Financiële mutaties van aanvaard beleid
Terug naar navigatie - Financiële mutaties van aanvaard beleid
1. Raadsinfobrief 24-13286 Decembercirculaire 2023 Gemeentefonds
In de decembercirculaire 2023 zijn de aantallen voor de maatstaf Huishoudens met een laag inkomen (met drempel) geactualiseerd. Als de lokale aantallen minder stijgen dan de landelijke aantallen neemt het aandeel van een individuele gemeente af. In Oldenzaal zijn deze aantallen vooralsnog niet gestegen waardoor het nadeel voor de jaren 2024 e.v. € 355.000 bedraagt.
2. INTB-24-06258 Vergoeding overname clubgebouw De Reisduif
Postduivenvereniging De Reisduif heft zichzelf op door een teruglopend ledenaantal. De vereniging bezit, met een recht van opstal, een clubgebouw op sportpark ‘t Venterink. Volgens het Burgerlijk Wetboek gaat het clubgebouw na het opheffen van het recht van opstal over naar de gemeente Oldenzaal. Hiervoor moeten wij wettelijk een vergoeding betalen aan De Reisduif. In overleg met De Reisduif is een vergoeding overeengekomen (€ 25.000). Om een passende invulling voor het clubgebouw te vinden wordt het clubgebouw in ieder geval tot 1 januari 2026 opgenomen in het gemeentelijk vastgoed. Eind 2025 wordt dit geëvalueerd en wordt een nieuw voorstel gemaakt voor de verdere invulling van het pand.
3. INTB-24-06356 Toekomstvisie Oldenzaal 2040
Hoe zorgen we er met elkaar voor dat Oldenzaal in 2040 nog altijd een fijne stad is om te wonen, te werken en te verblijven? Daarover hebben de afgelopen maanden inwoners, ondernemers en organisaties van Oldenzaal met elkaar en met ons van gedachten gewisseld. Vanuit de overtuiging dat ‘de jeugd de toekomst heeft’ waren kinderen en jongeren hierbij actief betrokken. De reacties zijn samengebracht in Oldenzaal 2040: een visie waarin de waarden die zijn opgehaald richting geven aan de toekomst van de stad. Het college heeft besloten de toekomstvisie voor te leggen aan de gemeenteraad. Wanneer de raad van mening is dat de samenleving voldoende en op de juiste manier is betrokken bij het tot stand komen van de visie, wordt de visie gebruikt als een kompas voor gemeentelijk beleid. Voor de extra inspanning die geleverd is om de jeugd te bereiken door de Oldenzaalse Toekomstweken te organiseren, de realisatie van de animaties als de publieksvriendelijke versie en het opvangen van interne uren door inhuur van een externe projectleider is aanvullend een bedrag van € 40.000 benodigd.
4. INTB-24-06185 Ambities en middelen in balans
Na vaststelling van de Programmabegroting 2024 en de najaarsnota 2023 hebben wij een structureel financieel tekort vanaf 2026 van afgerond € 4 mln. Om vanaf 2026 een structureel sluitende begroting te kunnen presenteren zetten wij in op het project “Ambities en Middelen in balans” die bestaat uit 2 sporen. In het eerste spoor onderzoeken wij welke activiteiten anders en of minder kunnen worden uitgevoerd. Het tweede spoor bestaat uit een financieel technische analyse waarbij we kijken of onze begrotingsuitgangspunten reëel zijn en niet te conservatief zijn ingestoken. Uit beide sporen willen we keuzes maken en aan de raad voorleggen in de Kadernota 2025. Voor dit project wordt extern personeel ingehuurd. De kosten hiervan bedragen naar verwachting € 100.000.
5. INTB-24-06198 Begroting personeelslasten
Bij de Najaarsnota 2023 is vermeld dat de analyse op de personeelslasten nog een verdieping vergt. Inmiddels zijn ook de financiële consequenties van de nieuwe cao-gemeenten bekend. De financiële consequenties op met name het onderdeel ‘raming opslag werkgeverslasten en overige vergoedingen/toelagen en inhoudingen’ zijn fors. Voor dit tekort van circa € 900.000 is geen dekking. Vanaf 2025 is sprake van 1 extra verlofdag, de structurele impact daarvan bedraagt € 127.000. Om te kunnen voldoen aan onder andere de verplichtingen rondom vitaliteit wordt de formatie structureel uitgebreid met 0,5 fte. De hiermee gepaard gaande kosten bedragen €47.000. Via een afzonderlijke raadsinformatiebrief (23-13271) bent u hier al over geïnformeerd.
6. INTB-24-06324 Vervanging verkiezingsborden
De oude houten verkiezingsborden zijn vervangen door aluminium frames. De keuze is gevallen op aluminium frames met doek die door team buitenbeheer van de gemeente op de bekende 12 locaties zijn geplaatst in de campagneperiode. De eenmalige kosten bedragen € 19.200. Per te organiseren verkiezing bestellen we actuele doeken die aansluiten bij de verkiezingen van dat moment.
7. INTB-24-06312 Uitbreiding opvang Oekraïense ontheemden Oldenzaal
7. INTB-24-06401 Verlenging opvang Oekraïense vluchtelingen Bentheimerstraat
De voortdurende oorlog in Oekraïne zorgt voor een aanhoudende instroom van ontheemden naar Nederland. De verwachting is dat dit op korte termijn niet zal veranderen. In Oldenzaal verblijven momenteel 87 ontheemden uit Oekraïne en de gemeente heeft vanuit het Rijk een taakstelling om in totaal indicatief 194 ontheemden op te vangen. Gemeenten worden gevraagd om meer en duurzame opvang te realiseren nu duidelijk is dat de opvang voor een langere periode nodig is. Wij vinden het belangrijk om als Oldenzaal bij te blijven dragen aan de opvang van vluchtelingen en hebben daarom besloten het aantal opvangplekken in Oldenzaal voor de ontheemden uit Oekraïne uit te breiden. Wij kunnen hiervoor chalets huren van OK Projects aan de Bornsedijk 103, op een terrein op Camping Jambor. De Oekraïners die nu reeds in Oldenzaal worden opgevangen krijgen de mogelijkheid te verhuizen naar de chalets. Daarmee ontstaat plek voor nieuwe instroom aan de Bentheimerstraat. De investeringskosten om de locatie camping Jambor geschikt te maken voor de opvang kunnen we betalen vanuit de transitievergoeding van het rijk. Deze investering is noodzakelijk om het terrein in te richten op duurzaamheid en veiligheid en te voorzien van de noodzakelijke aansluitingen.
Sinds de inval van Rusland in Oekraïne worden in Oldenzaal Oekraïense vluchtelingen opgevangen bij zowel particulieren als in de gemeentelijke opvang locatie aan de Bentheimerstraat . Niemand kan voorspellen hoe lang de oorlog nog voortduurt, maar de verwachting is dat de opvang van vluchtelingen uit Oekraïne nog lange tijd nodig zal zijn. Het kabinet heeft gemeenten gevraagd om duurzame opvang aan te bieden. Wij vinden het belangrijk om bij te blijven dragen aan de opvang. De ervaringen met de opvang op de huidige locatie aan de Bentheimerstraat zijn goed. Wij hebben dan ook besloten om de opvang aan de Bentheimerstraat te verlengen tot 1 mei 2027. De omwonenden en de gemeenteraad zijn hierover al geïnformeerd. De opvangkosten worden vergoed uit de normvergoeding die we ontvangen van het Rijk.
8. INTB-24-06285 Uitvoering motie statiegeldrekken aan afvalbakken
Vorig jaar heeft de jeugdraad van de gemeente Oldenzaal een advies aan de raad uitgebracht om statiegeldrekken aan afvalbakken te bevestigen. Dit advies heeft geleid tot een aangenomen motie in de raadsvergadering van 30 januari 2023. Het college wordt in deze motie opgeroepen om statiegeld-rekken aan afvalbakken te plaatsen, ervaringen op te halen bij de gemeente Enschede en de totale kosten €23.980 in te dienen als subsidie bij Verpact (verpakkende bedrijfsleven). Om uitvoering te kunnen geven aan de motie hebben wij vorig jaar een plan van aanpak, inclusief een kostenraming, opgesteld en ingediend bij Verpact. Verpact heeft positief besloten en daarmee akkoord gegeven op het plan van aanpak inclusief de kostenraming. Dat betekent dat we de motie volledig uitvoeren.
9. INTB-24-06202 Collegeadvies uitbreiding capaciteit i.v.m. paspoortpiek
Vanaf 2014 is de geldigheid van reisdocumenten verlengd van 5 naar 10 jaar. Hierdoor zijn de afgelopen 10 jaar relatief weinig aanvragen voor reisdocumenten gedaan. De documenten met tienjarige geldigheid verlopen voor het eerst van 2024 tot en met 2028. Dit leidt tot een forse stijging in de vraag naar paspoorten en identiteitskaarten ten opzichte van de afgelopen vijf jaar. Wij hebben daarom besloten tot een uitbreiding van capaciteit bij de teamonderdelen Burgerzaken en Klant Contact Centrum voor de aangekondigde toename van de vraag naar reisdocumenten zodat inwoners tijdig geholpen kunnen worden en de dienstverlening op peil blijft. De kosten van de formatieuitbreiding van €97.000 kunnen we dekken uit de verwachte meeropbrengst leges reisdocumenten van circa € 154.000.
10. INTB-24-06227 Stadsnoabersproject: versterken merk Oldenzaal
SOBO, Oldenzaal Promotie, cultuur, horeca, vastgoed en de gemeente Oldenzaal werken samen onder de naam Stadsnoabers aan een aantrekkelijke binnenstad. De laatste jaren hebben de Stadsnoabers de vastgestelde samenwerkingsstructuur neergezet, een ambitieplan en actieplan opgesteld. Het actieplan bevat acties gericht op onder andere het verbeteren van de gastvrijheid en de sfeer in de binnenstad. Een van de acties is het versterken van het merk Oldenzaal. Hiervoor hebben we € 25.000 beschikbaar gesteld uit de reserve binnenstad en vastgoed.
11. INTB-24-06339 Verlenging afschrijvingstermijnen kredieten vernieuwbouw Franciscusschool van 25 naar 40 jaar
Door de kostenstijging van de vernieuwbouw is de gemeente opnieuw met het Konot in gesprek gegaan over de afschrijvingstermijn. Konot heeft aangegeven dat zij bereid is voor 40 jaar onderwijs in de Franciscusschool te garanderen. In ons vorige B&W-besluit van 13 februari 2024 (INTB-24-06230) werd nog uitgegaan van een afschrijvingstermijn van 25 jaar. Na behandeling in het politiek forum op 4 maart 2024 heeft Konot aangegeven gedurende 40 jaar de Franciscusschool te blijven gebruiken voor onderwijs. Bij vertrek binnen 40 jaar zal Konot de restant boekwaarde vergoeden. De overeenstemming wordt verwerkt in een overeenkomst.
De verlenging van de afschrijvingstermijn van 25 naar 40 jaar heeft een positieve financiële impact. De kapitaallasten van het totale krediet van € 5.336.000 met een looptijd van 40 jaar, met dekkingen uit de stelpost inflatie en kinderopvang, zijn zelfs lager dan de kapitaallasten van het oorspronkelijke krediet van € 3.045.000 bruto met een looptijd van 25 jaar. In 2026 is het voordeel ten gunste van het begrotingsresultaat zelfs incidenteel € 152.029. Dit heeft te maken met de vertraging van de werkzaamheden waardoor de kapitaallast van 2026 vrijvalt. Uitgangspunt is nu dat de school begin 2026 in gebruik wordt genomen. Conform de vastgestelde notitie afschrijvingen wordt dan op 1 januari 2027 gestart met de kapitaallasten. In 2027 bedraagt het voordelig verschil tussen de oude kapitaallast van 25 jaar ad € 150.580 en de nieuwe kapitaallast van 40 jaar ad € 147.000 per saldo € 3.580 (voordeel). Uw Raad heeft reeds op 25 maart 2024 ingestemd met de verlenging van de afschrijvingstermijn van 25 naar 40 jaar.
12. INTB-24-06244 Plan van aanpak 2024 bestrijding eikenprocessierups en aanvullend onderhoudsbudget bomen
Vanaf 2020 sturen wij de bestrijding rond de eikenprocessierups procesmatig aan. De cijfers tonen aan dat het aantal meldingen de laatste jaren fors terugliep. Gezien dit positieve resultaat zijn wij van plan te stoppen met het spuiten van nematoden als bestrijdingsmiddel. In 2024 wordt alleen nog actief bestreden door het (curatief) wegzuigen van de nesten en blijvend te investeren in biodiversiteit. Door een vernieuwd bomenbeheersysteem worden alle gemeentelijke bomen sinds 2020 periodiek gecontroleerd op conditie. Eventuele gebreken worden sneller in kaart gebracht en verholpen. Dit verhoogt de veiligheid in de openbare ruimte. Ook door klimaatverandering (extreme droogte en regenval) zijn er intensievere inspecties en onderhoud nodig. Door deze ontwikkelingen is er sprake van geringe, maar structureel hogere onderhoudskosten. De structureel vrije ruimte van het budget eikenprocessierups is € 45.000. In 2024 stellen wij voor dit bedrag incidenteel aan te wenden voor extra bomenonderhoud. Vanaf 2025 adviseren we het budget eikenprocessierups structureel te verlagen met € 45.000 ten gunste van het begrotingsresultaat en dit te verwerken in het project Ambities en middelen in balans. Verder stellen wij voor vanaf 2025 een verhoging van het budget voor bomenonderhoud met € 45.000 integraal af te wegen in de Kadernota 2025.
13. INTB-24-05886 Krediet Singelpark fase 1
De gemeente Oldenzaal gaat komende jaren verder met de ontwikkeling en uitvoering van meerdere deelprojecten van het Singelpark. Met de ontwikkeling van deze deelprojecten krijgt het Singelpark steeds meer vorm. En ontstaat in het centrum van Oldenzaal een cirkel rondom de binnenstad met ruimte voor water, natuur en cultuurhistorie. Waarmee wij inspelen op de klimaatverandering. In de huidige fase zijn de deelprojecten Langestraat, Molkenboer en Cortile aan de beurt. De totale geschatte kosten voor deze fase zijn € 4,8 miljoen. Hiervoor stellen wij vanuit verschillende budgetten € 3,9 miljoen beschikbaar. De resterende € 0,9 miljoen moet via externe financiering beschikbaar komen. Wij hebben besloten de raad voor te stellen de kredieten uit de programmabegroting 2022 beschikbaar te stellen. En daarnaast de raad voor te stellen de kredieten aan te vullen met gelden uit het Fonds Stadsuitleg, het Gemeentelijk Rioleringsplan en het budget voor de indexering en prijsstijging van de bouwkosten. Als gevolg van prijsstijgingen worden bovenstaande kredieten naar rato met € 405.000 verhoogd en de stijging van de kapitaallasten gedekt uit de stelpost Inflatie.
14. INTB-24-06414 Beëindiging erfpacht/gebruik Loweg 25
De gemeente Oldenzaal heeft in 1994 het perceel aan de Loweg 25 voor 40 jaar in erfpacht uitgegeven. Deze erfpacht is in 2003 overgenomen. Het bedrijf dat de erfpacht heeft overgenomen verkeert in financiële moeilijkheden. In februari 2023 is een betalingsregeling overeengekomen voor de betaling van achterstallige erfpachtcanon. De eigenaar van het bedrijf heeft na één keer uitstel niet kunnen voldoen aan deze betalingsregeling. Wij hebben daarom per november 2023 de
erfpacht opgezegd (zie collegevoorstel van 29 augustus 2023 (INTB-23-06061)). Wij hebben nu besloten in te stemmen met de beëindiging van het gebruik van het perceel aan de Loweg 25 per 1 juli 2024. Van rechtswege is de gemeente verplicht om als gevolg van het beëindigen van de erfpacht per 30 november 2023 de opstallen over te nemen tegen een overeengekomen bedrag van € 365.000. De kapitaallasten van € 41.000 per jaar (waarde opstallen vermeerderd met rente over 10 jaar) worden gedekt uit een te vormen ‘dekkingsreserve Loweg’. De voeding van deze dekkingsreserve vindt plaats vanuit de bestaande reserve ‘sanering opslag terrein Loweg’. Het saldo van laatstgenoemde reserve bedraagt € 1,6 miljoen en is toereikend voor de dekking van de kapitaallasten. De economische levensduur is bepaald op de resterende duur van de erfpacht, in casu 10 jaar. Door de financiële positie van de autosloperij is een achterstand in de betaling van de erfpachtcanon ontstaan ultimo 2023 van € 30.000. Hiervoor was reeds een voorziening dubieuze debiteuren getroffen. Nu besloten wordt de vordering kwijt te schelden kan deze worden afgeboekt ten laste van deze voorziening.
In 2024 is sprake van huurderving van € 11.000 en reguliere exploitatielasten van € 20.000. In deze exploitatielasten is ook de helft van de taxatiekosten meegenomen.
Deze financiële nadelen verwerken wij in deze voorjaarsnota 2024, alsmede het vormen van de dekkingsreserve ter dekking van de kapitaallasten. Het is nog onduidelijk of de opstallen verkocht of verhuurd gaan worden.
15. INTB-23-06160 Volmacht voor anterieure overeenkomsten en eenmalige bijdrage ‘De Nieuwe Post’ en ‘Het Pakhuis’
De gemeente Oldenzaal werkt aan een binnenstad waar inwoners en bezoekers, prettig kunnen winkelen, wonen en werken. Onderdeel hiervan is het verbeteren van het aanloopgebied ‘Zuidwest. Hieraan werken wij samen met de Herstructureringsmaatschappij Overijssel (HMO) en WBO Wonen. De ontwikkelingen binnen het aanloopgebied “Zuidwest” vragen om een herziening van de bestaande bestemmingsplannen. Bij dit soort ontwikkelingen met externe partners zijn anterieure overeenkomsten onderdeel van de bestemmingsplanprocedure. In de anterieure overeenkomsten worden afspraken gemaakt die gaan over het duidelijk maken van het plangebied per partner. De burgemeester heeft een volmacht verleend aan de verantwoordelijk wethouder om de anterieure overeenkomsten te ondertekenen en daarmee de afspraken te bekrachtigen. Daarnaast hebben de partners samen de subsidie Impulsaanpak Winkelgebieden aangevraagd en toegekend gekregen. WBO Wonen en HMO willen voldoen aan de verplichtingen vanuit de subsidie door het Pakhuis en De Nieuwe Post te ontwikkelen. De subsidie is echter niet voldoende om deze plannen uit te voeren. Om de haalbaarheid te waarborgen en hiermee de impulssubsidie van € 1.3 miljoen te behouden, hebben wij besloten bij te dragen met een bedrag van ca. € 238.000. De dekking vindt plaats uit de ‘reserve binnenstad en vastgoed’. Daarnaast is besloten € 300.000 in te zetten vanuit de provinciale subsidie voor stadsarrangement.
16. INTB-24-06384 Natuur en Milieu Educatief Centrum De Höfte
Onze ambitie is het om een kinderboerderij te hebben en te onderhouden waarbij de huidige structurele subsidie het financiële kader vormt. In dit kader hebben wij met het bestuur van Natuur en Milieu Educatief Centrum De Höfte intensief met elkaar gesproken onder leiding van een verkenner. De gesprekken verliepen positief en constructief. wij hebben met Natuur en Milieu Educatief Centrum De Höfte heldere afspraken gemaakt over de financiering van de kinderboerderij.
Als gevolg hiervan heeft de Hofte onlangs een sluitende meerjarenbegroting gepresenteerd vanaf het jaar 2025. Door de lasten te verlagen en meer inkomsten te generen is de exploitatie in de toekomst sluitend.
Voor 2024 loopt zij nog wel tegen onvermijdelijke frictiekosten aan. De huidige financiële situatie van de Höfte biedt geen ruimte om deze frictiekosten zelf op te vangen. Wij willen deze kosten ad € 69.157 voor rekening van de gemeente nemen en te laste te brengen van de algemene reserve.
17. INTB-24-06369 Verlenging opvang statushouders in doorstroom locatie de Kroon
De gemeente Oldenzaal vangt al sinds september 2022 statushouders op in Hotel De Kroon. Wij hebben besloten de overeenkomst voor deze opvang te verlengen tot 1 juli 2025. Dit betekent dat we daar statushouders kunnen blijven opvangen en ze kunnen helpen gefaseerd door te stromen naar reguliere huisvesting. Deze regeling helpt ons om aan de verplichte taakstelling te voldoen en het ontlast het Centraal Orgaan opvang Asielzoekers (COA).
De bijdrage van het COA voor 40 personen dekt de kosten van de Kroon exclusief BTW (€ 560.000). De belastingdienst staat (tot op heden) op het standpunt dat de BTW niet terug vorderbaar is door de gemeente, en dus kostenverhogend werkt. Dit betekent dat de gemeente een bedrag van € 50.400 tekort komt wat geprobeerd wordt te verhalen op het rijk. Mocht dit niet lukken dan zal het tekort worden meegenomen in de najaarsnota 2024.
18. INTB-24-03144 Afrekening resultaat 2023 Oldenzaal Sport BV
In 2023 is een evaluatie geschreven over de onzekere financiële situatie van Sport Oldenzaal BV in verband met de leegstaande commerciële ruimte, de hoge energieprijzen en de tijdelijke sluiting tijdens de revitalisering van het zwembad. Bij de jaarrekening 2023 van Sport Oldenzaal BV en bij de Voorjaarsnota 2024 zouden wij u weer informeren.
Het streven om de leegstaande ruimte op 1 januari 2024 grotendeels verhuurd te hebben wij niet gehaald. Makelaar Snelder Zijlstra blijft actief zoeken naar een invulling van de leegstaande ruimten. Voor de hoge energieprijzen heeft Sport Oldenzaal BV in februari 2024 via Specifieke Uitkering Meerkosten Energie Openbare Zwembaden (SPUK-MEOZ) € 542.824 ontvangen. Het is echter nog steeds niet bekend hoe deze regeling zich verhoudt tot de Gazprom-compensatie vanuit de overheid en of deze SPUK-MEOZ terugbetaald moet worden door Sport Oldenzaal BV.
Met de inkomstenderving als gevolg van de revitalisering van het zwembad Vondersweijde is bij de begroting van 2024 door Sport Oldenzaal BV rekening gehouden. De planning van de werkzaamheden is hier ook op afgestemd.
Volgens de jaarrekening van Sport Oldenzaal BV is het tekort over 2023 € 286.893. Dit wordt uitbetaald aan Sport Oldenzaal BV. De voorschotten die betaald zijn in verband met liquiditeitsproblemen bedragen in totaal € 709.000 en moeten door Sport Oldenzaal BV terugbetaald worden aan de gemeente Oldenzaal. Per saldo ontvangen wij € 422.107 terug van Sport Oldenzaal BV.
19. INTB-22-05767 Fonds Stadsuitleg Glindestraat - supermarkt en omgeving
Uw raad heeft reeds op 2 oktober 2023 besloten om € 300.000 beschikbaar te stellen uit het Fonds Stadsuitleg voor de verbetering van de openbare ruimte Glindestraat - supermarkt en omgeving en eveneens de toegekende ZON-subsidie van € 27.892 beschikbaar te stellen voor dit plan. Per abuis was hier geen begrotingswijziging toegevoegd.
20. Uitvoering salarisadministratie door gemeente Wierden
Bij de Kadernota 2024 is extra budget gevraagd van € 73.000 voor de uitvoering van de salarisadministratie door de gemeente Wierden. Om de kwaliteit en continuïteit van de uitvoering van de salarisadministratie te kunnen blijven waarborgen is besloten om de overeenkomst met de huidige dienstverlener per 31 december 2023 niet te verlengen en de salarisadministratie en het functioneel beheer van het personeelsinformatiesysteem Youforce vanaf 2024 te beleggen bij de gemeente Wierden. Per abuis is deze mutatie niet verwerkt in de begroting 2024.
In de onderstaande tabel staan de financiële consequenties van aanvaard beleid vermeld. Bij zowel de lasten als de baten is bij positieve bedragen sprake een nadeel en bij negatieve bedragen van een voordeel.
Volgnr | Progr. | Kostenplaats | Grootboeknr | Omschrijving | Investering | Last/ Baat | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | FAD | 692101101 | 843102 | Decembercirculaire 2023 Gemeentefonds | Baat | 369.000 | 355.000 | 355.000 | 355.000 | |
2 | 4 | 653012903 | 432001 | Overname Reisduif | Last | 25.000 | ||||
2 | FAD | 692201990 | 438019 | Overname Reisduif | Last | -25.000 | ||||
3 | 3 | 681022107 | 438019 | Oldenzaal 2040 | last | 10.000 | ||||
3 | FAD | 540301106 | 411000 | Oldenzaal 2040 | last | -10.000 | ||||
3 | 3 | 681022107 | 438019 | Oldenzaal 2040 | last | 10.000 | ||||
3 | FAD | 540601102 | 435104 | Oldenzaal 2040 | last | 30.000 | ||||
4 | FAD | 540001001 | 435100 | Externe ondersteuning "Ambities en middelen in balans" | Last | 50.000 | ||||
4 | FAD | 540101110 | 435102 | Externe ondersteuning "Ambities en middelen in balans" | Last | 50.000 | ||||
5 | FAD | 540101140 | 411000 | Uitbreiding formatie 0,5 fte P&O | Last | 47.000 | 47.000 | 47.000 | 47.000 | |
5 | FAD | 540000001 | 411000 | Opslag werkgeverslasten en overige vergoedingen/toelagen en inhoudingen | Last | 5.990 | 5.990 | 5.990 | 5.990 | |
5 | FAD | 540001001 | 411000 | Opslag werkgeverslasten en overige vergoedingen/toelagen en inhoudingen | Last | 9.431 | 9.431 | 9.431 | 9.431 | |
5 | FAD | 540101100 | 411000 | Opslag werkgeverslasten en overige vergoedingen/toelagen en inhoudingen | Last | 6.721 | 6.721 | 6.721 | 6.721 | |
5 | FAD | 540101110 | 411000 | Opslag werkgeverslasten en overige vergoedingen/toelagen en inhoudingen | Last | 53.649 | 53.649 | 53.649 | 53.649 | |
5 | FAD | 540101140 | 411000 | Opslag werkgeverslasten en overige vergoedingen/toelagen en inhoudingen | Last | 49.603 | 49.603 | 49.603 | 49.603 | |
5 | FAD | 540101150 | 411000 | Opslag werkgeverslasten en overige vergoedingen/toelagen en inhoudingen | Last | 32.834 | 32.834 | 32.834 | 32.834 | |
5 | FAD | 540101160 | 411000 | Opslag werkgeverslasten en overige vergoedingen/toelagen en inhoudingen | Last | 29.087 | 29.087 | 29.087 | 29.087 | |
5 | FAD | 540101170 | 411000 | Opslag werkgeverslasten en overige vergoedingen/toelagen en inhoudingen | Last | 20.405 | 20.405 | 20.405 | 20.405 | |
5 | FAD | 540301103 | 411000 | Opslag werkgeverslasten en overige vergoedingen/toelagen en inhoudingen | Last | 6.012 | 6.012 | 6.012 | 6.012 | |
5 | FAD | 540301104 | 411000 | Opslag werkgeverslasten en overige vergoedingen/toelagen en inhoudingen | Last | 30.997 | 30.997 | 30.997 | 30.997 | |
5 | FAD | 540301105 | 411000 | Opslag werkgeverslasten en overige vergoedingen/toelagen en inhoudingen | Last | 52.236 | 52.236 | 52.236 | 52.236 | |
5 | FAD | 540601102 | 411000 | Opslag werkgeverslasten en overige vergoedingen/toelagen en inhoudingen | Last | 11.716 | 11.716 | 11.716 | 11.716 | |
5 | FAD | 540601103 | 411000 | Opslag werkgeverslasten en overige vergoedingen/toelagen en inhoudingen | Last | 115.291 | 115.291 | 115.291 | 115.291 | |
5 | FAD | 540601104 | 411000 | Opslag werkgeverslasten en overige vergoedingen/toelagen en inhoudingen | Last | 80.861 | 80.861 | 80.861 | 80.861 | |
5 | FAD | 540701001 | 411000 | Opslag werkgeverslasten en overige vergoedingen/toelagen en inhoudingen | Last | 94.197 | 94.496 | 94.496 | 94.496 | |
5 | FAD | 540801101 | 411000 | Opslag werkgeverslasten en overige vergoedingen/toelagen en inhoudingen | Last | 9.320 | 9.320 | 9.320 | 9.320 | |
5 | FAD | 540801103 | 411000 | Opslag werkgeverslasten en overige vergoedingen/toelagen en inhoudingen | Last | 83.493 | 83.493 | 83.493 | 83.493 | |
5 | FAD | 540801104 | 411000 | Opslag werkgeverslasten en overige vergoedingen/toelagen en inhoudingen | Last | 123.301 | 123.301 | 123.301 | 123.301 | |
5 | FAD | 540801105 | 411000 | Opslag werkgeverslasten en overige vergoedingen/toelagen en inhoudingen | Last | 44.604 | 44.604 | 44.604 | 44.604 | |
5 | FAD | 540801106 | 411000 | Opslag werkgeverslasten en overige vergoedingen/toelagen en inhoudingen | Last | 29.644 | 29.644 | 29.644 | 29.644 | |
5 | 1 | 600601990 | 411000 | Opslag werkgeverslasten en overige vergoedingen/toelagen en inhoudingen | Last | 10.309 | 10.309 | 10.309 | 10.309 | |
5 | FAD | 692202101 | 411000 | 1 extra vakantiedag | Last | 0 | 127.000 | 127.000 | 127.000 | |
6 | 1 | 600331701 | 438019 | Vervanging verkiezingsborden | Last | 19.200 | ||||
7 | 1 | 614003914 | 435101 | Inhuur locatiemanager Bentheimerstraat 15 | Last | 70.000 | ||||
7 | 1 | 614003914 | 438019 | Diversen Bentheimerstraat 15 | Last | 820.000 | ||||
7 | 1 | 614003914 | 475000 | Kosten pand Bentheimerstraat 15 | Last | 90.000 | ||||
7 | 1 | 614003914 | 434104 | Leefgeld GO | Last | 50.000 | ||||
7 | 1 | 614003914 | 843101 | Normvergoeding GO | Baat | -2.805.390 | ||||
7 | 1 | 614003914 | 843101 | Rijksvergoeding leefgeld GO | Baat | -50.000 | ||||
7 | 1 | 614003916 | 438019 | Diverse goederen en diensten PO | Last | 5.000 | ||||
7 | 1 | 614003916 | 434107 | Leefgeld PO | Last | 50.000 | ||||
7 | 1 | 614003916 | 843101 | Rijksvergoeding leefgeld PO | Baat | -50.000 | ||||
7 | 1 | 614003916 | 843101 | Normvergoeding PO | Baat | -12.144 | ||||
7 | 1 | 614003917 | 438019 | Transitiekosten | Last | 213.293 | ||||
7 | 1 | 614003917 | 843101 | Rijksvergoeding transitiekosten | Baat | -213.293 | ||||
7 | 1 | 614003918 | 438035 | Huur camping Jambor | Last | 200.000 | ||||
7 | 1 | 614003918 | 438065 | Gas/water/electra Jambor | Last | 40.000 | ||||
7 | 1 | 614003918 | 438019 | Internet Jambor | Last | 3.000 | ||||
7 | 1 | 614003918 | 438029 | Klein onderhoud Jambor | Last | 21.000 | ||||
7 | 1 | 614003918 | 438019 | Locatiemanager Jambor | Last | 50.000 | ||||
7 | FAD | 540801103 | 411000 | Loonkosten Werk en inkomen | Last | 118.000 | ||||
7 | FAD | 540801103 | 411923 | Doorbelasting loonkosten Werk en inkomen | Last | -118.000 | ||||
7 | 1 | 614003914 | 411923 | Doorbelasting loonkosten Werk en inkomen | Last | 118.000 | ||||
7 | FAD | 540801104 | 411000 | Loonkosten Ontwikkeling en Ondersteuning | Last | 50.000 | ||||
7 | FAD | 540801104 | 411924 | Doorbelasting loonkosten Ontwikkeling en ondersteuning | Last | -50.000 | ||||
7 | 1 | 614003914 | 411924 | Doorbelasting loonkosten Ontwikkeling en ondersteuning | Last | 50.000 | ||||
7 | FAD | 540101110 | 435102 | Inhuur financiën | Last | 25.000 | ||||
7 | FAD | 540001001 | 411000 | Loonkosten concerncontrol | Last | 10.000 | ||||
7 | 980 | 698001572 | 471000 | Dotatie reserve opvang ontheemden Oekraïne | Last | 1.315.534 | ||||
8 | 2 | 672342193 | 438019 | Motie statiegeldrekken aan afvalbakken | Last | 23.980 | ||||
8 | 2 | 672342193 | 843600 | Motie statiegeldrekken aan afvalbakken | Baat | -23.980 | ||||
9 | FAD | 540301104 | 411000 | Uitbreiding capaciteit team dienstverlening i.v.m. paspoortpiek 1,3 fte | Last | 61.000 | 97.000 | 97.000 | 97.000 | |
9 | 1 | 600401102 | 837002 | Uitbreiding capaciteit team dienstverlening i.v.m. paspoortpiek 1,3 fte | Baat | -61.000 | -97.000 | -97.000 | -97.000 | |
9 | FAD | 540301104 | 411919 | Uitbreiding capaciteit team dienstverlening i.v.m. paspoortpiek 1,3 fte | Last | -61.000 | -97.000 | -97.000 | -97.000 | |
9 | 1 | 600351801 | 411919 | Uitbreiding capaciteit team dienstverlening i.v.m. paspoortpiek 1,3 fte | Last | 61.000 | 97.000 | 97.000 | 97.000 | |
10 | 3 | 682122104 | 443801 | Stadsnoabersproject versterken merk Oldenzaal | Last | 25.000 | ||||
10 | 980 | 698001568 | 871000 | Stadsnoabersproject versterken merk Oldenzaal | Baat | -25.000 | ||||
11 | 5 | 642105121 | 473000 | Verlenging afschrijvingstermijnen kredieten vernieuwbouw Franciscusschool van 25 naar 40 jaar | Last | -9.320 | -115.920 | 12.580 | ||
11 | 5 | 642105121 | 474000 | Verlenging afschrijvingstermijnen kredieten vernieuwbouw Franciscusschool van 25 naar 40 jaar | Last | -2.913 | -36.109 | 29.591 | ||
11 | FAD | 692202101 | 438019 | Idem: dekking uit stelpost inflatie | Last | -15.750 | ||||
11 | 5 | 642105121 | 836000 | Idem: dekking uit huuropbrengsten BSO en Kinderopvang | Baat | -30.000 | ||||
12 | 2 | 656013001 | 438030 | Plan van aanpak 2024 bestrijding eikenprocessierups en aanvullend onderhoudsbudget bomen | Last | 45.000 | ||||
12 | 2 | 656013002 | 483019 | Plan van aanpak 2024 bestrijding eikenprocessierups en aanvullend onderhoudsbudget bomen | Last | -45.000 | ||||
13 | 2 | Aanvullend krediet Singelpark | 405.000 | |||||||
13 | FAD | 692202101 | 438019 | Kapitaallasten aanvullend krediet Singelpark t.l.v. stelpost inflatie | Last | -18.563 | -18.563 | -18.563 | -18.563 | |
13 | 3 | 682122101 | 473000 | Kapitaallasten aanvullend krediet Singelpark t.l.v. stelpost inflatie | Last | 13.500 | 13.500 | 13.500 | 13.500 | |
13 | 3 | 682122101 | 474000 | Kapitaallasten aanvullend krediet Singelpark t.l.v. stelpost inflatie | Last | 5.063 | 5.063 | 5.063 | 5.063 | |
14 | 980 | 698001525 | 871000 | Beëindiging/gebruik erfpacht Loweg 25 | Baat | -365.000 | ||||
14 | 980 | 698001049 | 471000 | Beëindiging/gebruik erfpacht Loweg 25 | Last | 365.000 | ||||
14 | 2 | 656022110 | 473000 | Beëindiging/gebruik erfpacht Loweg 25 | Last | 36.500 | 36.500 | 36.500 | ||
14 | 2 | 656022110 | 474000 | Beëindiging/gebruik erfpacht Loweg 25 | Last | 4.563 | 4.106 | 3.650 | ||
14 | 980 | 698001049 | 871000 | Beëindiging/gebruik erfpacht Loweg 25 | Baat | -41.063 | -40.606 | -40.150 | ||
14 | 980 | 698001049 | 471000 | Beëindiging/gebruik erfpacht Loweg 25 | Last | 4.563 | 4.106 | 3.650 | ||
14 | 2 | 656022110 | 836000 | Beëindiging/gebruik erfpacht Loweg 25 | Baat | 11.000 | ||||
14 | 2 | 656022110 | 438019 | Beëindiging/gebruik erfpacht Loweg 25 | Last | 20.000 | ||||
15 | 3 | Impuls winkelgebieden | 538.537 | |||||||
15 | 980 | Impuls winkelgebieden bijdrage reserve binnenstad | -238.537 | |||||||
15 | 3 | Impuls winkelgebieden bijdrage subsidie stadsarrangement provincie Overijssel | -300.000 | |||||||
16 | 5 | 648202902 | 443801 | Natuur en Milieu Educatief Centrum De Höfte bijdrage frictiekosten | Last | 69.157 | ||||
16 | 980 | 698001100 | 871000 | Natuur en Milieu Educatief Centrum De Höfte bijdrage frictiekosten | Baat | -69.157 | ||||
17 | 5 | 662171930 | 438035 | Verlenging opvang statushouders in doorstroomlocatie de Kroon | Last | 610.400 | ||||
17 | 5 | 662171930 | 843101 | Verlenging opvang statushouders in doorstroomlocatie de Kroon | Baat | -560.000 | ||||
17 | 5 | 662171930 | 843101 | Verlenging opvang statushouders in doorstroomlocatie de Kroon | Baat | -50.400 | ||||
18 | 4 | 653023101 | 443802 | Afrekening resultaat 2023 Sport Oldenzaal BV | Baat | 286.893 | ||||
18 | 4 | 653023101 | 443802 | Terugbetalen voorschotten 2023 Sport Oldenzaal BV | Last | -709.000 | ||||
19 | Verbetering openbare ruimte Glindestraat - supermarkt en omgeving | 327.982 | ||||||||
19 | Idem: ZON-subsidie | -27.892 | ||||||||
19 | Idem : bijdrage uit fonds stadsuitleg | -300.000 | ||||||||
19 | 980 | 6980XXXXX | 471000 | Idem: instellen dekkingsreserve kapitaallasten Glindestraat -supermarkt eo | Last | 300.000 | ||||
19 | 980 | 698001104 | 871000 | Idem: dekkingsreserve t.l.v. reserve stadsuitleg | Baat | -300.000 | ||||
20 | FAD | 525208931 | 438031 | Uitvoering salarisadministratie door gemeente Wierden | Last | 70.529 | 70.529 | 70.529 | 70.529 | |
Totaal | 1.154.323 | 1.491.859 | 1.351.606 | 1.499.600 |