeel €250.000)
- Dotatie voorziening rioolheffing (nadeel €229.000)
- Dotatie voorziening wethouders en wachtgelden (nadeel €500.000)
- Dotatie voorziening RVU (nadeel €228.000)
- Doorbelasting (geactiveerde) uren (nadeel €500.000)
- Stelpost stuwmeer kapitaallasten investeringen (nadeel €385.000)
Door de mutaties in de najaarsnota 2025 en de meerjarige mutaties uit de septembercirculaire 2025 wijzigt het saldi van de meerjarenbegroting 2025-2029. Het saldo van de mutaties van deze najaarsnota bedraagt €1.795.000. Door deze mutaties komt het begrotingssaldo 2025 op een positief resultaat van €3.973.000. Voorgesteld wordt om dit resultaat tussentijds als resultaatbestemming toe te voegen aan de algemene reserve.
Dit leidt tot een volgend verloopoverzicht 2025-2029:
2025 |
2026 |
2027 |
2028 |
2029 |
||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Saldi Programmabegroting |
971.000 |
526.000 |
1.061.000 |
63.000 |
0 |
|||||
Mutatie Voorjaarsnota |
||||||||||
Saldo financiële mutaties voorjaarsnota 2025 |
1.207.000 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|||||
Meerjarige financiële effecten |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|||||
1.207.000 |
0 |
0 |
0 |
0 |
||||||
Saldi begroting na Voorjaarsnota 2025 |
2.178.000 |
526.000 |
1.061.000 |
63.000 |
0 |
|||||
Mutatie Najaarsnota |
||||||||||
Financiële mutaties |
1.795.000 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|||||
Meerjarige financiële effecten |
0 |
0 |
0 |
0 |
-261.000 |
|||||
Saldi financiële mutaties Najaarsnota 2025 |
1.795.000 |
0 |
0 |
0 |
-261.000 |
|||||
Saldo begroting na Najaarsnota 2025 |
3.973.000 |
526.000 |
1.061.000 |
63.000 |
-261.000 |
|||||
Tussentijdse resultaatbestemming naar bestemmingsreserve |
-1.416.000 |
|||||||||
Tussentijdse resultaatbestemming naar algemene reserve |
-2.557.000 |
|||||||||
Saldi meerjarenbegroting 2025-2029 |
0 |
526.000 |
1.061.000 |
63.000 |
-261.000 |
|||||
Budgetoverhevelingen
Terug naar navigatie - - BudgetoverhevelingenVanwege onze beperkte financiële en organisatorische capaciteit blijkt het niet mogelijk om alle uit te voeren werkzaamheden voor 2025 tegelijkertijd op te pakken. Voorgesteld wordt om de volgende budgetten over te hevelen naar 2026.
Van de overgehevelde budgetten wordt €1.283.000 overgeboekt naar de reserve nog uit te voeren werkzaamheden. Dit bedrag zal in 2026 worden onttrokken uit de reserve en worden toegevoegd aan de budgetten.
Bedragen x € 1.000 |
|||
|---|---|---|---|
nr. |
Budgetoverheveling |
Progr. |
Over2026 |
1. |
Werkbudget integrale veiligheidszorg |
1 |
27 |
2. |
Onderzoek kwaliteit openbare ruimte |
2 |
30 |
3. |
Vergroenen Plechelmusplein |
2 |
150 |
4. |
Subsidieregeling energieke buurt |
2 |
400 |
Dekking uit reserve Duurzaamheid |
2 |
-400 |
|
5. |
Motie Masterplan Zuidelijke Entree |
3 |
58 |
Dekking uit Algemene Reserve |
3 |
-58 |
|
6. |
Faciliteren wooninitiatieven overige locaties |
3 |
25 |
7. |
Warmteprogramma |
3 |
25 |
8. |
Uitbreiding bedrijventerrein Hanzepoort-West |
3 |
54 |
9. |
Oldenzaal aantrekkelijke woonstad |
3 |
200 |
10. |
Omgevingsplan |
3 |
200 |
11. |
Sportpark de Thij: onderzoek toekomst sportpark |
4 |
15 |
12. |
Implementatie toekomstbestendig beheermodel buitensportaccommodaties |
4 |
15 |
13. |
Herstelwerkzaamheden grafheuvel |
4 |
20 |
Dekking uit Reserve cultuurhistorisch inititatief |
4 |
-20 |
|
14. |
Motie populatiebekostiging Sociaal Domein |
5 |
250 |
Dekkking uit Algemene Reserve |
5 |
-250 |
|
15. |
Geoormerkte gelden WSW/Nieuw beschut |
5 |
76 |
16. |
Inkoopplan overeenkomst sociaal ontwikkelbedrijf |
5 |
300 |
17. |
Digitalisering persoonskaarten, akten burgerlijke stand en woningkaarten |
FAD |
76 |
18. |
Aanschaf applicatie Bibob |
FAD |
30 |
19. |
Training agressie & geweld en BHV training |
FAD |
60 |
Totaal te storten in reserve nog uit te voeren werkzaamheden |
1.283 |
||
Toelichting
Terug naar navigatie - Budgetoverhevelingen - Toelichting1. Werkbudget Integrale veiligheidszorg
Bij de programmabegroting 2025 is incidenteel een budget van €27.000 beschikbaar gesteld voor het opstellen van het integraal veiligheidsbeleid. Dit is een arbeidsintensief traject. Door de beperkte ambtelijke capaciteit en bijkomende taken - zoals ondermijning, zorg en veiligheid, Bibob, het weerbaar maken van onze samenleving en toezicht - loopt het opstellen van het beleidsplan vertraging op. Voorgesteld wordt om het budget over te hevelen naar 2026.
2. Onderzoek openbare ruimte bedrijventerreinen
Bij de programmabegroting 2025 is incidenteel een budget van €30.000 beschikbaar gesteld voor een onderzoek naar de openbare ruimte op bedrijventerreinen. Door de krapte op de arbeidsmarkt is er onvoldoende personele capaciteit beschikbaar, waardoor het onderzoek volgend jaar plaatsvindt. Voorgesteld wordt om het bedrag over te hevelen naar 2026.
3. Vergroenen Plechelmusplein
Bij de programmabegroting 2025 is incidenteel €327.000 budget beschikbaar gesteld voor vergroeningsprojecten, waaronder €175.000 voor Plechelmusplein. De ontwerpschets is gereed waardoor we in het najaar van 2025 kunnen starten met de uitvoering. Het project wordt in 2026 gerealiseerd. Voorgesteld wordt om van het beschikbaar gestelde budget €150.000 over te hevelen naar 2026.
4. Subsidieregeling energieke buurt
Voor een energieke buurt is een subsidieregeling vastgesteld (conform collegebesluit INTB-25-06958) voor een periode van 1 oktober 2025 tot en met 31 december 2026. Hiervoor is €400.000 beschikbaar gesteld uit de reserve Duurzaamheid. Naar verwachting wordt in 2025 nog geen beroep gedaan op deze regeling. Voorgesteld wordt het budget en de bijbehorende onttrekking uit de reserve Duurzaamheid over te hevelen naar 2026.
5. Motie Masterplan Zuidelijke Entree
Bij de Kadernota 2025 heeft de raad een motie (nr. 1403) aangenomen voor het Masterplan Zuidelijke Entree en incidenteel €150.000 beschikbaar gesteld met dekking uit de algemene reserve. Bij de voorjaarsnota 2025 is €92.500 ingezet voor het aantrekken van een strategisch projectleider. Het opstellen van een masterplan c.q. een omgevingsprogramma duurt langer dan een jaar. In de omgevingsvisie wordt een grote stap gezet in de ontwikkeling van een ruimtelijk kader voor de ontwikkeling van de zuidelijke entree.
De omgevingsvisie is vertraagd en daarom ook omzetting van de omgevingsvisie naar een programma c.q. masterplan. Voorgesteld wordt om het nog niet ingezette budget van €57.500 en de bijbehorende onttrekking uit algemene reserve over te hevelen naar 2026. Hierdoor kunnen de voorbereidende werkzaamheden voor het masterplan Oldenzaal / omgevingsprogramma gecontinueerd worden.
6. Faciliteren wooninitiatieven overige locaties
Bij de programmabegroting 2023 is voor 2025 incidenteel €50.000 beschikbaar gesteld. Voor de voorbereidingsfase op het uitvoeren van dit initiatief is een trainee aangesteld. De kosten hiervan bedragen €25.000. De uitvoeringsfase vindt plaats in het vierde kwartaal 2025 en in het eerste kwartaal 2026. Voorgesteld wordt om voor deze fase het resterende budget van €25.000 over te hevelen naar 2026.
7. Warmteprogramma
In 2025 zijn twee projecten die een bijdrage leveren aan de uitwerking van het warmteprogramma uitgevoerd via EvNOT en ook doorbelast via EvNOT. Voor 2026 worden meerdere projecten ter ondersteuning van de uitwerking van het warmteprogramma in EvNOT verband uitgevoerd en worden de eerste stappen gezet om te komen tot lokale uitvoeringsplannen. Voorgesteld wordt om €25.000 over te hevelen naar 2026 om invulling te kunnen geven aan lokale projecten.
8. Uitbreiding bedrijventerrein Hanzepoort-West
Bij de programma 2024 is incidenteel €54.000 beschikbaar gesteld voor het project Hanzepoort West. Dit bedrag is overgeheveld naar 2025 in verband met ontwikkelingen rondom het in ons eigendom zijnde boerderij op Hanzepoort-West. Vanaf 2024 voeren we gesprekken met de huurder van deze boerderij. We hadden verwacht om in 2025 hierover meer duidelijkheid te kunnen geven maar het traject blijkt langer te duren dan voorzien. Voor de herontwikkeling van het gebied dienen wij een planologische onderbouwing te maken welke wijzigingen noodzakelijk zijn. Het betreft hier onder meer het aanpassen van bestemmingsplannen en het verkrijgen van vergunningen. Zodra de gesprekken met de huurder zijn afgerond, zullen er verscheidene onderzoeken moeten worden uitgevoerd, waaronder milieueffectrapportages, verkeersstudies, en archeologisch onderzoek.
In afwachting van de uitkomst van de gesprekken achten wij het verstandig om de geplande uitvoering en het bijbehorende budget over te hevelen. Dit geeft ons de benodigde tijd en ruimte om de gesprekken met de huurder goed af te ronden en biedt ons de mogelijkheid om daarna een gefundeerd plan te ontwikkelen. Hiermee kunnen we pas in een later stadium op verantwoorde wijze de benodigde onderzoeken uitvoeren en de daarbij behorende kosten dekken. Voorgesteld wordt om het budget van €54.000 over te hevelen naar 2026.
9. Oldenzaal aantrekkelijk woonstad
Wonen/stedelijke ontwikkeling is een speerpunt van de gemeente Oldenzaal. Hiervoor zijn de afgelopen jaren incidentele middelen beschikbaar gesteld door de raad. Het resterende (van 2024 naar 2025 overgehevelde) incidentele budget bedraagt €200.000. Gelet op de ambities van het college is het van groot belang dat de middelen voor wonen en stedelijke ontwikkeling maximaal worden gebundeld en meerjarig blijvend ingezet te kunnen worden. Vanwege het intrekken van de omgevingsvisie Oldenzaal en het verschuiven van de inwerkingtreding van de Wet versterking regie Volkshuisvesting (versterken van de woningbouw) naar 2026 hebben we in 2025 het budget niet kunnen inzetten.
Het nogmaals overhevelen van het budget van €200.000 naar 2026 is noodzakelijk om onder andere het opstellen van een huisvestingsverordening en programma volkshuisvesting adequaat op te kunnen pakken. Zonder dit budget kunnen wij in 2026 geen huisvestingsverordening opstellen en de voorbereiding voor het programma Volkshuisvesting niet opstarten. Gezien de politieke aandacht voor deze dossiers is dat onwenselijk. Voorgesteld wordt om het budget van €200.000 over te hevelen naar 2026.
10. Omgevingsplan
Door het intrekken van de omgevingsvisie en de daaruit voortvloeiende extra werkzaamheden stellen wij voor het resterende budget van €200.000 voor het omgevingsplan over te hevelen naar 2026. Daarmee wordt formeel afgeweken van onze spelregels rondom budgetoverheveling, aangezien het om een structureel budget gaat. Gezien de omstandigheden achten wij deze afwijking echter gerechtvaardigd.
11. Sportpark de Thij: onderzoek toekomst sportpark
Bij de programmabegroting 2025 is incidenteel €20.000 beschikbaar gesteld voor een onderzoek naar de toekomst van sportpark de Thij. De opdracht wordt dit jaar nog gegund en de werkzaamheden starten waarschijnlijk in het vierde kwartaal van 2025. Hiervoor maken we nog kosten. Het onderzoek loopt naar verwachting door tot het eerste halfjaar van 2026. Voorgesteld wordt om van het beschikbaar gestelde budget €15.000 over te hevelen naar 2026.
12. Implementatie toekomstbestendig beheermodel buitensportaccommodaties
De gemeente Oldenzaal wenst inzicht te krijgen in de mogelijke opties voor een toekomstbestendig beheermodel voor de buitensportaccommodaties in de gemeente. Dit is reeds onderzocht maar er was in 2025 aanvullend onderzoek nodig. Hiervoor is bij de programmabegroting 2025 incidenteel €25.000 beschikbaar gesteld voor verder onderzoek. De werkzaamheden zijn in oktober 2025 gestart en de werkzaamheden lopen in ieder geval door tot in het tweede kwartaal van 2026. Voorgesteld wordt om van het beschikbaar gestelde budget €15.000 over te hevelen naar 2026.
13. Herstelwerkzaamheden grafheuvel
In de wijk De Thij bevindt zich een grafheuvel uit de late Steentijd, die sinds 1974 is aangemerkt als rijksmonument en eigendom is van de gemeente Oldenzaal. In de omgeving van de grafheuvel zijn veel bijzondere archeologische vondsten gedaan. Begin 2025 is geconstateerd dat deze grafheuvel beschadigd is. Voor de herstelwerkzaamheden is incidenteel €25.000 beschikbaar uit de reeds gereserveerde middelen subsidieregeling van de reserve Cultuurhistorisch initiatief Oldenzaal. Inmiddels is gestart met de herstelwerkzaamheden. De afronding vindt in 2026 plaats. Voorgesteld wordt het budget van €20.000 en de bijbehorende onttrekking uit de reserve cultuur historische initiatief over te hevelen naar 2026.
14. Motie populatiebekostiging Sociaal Domein
Bij de Kadernota 2025 heeft de raad een motie (nr. 1405) aangenomen om samen met de sociale partners tijdens de nieuwe duur van de nieuwe regionale contractperiode (ingaande op 1 januari 2025) een plan van aanpak te ontwikkelen dat resulteert in een nieuw systeem waarin gewerkt wordt met één hoofdaannemer en een gedragen uitvoeringsplan te presenteren voor de bespreking van de kadernota van 2027. Hiervoor is incidenteel €250.000 met dekking uit de algemene reserve beschikbaar gesteld.
Er vindt een verkenning plaats hoe deze motie ten uitvoer moet worden gebracht in relatie tot gemeentelijke ontwikkelingen zoals de integrale toegang en het sociaal plein. De samenwerking zorg- en welzijn moet uiteindelijk in 2029 zijn vormgegeven waarbij we ons baseren op het Richtinggevend Kader VNG, visie Sociale Basis en op de Hervormingsagenda en advies van Tamara van Ark. Begin 2026 gaan we van start met de verkenning en de bijbehorende plan van aanpak. Voorgesteld wordt om het budget van €250.000 en de bijbehorende onttrekking uit de algemene reserve over te hevelen naar 2026.
15. Geoormerkte gelden WSW/Nieuw beschut
Gemeenten zijn verantwoordelijk voor de inrichting van de sociale infrastructuur en daarbij behorende doelen ten aanzien van het ondersteunen van mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Vanaf 2025 tot en met 2034 is (impuls)budget beschikbaar om de infrastructuur van sociaal ontwikkelbedrijven te versterken. Voor 2025 is €76.000 beschikbaar. Dit willen we inzetten ter dekking van de initiële kosten 2026 die gepaard gaan met de overgang van de uitvoering van de WSW van Larcom naar DCW/SWB. Omdat 2025 het laatste jaar is van de bestaande infrastructuur - de uitvoering van de WSW is nog door Larcom uitgevoerd - is dit bedrag niet in 2025 aangewend. Gezien de onzekerheid omtrent de initiële kosten van deze samenwerking wordt voorgesteld om het budget over te hevelen naar 2026.
16. Inkoopplan overeenkomst sociaal ontwikkelbedrijf
Het project voor de overgang van beschut werk van Larcom naar de publiek-publieke samenwerking met DCW (Enschede), SWB en de gemeente Losser loopt in 2025 en 2026. De €300.000 die beschikbaar is gesteld (conform collegevoorstel INTB-24-6506) is overgeheveld naar 2025. Op 1 januari 2026 starten we met de nieuwe samenwerking. In verband met de vele werkzaamheden die uitgevoerd moeten worden, lukt het niet om alles te regelen voor het eind van 2025. Een groot deel van de kosten worden gemaakt in 2026. Dit zijn noodzakelijke kosten die gemaakt moeten worden om het project niet verder te laten stagneren. Voorgesteld wordt om de €300.000 nogmaals over te hevelen naar 2026.
17. Digitalisering persoonskaarten, akten burgerlijke stand en woningkaarten
Er is incidenteel €76.000 budget beschikbaar gesteld (conform collegevoorstel INTB-25-06811) voor het digitaliseren van de akten van de burgerlijke stand, woningkaarten en persoonskaarten waarmee de toegankelijkheid van deze archieven wordt vergroot, zoek- en wachttijden worden verkort en verdere schade aan kwetsbare fysieke documenten door slijtage en inktvraat worden voorkomen. Naast een structurele verbetering in dienstverlening en informatiebeheer, is digitalisering een belangrijke randvoorwaarde om de dienstverlening voor inwoners tijdens de eventuele verbouwperiode van het stadhuis onverminderd te kunnen voortzetten. De gunning wordt eind 2025 verwacht en de uitvoering in 2026. Voorgesteld wordt om het budget over te hevelen naar 2026.
18. Aanschaf applicatie Bibob
Binnen de gemeentelijke organisatie is behoefte aan een informatiesysteem dat de werkprocessen Bibob en (signalen van) ondermijning digitaliseert en ondersteunt. De intentie was om de applicatie extern aan te schaffen maar er is besloten het systeem in eigen beheer te ontwikkelen. Hiervoor is incidenteel €30.000 budget beschikbaar. De precieze vormgeving van het project is nog niet bekend. Naar verwachting wordt in 2026 gestart met de werkzaamheden. Voorgesteld wordt om het budget over te hevelen naar 2026.
19. Training agressie en geweld
Bij de programmabegroting 2025 is incidenteel €80.000 budget beschikbaar gesteld voor trainingen tegen agressie en geweld en BHV training. In afwachting van besluitvorming over veilige dienstverlening zijn de trainingen pas medio 2025 gestart. Hierdoor wordt het budget niet volledig ingezet in 2025. In 2026 worden nog trainingen georganiseerd. Voorgesteld wordt om van het beschikbaar gestelde budget €60.000 over te hevelen naar 2026.
Aanvraag investeringskredieten
Terug naar navigatie - - Aanvraag investeringskredietenBij de najaarsnota 2025 zijn een aantal investeringen gestart waarvan het krediet nog door uw raad gevoteerd moeten worden. Hieronder vindt u een overzicht welke kredieten dat betreft met daarbij een toelichting:
bedragen x €1.000 (+ voordeel / - = nadeel) |
|||
|---|---|---|---|
Nr. |
Afwijkingen |
Programma |
2025 |
1. |
Investeringskrediet Ontwikkelplan Hengelosestraat |
Bereikbaarheid en openbare ruimte |
50 |
Investeringskrediet Wijkverbeterplan Glinde-Hooiland 2025 |
Bereikbaarheid en openbare ruimte |
-50 |
|
2. |
Investeringskrediet Oliemolenstraat |
Bereikbaarheid en openbare ruimte |
100 |
Investeringskrediet Oliemolenstraat (subsidie) |
Bereikbaarheid en openbare ruimte |
-100 |
|
3. |
Vervanging tractiemiddelen |
Financiële Algemene Middelen (FAD) |
636 |
4. |
Investeringskrediet inventaris sociaal ontwikkelbedrijf |
Financiële Algemene Middelen (FAD) |
288 |
Saldo |
924 |
||
Toelichting
Terug naar navigatie - Aanvraag investeringskredieten - Toelichting1. Investeringskrediet ontwikkelplan Hengelosestraat
Voor het project ontwikkelplan Hengelosestraat 152 wordt dekking voorzien van €50.000 uit het project wijkverbeterplan Glinde-Hooiland 2025. Wij verzoeken u om het krediet over te hevelen.
2. Investeringskrediet Oliemolenstraat
Voor het project Oliemolenstraat hebben wij een subsidie ontvangen van €100.000. Wij stellen voor om deze subsidie toe te voegen aan het bestaande investeringskrediet. De lasten zullen met hetzelfde bedrag verhoogd worden. Dit verloopt budgettair neutraal.
3. Investeringskrediet tractie
In 2025 zijn diverse voertuigen en werktuigen (tractie) aangeschaft ter vervanging en verduurzaming van het tractiepark. Het gaat om bestelwagens, tractoren, werktuigendragers, een veegauto en een elektrische personenauto. De totale investeringskrediet bedraagt €636.000. In de begroting 2025 is tractie uitgezonderd van de verplichting om de raad vooraf separaat te informeren over de invulling van kredieten. Omdat in dit jaar wel uitgaven zijn gedaan, is voor de rechtmatigheid alsnog een raadsbesluit nodig om het krediet formeel vast te stellen.
4. Investeringskrediet Sociaal ontwikkelbedrijf Oldenzaal en Losser
Per 1 januari 2026 start de publiek-publieke samenwerking voor beschut werk tussen DCW (Enschede), SWB, de gemeente Losser en de gemeente Oldenzaal. In het kader van deze overgang van Larcom naar de nieuwe samenwerkingsvorm worden diverse activa en inventaris overgenomen en zijn aanvullende investeringen noodzakelijk.
Om de locatie tijdig operationeel te maken, is het van belang dat er voldoende kantoor- en productiemeubilair en productiemiddelen beschikbaar zijn. Daarom is besloten de inventaris van Larcom over te nemen, waarvoor de kosten €190.000 bedragen. Daarnaast moet een gedeelte van het meubilair op de locatie worden vervangen, omdat dit niet voldoet aan de eisen voor goede werkplekken voor de medewerkers. Het exacte bedrag is nog niet bekend, mede vanwege een mogelijke aanbestedingsprocedure, maar SWB en DCW hebben hiervoor een eerste inschatting gemaakt van €220.250.
De totale geschatte investeringskosten komen daarmee uit op €410.250. Deze kosten worden gedeeld met de gemeente Losser, waarbij een verdeelsleutel van 70% voor de gemeente Oldenzaal en 30% voor de gemeente Losser wordt gehanteerd. Op basis hiervan bedraagt de kredietaanvraag voor de gemeente Oldenzaal €288.000.
Wij vragen u om dit krediet beschikbaar te stellen zodat de noodzakelijke investeringen gedaan kunnen worden om op 1 januari 2026 om beschut werk uit te voeren.